Ustinov volgens de fokkerijraad..........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ustinov volgens de fokkerijraad..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:17

Van de week heb ik een kopie van het papier van Ustinov opgestuurd naar iemand van de fokkerijraad.
Hij had al een foto gezien en was daar erg entousiast over.
Dat was dus ook over het papier, zover het papier gaat zijn alle merrie´s keur/preferent en uit oude bloedlijnen.
Zoals de man zei: zulke merrie´s zijn er bijna niet meer, wees er maar heel zuinig op Haha!
Ook vond hij de vaderlijn heel interresant, allemaal Duits bloed zonder Engels volbloed erin.
Echt een hengst die wat aan de bloedspreiding binnen het gelders paard kan doen en goed in het gelders type past.
Hij heeft ook overlegd met z´n collega´s en die haddden dezelfde mening.
Hij heeft zelfs al contact gehad met een hengstenhouder die hem wel voor de helft wil kopen en voorbrengen.
Deze man zou vanavond bellen als we dat goed vonden.
We wachten maar af, maar het is toch leuk om te horen dat onze keuze precies zo heeft uitgepakt als we hoopten (op de kleur na dan Haha! ).

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:20

Ben heel benieuwd wat dat gaat brengen!! Kommaarop met jullie stoere bink! Ik vind het zo'n gaaf paard!

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:22

he wat leuk man, dat zou natuurlijk een ideale manier zijn hem {deels} te houden zonder problemen met beweiding!!

ik duim voor jullie!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:17

Wow, complimenten!
Leuk nieuws!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:41

Nou dat is wel heel erg leuk nieuws toch?
Wil je 'm niet helemaal verkopen aan die hengstenhouder tzt?
en moeten ze verkocht worden voor de helft om goedgekeurd te worden? Je hoort wel eens dat hengsten bij sommige stamboeken alleen door de keuring komen als een bekende naam bij de eigenaren hoort.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:59

Ja die merrie van jou is idd wel om te smullen Ilindra Tong uitsteken 100% oud klassiek bloed en daar willen sommige stamboeken nog wel eens een hengst van aankeuren. Wees maar heel blij met je merrie, dit soort merries is heel zeldzaam.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 15:01

Das leuk nieuws!
En ook aantrekkelijk om het eventueel samen met een hengstenhouder te gaan doen.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 17:09

Wat een goed nieuws, ga duimen voor je dat het een oplossing brengt!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 17:11

Wauw, gaaf zeg! Dat zou natuurlijk een fantastische oplossing zijn, voor de helft verkopen.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 17:29

He dat is super !!
Kun je je stoere man toch nog een beetje houden. OK dan!
Ik hoop voor jullie dat het goed uit gaat pakken !!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:33

He kijk eens aan! Zo zie je maar wat een "veulie kieken" al kan doen *LOL*
Gaaf dat het balletje nu mooi aan het rollen komt!

Enne... krijgen wij dan straks de eerste dekking? Twee mooie merries in de aanbieding hoor *LOL*

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:55

Ik hoop dat het goed voor je gaat uitpakken.
Ik heb alleen een vraag, want ik ben daar dus niet in thuis.
De vader is toch van Hohenstein de Trakehner van Caprimond x Matador x Grimsel. Hoe past dat bloed binnen het Gelderse stamboek?
Ik hoop niet dat je dit als kritiek ziet, dat is het niet, alleen gebrek aan kennis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 15:38

Zijn vader is idd compleet Duits gefokt en goedgekeurd voor het Oldenburger stamboek en niet voor het KWPN (daat ging hij er in de 1e bezichting al uit).
Wij hebben voor deze hengst gekozen omdat het bloed binnen het Gelderse paard erg aan elkaar verwant is en we er een "vrije" lijn in wilde hebben.
Omdat het Gelders paard van oorsprong is onstaan uit Duitse paarden besloten we dus Duitse hengsten te gaan bekijken.
Hero vonden we kwa type erg goed op Ilindra aan sluiten, een vrij grote robuuste hengst met massa en beweging en een leuk karakter.
Met al in ons achterhoofd dat als het een hengst zou worden het misschien wat voor de keuring zou zijn gezien zijn bloedopbouw.
Het Gelders paard heeft erg hard "nieuw" bloed nodig en fokken met Duitse lijnen is toegestaan er mag alleen niet teveel Volbloed, Hackney of Saddlebred in voorkomen.
We hadden dus ook voor een KWPN rijpaardhengst als, Inspecteur, Negro of Cabochon kunnen kiezen.
Je moet niet vergeten dat het Gelderse paard eigenlijk geen ras is maar een type wat is onstaan uit de vraag naar een landbouwpaard dat zondags ook mooi voor de wagen naar de kerk kon gaan en waar ook gewoon mee gereden kon kon worden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 17:29

Dan is de naam Gelders dus erg verwarrend Haha!

Tot hoeveel generaties terug mag volbloed?
De vader van Caprimond Arogno heeft een volbloedmoeder, dat is wel acceptabel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 18:44

Van de KWPN site:

De bloedvoering moet voldoen: in de afstamming van het te registreren paard, gerekend over ouders, groot- en overgrootouders, is het percentage veredelingsbloed niet hoger dan 12 ½ %, waarvan maximaal 6 ¼ % Hackneybloed (grote maat) of American Saddlebredbloed. Onder veredelingsbloed wordt verstaan de rassen: Engels Volbloed, Arabisch Volbloed, Anglo-arabisch Volbloed, American Saddlebred en Hackney (grote maat). Indien het te registreren paard een percentage veredelingsbloed voert dat groter of gelijk is aan 0% en kleiner dan of gelijk aan 12 ½% vindt registratie plaats in veulenboek GP. Indien het te registreren paard een percentage veredelingsbloed voert dat groter is dan 12 ½% en kleiner of gelijk is aan 25%, dan vindt registratie plaats in register A van het GP. Voor deze paarden is bij stamboekopname inschrijving in het stamboek, fokrichting GP mogelijk mits de jury hiertoe besluit. Indien het te registreren paard een percentage veredelingsbloed voert dat groter is dan 25% wordt het paard in de fokrichting rijpaard geregistreerd.

