Mijn stoere haf moet naar de kliniek....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Mijn stoere haf moet naar de kliniek....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 23:11

Sinds een aantal maanden heeft mijn haflinger Candor last van vochtbulten in rondom zijn gewrichten, aan zijn knieën en koten. Ik maakte mij er eerst niet zo'n zorgen om, dacht meneer is op zijn knietjes gevallen en heeft een bult. Afijn, de bulten gingen niet meer weg maar werder steeds groter en groter! Hij liep verder ook niet zo lekker, niet kreupel ofzo maar gewoon niet helemaal 100%. Al met al vertrouwde ik het niet en heb de dierenarts laten komen.
Ze zijn vorige week geweest en er zijn buigproeven e.d. gedaan, blijkt hij dus toch een beetje kreupel te zijn! Verdrietig Het is echter niet heel ernstigs maar met beide voorbenen loopt hij gewoon niet lekker. De bulten zijn overvullingen van de peesscheden, gelukkig dus niet van zijn gewrichten. Deze overvullingen heten ook wel gallen en bijna ieder paard krijgt vroeg of laat zo'n gal. Het is normaalgesproken niet iets om je druk over te maken, alleen... Candor heeft ze overal waar het maar mogelijk is! Er waren twee dierenartsen en beiden hadden dit nog nooit eerder gezien. Ze zouden overleggen met de rontgoloog van de kliniek in Noordwijkerhout, wie weet was hij dit vaker op zijn pad tegen gekomen. Ik moest vandaag terug bellen. Zo gezegd zo gedaan, rontgoloog was ook heel erg verbaasd over alle gallen. Overlegd met Utrecht, die hadden hier sporadisch mee te maken gehad. Soms wordt het veroorzaakt door scheurtjes in het gewrichtkapsel. Maar ja, Candor heeft het aan 4 benen en om nou overal scheurtjes te hebben... dat zou wel erg toevallig zijn. Toch gaat hij volgende week naar de kliniek toe om foto's te maken van zijn benen. Er wordt tevens een kreupelheidsonderzoek gedaan. De kans is groot dat hij door een andere oorzaak dan deze gallen kreupel is vertelden ze mij. Dus wie weet gaat het een "én-én-verhaal" worden Huilen
Wanneer de gallen niet veroorzaakt worden door de scheurtjes kunnen ze ze leeghalen met een spuit en daarna inspuiten met corticosteroiden (=ontstekingsremmer). Hij zal daarna een week boxrust moeten hebben. Ik twijfel alleen nog of ik dit wel zal doen. Wanneer bijvoorbeeld blijkt dat zijn kreupelheid niet veroorzaakt wordt door de gallen zie ik er ook geen noodzaak in de gallen te laten behandelen. Ik zou hem alleen maar pesten door mijn weidevriend een week op te sluiten in een stal. Misschien wil ik eens in het alternatieve circuit gaan kijken.
Maar ja, al met al gaat dit een verhaal worden met een staartje. Ik maak mij best wel zorgen om mijn eens zo stoere haf. Nagelbijten / Gniffelen Hij mankeerde tot voorheen nooit iets aan zijn benen, was het sterkste paardje van stal! En nu ineens dit...

Het is een beetje lang verhaal geworden zie ik nu net. Maar ja, vanmiddag de dierenarts aan de lijn gehad en het is toch fijn om je verhaal met andere paardenvrienden te delen. Het is niet leuk om te weten dat de pony waar je zo gek op bent pijn heeft (en al helemaal niet wanneer niet-paarden-mensen goedbedoeld reageren in de trant van: "maak je niet zo druk, dan koop je toch een nieuw paard!" grrrrr.....).

Candor gaat volgende week naar de kliniek voor het kreupelheidsonderzoek en de echo's. Ik zal weer posten wat de uitslag is.

Groetjes Nikki

Storm in mijn profiel!


co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:56

Arme candor Verdrietig Als iemand dit niet verdient dan is het candor wel! Stel je voor dat hij echt op stal zou moeten.. volgens mij wordt dat een ramp! Ik hoop voor je dat alles toch nog goedkomt en dat binnenkort weer lekker met je stoere haf kan rijden!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 08:28

Veel sterkte gewenst! Ik hoop dat het onderzoek goed uitpakt en het te behandelen is!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 12:48

Jeetje wat een ellende! Veel sterkte met je paardje, ik ben benieuwd wat ze zeggen en duim voor je in de hoop op goed nieuws..

