Is voorbrengen een kunst? Zelf doen/iemand zoeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Is voorbrengen een kunst? Zelf doen/iemand zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 13:25

Ik heb even een vraagje. Ik ga met Licor naar de PRE-keuring in september in Oud-Heverlee (België). Dit omdat de Spaanse delegatie hem moet chippen. De organisatie wil dat ik ook ineens de keuring meedoe, zodat zij weer wat meer volk hebben. Ik moet toch inschrijvingsgeld betalen dus: waarom niet?

Aangezien hij 6 jaar is, moet ik hem ook laten meedoen aan de functionalitietsproef onder het zadel. Geen probleem, eenvoudig dressuurproefje doe ik zelf wel even.

MAAR voor het concours morphologique moet ik hem voorbrengen. Half rondje stappen, half rondje draven.

Ik weet niet of ik wel het beste uit hem kan halen. Op zich is het niet belangrijk wat de jury van hem vindt, voor mij is hij immers het meest geweldige paard van de wereld en daar kan de jury niets aan veranderen, MAAR toch zou het leuk zijn om hem op zijn best te laten zien.

ZOU IK DIT WEL ZELF KUNNEN? EN... Als ik denk van niet, bestaan er mensen die dit doen? Moet je daar dan voor betalen? Zou ik een advertentie zetten...?

(Het stamboek reageerde nogal vreemd bij deze vraag, en wist niemand die het zou doen voor een ander...)

P.S. Jullie zijn allemaal welkom op zaterdag 13 september, heel de dag keuring PLUS 's avonds een show met PRE's, 10 EUUR inkom in de Ruiterschool van Oud-Heverlee Haha!


thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:40

De kunst van het voorbrengen is dat je gelijk met de voorbenen van het paard moet lopen.
Dat kun je zelf gewoon oefenen.
Meestal zijn er op die keuringen ook mensen die dat voor je doen. Ik heb het toen voor kennissen gedaan bij de friezen en haflingers en met de dekhengst van de stal waar ik gewerkt heb.. Er kwamen vaak mensen naar die toe of je het paard van hun wilde voorbrengen. Ik kreeg er toendertijd 25 gulden voor.
Dus,gewoon proberen of je t ritme van het paard kan volgen. Cool
Lukt je dat niet,dan zijn er altijd wel mensen daar die je paard voor willen brengen.(voor 10 euro of zo)

There are only two emotions that belong in the saddle:
One is a sense of humor,
And the other is patience... John Lyons

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 18:13

Dankje voor je antwoord, ik zal dan alvast beginnen oefenen...

(Was mijn topic eigenlijk kwijt, vond het niet meer terug. Ik dacht dat er een Verplaatst-waarschuwing kwam als je topic werd verhuisd... Imo heeft dit niets met fokkerij en afstamming te maken, maar goed...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 18:20

Ligt eraan of je zelf je paard er uit kan lopen zonder hem te hinderen in zijn beweging.
Als je paard super draaft maar je er zelf aan het touwtje achteraan bungelt waardoor hij zich niet kan laten zien zou ik het door een ander laten doen.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 16:52

En het ligt eraan hoe makkelijk je paard is, op de Lipizzaner merrie keuring vorig jaar werd een merrie door iemand voorgebracht en die merrie zat echt zo naar die man te kijken van jaaa zeg wie is dat nu weer! Als je oefent met lopen gaat het vast goed!
Je moet je paard redelijk lang laten zodat hij vrij beweegt en het is de bedoeling dat je voor en door de hoek langzaam draaft en na de hoek een goede draf laat zien, dus dan moet je zelf flink bij lopen, tot aan het einde van de zijde en het paard dan terug nemen. Zo krijg je een nette overgang! Dit kun je doen door bijvoorbeeld je linker arm omhoog te doen voor je paard zodat hij snapt dat ie moet stoppen. Oefen dit wel met je paard zodat hij snapt wat de bedoeling is en niet denkt dat ie een tik voor ze hasses krijgt.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 20:09

pb marloes-joy hier anders een over op bokt,als ze je terug pb't....

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 20:42

Ik laat mijn paarden voorbrengen door proffesionals en raad dit ook aan aan anderen. Ik heb nu op meerdere stallen gewerkt waar men door het jaar heen heel wat paarden voor moet brengen. Nou zou je zeggen dan kun je het onderhand zelf wel. En idd bepaalde stukken kan ik zelf ook wel. Maar een voorbrenger die het paard kent weet precies hoe deze het paard het beste naar voren kan laten komen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 20:45

Vandaag werd het voor mij weer bevestigd... het is een kunst, en je kunt het beter aan een pro overlaten.

Als ik zelf was gaan hobbelen had Silly het nooit zo goed gedaan en eerlijk, je zag zoveel verschil bij paarden die professioneel werden voorgebracht!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 23:32

Maar waar vind ik zo iemand??? Ben helemaal niet thuis in dat wereldje.

En het paard kennen... Moet ik die prof dan eerst een weekje bij ons thuis komen laten oefenen? Lijkt me ook nogal gek...

assie

Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 04:55

Vaak lopen ze op de keuring zelf rond. Je moet gewoon even iemand in zo'n wit pak aantikken, hem vragen of ie jouw paard wil voorbrengen en als ie dan zegt dat ie er wat voor wilt hebben een eurootje of 10 betalen.
Er lopen genoeg van die mensen rond die dat daar wel willen doen. Maarja, dan is het weer de vraag of zo iemand het wel écht kan, of je moet eerst even kijken hoe hij een ander paard voorbrengt

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 06:04

Idra schreef:
En het paard kennen... Moet ik die prof dan eerst een weekje bij ons thuis komen laten oefenen? Lijkt me ook nogal gek...