**
- De bloedvoering zoals omschreven bij * moet voldoen, en;
- Ten minste één der ouders is van het type GP.
Indien niet aan beide eisen voldaan is zal registratie in de fokrichting RP dan wel TP plaatsvinden

***
- De bloedvoering zoals omschreven bij * moet voldoen, en;
- Ten minste één der ouders is van het type GP.
Indien niet aan beide eisen voldaan is zal registratie in de fokrichting RP dan wel TP plaatsvinden.

Lisa heeft bijvoorbeeld ook wat volbloed, aan vaderskant Anblick xx en aan moederskant Krawall xx, ook heeft zij l´Invasion (Frans) en Heidelberg (Holsteiner) in haar afstamming.
Zij heeft zowel een Gronings als een Gelders papier.
Ik zou voor haar dan ook niet zo heel gauw een "moderne" hengst kiezen.
Ilindra is echter heel erg ouderwets gefokt en kan dus wel wat bloed gebruiken.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 18:54

Nou, hoe zit dat nou, is het wat comfortabel met zo'n veer? Knipoog

Wat een leuk compliment toch maar weer, en wie weet, wordt die oester wel jullie meest rendabele paard, zou niet gek zijn toch?
Ik duim dat het wat wordt, ik vind hem iig prachtig!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 18:59

O ok bedankt voor de uitleg.
Ik ben helemaal niet thuis in deze tak van de fokkerij, was indertijd wel weg van Zep (had ook Trakehner in de merrielijn)

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 21:59

Klinkt erg goed Lia, ben benieuwd hoe het afloopt. OK dan!

Belker

Berichten: 15302
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:59

Leuk zeg, hopenlijk wordt het wat. Zou wel gaaf zijn, fokker van een dekhengst. *droom, droom, droom*
Wat ga je anders met hem doen?

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 14:58

hoi,
goed gedaan jochies......aanhouden dat dier! .....en voor de helft verkopen ??? dat is niet altijd zaligmakend , jullie hebben zelf genoeg grijzecellen om dit avontuur aan te kunnen en een planning te maken voor de toekomst ...anders waren jullie al niet zooooo ver gekomen ...maar dat is mijn mening dan weer in deze !
rustig an dan breekt ut lijntje niet !!!!!!!!!
gr,sas.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 18:19

Dakhilah, het is juist het probleem dat ze niet meer als 3 paarden mogen houden op de plek waar ze staan, midden in het natuurgebied de veluwe. Vandaar dat dit natuurlijk een super oplossing is!!

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 09:22

hoi,
ik ben op de hoogte van de situatie....ken Lia al een jaar of 16 en ik woon aan de andere kant van de hei .....hahahahaha....
gr,sas

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 10:24

Even voor de duidelijkheid...........(of ik het goed begrepen heb.....)

Ustinov is een 2-jarige......
Het papier is naar de fokkerijraad gestuurd om een advies mbt aanbieden op hengstenkeuring.....
Daarop kwam het antwoord dat het papier goed genoeg was en interessant.......
Op de foto zag Ustinov er goed uit......


Maar lieve mensen toch!
Er moet nog zoveel water door de zee!
Die eisen mbt de bloedvoering bij de Geldersen kun je echt wel met een korreltje zout nemen hoor. Dat stelt echt niet zoveel voor. op basis daarvan kun je echt niet zeggen dat ze 'm "wel even gaan nemen......"

Zowel tijdens de RP als TP keuring worden er op verzoek van de jury hengsten doorverwezen naar de Gelderse. Het is mezelf overkomen vóór de 3e BEZ bij de RP.
"Bij de Geldersen nemen we hem wel"
"......Ja doeggggggggg, die van mij voert wel meer bloed dan 12.5%."
"dat geeft niet want hij staat wel in het gewenste type"
"krijgen jullie dan niet die Gelderse fokleden op je dak?"
"zien we wel. Nieuw bloed is ook niet gek"
"Nou, toch maar niet. Als Gelderse kan ie nog geen droog brood verdienen. Wijs hem dan maar aan als RP en gebruik hem maar bij de Geldersen"


Dus bij hengsten wordt niet zo absoluut gekeken naar de bloedvoering. Het is belangrijker dat de hengst in het juiste exterieur- en gebruikstype valt.
en dat wordt nu juist bekeken OP DE KEURING en niet op een papiertje.

Trouwens wel veel succes toegewenst. Ik zal het in de gaten houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:19

CGJ12 schreef:
Maar lieve mensen toch!
Er moet nog zoveel water door de zee!


Idd, zo hebben we totaal geen idee van bijv. z´n manieren bij vrij springen.
Ook moet hij eerst naar Utrecht om al vast door de molen te gaan, je hebt er niets aan om met een paard naar de keuring te gaan die er in de medische keuring uit gegooid word.
Daarnaast is een keuring altijd een moment opname waar een paard zich maar net moet laten zien.
Maar dit is gewoon een leuk begin en een bevestiging dat we de goede kant op zijn gegaan.