Bokken bij het aangalopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Bokken bij het aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 16:54

Mijn paard Romanoff is vijf en het rijden gaat best goed, we moeten de LII bijna weer uit. Tijdens wedstrijden bouwt hij zoveel spanning op dat het aangalopperen vaak een soort explosie wordt... Vaak komt er een enorme bok uit en landt hij in de verkeerde galop of overkruist waardoor ik hem weer terugnemen moet. Soms hangt m'n cap in m'n ogen en draai ik eerst maar een volte om alles weer oké te krijgen *LOL* Gelukkig kan ik de lol er wel van in zien, het beestje is pas 5 en ik zie het ook maar als een teken dat hij goed in z'n vel zit. Ik laat hem thuis vaak even uitbokken aan de longe voor we weggaan en tijdens het losrijden doe ik veel galopwerk en spring ik tig keer in galop aan. Voor ik aan m'n proef begin ga ik in galop om de ring heen. Het gaat nu soms wel goed, maar ik wil graag van dit probleem af. Wie heeft tips of ervaring hiermee? Vrijdag zijn de kampioenschappen en als hij daar door een megabok de proef verprutst ben ik minder blij... Huilen

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn


Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 17:01

Mijn paardje had dit recent ook, en eerst longeerde ik haar goed, dat energie er uit was, en dan tijdens het rijden, eerst rustig vragen te galloperen, doet ze dit niet, direct terug naar draf. Wil ze daarna nog niet misschien een tik van je zweep, even doorzetten (moest ik ook doen) en blijven doorvragen, en kalme woorden spreken, Doet ze het goed, direct in draf en belonen. succes!!!!!!!! Lachen

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 18:20

Ik rij ook een paard ( toevallig ook een paard van 5) dat soms ook dit probleem heeft. Meestal kan ik vermijden dat hij gaat bokken door hem zo rustig mogelijk aan te laten springen, goed opgesloten te houden tussen benen en teugels en heel goed contact houden met de teugels. Het gebeurd weleens wanneer ik een beetje slordig rij of niet zo geconcentreerd ben dat hij nog bokt, maar over het algemeen gaat hij tegenwoordig netjes in galop.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 20:07

Even een kleine toevoeging, dit probleem hebben we thuis niet, daar bokt hij eigenlijk nooit. Het gaat puur om de wedstrijden.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Ilse1979

Berichten: 499
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Delfzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 20:22

Hoi Karin Haha!

Moeilijk. Ik had het ook met Sorrada, die had ook ineens het bokknopje uitgevonden bij aangalopperen. Bij ons was het een kwestie wie de langste adem had en doorzetten. Het was na 3 weken ongeveer weer over. (heel vaag)

Zou natuurlijk best aan jongigheid kunnen liggen. Sorrada deed het omdat ze ineens spieren begon te ontwikkelen en die wilde ze dolgraag uitproberen.

Dat hij het alleen op wedstrijden doet maakt het al wat moeilijker. Andere omgeving, beetje spanning/zenuwen maken het er natuurlijk niet makkelijker op.

Ik heb dus helaas alleen de ervaring, niet de tips Scheve mond

Succes in ieder geval en ik hoop dat je hier nog wat bruikbare tips krijgt!


Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 15:41

Dat zijn gewoon vreugdebokken dan denkt ie joepie ik mag gaan!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 19:22

hmz ik heb een probleem, iets dergelijks, maar anders, want het is niet uit levensvreugde.
het paard is altijd sloom, zowel in stap als draf. nou ik noem het niet sloom, hij draaft en blijft in dat tempo draven, en stappen, maar je krijgt hem niet vooruit gebrand. in galop is hij op de renbaan altijd ontzéttend snel. hij rent echt de sulky's voorbij onder de man.
maar hij bokt altijd voor het aanspringen. de ene keer wat meer dan de andere. op welk lichamelijk probleem duidt dit? ik meot erbij zeggen, ik kan geen dierenarts oid inschakelen, maar als ik weet waar hij pijn kan hebben, kan ik dat ev. ontzien ofzo... is een iets specefieks waardoor een paard gaat bokken?

Enya - Daya :-)

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 20:27

die van mij doet het ook af en toe. 5 jaar en net onder het zadel. Meestal springt hij wel goed aan. Laat hem altijd even doorgalloperen. halve volte ofzo. neem hem terug en spring nog een keer aan

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 21:03

Ik begrijp dat hij het alleen op wedstrijd doet dus ik denk dat je hem rustig een keer duidelijk mag maken dat dit niet gewenst is.

Een paard is zo fijn als de ruiter.

wyoming

Berichten: 2499
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:02

als het probleem aan houd ga dan gewoon eens op vreemd terrein rijden met vreemde paarden en ga dan gewoon af en toe eens een proefje oefenen misschien dat hij dan niet meer zo die wedstrijd druk heeft succes ermee

<3 30-07-2014 <3 12-06-2018 <3


annem
Berichten: 21
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 10:36

als ik het zo lees denk ik aan extra spanning van de wedstrijd die hij kwijt wil/moet. heb je al eens naar jezelf gekeken? ik bedoel, ben je zelf anders tijdens een wedstrijd dan wanneer je thuis met hem traint. het kan natuurlijk best dat hij voelt dat jij anders bent en daar op reageert. ik kan me zo voorstellen dat jij bij het onderdeel Galop al zitten te stressen uit angst dat ie het weer gaat doen, en ja 'waar je het meest bang voor bent gebeurd, zeker met paarden' als ik eerlijk ben vind ik een 5-jarige in de L2 wel veel gevraagd al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 11:49

Hij doet het dus alleen bij wedstrijden, maar voor degenen die ook dit probleem hebben maar dan ook gewoon thuis:

Het kan helpen als je een tijdens het aangalopperen een heuveltje oprijdt. Het schijnt dat na een tijdje het paard niet meer bokt bij het aangalopperen.

Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd! Vingers aflikken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers