Training jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Training jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 16:18

Ik wil graag een algemene discussie starten over het trainen van een jong paard. En dan bedoel ik niet het inrijden zelf, maar daarna. Waar ga je eerst mee aan de slag, wat pak je er meteen bij, wat komt later. Als voorbeeld: zorg je dat de oprichting gelijk juist is, of laat je je jonge paard eerst diep en rond lopen voor bijv. een beter ruggebruik? Hoe vaak/veel laat je je paard werken, hoe bouw je de training op?

Wat zijn jullie meningen hierover, of waarvan heb je gemerkt dat het succesvol is??

Follow your dreams. They know the way.


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 16:49

Rechtrichten, dat blijft voor mij de eerste tijd de hoofdmoot. Goed aan het been, rechtrichten en het ruggebruik blijven stimuleren.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 16:56

Ik wil eerst ontspanning.
Met opstappen, afstappen en tijden het rijden.
Maar wel voorwaartse ontspanning.

Dan ben ik erg fel op het luisteren van mijn been, van te voren mocht dat nog meer op stem, maar als het paard een beetje begrijpt wat er verwacht word, moet er ook beter naar het been geluisterd gaan worden.
Zonder de ontspanning te verliezen.

Vandaaruit kun je dus ook rechter gaan richten en ook wat nageeflijk proberen te rijden, zodat je het rugberuik wat kunt bepalen.

Ik wil ze absoluut niet te snel hoger hebben lopen, omdat dit vaak bij de jonge paarden toch veel ruggebruik verlies geeft.
Vind juist het bit aannemen en je hand durven volgen richting hals strekken, veel voornamer.

Maar het belangrijkste altijd, van jong tot oud vind ik de ontspanning, dat probeer ik altijd voor elkaar te krijgen, want een gespannen paard trekt altijd verkeerde spieren aan en zal niets ongedwongen en fijn kunnen uitvoeren

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 16:59

Alles wat Runningkawa al gezegd heeft. Bij de vraag was ik al aan het denken waar ik mee begin.
Maar ik hoef duidelijk niets meer te zeggen, ik ben het er helemaal mee eens!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 17:10

Antoinette schreef:
Alles wat Runningkawa al gezegd heeft. Bij de vraag was ik al aan het denken waar ik mee begin.
Maar ik hoef duidelijk niets meer te zeggen, ik ben het er helemaal mee eens!


Ja ik ook. Ik laat jonge paarden meestal ook de teugels uit de handen 'kauwen' en vooral ontspannen lopen. Bij paarden die lastig zijn door de rug maak ik gebruik van het longeren aan de touwtjes.
En recht richten is een pre! Veel slangenvolte's en overgangen!

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 17:24

Mijn eigen mening was ook in ieder geval voorwaarts te rijden en goed te luisteren naar het been! Mij lijkt ruggebruik ook belangrijk, dat houdt in dat je eerst diep en rond rijdt, en pas later hoger gaat instellen toch? Rechtrichten is naar mijn idee altijd belangrijk, jong of oud (ook oude(re) paarden zijn scheef!) dus dat vind ik eigenlijk vanzelfsprekend. (Hmm, tot zover nog geen discussie! Haha! )

Veel overgangen werd genoemd, wendingen, hoe zit het met de opbouw van de training en de verhouding longeren/rijden/evt andere dingen? Vanaf wanneer ga je opbouwen tot dat je bijvoorbeeld dagelijks rijdt? (Je begint misschien met om de dag werken, wanneer ga je dat verhogen?)

Follow your dreams. They know the way.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 19:29

Inderdaad wat hier boven allemaal al is gezegt. Ontspanning, rechtrichten en voorwaartse drang. de basis dus Haha!

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 20:02

Bij een jong paard is maar een ding belangrijk en dat is het dat gas heel goed gemonteerd is. Als dat niet voor elkaar is kun je nog heel weinig met een paard.

Een paard is zo fijn als de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 21:05

Citaat:
Veel overgangen werd genoemd, wendingen, hoe zit het met de opbouw van de training en de verhouding longeren/rijden/evt andere dingen? Vanaf wanneer ga je opbouwen tot dat je bijvoorbeeld dagelijks rijdt? (Je begint misschien met om de dag werken, wanneer ga je dat verhogen

opbouw vind ik verschillend per paard.
Rij nu een paard dat echt nog moet groeien en waarvan de achterhand niet echt sterk is.
Die rij ik om de 1-2 dagen
en dan hooguit 20 min met veel stapwerk tussen door.
Meer vind ik niet verantwoord.

Een ander die al veel verder is qua bespiering en groei, kun je eerder wat op gaan bouwen


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 21:33

Wat ik vooral belangrijk vind van een jong paard is de echte basis welke hier al genoemd wordt. Als eerste moet het paard voorwaarts zijn voor je been. Als je paard voorwaarts is kun je hem naar de ontspanning rijden. Daarnaast is het belangrijk dat je je paard op eigen benen leert lopen hem dus niet teveel steunt in het werk maar hem vrij laat om het zelf uit te zoeken. Hij moet zijn balans zien te vinden.

Ik train jonge paarden in het begin vrij regelmatig maar wel kort in het werk. Meestal ben ik 4 a 5 x per week 15 minuutjes aan het werk met een jong paard. in mijn ogen is dit beter als 2 x per week een half uur. Hierdoor krijgt ene paard ritme en regelmaat in het werk. Wel moet je er rekening mee houden dat als je een dag wat meer vraagt je het de andere dag wat rustiger aan doet.

Overigens heb ik het nu over een paard wat nu een maand in training is. Voor ik begin met een paard zadelmak maken bouw ik de training eerst op aan de longe. Eerst 2 a 3 x per week los aan de longe. Dan keer hoofdstel, zadel etc. Tot dat het paard goed ontspannen aan de longeerlijn loopt en aan het zadel en hoofdstel is gewend. Hier doe ik ca. 1 a 2 maanden over. Daarna begin ik met het zadelmak maken. Doordat het paard aan de long al conditie en spier opbouw heeft gehad kun je hem al regelmatiger trainen dan een jong paard waar nog helemaal niets mee is gedaan. En ik mijn ogen kun je beter een dagje stappen met je paard dan hem op stal laten staan. Dat je een paard meerdere malen in de week rijd wil niet zeggen dat je hem dan in het zweet moet rijden natuurlijk.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:21

Ten eerst moeten ze goed voorwaarts. Anders valt er bij voorbaat al niets mee te beginnen. Vooral veel rechtdoor en wat grote voltes, van hand verandern, enz. (want het stuur moet ook gemaakt worden), daarna wat gebroken lijnen e.d (om het wat ingewikkelder te maken). Als ze eenmaal goed voor het been zijn, proberen ze ronder te krijgen. Met het neusje naar voren/beneden, dus dat ze mooi over de rug komen en niet meteen het koppie er bovenop. Van daaruit kan je vervolgens weer verder gaan trainen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 00:01

Ik heb daar geen vaste richtlijn in,
want het ligt er maar net aan wat voor paard je te rijden hebt.
Op dit moment bijvoorbeeld richt ik mijn 3 jarige hengstje (zie user icon) behoorlijk op, deze heeft zijn achterbeen als aandachtspunt en zo krijg ik hem er beter onder. Mijn vorige jonge paard had snel spanning in de rug waardoor hij zijn passen niet goed afmaakte, die stekde ik wel weer wat dieper in.
Verder rijd ik de jonge paarden nauwelijks, mijn hengst heb ik afgelopen 3 maanden misschien 6 keer gereden, vaker zou wel kunnen maar dat vind ik niet nodig. Ik heb dat tot nog toe altijd zo gedaan en langzamerhand bouwde ik dat wat meer op, maar tussendoor zet ik ze dan gerust weer een paar weken/maanden weg. Net hoe het uitkomt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 08:37

ik het er idd ook geen vastomlijnd plan voor. Zoals Rk het omschrijft is passend voor mijn manier. Soms is het alleen zo dat een bepaald paard "snel" klaar moet zijn voor de handel of een of ander evenement wat eraan komt...... dan gaat het iets anders en is het plaatje belangrijker dan het gevoel. (niet mijn manier overigens, maar het komt wel eens voor) Ik vind het ontzettend belangrijk dat vooral die ontspanning er bij zit. Daarnaast hoop ik ook dat het paard het gewoon leuk vind (sisi is een schoolvoorbeeld, heeft zich doodgevochten tegen het zadel en vanaf het moment dat er iemand opzit heeft ze een grijns van oor tot oor, geweldig vind ze het)

Sommige paarden merk je dat je het wat rustiger aan moet doen en misschien dat ze gewoon nog een beetje zoekende zijn naar evenwicht ed.

Andere pakken het weer zo snel op dat je op moet passen dat ze niet veel te snel gaan.

Meestal beginnen we met 3 maal per week 20 minuten en bouwen we dat uit naar 4 maal per week een half uur. Daar mag best een maand of 9 overheen gaan.

Gelukkig heeft Henk nooit haast met het inrijden. Maar ik heb wel eens ergens gewerkt waar drie weken nog te lang was.

Het allerbelangrijkste vind ik echt de ontspanning

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 10:44

voorwaarts - ontspanning - rechtrichten en niet te vergeten: remmen Haha!
Dat zijn de basisdingen die een jong paard naar mijn mening moet leren.

Wat opbouw betreft ben ik het met gribaldi eens dat ik liever vaker kort train met een jong paard en zorg dat er regelmaat in komt. Als ik merk dat het te snel gaat voor een paard zet ik hem liever een aantal maanden weg (in het land) om het daarna weer op te pakken. De regelmaat in training lijkt me voor de spieropbouw en het harden van de pezen beter.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 10:23

basis er goed inrijden! ja het ligt er net aan sommige doen dat met inrijden en sommige daarna , ik kijk meestal even hoe het paard is wat hij aankan, wat hij accepteerd enz. ja en daarna je moet niet meteen gekke stunts met hem gaan rijden gewoon je basis verfijnen! aan je basis moet je altijd sleutelen. en zeker bij die jonge paarden niet te veel en niet te snel willen , ze moeten immers de hele leven nog werken , dus ik zou gewoon in me basis verder gaan.

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:34

voorwaarts wordt hier regelmatig genoemd...
veel jonge paarden worden mi veel te overhaast gereden, ik zie ze dan liever in een lager tempo, is vaak meer in evenwicht lopen.
Been = lopen, maar een jong paard hoeft van mij nog helemaal niet zo scherp aan het been te zijn, ze moeten zodanig aan het been zijn dat hun houding niet verandert bij een overgang. Heb je ze te scherp aan het been, kunnen ze de overgangen vaak niet verwerken en verstrakken ze.
Verder stap ik er meestal op, die keer dat ze ook het zadel voor de 1e keer ophebben. Zijn ze meestal al uitgebokt voor die dag, je hoeft er dan maar heel kort even op te zitten. Longeer je ze langer met zadel en al, krijgen ze meer conditie en is de eerste keer dat je opstapt weer wat nieuws om op te reageren.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:43

Hangt van het paard af, de een leert sneller dan de ander. Die accepteerd meer van wat je van hem vraagt en kan het beter verwerken dan een ander paard.

Maar eigenlijk vind ik de voornaamste dingen in de basis voor een jong paard: reactie op het been, rechtrichten, ontspanning/nagefelijkheid, achterhand versterken.
Zal me later nog wel wat invallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 13:26

Citaat:
voorwaarts wordt hier regelmatig genoemd...
veel jonge paarden worden mi veel te overhaast gereden, ik zie ze dan liever in een lager tempo, is vaak meer in evenwicht lopen.
Been = lopen, maar een jong paard hoeft van mij nog helemaal niet zo scherp aan het been te zijn, ze moeten zodanig aan het been zijn dat hun houding niet verandert bij een overgang. Heb je ze te scherp aan het been, kunnen ze de overgangen vaak niet verwerken en verstrakken ze.

