veel eenkleurige tinkers?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

veel eenkleurige tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 10:39

Maakt mij niet uit hoor, ik vind ze harstikke leuk! Maar het valt me op dat er dit jaar (op bokt) "vrij veel" eenkleurige tinkers geboren zijn... Ligt dat nou aan mij? Of is het daadwerkelijk zo?


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 10:42

ik heb dit jaar een roodschimmel/zweetvos tinker gekocht, met witte benen....''t is een schatje

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 10:48

ja, dat was mij ook al opgevallen, ik vind het heel erg raar, volgens mij zijn er zelfs eenkleurige tinkers geboren van hengsten die normaal bont geven, weet ik niet zeker hoor, maar het is inderdaad apart,
volgens mij worden die bruine veulentjes later allemaal zwart, lijkt me wel leuk, is een keer wat anders dan dat witte he?
maar het is voor mij ook een raadsel hoor.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 10:54

nou ja tinkers zijn gewoon een samenraapsel van zwaardere rassen, die vaak een eenkleurig zijn, dus het zal wel verstopt zitten in de genen

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:13

Het viel mij ook op ja, maar ik vind ze allemaal prachtig die veulens.
En ze worden vast niet allemaal zwart hoor, er zitten ook bruine tinkies tussen!


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:26

hmm als je de oude foto's napluist van de ierse zigeuners zie je ook erg veel effen tinkers. dus ech gek is het niet nee. wij zijn gewoon teveel gewend/verwend/kokervisie/vooroordeel aan bonte tinkers... Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 09:08

Ze hebben gewoon veel bonte tinkers uit ierland gehaald, maar die hoeven niet allemaal bont te vererven!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:16

Ik vind het wel leuk zo die minder bonte tinkers.
Vooral als ze bijna helemaal zwart of bruin zijn

Maar mooi getekent bont is ook nog altijd erg leuk Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:41

Ik zal dan wel de uitzondering zijn, maar ik sta er niet echt om te springen om volgend jaar een effen veulen te krijgen.. Het is niet anders als het wel zo is, maar ik vind ze bont mooier.. Met die uitzondering dat mooi effen nog altijd wel mooier is dan lelijk bont. Want dat is wel met bont, een rare aftekening op het hoofd of lijf kan een paard erg lelijk maken..

En met dat effen, dat is gewoon gokken. Bont is dominant en dus een bonte hengst die effe veulens geeft is heterozygoot (jaja) en zou bij effen merrie 50% kans op bont en 50% kans op effen geven. Dekt zo`n hengst een merrie die ook heterozygoot is dan is de kans 25% dat er een effen veulen uit komt.. Heb je daarintegen een homozygote hengst of merrie, dan geeft die altijd bont, ongeacht waarmee je dekt (zie bijv. de KWPN hengst Samber). Dat er van een hengst nu veel effen veulens zijn, geeft aan dat die dan veel heterozygote merries heeft gedekt (of effen merries).

Heb je een merrie met een effen veulen, dan zou ik haar laten dekken door een hengst die nog geen effen veulens heeft gegeven omdat je anders weer 25% kans hebt op een effen..

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:02

viel mij ook op ja,
houdt persoonlijk meer van bonte tinkers,
maar vind sommige effen tinkers echt wel wat hebben,
en ik denk dat als je zelf een effen veulen krijgt je er net zo blij mee bent.

.....

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:04

Mariska_28 schreef:
Heb je daarintegen een homozygote hengst of merrie, dan geeft die altijd bont, ongeacht waarmee je dekt (zie bijv. de KWPN hengst Samber).


Samber geeft toch ook niet altijd bont? Heb al vaker niet bonte Samber kinderen gezien Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 20:30

Dit jaar zijn er inderdaad veel effen tinkers, maar dat vind ik juist leuk, vooral bruine, is weer een keer wat anders he!? En bruine worden zeker niet allemaal zwart.

Het is zo fijn om klein te zijn!!

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 22:09

Pellie schreef:
hmm als je de oude foto's napluist van de ierse zigeuners zie je ook erg veel effen tinkers. dus ech gek is het niet nee. wij zijn gewoon teveel gewend/verwend/kokervisie/vooroordeel aan bonte tinkers... Lachen


Yep, inderdaad... Als je in Engeland of Ierland gaat kijken, zul je zien dat er ook heel veel effen Tinkers rondlopen.
Toen de Tinkers echter hierheen gehaald werden werden de meest aansprekende en aparte tinkers meegenomen, en dat waren dus veelal de bonte. Het is een ras /type hoe je het ook wilt noemen waarin relatief veel bont voorkomt, ook omdat de mensen die deze paarden in eerste instantie fokten gek waren op bont, en dus vaak daarmee verder fokten.
Het effen komt dus wel veel voor.
Hier is zo het het beeld ontstaan dat Tinker/ Irish cobs bont horen te zijn, dat is niet zo.
Nog een leuk weetje, Irish cobs is in Ierland een benaming voor een type paard, inderdaad een zwaar model paard/ pony, maar een veel breder begrip dan wat wij onder een Irish cob verstaan.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:49

klopt, mijn DA zegt altijd dat ik een Irish Cob heb. In het begin vond ik dat zo raar klinken dat ik hem altijd wilde verbeteren, Nee ik heb een Tinker. Nu laat ik het maar zo, omdat het waar is natuurlijk. ):

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 10:50

Mijn Tinker is ook effen (zwart/bruin) met een bles en een witte sok, ik heb voor een type paard gekozen en niet speciaal voor een kleur, alhoewel ik bonte tinkers erg mooi vind Lachen

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:14

Ik heb een tinker gezien die grijs is (schimmel) en haar veulentje heeft een zandkleur, dat had ik nog nooit eerder gezien, wel heel erg mooi!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:41

Ik heb dus zelf een zwarte met 4 witte benen+bles. Prachtig vind ik haar nog steeds. En veel andere paardenliefhebbers vinden haar ook top. Maar een tijdje geleden zag ik een lichtbeige tinker, ooooh wat een prachtpaard. Mooie zware bouw met prachtige sokken. Zo een zou ik er wel bij willen Lachen

brigitje

Berichten: 215
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:55

ík vind alle tinkers wel leuk
ze zijn zoooo lief

Lovers juSt lOving mY BarneY Lovers

connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 15:12

Coooowl!! Haha!:D whahah (domme opmerking maar goed) ben nog niej zo lang op bokt dusz weet et niet egt...

I Love Horses!!
Lady k hou van je!, Luv jah voor altijd!
Profiel veranderd: 26-01-04

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 15:23

Ik vind bont mooier als effen, maar effenkleurigen hebben ook wel iets.
1 veelgevraagde hengst bij het NST vererft ook vaak effenkleurige veulens. Als ik ooit ga fokken hoop ik wel op een bonte, ik heb gewoon 'iets' met bont Cool

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 20:48

Ik vind effen ook erg mooi, hoor! Ik zie dit seizoen idd veel effen veulens... Leuk!

* To Belg, or not to Belg *

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:05

Nou ik ben vandaag op de tinkerkeuring geweest en heb maar een stuk of 3 effen veulens gezien, viel me dus erg mee.

Het is zo fijn om klein te zijn!!

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:07

bont en effen tinkers zijn er dus inderdaad allebei.
Quinto is ook een effen tinker, hij is zwart geboren (is een schimmel, wordt steeds lichter) hij komt wel uit een zwartbonte moeder.

de hengst Crosby is driekleur bont, maar geeft wel effen veulens. hij is dus heterozygoot (zoals ik hierboven ergens las)

ik vind bont ook erg mooi, mits ze wel goed getekend zijn, dat is voor iedereen wel weer anders trouwens.
zelf ben ik dus nog steeds weg van crosby, maar vind mijn eigen tinker ook erg mooi, en apart.

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

Kick

Berichten: 198
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:00

Dublin mijn zwart/witte tinker was al drachtig toen we haar kochten dit wisten we niet en shamrock haar zoon nu bijna 3 is ook donderbruin.
Persoonlijk had ik hem liever bont, of als het toch moet zwart gezien ik houd niet van bruin. Niet persoonlijk bedoeld

Groetjes Bonnie en hinikjes van Kick, Dublin en Shamrock

Tinkermuts

Berichten: 9379
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 23:09

ik denk dat het moeilijk in te schatten is wat voor een kleur je veulentje moet worden, uiteraard is het belangrijkste dat het gezond is, veel mensen verwachten van mijn hengst chakotay erg witte nakomelingen omdat hij zelf ook een behoorlijk wit spook is Haha! maar er is dit jaar naast behoorlijk bonte nakomelingen ook een prachtig bruin kind van hem geboren en dat terwijl mama fifty fifty bont is.......
het is mij ook wel opgevallen dat er toch wel veel effen veulens geboren zijn dit jaar, maar ach, er zijn zat mensen die dat weer heel mooi vinden, ieder zijn eigen smaak. Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers