een vraag over ijslanders

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DaiSyJaCcO

Berichten: 445
Geregistreerd: 26-07-03

een vraag over ijslanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 13:36

is mischien een stom vraagje maar bij ijslanders ken je toch niet een gewoon zadel der op gooien en rijden? moet je toch een speciaal zadel voor hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:21

Ik zou niet weten waarom een Ijslander geen gewoon zadel op zou kunnen. Als het maar goed past is er niets aan de hand. Het zou nog wel kunnen dat ze er even aan moeten wennen dat de kussens wat minder draagvlak hebben.

DaiSyJaCcO

Berichten: 445
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 15:28

ik heb een gelpad en nog een soort kussen maar ik denk vraag het even want ik weet het niet zker

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:29

Je moet geen speciaal ijslanderzadel hebben, maar die dingen zitten gewoon veel lekkerder vooral voor langere ritten.
Je gaat met zo'n zadel ook op een andere manier zitten, kan moeilijker lichtrijden en vooral benen geven voelt vreemd aan.

Zo vond ik het toch altijd Lachen.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:42

Het belangrijkste is gewoon dat het zadel goed past. Een ijslanderzadel heeft 2 voordelen:
-het is gemaakt voor een volwassen ruiter op een klein paardje wat betreft gewichtverdeling
-het is gemaakt om makkelijker de verschillende gangen te kunnen rijden. (vaak met een wat platter zitvlak)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:54

wát platter? zeg maar gerust helemaal plat! de zadels waar ik op reed hadden nauwelijks boom. ik reed vaak met ribzitzadel. ook even wennen Lachen
het zadel is ook wel speciaal gemaakt voor ijslanders. en het ligt ver naar achter, zodat de hele schouder vrij zit en nog een stukje meer. voor de tölt en telgang is dit wel belangrijk. je kan ze best met een ander zadel rijden, maar je vindt niet zoveel zadels voor volwassenen op minipony's

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:31

ijslanders hebben een andere bouw dan gewone paarden en pony's de schouders zijn anders en het zwaartepunt is door de extra gangen van de ijslander anders dan bij gewone paarden
ook moet een zadel bij een ijslander verder naar achter toe liggen dan bij een gewoon paard

ook het rijden op een ijslander is heel anders dan op een gewoon paard , je moet meer met je gewicht naar achter kunnen "schuiven" dan bij normaal paard rijden er zijn dus meer/andere gewichtshulpen dan bij gewoon paardrijden

al deze dingen daar is rekening mee gehouden bij het maken van een ijslanderzadel
er is meer schoudervrijheid want die heeft de ijslander nu eenmaal nodig om vrij te kunnen bewegen en de zitting is heel erg plat vergeleken met een normaal zadel zodat je op de juiste manier je gewicht naar achteren kan brengen en de juiste gewichtshulpen kan geven voor de verschillende gangen
en die andere manier van het gebruik van je gewicht heb je niet alleen nodig bij het tölten en/of telgangen maar ook bij de draf en eventueel de galop
want niet iedere ijslander gallopeert op de normale hulp aan
of draaft op de normale hulp aan
vaak moet je je gewicht daarbij naar voren of naar achteren plaatsen voor het dier een overgang kan/wil maken naar een andere gang

oftewel een heleboel redenen om een ijslander GEEN normaal paarden/ponyzadel op te leggen maar een ijslanderzadel
ze hebben die dingen niet voor niets ontwikkelt

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:57

Ik sluit me helemaal aan bij Draumpje. Een ijslanderzadel is totaal anders dan een 'normaal' zadel. Waarom zou je er een normaal zadel op leggen? Het is niet prettig voor je ijs... en ik vind een ijslanderzadel persoonlijk veel fijner zitten (dan moet je wel een extra zachte ribzit extra hebben natuurlijk Tong uitsteken). En het is idd erg belangerijk voor een ijslander, dat het zadel achter de schouders ligt... anders is het al helemaal moeilijk om er een tölt of telgang uit te rijden... en daar heb je tenslotte een ijs voor, toch? Haha!

christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 12:10

ik heb ook een ijslander en een ijslands zadel maar die is niet plat hoor .
en iedereen zegt altijd dat mijn zadel meer naar achter moet maar dan ligt ie toch helemaal op haar kont en dat moet volgens mij ook niet Verward

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:17

christiane schreef:
ik heb ook een ijslander en een ijslands zadel maar die is niet plat hoor .
en iedereen zegt altijd dat mijn zadel meer naar achter moet maar dan ligt ie toch helemaal op haar kont en dat moet volgens mij ook niet Verward


Idd, mijn zadel is ook niet plat... Er zijn zat verschillende ijslanderzadels Haha! Maar het zadel moet precies achter de schouderbladen liggen, zo heeft je paard de ruimte om zijn schouders goed te kunnen bewegen. De schouderbladen zorgen ervoor dat het zadel niet naar voren schuift Knipoog

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:26

ik vind ribzit heel fijn zitten Haha! rij je je kont niet open op trektocht.