paard buiten in de winter?Hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

paard buiten in de winter?Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 08:19

Hoi,

Obelix heeft tot nu toe alle winters vanaf zn geboorte binnen gestaan.
Vorig jaar af en toe is een middagje buiten maar niet veel.

Nu heb ik deze zomer erg veel problemen gehad met rotstraal.
Ik heb er nu een goed middel voor ,maar ik ben gewoon onwijs bang voor de winter,
Want als hij swinters binnen staat heeft hij er ook veel last van.

Nu was ik aan het denken..Ik heb de mogelijkheid waarschijnlijk om m buiten te zetten v d winter.
Nu is dit voor zn hoeven DE uitkomst...Maar hoe doe ik dit?Uiteraard met een dikke deken en een regendeken maar word hij niet stijf van het buiten staan?? Van de kou dan?
En zou het wel kunnen ,niet dat ik straks een ziek paard heb ofzo??

Wie heeft er een antwoord??

Alvast bedankt...Groetjes sandra! OK dan!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 09:40

Die van mij stonden afgelopen winter ook gewoon buiten, de ene heb ik pas net dus die moest eerst wennen [eerst altijd op stal gestaan] en kreeg een schuilstal erbij. Maar verder geen dekens op of weet ik wat.
Ze hebben het echt niet koud Haha!

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 09:47

op de pensionstal staan de paarden ook altijd buiten zelfs in de winter (wel worden de paarden om 16u binnengehaald en als het echt té koud is of te veel regent worden ze ook een dagje binnengehouden)

ze hebben een warm deken aan en als het kouder wordt nog een deken (best is het bovenste deken waterdicht)

zonder deken zou ik ze dan echt niet buitenzetten : veel te koud en ze krijgen er zo'n enorme wintervacht van

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 09:52

zie ik juist dat het de bedoeling is van altijd buiten te zetten? bij ons staat er ook een paard die last heeft van z'n hoeven. die heeft gewoon 1 (of 2) goede dekens aan en heeft een loopstal (wel opletten dat hij altijd water heeft , dat het niet bevriest)

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 21:11

nathalieke schreef:

zonder deken zou ik ze dan echt niet buitenzetten : veel te koud en ze krijgen er zo'n enorme wintervacht van


Hij gaat zowieso met deken de wei op omdat ik hem ook rij en ik niet teveel vacht wil..
Dus zodoende dat hij wel een goeie deken op krijgt..

Nou ja altijd is een groot woord maar overdag in de winter wel ja,
Dus snachts gaat hij gewoon naar binnen toe..Sochtends na het voeren dan weer naar buiten..

Maar ik vroeg me dus af kan dit?? Ook omdat hij het niet gewend is?

moos
Berichten: 38
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:16

bij onze pensionstal staan ze de hele dag buiten ook met deken op en savonds gaan ze naar binnen maar met een zware regen bui worden ze alleen binnen gehaald voor de rest staan ze lekker buiten

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 18:47

obelix schreef:

Maar ik vroeg me dus af kan dit?? Ook omdat hij het niet gewend is?


Iemand die hier nog een antwoord op heeft??? Haha!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 20:16

Ivanka stond bij haar vorige eigenaren in de winter altijd binnen, met geen weidegang. Ik heb haar de hele winter buiten laten lopen, alleen 's nachts op stal. Was ze dus ook niet gewend, maar ze vond het wel fijn hoor!!
Toen het nog niet vroor had ik er een canvasdeken op liggen en tegen de tijd dat het ging vriezen, heb ik er een dikkere deken onder gelegd.
Dit jaar komt er NOG een dikkere deken onder, ik wil voorkomen dat ze dikke haren krijgt, maar of het me gaat lukken... ik vraag het me af...

