Beenbeschermers, peeskappen, strijklappen...etc

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoKiRo
Berichten: 13
Geregistreerd: 08-08-03

Beenbeschermers, peeskappen, strijklappen...etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 20:45

Hallo Paardengekken!

het valt me op dat de meeste mensen met een eigen paard/pony meestal een soort van beenbescherming aanbrengen voor het rijden.

Nu vroeg ik mij af: is dit echt nodig, of is dit iets "trendisch"? En hoe zie je of je dit soort dingen nodig hebt?

Dus....waarom bandageren jullie, doen jullie peeskappen om, en weet ik wat al niet meer? Please explain yourselves!!!!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 21:02

Het woord beenbescherming zegt het al denk ik Lachen

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 21:40

sommige doen het idd volgends mij eerder,als bescherming,dan dat het paard het echt nodig heeft.
mickey had het in het begin erg nodig,het begint nou minder te worden en soms rij ik dus met helemaal niets (maar das meer heel soms Haha!)
bandageren doen ze voor de steun en bescherming en andere doen het weer omdat ze het leuk vinden,ik doe bandageren voor beide Lachen

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 22:04

Wij hebben ruim 20 jaar rijpaarden (en vroeger ponies) en ik heb nog nooit beschermers gebruikt.
Alleen beenbeschermers voor in de trailer, met rijden nooit.
Misschien is het meer geluk dan wijsheid, maar we hebben ook nog nooit blessures gehad aan de benen / pezen etc.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 22:13

Strijklappen omdat ze strijkt en anders wondjes krijgt.
Eerst gebruikte ik daar altijd bandages voor. Heb bandages aangeschaft voor de mooi, maar gebruikte ze dus later met een reden.
Pijpkousen, omdat ik dacht dat het wat meer stevig heid zou geven aan haar been met de gallen. Maar het was niet echt een succes.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 22:20

Dennis spring ik met peesbeschermers. In het bos heeft hij ze ook om(omdat ik daar ook spring). En een heel enkele keer ook met dresuren, maar dat zijn dan speciale gevallen waarbij ik zeker weet dat hij zo gek als een deur is.
Op de trailer heeft hij transportbeschermers of bandage's om.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 23:46

Als ik spring doe ik beschermers op (pees en strijklappen) simpelweg omdat ik het risico op verwondingen aan de benen dan te groot is, een ongelukje is zo gebeurt.
En transportbeschermers want hij is niet rustig in de trailer.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 00:02

ja oke,was ik vergeten erbij te zetten,ik doe idd ook transportbeschermers om in de trailer.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 00:58

k heb mijn peesbeschermers en strijklappen echt altijd om!! gewoon voor de veiligheid want als hij een keer uithaald en er gebeurd iets met zijn benen ben je toch mooi weer verder van huis!!!! soms doen mensen het ook niet met springen: dat vind ik gewoon echt niet slim want als ze de balk met voor of achterbenen raken kan er toch heel wat gebeuren!!

Ik heb idd ook transportbeschermers (van die hele hoge) want mijn pony heeft zich al 2 keer laten vallen in de trailer door te weinig ruimte (nu hebben we het schot er gewoon uitgehaald) en 1 keer heeft hij met zijn hoef onder het houten schot gezeten en toen moest hij 2 weken in het verband!!!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 10:57

Forrest heeft ze om voor de bescherming....in het bos of met springen maar ook met gewoon rijden want hij kan nog wel eens schrikken ofzo en ik vind het gewoon een fijn idee dat hij peesbeschermers om heeft.(dan is het in ieder geval voor mijn idee dat hij praktisch geen kans heeft op wondjes ofzo)en dat rijd ook al lekkerder Haha!

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 11:07

Ik rij ook altijd met peeskappen en strijklappen, ter bescherming. De strijklappen hoor ik heel soms tikken, dus dat is niet overbodig, en de peeskappen zijn meer uit voorzorg.

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 11:29

Ik rijd af en toe met peesbeschermers, als ik ga springen en dan doe ik ook springschoenen om. Dit voor de veiligheid (mijn haf is ook vaak lomp met springen). Ook soms met buitenrijden of als ik longeer in een kleine ruimte.
En ik heb transportbeschermers.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 16:06

Ik rijd alleen met springen met beschermers en tijdens het longeren. Voor de rest vind ik het niet echt nodig...als er zand tussen gaat zitten en dat gaat schuren is dat ook niet lekker...of als het geregend heeft en de bak modderig is dan word het allemaal heel zwaar.

Met Levi zal het wel iets anders zijn...hij moet nog ingereden worden en krijgt dan wel altijd beschermers om, omdat hij als jong paard zijnde nog geen balans genoeg heeft en dan is een misstap wel heel snel gemaakt.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 17:56

Rowan heeft altijd blote benen (ik gebruik alleen transportbeschermers) en heeft 4 prima, droge en keiharde benen. Ik zie dus geen enkele reden om iets te gaan gebruiken. Heb ook vaak de indruk dat mensen ze gebruiken omdat ze vinden dat het 'hoort' ipv dat het werkelijk nodig is.

Alja

Berichten: 25588
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 18:21

ik gebruik altijd peesjes als ik ga rijden want mijn paardje strijkt licht...
bandages gebruik ik eigenlijk nooit meer vind ik veel ste onhandig...
en al sik lang met trailer en paard weg ga krijgt hij transportbeschermers om...

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 19:17

Ik gebruik altijd pijpkousen en strijklappen, gewoon voor de bescherming. Ze tikt zichzelf ook wel eens aan en dan heb je dus geen wondjes op het been of erger. In de trailer gebruik ik ook altijd transport beschermers, ook gewoon voor de zekerheid. Ik zou het mezelf niet kunnen vergeven als er wat gebeurd dat ik het had kunnen voorkomen door beschermers om te doen.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 21:17

Ik heb nog maar hele jonge paarden dus gebruik niets.
Ik moet eerlijk zijn.........het staat wel onwijs gaaf!
En als je zo eens om je heen kijkt dan gebruiken de meeste pension klanten pees beschermers enzo.
Vaak lopen manege paarden met niets tenzij ze echt iets nodig hebben.

Ik denk dat ik bij mijn fjord geen been bescherming ga gebruiken tenzij hij dit wel nodig heeft.
Maar Fjorden staan bekent om hun sterke benen Lachen.

Visitor2
Berichten: 686
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 21:26

ik heb ze ook altijd om, je weet maar nooit wat er gebeurt, een paard kan altijd op zij springen en zichzelf verwonden, wel vind ik dat er met springen, crossen, buitenritte of longeren meer kans is dat dat gebeurt als met dressuur. strijklappen doe ik alleen om als de pony waar ik op rijd met zijn achterbenen duz strijkt, bij mij pony duz niet het geval,

o ja en nog een vraagje mijn pony krijgt wondjes van zijn gewone peeskappen (gewoon van die eskadron of br met zoon harde achterkan met voor elastische sluitingen) nu heb ik van die hele zachte dat gaat beter maar weet iemand er verder nog iets op om van die ellende af te komen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 21:49

hmm er zit neopreen in,ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat ze daar wondjes van krijgen?
maarja het kan wel.
of ze warren mischien te klein of tegroot?
of onbewust te hard aangetrokken met vast maken.

Visitor2
Berichten: 686
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 21:51

maar het lijkt mij juist als je ze te los laat zitten gaat het schuren, maar er zit duz inderdaad ook zo neopreen in maar het gaat om die elastische bandjes waarmee ze vast zitten daaronder zitten de wondjes, nu heb ik neopreen beschermers die helemaal rondom het been gaan, daar krijgt hij gelukkig geen wondjes van Knipoog maar ik heb liever toch die andere duz ik dacht als iemand misschien een handige tip heeft voor me,

maar zolang hij daar wondjes van krijgt gebruik ik gewoon die andere hoor,

greetz

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 21:55

Goed schoonhouden zodat er nooit zand in zit van te voren......

Visitor2
Berichten: 686
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 21:56

okej ga ik proberen, thanx

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 21:58

ik denk dat dan drukplekken zijn...
komen er witte haartjes op?

Visitor2
Berichten: 686
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:02

jah er komen nu witte haren op jah

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:07

ja ik denk dus idd drukplekken,met elastiek kun je onbewust te hard aantrekken,dan heb je ze te hard aan getrokken en dan krijg je drukplekken waar dus witte haren opkomen.
of de paste gewoon niet goed.
heb je ook vaker met een zadel wat niet goed ligt,krijg je ook druk plekken en witte harden.
maar goed het hoeven niet persee drukplekken te zijn,maar het kan wel.