Mocht je op de alternatieve toer willen, ik ken wat mensen die mij enorm hebben geholpen!

Het kan misschien dienen als troost dat, in al onze rampspoed en onheil, hij die iets verliest en er wijsheid uit put, een winnaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:01

Als het om overvulde peesschedes gaat, zou ik eens Bioscan proberen. Mogelijk is je paard daarmee te helpen.

kiek
Berichten: 45
Geregistreerd: 21-06-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:35

Heel veel sterkte,en ik zal duimen dat het niets ernstigs is!
Ik ben heel benieuwd !
groetjes kiek

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 18:12

Wat is bioscan dan?

Storm in mijn profiel!

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 18:37

Gisteren zijn we met Candor naar de kliniek geweest. Hij liep niet langer kreupel dus een kreupelheidsonderzoek was overbodig. Er zijn enkel foto's genomen van zijn voorknieën... het resultaat: artrose.
Hij heeft een steriele ontsteking in zijn radiaalgewricht van de voorknie, zowel links als rechts. Het is al in een vergevorderd stadium. Het kraakbeen is verkalkt en er hebben zich botjes op het gewricht gevormd, dit zijn de bulten die je ziet. Erg sneu! Hij is net 8 jaar geworden en wilde in september voor het eerst gaan starten. Hij staat nu tijdelijk op de ontstekingsremmers en pijnstillers totdat de ontsteking weg is. Daarna kan ik gaan beginnen met opbouwen. Waar het schip zal stranden is onbekend.. sommige paarden kunnen nog heel ver komen met artrose terwijl andere al ontstoken gewrichten krijgen na 5 minuten draven per dag! Het is dus uitdokteren wat Candor op den duur nog aan zal kunnen. Ijzersterk beenwerk, een kenmerk van haflingers, gaat helaas niet op voor mijn haf! Erg jammer, voor mij maar natuurlijk helemaal voor Candor!

Storm in mijn profiel!

Sting

Berichten: 12855
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:00

Heel veel sterkte gewenst en Candor natuurlijk ook!

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliënberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:06

Heeel veel sterkte voor jou en Candor!!!

In mijn profiel staan foto's!!!

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 00:04

Verdrietig Ik hoop dat het snel weer beter zal gaan Nik!! Anders mag je nog wel een keertje op Skippy, ik heb toch nog een maand extra kado gekregen van jullie! Lachen

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 00:12

Zo, dat is dan toch schrikken als je ergens denkt dast het wel meevalt. Ik hoopda t het allemaal nog gaat en dat hij niet de ongelukkige is die na 5 min. draven al pijn heeft. Sterkte.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 10:41

Ai, dat is inderdaad schrikken. Sterkte, en beterschap voor Candor!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)


marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:04

Jeetje nikki wat onwijs kl*te! Artrose bij een 8 jarige, hebben ze daar een verklaring voor? Het is zo jong...
Heel veel sterkte verder, ik weet zelf helaas hoe het is om te dokteren met je paard, en je eigen diertje is toch altijd onvervangbaar.
Mocht je nog interesse hebben in het nummer, ik geef het je, kan je informeren!

Het kan misschien dienen als troost dat, in al onze rampspoed en onheil, hij die iets verliest en er wijsheid uit put, een winnaar is.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 14:14

Wat naar zeg Verdrietig
Artrose op zonjonge leeftijd

Heel veel succes ermee en hopen dat er iets te vinden valt wat hem helpt Ach gut

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 15:35

Vreselijk! Verdrietig
Zo'n stoere haf en dan dit.
Probeer in contact te komen met mensen van wie het paardje ook atrose heeft en eerst die bultjes etc. had, misschien weten zij iets hoe je je paardje kan helpen.
Pas 8 jaar Huilen

A Great Pleasure in Life is doing what People say You cannot

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 16:18

Nou Nik, je mag alweer bijna langzaam aan beginnen! Nouja.. beetje stappen maar het is een begin! Nu maar hopen dat je zo een tijdje lang door kan gaan, zodat we na een tijdje weer eens samen kunnen rijden


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: catharin, ComscoreBot, EliseXJoelle, frutsel05, GrapeshotBot, Kayleigh__, LiannePuthzy, Lisewiesje, nonnekee, Poekkie, rien10, Salinah, StonedRomy en 125 bezoekers