wat is redelijk met verkoop paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

wat is redelijk met verkoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 11:51

Je hoord zovaak dat mensen met de koper van hun paard afspreken dat als de nieuwe eigenaar het paard weer wil verkopen, dat de vorige eigenaar de 1e gegadigde is. En vervolgens hoort de verkoper er nooit meer iets van, belt op om een keer bij het paard te kijken en krijgt te horen dat ie verkocht is.

Is dit dmv een contract ofzo te voorkomen? Of heb je zodra je je paard verkocht hebt echt niks meer te zeggen? In de zin van, geen poot om op te staan als je dit afgesproken hebt en de nieuwe eigenaar komt dat niet na?

Anyway, om een lang verhaal kort te maken: Myst is dus tk, als de nieuwe eigenaar haar om wat voor rede dan ook wil/moet verkopen wil ik graag weten waar ze heen gaat. Dit voornamelijk om te voorkomen dat ze met haar onderbijt in de handel terecht komt....

Iemand enig idee?

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 11:54

Je hebt niks meer te zeggen officieel, maar ik denk dat als je een echt een goed tehuis zoekt erop moet vertrouwen dat ze het vertellen!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 12:02

Zoiets doe je schriftelijk middels een contract, en bij niet naleving van dat contract een vooraf bekende dwangsom, zeg maar 5.000 euro schadevergoeding bijvoorbeeld...

maar zulke wensen zullen je verkoopprijs wel behoorlijk drukken. Als koper zou ik niet zo'n contract willen ondertekenen.
maar een afspraak zoals jij beoogd is alleen af te dwingen middels een deugend schriftelijk contract.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 12:04

verkoop prijs is al behoorlijk gedrukt, aangezien ze niet geschikt is voor de fokkerij. Mijn doel is nu gezeldschapspaardje of een kinderboerderij ofzo

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 12:11

je kan proberen een contract te tekeken.
at de nieuwe eigenaar als die hem wilt verkopen eerst weer contact met jou opneemt zodat je kans hebt om he eventueel zef terug te kopen. en als dat niet kan dat je dan hoort aan wie die verkocht word.

heb ik ook afgesproken met de vorige eigenaar van mij pony.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 12:13

Het probleem is alleen dat zulk soort contracten niet rechtsgeldig zijn.
Als mensen het paard toch aan derden verkopen heb je geen poot om op te staan.

Mensen vertrouwen in zulk soort situaties zou ik nooit meer hebben.
Ik heb ooit zo'n afspraak gemaakt toen ik mijn eerste paard verkocht.
Voor dat ik het in de gaten had was het dier al in de handel verdwenen en ik heb hem helaas nooit meer terug kunnen vinden Verdrietig

Dees schreef:
Zoiets doe je schriftelijk middels een contract, en bij niet naleving van dat contract een vooraf bekende dwangsom, zeg maar 5.000 euro schadevergoeding bijvoorbeeld...

maar zulke wensen zullen je verkoopprijs wel behoorlijk drukken. Als koper zou ik niet zo'n contract willen ondertekenen.
maar een afspraak zoals jij beoogd is alleen af te dwingen middels een deugend schriftelijk contract.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 14:00

Dees schreef:
Zoiets doe je schriftelijk middels een contract, en bij niet naleving van dat contract een vooraf bekende dwangsom, zeg maar 5.000 euro schadevergoeding bijvoorbeeld...

maar zulke wensen zullen je verkoopprijs wel behoorlijk drukken. Als koper zou ik niet zo'n contract willen ondertekenen.
maar een afspraak zoals jij beoogd is alleen af te dwingen middels een deugend schriftelijk contract.


Duidelijk !

Maar toch nog een vraag Knipoog :
Wat doe je met de prijs ?
Stel, je kunt je paard terugkopen, maar voor welke prijs ?
Kan de nieuwe eigenaar er voor vragen wat ie wil ?
Want dan zou het theoretisch zo kunnen zijn dat hij zo'n hoge prijs vraagt dat je je ex-paard niet eens terug kunt kopen.

En hoe zit het met paarden in de sport ?
Daar kan een behoorlijke waardevermeerdering (of vermindering) aan zitten.
Nog een stelling / voorbeeld over een sportpaard:
Je verkoop je 4-jarige paard op B-niveau voor 3.000 euro.
5 jaar later wil de eigenaar het paard verkopen, maar jij hebt het recht op terugkoop.
Het paard is inmiddels wel Z2-dressuur (met wp Haha! ).
Wat doe je dan met de prijs ?

Het zijn maar voorbeelden hoor, en in het geval van een shet zal het vast allemaal niet zo extreem zijn qua prijsverhoging (en verlaging), maar ik ben wel benieuwd !

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 14:19

ik heb ook een soort contractje gemaakt toen ik mijn paard verkocht.
Ik had erin gezet dat wanneer de nieuwe eigenaar het paard binnen 1 jaar weer zou verkopen dat ik een eerste optie zou hebben voor hetzelfde bedrag dat de kopers ervoor hebben betaald. Dit heb ik zo op papier gezet en door de kopers laten tekenen. Tja, of het echt rechtsgeldig is weet ik niet.

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 14:33

het zal pas rechtsgeldig zijn als je zoeits bij een Notaris laat vastleggen, misschien is het verstandig om er eens eentje te bellen en je vraag voor te leggen, zo weet je gelijk hoe en wat of kijk s op de juridische poagina van Starpagina en plaats je vraag bij het forum!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 15:07

over gigantische waardestijging is bij myst geen sprake, die loopt niet ineens Z dress (met winst Haha!) en de kans dat de onderbijt bijtrekt en ze een goede fokmerrie zou worden is erg klein....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 15:10

Om eerlijk te zijn is dat gewoon het risico van verkoop.
Je hebt er niets meer over te zeggen, dus die afgesproken dingen worden vaak niet nageleefd.
Het is dan of zelf houden of je er bij neerleggen als ze door verkocht kan worden

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 15:20

Ik heb bij de verkoop van mijn oude pony ook de huidige eigenaresse laten teken dat ik de 1e keus heb bij verkoop. Heb het formulier nog steeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 15:21

heeft zij het paard ook nog steeds Tong uitsteken

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 15:24

Als je echt wilt voorkomen dat je paard ooit in de handel terechtkomt dan moet je hem niet verkopen, simpel. Als je je paard verkoopt weet je nooit zeker wat er gebeurt, ongeacht de beloften die de nieuwe eigenaar doet en ongeacht wat je op papier zet.

Je kunt je paard natuurlijk ook aan iemand leasen, dan hou je het zelf in de hand.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 15:24

stef"]
over gigantische waardestijging is bij myst geen sprake, die loopt niet ineens Z dress (met winst Haha!) en de kans dat de onderbijt bijtrekt en ze een goede fokmerrie zou worden is erg klein....
[/quote]

[quote="oscar schreef:
Het zijn maar voorbeelden hoor, en in het geval van een shet zal het vast allemaal niet zo extreem zijn qua prijsverhoging (en verlaging), maar ik ben wel benieuwd !


Zo'n vermoeden had ik al, maar ik wilde het niet op die manier schrijven Knipoog
Toch ben ik erg benieuwd wat de ervaringen zijn met een paard met een verhoogde (of verlaagde) waarde, hopelijk mag ik je topic even misbruiken voor deze vraag Ach gut

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 15:29

wat moeilijk zeg het beste is natuurlijk om myst te houden maar dat lukt natuurlijk niet ( zoals ik in je topics begrijp)

ik weet niet als ik eens zou zijn met zo n contract als ik de kopende partij zou zijn maar dat is natuurlijk persoonlijk...

veel suc6 ermee..

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 15:56

Ik zou ook echt niet weten wat ik als koper ervan zou vinden, hoewel ik absoluut zo ben dat ik de oude eigenaren van mijn pony's op de hoogte hou, maar mochten ze ooit weggaan heb ik iig een hele goede gegadigde voor Sharif (nee hij gaat niet weg, maar áls) die helemaal verliefd is op hem (en andersom) ik denk dat je in zo'n geval zou balen als ze zo'n contract hebt ondertekend. Ik zou wel het nieuwe adres (in overleg met de nieuwe eigenaren uiteraard) doorgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 16:04

Maar goed, stel je dan voor dat ze het wel laten weten.

Heb je dan wel ineens de mogelijkheid om haar erbij te kopen, dus stalgeld e.d. neer te tellen.
Als dat zo is kun je haar beter nu al houden Lachen

Dus dan weet je dat ze weggaat, je kunt niets doen, want je hebt geen stal vrij, dus doet het naar mijn idee nog meer pijn.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 16:16

het gaat mij er vooral om dat ik weet waar ze eventueel heen gaat, en dus niet in de handel terecht komt

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:39

Oscar schreef:
Toch ben ik erg benieuwd wat de ervaringen zijn met een paard met een verhoogde (of verlaagde) waarde, hopelijk mag ik je topic even misbruiken voor deze vraag Ach gut


Als de koper na zekere tijd weer wil verkopen en er is indertijd een 1e-verkoop-contractje opgemaakt, dan moet de koper het paard weer aan de toenmalige koper aanbieden. De prijs is vrij aan de koper te stellen, tenzij dat in het originele contract anders is bepaald (eerlijk lijkt mij waardestijging tot 20 % per jaar, dwarsstraat).
De toenmalige verkoper kan dan overgaan tot koop, het is aan hem om te bepalen of hij dat geld voor het paard wil neerleggen. Hij kan het paard kopen of van de deal afzien. Maar in dat geval heeft de koper wel voldaan aan zijn verplichting, en is hij vrij om na aanbieding en afwijzing bij eerste verkoper, het paard aan derden aan te bieden.

MAAR; De koper zou het paard aan de originele verkoper voro een exorbitant bedrag kunnen aanbieden om een afwijzing te bewerkstelligen. Daarna is hij immers vrij het paard aan een ieder te verkopen, ook voor een lagere prijs. Dat lijkt mij indruisen tegen redelijkheid en billijkheid, maar de kunst is ook zulke situaties vooraf in te dekken.

Maw, wil je zo'n contract, dan trek je toch echt een heel blik wormen open. Ik zou als koper echt niet met zo'n verkoper in zee gaan. Watn zo'n contract zegt een heleboel over degene die het perse wil overeenkomen...
In de praktijk ben je er beter mee af het paard uit te lenen zonder overdracht van papieren/ eigendomsbewijzen. Al is dat ook niet zonder haken en/of ogen.

Als je afscheid wilt nemen van je paard, zoek er dan een goed tehuis voor en vertrouw erop dat ook die mensen op hun beurt weer een goed tehuis zullen zoeken als zij er afscheid van willen nemen. Kijk niet achterom. Word je bij paarden nooit gelukkig van.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 13:12

Lisette schreef:
Ik heb bij de verkoop van mijn oude pony ook de huidige eigenaresse laten teken dat ik de 1e keus heb bij verkoop. Heb het formulier nog steeds.


Hadden wij ook gedaan. 3 weken geleden kregen we een telefoontje dat ze haar weerw ilden verkopen (na 2 jaar). Inmiddels staat ze hier weer in het land. Het kán dus wel goed gaan Haha!