Houvast op een boomloos zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Houvast op een boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 23:28

Ik vraag me af of een boomloos zadel (Torsion, Barefoot) meer of minder stevigheid geeft als je paard opzij springt, struikelt, wegrent etc. Ik heb het dan vooral op buitenrij situaties (de plotselinge visser aan de rechterkant van de weg, het zwarte plastic wat over een sloot ligt etc).
Ik voel me in mijn dressuurzadel namelijk veel stabieler dan in mijn springzadel. Mijn springzadel is ook een zadel met minder steun (Prestige) en ik zou daar niet graag mee naar buiten gaan.

Daarnaast vraag ik me af of fenders meer steun geven dan Engelse beugelriemen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:36

ik kan je nog niet antwoorden... de mijne is nog onderweg. Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:58

pmarena weet er volgens mij aardig wat van af... Haha!

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:59

Mijn ervaring met een boomloos zadel is niet echt positief... Op dat zadel zat ik erg breed en kon daarom ook geen stevige zit vinden in het zadel. Dit is ongeveer het zadel waar ik een tijd op heb gereden:

Afbeelding

Maar het lag ook wel een beetje aan de omstandigheden... Hrannar was toen erg breed en om er dan ook nog eens zo'n breed zadel op te leggen... *geen goed idee*

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 08:59

Bij het Western forum staat ook een topic over een boomloos zadel; Bob Marshall en een ander topic over flex-tree zadels Lachen
Misschien vind je daar meer info , Groetjes Wendy

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:03

Nou niet echt veel reacties tot nog toe

Waar blijven die Torsion-fanaten Haha!

Die andere boomloze zadels zijn natuurlijk weer heel anders en qua zit niet te vergelijken...

Barefoot en Torsion zijn zachte kussentjes , zonder zadel rijden-gevoel maar dan met comfort en zekerheid. Je voelt de bewegingen perfect aan omdat je erbovenop zit. Kniestukken ontbreken dat is wennen. Maar daar tegenover staat dus weer het directe contact dat het (mij) veel makkelijker maakt om rare zijsprongen goed bij te houden. Dat vond ik juist lastiger met de dressuur- en VZ-zadels die ik allemaal heb gehad.
Daar maakte ik wel een zijwaartse zwieper op dat ik blij was dat ze daarna min of meer stilstond anders had het feest geweest *LOL*

Fenders helpen dus ook enorm ivt smalle wiebelige beugelriempjes.

Maarja dan weet je nog niet hoe anderen (en jijzelf !) het ervaren .....

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:04

pmarena schreef:
Nou niet echt veel reacties tot nog toe



ik sta op knappen van de spanning... ik hoop dat mijn zadel morgen komt en hem meteen kan proberen... tjemig, heb lang niet zo staan popelen om iets... de laatste keer was op de komst van Gammon zelf. Lachen

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:23

Jessie88 schreef:
Mijn ervaring met een boomloos zadel is niet echt positief... Op dat zadel zat ik erg breed en kon daarom ook geen stevige zit vinden in het zadel. Dit is ongeveer het zadel waar ik een tijd op heb gereden:

Afbeelding


Wat voor zadel(merk) was dit precies Jessie88?

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 01:35

Mijn barefoot heb ik nu al ruim een maand in gebruik.
Ik vind dat je op zo'n zadel erg stevig kunt zitten. Tijdens de 1e test zat ik er zelfs zo stevig op dat ik er niet afviel toen mijn verzorgpony onderuit schoof. (OK, extreem voorbeeld)
Dat boomloze zadel op de foto hierboven ziet er niet uit alsof je er veel steun aan hebt. Maar de torsion of barefoot hebben dus stevige vormen aan voor- en achterkant. Hierdoor vlieg je er echt niet snel voor of achter vanaf als je paard ineens stilstaat of wegrent.
Wat ook scheelt is of je met lange of korte beugels rijdt. Wanneer mijn benen meer naar beneden hangen, raak ik minder snel uit balans wanneer de pony ineens opzij springt. Misschien is dat bij jou ook het verschil tussen spring- en dressuurzadel.

Fenders geven vooral meer steun bij het draven. Echt VEEL MEER steun dan die smalle engelse riempjes.

Als ik jou was zou ik zo'n zadel gewoon eens uittesten!

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 12:05

Karina schreef:
Wat voor zadel(merk) was dit precies Jessie88?


Euhm... ik heb geen idee wat voor 'n merk dit is... dit zadel staat op www.icy-spirit.com

Groetjes Jessie

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 12:24

het zadel wat Jessie88 heeft gebruikt is inderdaad een ice line zadel. ik heb het ook uitgeprobeerd en naar mijn idee zit er een behoorlijk verschil tussen dit zadel en een boomloos zadel. dit is meer vergelijk baar met een bare back pad. op een bare back pad heb je inderdaad vrij weinig steun, vind ik. Dat zit echt alsof je zonder zadel rijdt, het is alleen iets minder glad. een boomloos zadel is volgens mij veel meer een echt zadel en geeft heb ik begrepen dus ook veel meer steun.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:30

ja dat verschil kan ik me ook bedenken. het is een compleet ander model.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 23:13

Dit is ook een boomloos zadel. Ik weet alleen niet van welk merk. Van voor en achter zit er een zakje lucht net als een opblaas bal.Ik vond in dit zadel voldoende stevigheid door de kussens.
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 08:02

Dat zal denk ik een oudere versie van de Torsion Bora zijn.
Misschien nog wel van het merk DAG toen Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 22:41

ohw jee dat is een écht ouwetje zo te zien! Lachen

demmie

Berichten: 131
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:57

Nou, daar is dan een Torsion fanaat... Cool

Ik zal je zeggen , ik had eerst een dressuurzadel, een euroriding diamant met toch echt dikke kniewrongen, maar zit met mijn torsion echt een stuk steviger in "vreemde" situaties. ik was er zelf een beetje verbaasd over maar ik was dus lekker aan het buiten rijden tot mijn paardje schrok. Hij maakte een flinke sprong of bok of iets en draaide zich om en rende terug... Nou met mijn dressuur zadel was ik er geheid afgerold en met de torsion zat ik gewoon nog! en met gemak nog wel!! OK dan! Echt waar ik had het nooit verwacht maar het zit echt super stevig. Ik moest even 2 daagjes wennen toen ik hem kreeg maar ik wil echt geen ander zadel meer.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:54

nou na 2 dagen barefoot testen kan ik je idd vertellen dat je als een huis zit!! ik zeg ook; waarschijnlijk nog beter dan mijn wintec dressuur. men neme een onverwacht opzij schietend en flink bokkend paard en voel me al een barefoot deskundige. Lachen

Vlugger

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Reo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:49

Hoi Hoi,

Mensen met een Torsion zitten de hele tijd op hun paard.....die hebben geen tijd voor BOKT *LOL* En dat ding met die lucht kussens is idd een ouderwetse BORA, nu issie er weer maar dan met wol in de kussentjes... kijk maar op www.topp1.com en dan bij Torsion Ik vind um niet mooi
maar misschien zit het wel super