Voorwaarts is bij mij wel heel wat anders dan over het tempo rijden.
Dat kan geen 1 paard verwerken en een jonge al helemaal niet, want dan kunnen ze idd helemaal geen balans meer houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 14:18

gas en rem moeten goed werken (sppedcontrol) daar staat en valt in het begin heel erg veel mee. Rechtrichten op een gedeelde eerste plaats maar dat hangt voor mij heel nauw samen met balans.

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 14:26

Een jong paard dat over zijn tempo loopt kan zijn balans niet bewaren, maar als ie onder zijn tempo loopt evenzeer niet! En het goed aan het been zijn (voorwaarts), daar heb je imo de rest van zijn leven profijt van.

Follow your dreams. They know the way.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 14:38

absoluut gevoelig voor de kleinste hulpen. *LOL*
Ik werk zelf graag met de duitse methode,
die hebben een rode draad van 6 stappen.
als een paard dat kan, loopt hij perfect OK dan! :

Takt(zuiverheid eigen gangen/bewegingen)
ontspanning(door het hele lijf)
aanleuning(spreekt voor zich)
schwung( swingend bewegen met een ontspannen rug/kaak)
recht maken(spreekt voor zich)
verzamelen(spreekt voor zich)

Als iemand dit bekent voorkomt, inderdaad
sinds"' kort"is er een NED. boek over:
De eenvoud van de dressuur.
Dit klinkt ingewikkeld, is het niet, maar best wel moelijk, daarom kan een gevorderde beter inrijden(eigenlijk moet dat altijd vind ik ).

Alls je echt afziet van dat dressuur trainen, vind ik de "NH" methode zeer goed, alhoewel ik niet van de "nh" Verward term hou(maakt de indruk dat het zeer zweferig is Verdrietig )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 14:40

Idd kay
te langzaam en wat heen laten tutteren werkt ook niet, net als je heel langzaam fietst, dan ga je ook slingeren Lachen

En been blijft een belangrijk onderdeel, van begin tot eind.
Want met je been kun je pas recht gaan richten, op de achterhand gaan zetten enz.
Uiteraard samen met gewichtshulpen.
Maar die snapt een groene ook nog niet meteen.
Al kan die knapperd van een twilight al halthouden op de zit, braaf he (waar zit de trots smiley? )

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 14:48

Zep schreef:
gas en rem moeten goed werken (sppedcontrol) daar staat en valt in het begin heel erg veel mee. Rechtrichten op een gedeelde eerste plaats maar dat hangt voor mij heel nauw samen met balans.


Dat bedoel ik, een gas houdt voor mij ook in dat je minder gas kunt geven. Heel erg belangrijk voor een jong paard. Ik vind het ook een van de belangrijkste dingen dat een jong paard aan het been is en ook weer terug te rijden is op zit.

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 14:57

Oké (ik bijt op m'n tong - maar het gaat me niet lukken om het algemeen te houden...). Jullie begrijpen dat ik dus een jong paard heb. Ze is 4 en doet het hartstikke goed. (Zoek ook een trots smiley!) Ze is al een redelijke tijd onder het zadel.

Gas en rem werken behoorlijk, en ze is goed aan het been. Ik ben aan het oefenen met overgangen en wendingen rijden. Ze zit links nog wat vast, dus qua balans en ontspanning is het nog niet helemaal zoals we het hebben willen. Ik zou haar ruggebruik wat meer willen stimuleren, hoe pak ik dat aan? En wanneer moet ik bijv. verzameling van haar gaan vragen? Nu toch nog niet??

Follow your dreams. They know the way.

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 15:00

Btw: Ik rij haar nu laag-diep-rond om haar haar rug te laten gebruiken, daar wordt ze wel heel fijn los en licht in de hand van.

Follow your dreams. They know the way.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 10 bezoekers