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 22:10

Nacino staat ook alleen swinters snachts binnen hoor, daar kunnen ze prima tegen, voor de kou hoef je het niet te laten.
Vanaf dat het veel begint te regenen in het najaar krijgt hij een 100% waterdichte ongevoerde deken op. Als het gaat vriezen gaat daar een winterstaldeken onder, niet zo heel dik. Hij krijgt wel wintervacht, maar niet overdreven. Ik denk dat dat per paard ook heel verschillend is.
Als hij een schuilstal had gehad overdag had ik hem helemaal geen deken om gedaan, maar als het lang regent gaat hij rillen dus nu moet ik wel omdat hij dus niet ff kan schuilen.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:53

ik denk wel dat het kan hoor
magned gaat ook overdag buiten, en 's nachts naar binnen
als het erg koud is krijgt ze buiten een dikkere of extra deken om, maar dat komt omdat onze stal (kleine ruimte) een stuk warmer is dan buiten
dus anders krijg je zo'n groot temperatuurs verschil
en als het regent gaat ze zowiezo naar binnen, omdat ze dan moeilijker warm blijven (door de druk vd deken op de vacht ofzo Verward ) maar goed, ik heb tot nu toe nog geen deken gevonden die 100% waterdicht is, dus met regen gaat ze naar binnen.
ik heb bij magned nog nooit problemen gehad,
alleen wel goed in de gaten houden of ze het warm genoeg hebben
magned gaat anders staan trillen, en krijgt hele koude oren en een koude neus,
dan even lekker naar binnen, of een extra dek op
dan komt het helemaal goed
is juist wel lekker voor ze!

xXfamkeXx

Berichten: 129
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: de wilgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:52

Djoke stond vroeger altijd in de winter op stal, maar toen mijn zus haar kocht en bij haar nieuwe stal ging zo ook in de winter naar buiten. En dat ging heel goed hoor. Ze heeft een Rambo Turnout WUG deken voor in de winter en die is 100 % waterdicht zelfs als ze de heledag in de regen/sneeuw heeft gestaan is het nog lekker warm onder het deken omdat ie ook heel dik is. hij wel goed voor de winter maar in de herft/lente heeft ze een ander deken op anders begint ze er helemaal onder tezweten


AfbeeldingDeken Rambo Turnout WUG
De Rambo Turnout WUG met hals beschermt uw paard optimaal tegen elk weertype. Deze deken is vervaardigd van zeer sterk zgn. ballistic nylon (6x sterker dan nylon) en voorzien van 370 grams vulling. Beter kunt u uw paard niet beschermen. Uitgevoerd met staartflap. Waterdicht.
€ 309.95

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:08

Kou kunnen paarden wel tegen. Ik denk juist dat je een betere weerstand opbouwt als je je paard ook in de winter buiten zet. De kou komt toch geleidelijk dus hij krijgt genoeg tijd om er aan te wennen. In een warme stal is hij veel vatbaarder voor ziektes en tocht. De mijne gaat altijd naar buiten, behalve als het een graadje of 4 is met een flinke oostenwind en dan een bui regen erbij. Dan zet ik hem binnen.
Maar over het algemeen zet ik hem liever buiten met een extra deken dan binnen.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:21

Citaat:
(door de druk vd deken op de vacht ofzo ) maar goed, ik heb tot nu toe nog geen deken gevonden die 100% waterdicht is


Ik denk juist dat je paard je dankbaar is als hij overdag lekker buiten kan lopen.
Dus lekker buiten doen.
Felix stond al zijn hele leven s'winters s'avonds op stal en afgelopen winter heb ik hem(en danno) 24 uur buiten gelaten.

Ze vonden het prima ze zijn helemaal happy geworden nu ik ze zo houd.


Wat de dekens betreft.
De rambo's zijn erg goed en ik heb in mijn naaste omgeving goede ervaringen met Bucas.
Koop wel een dikke die waterdicht is, of een dunne en daaronder dan weer een staldeken.
De dunne regen deken lijkt me makkelijker om dan in het voorjaar over te schakelen.

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:22

Ik heb met cindy geen ervaring met binnen zetten in de winter, bij ons loopt alles zomer en winter dag en nacht buiten in de wei. Wel hebben ze verschillende loopstallen op het terrein war ze in kunnen schuilen maar geven zelf de voorkeur aan buiten te blijven. Die dikke vacht heeft ook wel iets, maar dat komt ook omdat het een tinker is. Ze heeft dus alleen na het rijden in de winter een deken op om te drogen, maar zodra ze de wei weer ingaat gaat de deken af.

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:55

Sting staat swinters altijd buiten! Je kan het atijd proberen, of alleen overdag in de wei!

Belker

Berichten: 15300
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 17:11

obelix"]
[quote="obelix schreef:

Maar ik vroeg me dus af kan dit?? Ook omdat hij het niet gewend is?


Iemand die hier nog een antwoord op heeft??? Haha!
[/quote]
Ja hoor.

Ik heb mijn paard, absoluut stalpaard, in augustus op het land gezet en die heeft toen de hele winter door buiten gelopen. ze viel aan het eind van de winter in, had een vacht als een perzische kat, maar heeft het super gedaan.
Nergens last van, ze stond dag en nacht buiten en werd met kuil bijgevoerd.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 17:52

als je maar op tijd in het seizoen begint dan is het geen enkel probleem. niet pas beginnen als eet al bere koud is.

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:47

Ik denk dat het ook wel kan, onze ponys (voornamelijk halfarabieren)staan altijd buiten zonder deken (wel met schuilstal maar daaar gaan ze nooit in) en ze hebben er nog nooit last van gehad, zijn eigenlijk nooit ziek

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 22:45

mrie schreef:
als je maar op tijd in het seizoen begint dan is het geen enkel probleem. niet pas beginnen als eet al bere koud is.


Hij loopt vanaf eind april al buiten en nu gaat het super..

Cowgirl,.Zit er idd aan te denken om een dunne te kopen omdat ik nog een nwe deken heb liggen 300 grams..
Een gewone stal deken dus..
Maar goed,rambo of bucas hoor ik ook veel over..

**Sandra gaat is rondneuzen in de winkels hier** Haha! Tong uitsteken

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 23:15

Ik zou hem zeker lekker buitenzetten s'winters. Is hij je alleen maar dankbaar voor, en zeker met een fijne deken op is het perfect.
Die van mij gaan s'winters ook naar buiten, of het moet echt nood weer zijn. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 23:43

obelix"]
[quote="obelix schreef:

Maar ik vroeg me dus af kan dit?? Ook omdat hij het niet gewend is?


Iemand die hier nog een antwoord op heeft??? Haha!
[/quote]

Ja hoor, dat kan normaal gesproken zonder problemen. Toen wij de paarden nog aan huis hadden, stonden ze 's winters ook gewoon buiten. En we hebben er ook een paar gehad die daarvoor gewend waren om op stal te blijven. Je moet er alleen rekening mee houden dat als je dekens gebruikt, deze 100% waterdicht zijn (anders heb je na een regenperiode een ziek paard).

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:14

Mijn paarden staan in de winter buiten, maar ze krijgen wel een schuilstal deze winter. Ze staan zonder dek, dus helemaal puur natuur Haha!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:59

Mijne, ruin, staat dag en nacht buiten, hele jaar door. Evenals zijn moeder. Beiden kunnen in een droge, dichte stal lopen.
Heb de ruin vorig jaar voor het eerst een deken op gedaan omdat ik s'winters wil rijden, zodat ie iets minder vacht krijgt.
Ik begin met een regendeken (HH) en als het gaat vriezen doe ik er een winterdeken (S&K) op. Beiden "waterdicht" (wanneer het dagen achtereen regent zijn ze dat niet meer hoor).
Heb heel even een onderdeken gebruikt...maar da's zo'n gedoe! Weg ermee.
Beesten zijn nooit ziek en gaan en staan waar ze willen.