maandagziekte.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

maandagziekte.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 22:11

het paard van mijn nichtje heeft dus de maandagziekte,ze wa sop vakantie met hem geweest,kwam terug en gaf hem dus een paar dagen rust,wat ze goed bedoelde,en ze hadden hem hetzelfde blijven voeren.
ik wou eens vragen zijn er meer aanleiding tot deze ziekte?
hoe merk je het dat een paard dat heeft?
wat kunnen gevolgen zijn?
en hoe doen sommige dat die op een manege staan met voeren met dagen dat ze niet en wel rijden?
pff sorry voor de vele vragen Tong uitsteken
maar ik ben hier welleens benieuwd naar.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*


JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 22:28

Maandagziekte wordt veroorzaakt door te veel aan eiwitten en te weinig beweging. Maar plotselinge schrik of stress kan het ook veroorzaken.

Een paard met maandagziekte gaat met hele korte pasjes lopen. Als ze het heel erg hebben dat kunnen ze echt nauwelijks hun ene been voor het andere krijgen. Door de pijn gaat ze heel erg zweten. En als ze lopen lijkt met net of ze naar voren vallen als je te hard laat stappen op dat moment Dat lukt ze nl niet.

Door de te veel aan eiwitten in combinatie met te weinig beweging word er melkzuur geproduceerd Hierdoor worden als het ware de adertjes dichtgedrukt Hierdoor word er nog meer melkzuur geproduceerd en daardoor nog meer adertjes dichtgedrukt Op een gegeven moment escaleert dat en loopt het paard zich in de maandagziekte Elke keer als dat gebeurd beschadigt er weefsel van binnen Als het paard eenmaal maandagziekte heeft gehad dan blijven ze er altijd gevoelig voor.

Tijdens rustdagen moet de dagelijkse hoeveelheid voer een flink stuk naar beneden. Het liefst gehalveerd.

Een paard zonder ruiter is altijd een paard. Een ruiter zonder paard slechts een mens!

ikke

Berichten: 37460
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:01

Plotselinge stress of schrik heb ik nog nooit als oorzaak gehoord of gelezen, voor de rest heb ik niks eraan toe te voegen.
Nu ja, een gevolg van maandagziekte, tying-up is hetzelfde, kan hoefbevangenheid zijn.
Het uiterste geval kan de dood zijn, een kennis van mij heeft er ooit een Fjord aan verloren, met dank aan de instructrice die het geheel niet herkende en juist adviseerde om te blijven lopen, zo ongeveer het meest foute wat je kunt doen met maandagziekte.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 18:39


The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 10:31

mij is geleerd dat hoefbevangenheid verschillende oorzaken kan hebben.

- nageboorte komt niet kompleet los (er is wat achtergebleven).
- te zwaar werk voor een paard die dit niet gewent is.
- te dikke paarden krijgen het sneller.

dat schrik en stress de oorzaak zou kunnen zijn weet ik niet.

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 17:11

ikke schreef:
Plotselinge stress of schrik heb ik nog nooit als oorzaak gehoord of gelezen, voor de rest heb ik niks eraan toe te voegen.
Nu ja, een gevolg van maandagziekte, tying-up is hetzelfde, kan hoefbevangenheid zijn.
Het uiterste geval kan de dood zijn, een kennis van mij heeft er ooit een Fjord aan verloren, met dank aan de instructrice die het geheel niet herkende en juist adviseerde om te blijven lopen, zo ongeveer het meest foute wat je kunt doen met maandagziekte.


Ik had er ook nog nooit van gehoord Knipoog Totdat een paard op de manege waar ik toendertijd les had in haar stal zo vreselijk schrok dat ze over de deur heen wilde Ze klapte weer terug en stond acuut in de maandagziekte. Knipoog De beheerders van de manege hadden ook nog nooit meegemaakt op deze manier. De dierenarts beaamde wel dat het mogelijk was zei het dat het niet veel voorkomt. Dit paard is dit twee keer overkomen Ook een keer zonder poging om over de deur heen te gaan.

En inderdaad het dier zo snel mogelijk op rust zetten en op de pijnstillers Het vergaat nl van de pijn.

Een paard zonder ruiter is altijd een paard. Een ruiter zonder paard slechts een mens!


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 17:36

Jurenko: hoefbevangenheid is wat anders dan maandagsziekte.
Maandagsziekte is een spieraandoening, hoefbevangenheid is een probleem in de voeten.

JokeG/ikke: het kan inderdaad ook door stress komen, komt alleen heel weinig voor.
Wat ook een mogelijkheid is, dat tetanie (calciumtekort, geen tetanus)wordt verward met maandagsziekte. Het kan op elkaar lijken en wordt ook door stress veroorzaakt.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 18:07

Dom he was zeker niet meer wakker. Gelukkig was jij het wel.
Terug lezende is hoefbevangheid wel genoemd vandaar denk ik mijn reactie.

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 19:53

Jantien schreef:
JokeG/ikke: het kan inderdaad ook door stress komen, komt alleen heel weinig voor.


Klopt Jantien Knipoog En volgens mij komt het dan ook bij paarden voor die al een keer maandagziekte hebben gehad en die er dus gevoeliger voor zijn Maar dat weet ik niet zeker hoor.

Een paard zonder ruiter is altijd een paard. Een ruiter zonder paard slechts een mens!

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:14

Dacht dat Breukink in zijn boek ook wel spreekt over aan nerveusiteit-stress gerelateerde aanvallen. I.i.g dat stress-gevoelige paarden ook vaak gevoeliger zijn voor maandagziekte.
Daarbij lijkt het ook zo te zijn dat paarden die minder goed reageren op koolhydraten (krachtvoer) én gevoelig voor maandagziekte zijn, én een hogere spierspanning wat zich voor het oog vaak uit in nerveusiteit kunnen hebben.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dollyspikkel, Icelandshet, nadcha, snorkel1986, xChanelx en 74 bezoekers