Stelling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-01 17:04

Gisteren heb ik een eerste echte les gevolg met mijn pony. Het ging allemaal heel goed maar die instructrice zei dat ik meer stelling moest vragen maar ik heb altijd geleerd dat je maar juist het binnenoog van je paard mag zien en dat hij zeker niet teveel mag buigen met zijn hoofd. Verward
Ik weet dat mijn pony nogal de neiging heeft om haar hals te buigen in plaats van haar hoofd naar binnen te stellen (aangezien ze nog vrij jong is) Verward maar toen moest ik van die instructrice juist het tegenovergestelde doen...Wat is jullie mening?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: starfish op 2001-09-13 17:04 ]</font>


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 17:23

mijn is ook altijd geleerd om alleen het oog te zien, misschien heel iets meer buigen, dat kan namelijk geen kwaad. maar superver buigen lijkt me nie goed voor zo'n jong paardje.
als hij niet helemaal goed wil in buigen kan het ook wel eens helpen om hem in stilstand helemaal naar je teen te laten komen, niet door te trekken maar door te spelen met je hand, dus dat ie uit zichzelf gaat....daar leert ie beter van inbuigen met zijn hals, maar hij doet dan nix met de rest van zijn lichaam wat ie in echte stelling wel moet.
ik hoop dat je hiet iets aan hebt, kussies liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-01 17:44

bedankt voor de reactie Lachen

Ik heb ook van iemand gehoord dat een paard in stelling alleen z'n hoofd mag buigen ("op de plaats waar de nek begint moet z'n hoofd knikken") en niet heel zijn hals. Is dat nu zo of mag het paard zijn hals gewoon ni teveel buigen?
Verward

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: starfish op 2001-09-13 17:44 ]</font>

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 18:04

een paard moet in stelling met zijn hele lichaam inbuigen....hij moet dus helemaal om je benen heendraaien. natuurlijk niet te veel. de hals moet dus inderdaad wel iets gebogen zijn.
ik had een keer een boek van de bieb, daar hadden ze een tekening gemaakt van een paard wat goed in stelling liep, en daar liep zo'n mooie gebogen lijn doorheen...als ik tijd heb kan ik dat wel even snel tekenen en hier neerzetten als je daar behoefte aan hebt.
groetjes liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-01 19:25

Dat zou heel tof zijn. Party!! Ge ziet maar, als ge eens tijd hebt...Want 't is toch altijd verwarrend als ge zo twee meningen hoort....
groetjes, Elizabeth Party!!


lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 20:23

ik heb te horen gekregen dat bij stelling alleen het hoofd nekgewricht mag buigen.
de rest van de hals moet dus eigenlijk recht zijn.

linda

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-01 21:07

Dat is wat ik ook gehoord had! Maar die intructrice zei dan weer dat de hals ook moest buigen Verward
't is toch wel verwarrend....!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 22:55

Stel je voor dat je boven de bak zweeft, met je gezicht naar beneden. Dan is het de bedoeling dat het lichaam van je paard precies de 'lijn' van de volte volgt. Dus dat betekent dat het dier door z'n hele lijf (in de Engelse dressuur om het binnenbeen) gebogen is.
Een paard mag pertinent NIET alleen het hoofd wat naar binnen brengen en de hals en het lichaam recht houden. Hij gaat dan als een plank door de bocht.
De dressuur streeft juist naar een los en soepel paard.

TE veel stelling naar binnen is echter ook niet goed. Weet je zeker dat je instructrice dit niet alleen opgaf als oefening om even wat extra buiging, even wat extra de binnenhand volgen, vroeg???

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 08:15

dank je sonja, dat was precies wat ik uitlegde, maar jij kunt het wat beter onder woorden brengen.

kussies liselot

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-01 17:00

Ik denk het niet. Maar ik heb ook de indruk dat het geen goeie instructrice is. Ze weet er precies niet zoveel vanaf en haar manier van lesgeven is verschrikkelijk. Ze schreeuwt altijd en zegt nooit iets goed. Toen ik reed gaf ze juist geen les maar kwam ze gewoon even langs en zei ze dat ik meer stelling moest vragen. Dus ik denk dat ik gewoon ga doen wat mijn vorige instructrice zei en wat jullie dus zeggen....
bedankt voor de reacties Party!!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 17:50

[img]../upload/2/stelling.jpg[/img][img]../upload/2/stelling1.jpg[/img]
1.buitenteugel. Door met de hand te nemen-en-geven kun je het paard met de binnenteugel laten afwenden of de juiste buiging laten aannemen. De hulp moet subtiel gegeven worden. Als je trekt, zullen de spieren in de hals van het paard verstijven
2 Binnenteugel (ondersteunend) een stevige maar elastisch contact met de buitenteugel is belangrijk omdat dit de mate van buiging bepaald
3buitenbeen als het buitenbeen goed achter de singel ligt voorkomt aandrukken van dit been dit been dat de achterhand uitzwaait
4binnenbeen door het been op de plaats waar het ligt meer aan te drukken, zorgt het voor de juiste buiging van het lichaam.


_________________
<FONT COLOR="PURPLE">"Be wary of the horse with a sense of humour."
</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Heike op 2001-09-14 17:50 ]</font>

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 11:06

'binnenteugel' en 'buitenteugel' zijn volgens mij wel verwisseld, niet? De uitleg kopt en het nummertje ook. Verward
Komt zeker uit die reeks van die kleine boekjes van... ja, kan de naam niet meer vinden, maar er zijn er er zo'n hele hoop, niet?
Wel een leuke tekening.

Veel paarden buigen alleen hun hals en niet aan hun hoofd. Dat is een beetje voor het eigen gemak. Daarom moet je er voor zorgen dat vlak achter het hoofd ook gebogen wordt *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 45 bezoekers