[JV] In vrije stap rijbaan verlaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

[JV] In vrije stap rijbaan verlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 13:02

Hoelang moet je hierbij je teugels laten? De ene keer krijg ik commentaar dat ik d'r te veel lengte geef (ik hou wel verbinding met d'r mond) dus de volgende keer hou ik ze wat korter, zijn ze weer te kort Verward
Is dit nou per jury zo verschillend, of heb ik gewoon iedere keer nét de verkeerde teugellengte?
Wat willen jullie zien bij in vrije stap de rijbaan verlaten?

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld



Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 13:04

Ben geen jury hoor maar ik doe altijd iets de hals verlengen!!
Laatst bijgewerkt door Chantal op 09-08-03 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 13:04

ho sorry 2x

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 13:59

Ik geloof dat het zoiets was dat de hals niet lager mag zijn dan een door te trekken horizontale lijn met de rug. Maar pin me er niet op vast Haha!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:05

Ik deed het altijd zo: wel contact houden en zijn neusje iets naar beneden maar niet zo ver zoals je bij het hals strekken moet doen in de proef!!

Live,LOve,'ndLaugh

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:16

Mayo schreef:
Ik geloof dat het zoiets was dat de hals niet lager mag zijn dan een door te trekken horizontale lijn met de rug. Maar pin me er niet op vast Haha!


idd, maar volgens mij vinden een aantal jury's de proef al afgelopen bij het groeten en zijn er niet meer zo kritisch op, oftewel hebben het punt al gegeven voordat je weg bent....
Laatst bijgewerkt door Suzy op 09-08-03 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:24

Suzy"]
[quote="Mayo schreef:
Ik geloof dat het zoiets was dat de hals niet lager mag zijn dan een door te trekken horizontale lijn met de rug. Maar pin me er niet op vast Haha!


idd, maar volgens mij vinden jury's de proef al afgelopen bij het groeten en zijn er niet meer zo kritisch op, oftewel hebben het punt al gegeven voordat je weg bent....
[/quote]

Sommige jury's zijn er wel kritisch op. Ik heb toch een aantal keer het commentaar gehad dat ik te veel losgooide bij de vrije stap. Toch een teken dat ze er wel goed op letten. Misschien niet allemaal, maar het kan je wel zo weer 2 punten schelen als je het niet goed doet.

Maar goed, even ontopic. Hoe lang je je teugels nou precies mag laten weet ik ook niet goed. Ik kan het nu op gevoel wel goed doen, doordat m'n instructrice een keer geholpen heeft in de les met de vrije stap, zodat ik precies wist hoe ver ik m'n pony mocht laten zakken met z'n hoofd. Maar om nou zo uit te leggen hoe ver dat is kan ik eigenlijk niet, sorry!
Misschien dat je het ook een keer aan je instructrice/instructeur kan vragen? Als je het een keer gevoeld heb hoe ver het precies mag wordt het al een stuk makkelijker!

(Ben trouwens ook geen jury, maar ik wou toch even reageren Clown )

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:37

Jury waarbij ik vandaag zat te schrijven vond vrije stap, neus mooi naar voren (dus niet naar je toe houden) richting iets boven knie mooi voor vrije stap. Halsstrekken wilde ze zo laag mogelijk (maar niet eten Knipoog ) Ze jureerde M1 vandaag.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:47

halsstrekken in de M1? Dat hoeft dan al niet meer.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:50

daantjuh"]
[quote="Suzy"][quote="Mayo schreef:
Ik geloof dat het zoiets was dat de hals niet lager mag zijn dan een door te trekken horizontale lijn met de rug. Maar pin me er niet op vast Haha!


idd, maar volgens mij vinden jury's de proef al afgelopen bij het groeten en zijn er niet meer zo kritisch op, oftewel hebben het punt al gegeven voordat je weg bent....
[/quote]

Sommige jury's zijn er wel kritisch op. Ik heb toch een aantal keer het commentaar gehad dat ik te veel losgooide bij de vrije stap. Toch een teken dat ze er wel goed op letten. Misschien niet allemaal, maar het kan je wel zo weer 2 punten schelen als je het niet goed doet.

[/quote]

*edit* ik bedoelde dus een aantal juryleden, ik heb idd ook wel vaker commentaar gehad daarover.... Lachen

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131946
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 16:19

joyce B schreef:
Halsstrekken wilde ze zo laag mogelijk (maar niet eten Knipoog ) Ze jureerde M1 vandaag.


Daar heeft ze vast veel punten voor weg kunnen geven Knipoog

Vrije stap is imo. een ontspannen stap waarbij de neus van het paard naar voren en iets naar beneden gebracht wordt.
Je teugels maak je daarbij iets langer dan bij een arbeidsstap, maar natuurlijk niet zo lang als bij het halsstrekken.
Je hoort een licht contact met de mond van je paard te houden (dus niet losgooien).

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 00:50

Emeraldo schreef:
halsstrekken in de M1? Dat hoeft dan al niet meer.


Nee, maar de vrije stap wel... En naar aanleiding van die vrije stap heb ik gelijk maar even gevraagd naar het halsstrekken, aangezien ik straks in de B moet beginnen Knipoog

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 09:50

Maar halssstrekken mag officieel toch maar tot kniehoogte?

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 15:21

bij mijn vrij stap let ik altijd op de manenkam.... die moet een rechte lijn vormen, dan is het goed, zolang je maar altijd contact blijf bewaren met de mond... dus gewoon de hals verlengen tot de manenkamp recht is.
Nog nooit commentaar op gehad.

ladietje
Berichten: 38
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 17:18

bij vrije stap moet je de teugels lang laten, zodat je paard de hals kan strekken, maar je moet wel contact met de mond houden. dat is inderdaad wel moeilijk, want uit ervaring hebben jury`s daar vaak verschillende meningen over, maar zo heb ik het in ieder geval geleerd!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 17:53

De vrije stap is een gang 'in rust'. De ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals naar voren te brengen en naar beneden te brengen tot minimaal aan de horizontale lijn, met de neus vor de loodlijn.
Het contact met de mond moet bewaard blijven

She's my lady Lovers

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 18:08

juist, ik hou ook contact met de mond, mijn ervaring is dat ze er eigenlijk altijd wel goed opletten.

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 08:58

Nistria schreef:
De vrije stap is een gang 'in rust'. De ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals naar voren te brengen en naar beneden te brengen tot minimaal aan de horizontale lijn, met de neus vor de loodlijn.
Het contact met de mond moet bewaard blijven


Mooi uit het proevenboekje gehaald, maar ik vind de interpretatie van die tekst nog best lastig.
Ik heb ook wel eens op mijn protocol zien staan dat het teveel op halsstrekken leek, terwijl hij bij mij met halsstrekken wel min of meer aan de loodlijn blijft (neusje er net een klein beetje uit) en met vrije stap probeer ik de neus er helemaal uit te krijgen.
Ik probeer bij de vrije stap altijd de hals uit te schuiven vooral naar voren, echt de neus eruit en dat levert meestal een 7 op.
Halsstrekken is er helaas voor mij niet meer in de M, daar haalde ik meestal een 7 voor, een enkel 8.
En straks vanaf de M2 hoef ik die vrije stap ook niet meer, dan mag je na het groeten gewoon de teugels losgooien, ben ik daar weer vanaf.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers