Droes!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ferda

Berichten: 279
Geregistreerd: 08-08-02

Droes!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 16:31

Vandaag ben ik net trug van ponykamp.
Sinds vanmorgen zijn ze erachter dat een pony(die vrijdag is gekomen op die stal) DROES heeft!Het is een bekende stal, hij is van m'n achternicht.
We mochten niet in die stal komen en wij waren
de enigen die de paarden in de andere stal mochten aanraken,
omdat wij al besmet waren.Toen ik thuiskwam heb ik meteen de
kleren in de was gedaan en gedoucht.

Waarschijnlijk is het de kwade droes,
er komt etter uit haar neus, ze heeft dikke benen, sufheid, de temperatuur is heel oog, ze eet (bijna) niks meer.

Wat kan ik nog meer doen om de kans zo klein mogelijk maken om
het straks niet aan ons eigen paard te over te brengen?

Jece

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: België, Gooik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 16:56

Droes is een bacteriële infectieziekte in de keel die wordt veroorzaakt door de streptococcus equi, een bacterie die ruim een jaar in leven kan blijven en waarvoor vooral jonge paarden en pony's vatbaar zijn.
Droes is een besmettelijke ziekte die wordt overgebracht door direct contact tussen paarden, maar ook via mensen, dekens, emmers, enz.

Symptomen van droes zijn: pijn met slikken (veroorzaakt door gezwollen lymfeklieren), hoge koorts, niet willen eten en afscheiding van dik taai slijm uit de neusgaten. Vaak geneest droes binnen ca. 10-14 dagen uit zichzelf; de ontsteking breekt dan door naar de keel of naar buiten. Er ontstaan abcessen met pus. Deze kunnen voorkomen rond het keelgebied, maar ook via de lymfeklieren in het hoofd. De bulten zitten dan overal op het hoofd en breken daar door. Als de abcessen eenmaal zijn doorgebroken, herstelt het paard zich vaak snel. Er kunnen zich bij droes wel complicaties voor doen. De zwelling in de keel is dan zo groot dat het paard nauwelijks adem meer kan halen. In dat geval dient direct een dierenarts gewaarschuwd te worden om het paard te behandelen.

Bij enige twijfel aan de diagnose en het verloop van de ziekte, dient u altijd een dierenarts te raadplegen. Ter ondersteuning van de lichamelijke weerstand kunt u uw paard of pony extra anti-oxidanten geven. Ook een product met echinacea kan het immuunsysteem van uw paard ondersteunen. Wij adviseren bij droes een combinatie van D-tox (10 dagen 50 gram) en Immuforte (10 dagen 40ml).

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 17:00

gewoon wegblijven daar. droes is alleen besmettelijk door contact met het pus. andere paarden kunnen worden 'aangehoest of -proest" verder is reinheid een eerste vereiste. je eigen paard staat daar toch niet op stal??

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 17:11

Droes kan dus ook naar binnen uitbreken, en dan is het echt wel einde verhaal voor de pony...
Vandaar dat er altijd trekzalf op wordt gedaan, dat het tenminste naar buiten uitbreekt. De reden dat je pony er dan aan dood gaat is omdat de pus, etter en dergelijke troep in de bloedvaten terrechtkomt, en daar kan je paard niet tegen. Je mag zo'n dier ook nooit antibiotica geven, hoe eerder het gezwel kapot gaat hoe sneller hij weer genezen is, antibiotica houd de groei van dat gezwel tegen, en daardoor zou het alleen maar langer duren.
Mijn advies, niet aankomen dat soort paarden! En houd je paard ook ver weg van mensen die eventueel in aanraking kunnen zijn gekomen met besmetten paarden.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 10:20

In een periode van droes kun je zelf niet heel erg veel doen. Een paar weken terug heerste het bij ons ook, maar we zijn er gelukkig allemaal wel weer bovenop gekomen. We hebben heel erg veel mazzel gehad, omdat we twee merrie's net drachtig hadden. Net dragende merrie's verwerpen hun vrucht namelijk snel bij hoge koorts. Maar dat is niet gebeurt. Let er op dat je paarden ondanks hun slik-problemen wel voldoende water drinken (vooral met dit weer). Je moet dus de hoogtes (of 'laagtes') opzoeken waar je paard het makkelijkste eet (die van mij wilde alleen nog maar van de grond, maar er was er ook 1 waar we alles bij moesten verhogen; hooinetten etc.). Vooral met dit weer+ziekte veel temperaturen, plotselinge, snelle daling kan wijzen op uitdroging! twee maal daags trekzalf opsmeren, zodat de abcessen niet naarbinnen openspringen. Zorg ervoor dat je jezelf en de omgeving van het paard schoon houdt. Na de hele ziekte periode kun je het beste de stallen, water en voerbakken ontsmetten (hebben wij met een citroenmiddel gedaan, wat ook gebruikt werd tijdens de MKZ). De bacterie kan ong. een halfuur op een mens overleven, loop dus niet van paard naar paard en hou de zieke paarden sowieso op afstand van de gezonde paarden. Laat ze al helemaal niet uit dezelfde bakken drinken of eten. Heel veel succes!!!!

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:26

Helaas is het bij ons wel een keer voorgekomen dat een merrie haar vrucht afwierp. Ons werd aangeraden om ervoor te zorgen dat het zo snel mogelijk openbrak. Het scheen dan minder besmettelijk te zijn.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:52

Bij ons op stal was er mogelijik droes, nou is wel schrikken hoor.
Vooral als je paard een paar dagen er voor nog in de bak mee heeft gespeelt.
Dus wij deden alle paarden aan een weerstand midddel, maar het was gelukkig een onsteking. Dus geen droes.
Verder stond dat paard in een andere stal, en mochten de paarden niet op ons stuk komen. En niet in de bak enzo.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 11:20

Hmmmm, koortsremmers en antibiotica zorgen er voor dat het proces alleen maar langer duurt, dit wordt meestal dus ook afgeraden door dierenartsen

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:57

AlmostBlack schreef:
Hmmmm, koortsremmers en antibiotica zorgen er voor dat het proces alleen maar langer duurt, dit wordt meestal dus ook afgeraden door dierenartsen



Dit ben ik niet helemaal met je eens,Viking is vorig jaar bijna dood gegaan door droes,hij was 2 toen hij het kreeg,hij had over de 40 graden koorts en kreeg toch koortsremmers en antibiotica.

Hij is in totaal 3 maanden goed ziek geweest,en er stonden paarden bij hem in de wei die het niet gekregen hadden die hadden het waarschijnlijk al een keertje gehad,je kan het beste eerst naar je eigen gezonde paard gaan en daarna pas naar de zieke paarden,en dan als je thuis komt alles goed wassen.

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 19:20

Bij ons op stal (60 paarden) brak 2 jaar geleden droes uit. Ziek De behandelingsmethoden verschilden echt per dierenarts. Wegspuiten van de sympthomen was er één. Maar dat gebeurde alléén bij paarden die nog geen opengebroken gezwellen hadden. Ach gut Nadeel van wegspuiten is dat de paarden later toch weer besmet kunnen raken. Het is heel zielig om ze zo te zien staan. Wij hadden ook veulens die ziek waren. En hele oude paarden die het toch niet meer gered hebben. Verdrietig De meeste echter zijn "behandeld" nadat het gezwel rijp was, de DA sneed het dan open en dan maar spoelen met één of ander goedje.
Mijn paard had het waarschijnlijk al gehad want zijn buurman proestte zo het slijm in zijn box.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:49

Hey Viking!
Nu zeg je zelf al dat je paard zo'n dikke 3 maanden goed ziek is geweest, en dat hi antibiotica en koortsremmers heeft gekregen. Mijn paard heeft dit dus niet gekregen en was er na twee weken dus ook al weer vanaf, toen brak het abces al open. Je hoeft het natuurlijk niet met me eens te zijn hoor, maar ik denk dat het beter is dat een paard dit zelf oplost (tenzij het echt uit de hand loopt). Want dan weet je in ieder geval zeker dat hij daarna zoveel antistoffen heeft dat hij het (waarschijnlijk) gewoon nooit weer krijgt!

Gr. mij


P.s. Die van mij zat ook boven de 40 graden met koorts. Zelfs een 1 maand oud veulentje had het en zat boven de 40, maar die heeft zich echt wonderbaarlijk herstelt! (binnen een ruime week!)

madiekjuh

Berichten: 328
Geregistreerd: 18-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 10:06

je moet even bij www.paardendrogist.nl kijekn en dan zoeken in drukken en dan DROES in toetsen daar staan belangrijke dingen!! veel suen sterkte!! mijn oude verzorgpony is er ook van genezen Lachen

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 20:12

Je moet met Droes heel erg uitkijken!!! Bij ons op de manege kwam een nieuw manege-paard (die na een paar weken weer weg was), maar die had wel mooi Droes. Dus er waren toen een stuk of 10 paarden aangestoken. Op een gegeven moment is het eind gewoon zoek...

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 16:47

Bij droes moet je of niet of heel erg in het begin beginnen met antibiotica. Dat wil zeggen: voor dat de retrofaryngeale lymfeknopen opgezet raken. Dit is bijna niet te doen, meestal ben je te laat. Dan wordt het uitzieken. Van de grond laten eten, zeker zodra het abces open is gegaan (naar binnen toe, want dan kan de etter door de neus naar buiten gaan ipv de luchtwegen in) Herstel is zo vrij snel. Bij wel antibiotica gebruik, krijg je vaak verslagen droes. Dan worden alle lymfeknopen geinfecteerd en daar kan het paard niet tegen op.