Ik breng ze altijd minimaal 2 weken van te voren weg.
In Belgie weet ik helaas geen adressen voor je.
Misschien kun iemand vinden via het stamboek?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 07:28

In België is de situatie licht verschillend volgens mij. De meeste mensen hier brengen hun paarden zelf voor. Wij hebben hier vroeger nogal wat keuringen gedaan en ik ben nooit iemand tegengekomen die het voorbrengen professioneel liet doen. Als de eigenaar zelf niet goed liep werd een kennis of familielid gevraagd, maar die liep enkel de dag zelf.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 07:37

een paard goed voorbrengen is absoluut een kunst. Het is meer dan je paard aan een lijntje een beetje rond laten draven.

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 08:18

Heb zelf ook jarenlang voorgebracht en dacht dat ik het wel goed deed.Tot ik op een cob stoeterij kwam in Engeland.Die man lachte me vierkant uit en heeft het me super geleerd vind ik.Dingen waar je op moet letten is dat het paard goed attent die ring inkomt.Het paard goed fris is en niet loopt te maffen.Een goede voorbrenger kan zlef tijdens het opstellen een paard zo opstellen dat sommige gebreken wegvallen.Tevens moet je erop letten dat je tijdens het rondlopen het paard steeds attent houd ook al kijkt de jury niet.Vaak zie ja paarden voorgebracht worden en dan komt het maximale er niet uit dus iik niet de juiste plaatsing.Zie het als een soort miss verkiezing dan gaat het ook om het totlae plaatje.Let ook op de eisen die eraan gesteld worden.Witte broek witte blouse en bijpassenede stropdas lijkt echt beter als een slordig iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 10:44

Het is ook wel handig als je een beetje conditie hebt als je dit zelf gaat doen. Knipoog

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 11:19

Pff... wat een gedoe... en dat allemaal voor gewoon een chip... Die hele keuring is echt niks voor mij. Heb al helemaal geen zin om er een nieuw plunje voor te gaan aanschaffen... Niemand van Bokt die zin heeft om mijn schat voor te brengen? Haha!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:19

Kijk even goed na hoe je je paard moet voorbrengen ik heb geen idee of dat hetzelfde is als bij de kwpners. En een simpel dressuurproefje?? Volgens mij valt dat best tegen verzamelde galop verzamelde draf vanuit stap in galop. Dat is wat ik van de keuring heb gezien.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 17:39

Algemeen word er toch anders voorgebracht als bij een ander ras.

Het is belangrijk dat het paard al zijn kunnen laat zien in dat kleine stukje draf dus iedergeval goed oefenen en als je zelf hem bij kan houden zou je in pricipe hem zelf goed voor kunnen brengen.
Misschien kan je Meneer de Rooy bellen waar de keuring word gehouden misschien wil hij je wat meer erover vertellen of weet hij iemand die hem voor kan brengen.
Stuur mij anders even een PB

Kijk eens op deze site daar staat van alles over de PRE ook wat ze willen zien op een keuring en waar op gelet word. De site is in het Engels en Spaans http://www.equiandalusian.com

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 18:15

Nee, het is erg simpel. Voor 4-jarige paarden hetzelfde als voor 8 jarige PLUS paarden. Stap, draf en galop. En een diagonaaltje of twee verruimen in draf. That's it.

Keuring wordt niet bij De Rooy gehouden, hij neemt wel deel. Hte is in de ruiterschool van Oud-Heverlee. België welteverstaan.


Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 18:43

Idra schreef:
Nee, het is erg simpel. Voor 4-jarige paarden hetzelfde als voor 8 jarige PLUS paarden. Stap, draf en galop. En een diagonaaltje of twee verruimen in draf. That's it.

Keuring wordt niet bij De Rooy gehouden, hij neemt wel deel. Hte is in de ruiterschool van Oud-Heverlee. België welteverstaan.


In Nederland en volgens mij in Belgie is het dezelfde proef dus niet simpel. Wat ik al zei verzamelde galop, draf en van stap naar galop. Dus niet b niveau oid.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 23:36

Nou ja, zo staat het er in de papieren die ik heb opgestuurd gekregen wel op. En anders, voor verzamelde galop en voor stap naar galop zijn we wel klaar (Hij is Z-niveau, ik bijna Haha!). No Problemo Knipoog

Het is gewoon het voorbrengen wat me een beetje (heel erg veel) tegensteekt.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 13:14

Och heden, dit klinkt allemaal wel heel moeilijk. En nu heb ik dus net tegen Franka gezegd dat ik wel met Yen ga rennen. Ik denk niet dat het een hele goede indruk maakt als ik er op mijn buik achteraan gesleept wordt.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 15:11

Hihi... ik zal alvast wat rondjes gaan lopen om te trainen... Jij ook veel succes Jennygirl Knipoog

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:37

Het zal vast heel goed gaan. Ik heb Franka al aangegeven dat ik waarschijnlijk een aussie aan doe, als ik dan onderuit ga, glij ik tenminste lekker mee. En veel lekkers in mijn zakken, dan blijft Cheyenne, wat er ook moge gebeuren, in ieder geval in de buurt.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 21:02

In ieder geval veel succes!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers