Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interessant!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

Re: Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:52

Heb het filmpje gezien, nadat ik hier de meeste reakties had gelezen. Heb ook al een demo van Monty gezien 'in het echt'.
Allereerst vind ik niet dat het paard op het filmpje er angstig uitziet. Wel vind ik dat Monty er bij momenten angstig uitziet. Hij rukt inderdaad wel veel aan het halster, ook als het paard in mijn ogen niets fouts doet. Ik zou niet durven zeggen dat ik mijzelf veilig zou voelen bij een dergelijke hengst, dus ik ga daar verder geen waardeoordeel over uitspreken. Verder dient het wel gezegd dat hij veel bereikt met het paard op vrij korte tijd, en ook dat het showelement hier wel degelijk een belangrijke rol speelt. (met twee man het paard binnenbrengen ???)
Ook is het zo dat de release veel te traag gaat. Monty staat gedurig het halster losser te maken.
Er is wel wat voor en tegen te zeggen, maar de methode die vroeger (en ook nu nog !!) in Amerika gebruikt werd om paarden zadelmak te maken, met opbinden van het voorbeen en sacking out en zo was toch nog veel en veel erger. Verdrietig

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:38

Maar sacking out is niet bepaald een Nederlandse manier van inrijden/zadelmak maken hoor.
Wat ik hier op het filmpje zie, komt in mijn ogen overeen met hoe Gert vd Hof probleempaarden zadelmak maakt. En hem wil ik nou niet bepaald onder het kopje 'natural horsemen' scharen Knipoog

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:50

En ik snap op mijn beurt niet waarom mensen zich zo druk maken om de methode van iemand anders.
Houd je lekker bezig met je eigen ding en respecteer de meningen en methodes van andere.
Altijd maar dat gediscusseer over hoe goed of slecht mensen wel niet zijn! En nooit komt er iets nuttigs uit.
Als dit nou eens het geval zou zijn, maar nee. Iedereen loopt maar op elkaar te fitten.

Ik ben dan wel 16 maar voel me meer volwassen dan je over sommige andere hier kunt zeggen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:52

mustang ik heb het hier al meer gezegd. Vele van hier zouden zelf boeken gaan mogen schrijven.

En elk zo een persoon is commercieel parelli niet zeker Knipoog anders zou die zijn boeken enzo ook niet gaan uitgeven want dat valt ook onder commercie spijtig genoeg

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:02

Agh ja commercieel zijn of niet, ik steek nog steeds veel op van de 'prof-NH's'.. Ook van de 'niet-profs' overigens Knipoog
En ik ben blij dat er boeken enz. uitgegeven worden. Iets waar ik iets aan heb.
Meer als aan de nutteloze discussies van sommige.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:22

misschien moet je dan zelf eens inhoudelijk commentaar geven, ben heel benieuwd hoe de voorstanders van deze methode dit paard interpreteren (vooral waarom..), wat ze vinden van de manier van reageren van monty, waarom zij vinden dat dit werkt, ik ben heel benieuwd..
Ik ben niet echt weg van deze manier, maar heb volgens mij nergens gezegd dat ik monty niet mag, of dat ik de man commercieel vind (integendeel zelfs, heb absoluut niets tegen commercieel zijn). Ik ben het alleen niet eens met de manier van werken die ik op het filmpje zie...

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:28

@sanne83: Ik heb niet gezegt met welke methode ik het wel en niet eens ben dus ik neem aan dat jou opmerking niet op mij slaat.
Overigens doet het er voor mij ook niet toe wie het wel of niet met welke methode eens is, zolang mensen elkaar maar respecteren. Dat is waar het mij om gaat.
En dat jij het niet eens bent met deze methode is prima, jou keuze, maar laat de ander ook zijn/haar mening hebben (niet persoonlijk op jou gericht, meer over het algemeen).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:36

MustangS schreef:
Altijd maar dat gediscusseer over hoe goed of slecht mensen wel niet zijn! En nooit komt er iets nuttigs uit.
Als dit nou eens het geval zou zijn, maar nee. Iedereen loopt maar op elkaar te fitten.

Ik nam aan dat je hiermee doelde op de niet-inhoudelijke discussie die hier ontstaat. Het interesseert me niet of iemand voor of tegen monty is, ik ben benieuwd wat mensen goed of slecht vinden aan het filmpje. je kan overal wat van leren Knipoog

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:46

sanne83 schreef:
MustangS schreef:

Ik nam aan dat je hiermee doelde op de niet-inhoudelijke discussie die hier ontstaat. Het interesseert me niet of iemand voor of tegen monty is, ik ben benieuwd wat mensen goed of slecht vinden aan het filmpje. je kan overal wat van leren Knipoog

Mij interesseert het verder ook niet of iemand voor of tegen Monty is. Zolang er wordt gediscusseerd is er natuurlijk niets aan de hand, je kunt overal iets van leren zoals je zelf al aangeeft. Alleen leer ik niet veel van dat gefit op elkaar. Daar gaat het mij om.
Dat het er misschien niet al te prettig uitziet, daar ben ik het mee-eens, maar over de resultaten wordt gezwegen.
Verder ben ik niet al te goed in het uitleggen wat ik ergens van vind, het enige wat ik weet ik dat het gewoon onzin is om wie dan ook de grond in te boren zonder aan te geven hoe het anders kan.
En sowieso, waarom zou je iemand de grond in moeten boren omdat jij het anders zou doen?

Dat is eigelijk het enige wat ik bedoelde Knipoog

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:57

Nou, MustangS, je bent zelf erg geslaagd in het toevoegen van inhoud aan de discussie... (NOT!)

Ik sluit me aan bij Sanne83 en wil je graag dezelfde vragen stellen. Want ik boor Monty niet de grond in, ik zet alleen vraagtekens bij hetgeen hij hier op het filmpje laat zien.

Tenslotte was hij wel de eerste die me liet zien dat je ook 'anders' met paarden kon omgaan.

Ik dacht altijd dat Natural Horsemanship nou niet om het resultaat ging, maar om de weg ernaar toe! Ik vind dat JUIST in dit topic erg weinig 'vernederende' uitspraken gedaan worden en er veel inhoudelijke posts staan. Jammer dat jij dit anders leest. Ik heb nog steeds geen antwoord gezien over hoe volgens de methode van Roberts dit paard 'gelezen' kan worden (dus wat zijn gedrag betekent enzo)

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:33

Beste Calippo, nog een reactie dan. Het gedrag zoals Dador liet zien in de voorselectie is absoluut een daad van dominantie. Hij kon daarin naar mijn mening absoluut gevaarlijk zijn. De reden waarom hij dit minder deed in de show? De meest logische verklaring is dat Monty zijn gedrag goed heeft ingeschat en heeft gereageerd zodat Dador het niet deed. Door de wijze waarop Monty met hem heeft gewerkt is zijn gedrag duidelijk zeer verbeterd, vraag het de eigenaar. Verbetring krijg je in mijn ogen alleen maar als je je werk goed hebt gedaan.
Ik werk bijna 80 dagen per jaar met hem. Ik ken zijn vakmanschap. Ik ken zijn passie en liefde voor de paarden en mensen. Ik ben erbij als hij voor eigenaren en paarden onoverkomenlijke problemen oplost. soms in de show, vaak buiten de show. ik ken zijn vakmanschap. Ik heb bewondering voor de wijze waarop hij laat zien hoe hij werkt, wetende dat er altijd kritiek op is. Dat hij als bijna enige werkt met probleempaarden in een demo.
Het leuke is dat je het niet met elkaar eens hoeft te zijn. In dit geval met Dador kon ik zijn werkwijze absoluut begrijpen. maar soms zijn we het niet eens met elkaar. Dat is volgens mij meer dan gezond.
Ik merk dat heel vaak als ik in Amerika ben. Daar is veel meer respect tussen de diverse mensen. Super om aan tafel te zitten met Monty, Chis Cox, Johnny Lion en noem maar op. Zij waarderen elkaar en hebben open gesprekken over deze onderwerpen. Kritisch, maar positief. Je hoeft het dus niet eens te zijn met elkaar, zonder direct de ander in de grond te boren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:22

Beste Annemariev, je herhaalt jezelf en geeft nog steeds niet echt antwoord op de gestelde vraag. Dat een methode resultaat geeft, zegt niet dat de methode goed is. Vergelijk dat je een paard met een bezem de trailer in kunt krijgen, maar je kunt je afvragen of daarmee de methode nou goed is....
Resultaat gaat niet boven alles, de weg er naartoe vind ik, net als Calippo, heel belangrijk.
Daarbij, in welke mate heeft het paard iets geleerd en in welke mate de eigenaar? Dat het na deze show beter ging met die relatie komt zeker niet alleen vanuit het paard, daar ben ik volstrekt zeker van. Dat de eigenaar iets geleerd heeft, lijkt me ook duidelijk, hij heeft (volgens meldingen in dit topic) het paard verkocht Tong uitsteken

PS: bedoel je John Lyons met Johnny Lion? Van die man zouden we best iets meer mogen horen in NL. Jaren geleden abonnement gehad op de Horse & Rider (VS) waar hij een vaste rubriek in had, heel nuttige stukken waren dat.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:57

annemariev schreef:
Beste Calippo, nog een reactie dan. Het gedrag zoals Dador liet zien in de voorselectie is absoluut een daad van dominantie. Hij kon daarin naar mijn mening absoluut gevaarlijk zijn. De reden waarom hij dit minder deed in de show? De meest logische verklaring is dat Monty zijn gedrag goed heeft ingeschat en heeft gereageerd zodat Dador het niet deed. Door de wijze waarop Monty met hem heeft gewerkt is zijn gedrag duidelijk zeer verbeterd, vraag het de eigenaar. Verbetring krijg je in mijn ogen alleen maar als je je werk goed hebt gedaan.

Tsja, helaas staat in deze post nog steeds geen enkel inhoudelijk commentaar over het gedrag van de hengst in de showring. Terwijl DAT juist zo interessant is!

Ik wil gewoon erg graag weten hoe mensen die opgeleid zijn bij MR het paard leren lezen, hoe zij het gedrag beoordelen. Of hier criteria voor zijn waar je iets aan kunt aflezen bijvoorbeeld.

Ik geloof ook best dat als Monty de dag ervoor aangevallen is door Dador, dat hij hem tijdens de show liever op een afstandje houdt en het liefst direct flink respect wil verdienen, maar waarom komt dit dan niet zo over op het filmpje?

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:43

callippo schreef:
Nou, MustangS, je bent zelf erg geslaagd in het toevoegen van inhoud aan de discussie... (NOT!)

Ik sluit me aan bij Sanne83 en wil je graag dezelfde vragen stellen. Want ik boor Monty niet de grond in, ik zet alleen vraagtekens bij hetgeen hij hier op het filmpje laat zien.

Tenslotte was hij wel de eerste die me liet zien dat je ook 'anders' met paarden kon omgaan.

Ik dacht altijd dat Natural Horsemanship nou niet om het resultaat ging, maar om de weg ernaar toe! Ik vind dat JUIST in dit topic erg weinig 'vernederende' uitspraken gedaan worden en er veel inhoudelijke posts staan. Jammer dat jij dit anders leest. Ik heb nog steeds geen antwoord gezien over hoe volgens de methode van Roberts dit paard 'gelezen' kan worden (dus wat zijn gedrag betekent enzo)

Het was nou ook niet bepaald mijn bedoeling om hier meerdere malen te reageren maar om even bij jou reactie terug te komen:
Ik zeg niet dat hij het goed doet, slecht doet of whatever?? Dus wat voor een antwoord verwacht je op je vragen?
Ik zeg alleen dat sommige reacties gewoon nergens op slaan.
En als jij vindt dat jij goed bezig bent, trek je van mij dan ook niets aan.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:49

Mmm Dit is nou niet wat ik er van verwacht had. Bloos ik had eerst een andere reactie maar die was toch niet helemaal goed.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:57

Nee, dat is niet waar gekkeils, er zijn hier ook mensen die gewoon serieuze vragen stellen en een discussie aan willen gaan over wat ze allemaal zien. De discussie ging o.a. over hoe het gedrag van dit paard geinterpreteerd wordt en wat Monty erbij vertelt.

En even over die zweep: ik zie persoonlijk liever iemand die een paard een keer tegen de borst slaat met een zweep, dan aan het hoofd trekt met een longeerlijn. Het hoofd van een paard is zijn kwetstbaarste onderdeel en door hier druk op uit te oefenen, gedraag je je als een roofdier of bully-horse. (Irwin theorie).

En het gaat er toch niet om dat Monty hiermee zijn geld verdient???

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:06

Ik denk dat jullie hier over niet meer moeten discuseren.Monty heeft zijn eigen manier net zoals anderen.Waarom zou dador bij monty zijn gebracht als hij angstig was ofzo, ik zou het dan niet in die zaal doen want dan word ie nog banger maar ,het paard is helemaal niet bang maar dominant, heeft ie eigenaar van dador toch zelf gezegt.... een paard zal op het eerste gezicht bang zijn want het is nieuw daar en veel mensen en een raare geur en flitsen van de foto's maar ik weet niet wat het paard denkt natuurlijk...maarjah ik weet niet wat ik nu allemaal heb getypt en of het wel goed is getypt zoals ik hierover denk. Mij niet verkeerd begrijpen ofzo hoor Tong uitsteken

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:22

Ik heb al wel eens enorme hulp gehad van uit de roberts hoek en dat zal ik nooit meer vergeten. Heb er iets zinvols van geleerd en ben nooit uitgeleerd. Ieder zijn interpretatie is anders en zal de houding van een paard ook anders begrijpen, als de oplossing maar goed is en het gewenste resultaat behaald dan heb je kans van slagen!!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:06

shillelagh schreef:
Ik denk dat jullie hier over niet meer moeten discuseren.

Waarom zouden we er niet over moeten discussieren? Van discussies kun je juist leren!

Citaat:
Monty heeft zijn eigen manier net zoals anderen.Waarom zou dador bij monty zijn gebracht als hij angstig was ofzo, ik zou het dan niet in die zaal doen want dan word ie nog banger maar ,het paard is helemaal niet bang maar dominant, heeft ie eigenaar van dador toch zelf gezegt.... een paard zal op het eerste gezicht bang zijn want het is nieuw daar en veel mensen en een raare geur en flitsen van de foto's maar ik weet niet wat het paard denkt natuurlijk...

Heb je het filmpje gezien?

Zo ja, hoe interpreteer jij het gedrag van het paard?
Waaraan zie je dat hij dominant is?
Waaraan zou je kunnen zien dat hij angstig is?
Hoe vind je de release van het halster?
En de reacties van het paard op de aanwijzingen van Monty Roberts?
Wat heb je zelf geleerd van dit filmpje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:14

Ik vind dat meneer Monty Roberts een heel mooi, lief, aandoenlijk praatje klaar heeft staan en het allemaal prachtig weet te brengen. Maar grote delen ervan kloppen in mijn ogen niet. Ik gebruik geen geweld tegen de paarden? Welnee, de JU is inderdaad geen geweld maar wel een flinke straf voor een paard (maar dan niet lichamelijk maar geestelijk).

Ik heb nu de lange versie van het filmpje gezien. Laat mij bescrhijven wat ik zie en dan vooral de dingen waar ik het niet mee eens ben. Het is slechts mijn visie, maar ik vind wat ik hier zie over het algemeen 3x niets.

Dador wordt al redelijk bij het binnenbrengen opgefokt vind ik zelf, twee mensen die erachter meerennen en twee ernaast, dat brengt ook geen rust bij zo'n hengst die uberhaupt al in een vrij vreemde en drukke omgeving is. Ook vind ik het rare getrek aan het touw (en we weten allemaal dat met het geweldige monty roberts halster dit voor het paard geen fijn gevoel is) vaak onnodig. Op een gegeven moment bijv., in het begin, haalt hij Da(n)dor naar zich toe en begint even een paar keer flink aan het touw te trekken terwijl de hengst toch niets doet? Als de hengst begint te brullen wordt er meteen weer getrokken, en niet eenmaal maar flink wat achter elkaar. Dit zie ik dus steeds maar weer gebeuren. Niet een keer een flinke correctie, maar meerdere rukken achter elkaar- waar is dat voor nodig? (Dat legt meneer Roberts nl. niet uit volgens mij). Ook moet hij steeds het halster weer goed doen, de eerste keer dat hij dat doet brult de hengst, maar wordt hij niet gestraft omdat Monty bezig is het halster goed te doen. En wel veel, veel vaker in het filmpje wordt het paard dan wel en dan niet gestraft voor het lawaak maken. Niet erg consequent, dus.

Dan begint het met leren stilstaan van het paard. Als het paard niet stilstaat trekt Monty flink aan het halster, want negatief gedrag heeft negatieve consequenties. Als het paard stilstaat gebeurd meestal niets (de beloning zal dus wel zijn dat het paard niet het touw om zijn neus krijgt.. ofwel, de beloning is dat er niet gestraft wordt), soms stapt Monty op hem af om hem te 'belonen' (een aai over de neus te geven.). Ten eerste wegen de negatieve consequenties IMO al niet op tegen de positieve. Ten tweede zie Monty Roberts, terwjil het paard stil moet staan, zelf wat bewegen, naar achteren stappen, etc. Ik kan me dan voorstellen dat het paard zou moeten blijven staan, maar aan de andere kant, het touw komt dan te bewegen en de kans bestaat dat het paard weer die onprettige druk dankzij het halster te ervaren krijgt- dus eerlijk gezegd niet geheel onlogisch dat deze meeloopt met Monty.

De reactie van Monty komt IMO soms wel eens wat te laat wat het straffen betreft. Dador protesteert, of althans, doet zijn hoofd omhoog en een stap achteruit, Monty laat het touw lang waardoor Dador niet direct de druk op zijn neus voelt en pas na 2/3 seconden wordt er aan het het touw gerukt (en dan opnieuw.. een paar keer, flink).
Later laat hij Dador opnieuw voor zich stilstaan, vraagt ‘Stand still please’ en op dat moment begint Dador weer te hinniken/brullen en doet een of twee passen achterwaarts. Monty straft hem hier niet voor. Opnieuw vind ik dit absoluut niet consequent.

Het resultaat dat ik later zie; Dador loopt braaf met Monty mee, vind ik wel mooi natuurlijk omdat het halster nu ook minder gebruikt hoeft te worden. Maar de manier waarop Monty met dit halster naar dit punt heeft toe gewerkt is gewoon niet ‘mijn’ manier.

Op een gegeven moment legt Monty uit dat de dag voor show de achterhoeven van Dador nog niet opgetild konden worden omdat hij trapte. Hij tilt de achterhoef nu zonder moeite op en Dador staat braaf stil. Positief gedrag = positief gevolg. Althans, dat dacht ik, want dat heeft Monty meerdere malen verkondigt- maar ik zie geen positief gevolg? Dat komt pas bij de tweede hoef, een ‘braaf’ en een aai over het hoofd (ik kan me nog altijd niet voorstellen dat een aai over de voorkant van het hoofd, tussen de ogen in en over de neusrug, als beloning wordt opgevat door de meeste paarden.)
Even later maakt hij de opmerking ‘this horse should never be fed from the hand. No horses should be fed from the hand’ – uitleg hiervoor vind de grote meneer Roberts kennelijk niet nodig.
Later komt nog ‘He fed him too much today’ terwijl Monty kijkt naar de mest die door de ring ligt. Hij zegt dit niet alsof het een grapje is maar als serieuse opmerking. Ik hoop niet dat ik hoef uit te leggen waarom ik dit een rare opmerking vind.

En dan krijgen we.. de Join-Up.
Na een aantal rondjes zie ik het paard qua tempo al verlangzamen en het hoofd laag houden, maar Monty jaagt hem weer op terwijl het paard zich al leek voor te bereiden op een overgave zodat hij terug mag komen naar Monty / ‘de kudde’. Ik zie dit nu ik verder het filmpje bekijk overigens al tot 3x aan toe gebeuren. Dador is kennelijk nog altijd een ‘bad boy’ en mag niet terugkomen in de kudde, want hij verdient zijn straf (de dood, want dat is wat het voor een paard betekent als hij de kudde uitgezet wordt) zelfs al wilt hij zich overgeven. (Misschien wel omdat het paard bij de derde keer tegen de klok in loopt? Zal dat dan de reden zijn dat het dier nog niet mag proberen te communiceren?)
Pas bij de 4e keer dat Dador zich overgeeft, en aangeeft contact te willen maken met Monty (zoals hij dat zelf noemt, Monty dus), accepteert Monty dit en gooit hij niet direct het touw achter Dador aan. Dador laat tekenen van onderdanigheid zien en Monty legt dit allemaal mooi uit. Vervolgens laat hij weer even zien aan het publiek dat je het paard weer op kan jagen (en daarmee weer opnieuw straft in feite; want nee jongen, jij moet buiten de kudde blijven, je mag niet terug) door je ‘vingers te openen’ ofwel, je hand in een bruuske beweging richting het paard te brengen. Zolang je maar met je hand blijft zwaaien en je hand maar op blijft staan zal het paard niet naar je toe komen. IMO erg logisch en met gesloten vingers zou dit hetzelfde werken als je lekker loopt te zwaaien en bruusk blijft bewegen, maargoed. Monty sluit later zijn vingers en laat zijn hand zakken waardoor (na enige tijd) Dador langzamer gaat en zich voor de 5e keer overgeeft. Monty laat zien dat als je je hand weer omhoog houdt en bruuske bewegingen in de richting van het paard maakt deze harder gaat- als dit niet direct echt gebeurd mag je daarbij kennelijk ook even in de richting van het paard stappen en wat kleinere rondjes meelopen want dit doet Monty ook.
Later sluit hij zijn vingers, maakt een vuist en laat die zakken. Hij stopt overigens ook met een beetje meelopen, maar dit soort lichaamstaal wordt niet verwoord door hem- het geheim zit hem zo te horen in de vingers.
Nadat Dador zich voor de 6e keer heeft overgegeven mag hij eindelijk terug komen naar de kudde; hij mag naar Monty toe en blijft hem natuurlijk volgen. Monty geeft dit aan met ‘Dador says: you’re not a bad guy after all’, maar in feite weet Dador nu dat Monty de leider is en dat hij daar bij moet blijven. Monty geeft hier een hele eigen draai en verhaal aan.
Ook zegt Monty dat met een gewoon halster Dador niet opgevoed had kunnen worden, of althans, niet beter was geworden dan toen hij binnenkwam maar dat hij in deze 7 minuten met het Monty Roberts Halster kennelijk opgevoed is.

Dan komt er ook nog de mooie stok waar Dador bang voor is, maar Monty vertaald dit eerder als aggresief. Monty benaderd het paard met de stok recht eropaf en zodra Dador ervan weggaat wordt het halster natuurlijk weer om zijn neus strakgetrokken. Dador besluit uiteindelijk te kijken of de stok toch niet zo erg is en dat blijkt mee te vallen. De beloning ervoor dat Dador braaf de stick accepteert is dat de stick van hem wordt weggehaald.
Ik blijf het vreemd vinden hoe Monty dingen interpreteerd of althans, vertaald. Dador is niet aggresief tegen de plastic zak die later aan de kleinere stok voor hem wordt gehouden en overal op zijn lichaam. Sterker, hij vindt het eng. Toch zegt Monty ‘he wants to kill the plastig bag’.

Uiteindelijk staat Dador netjes stil terwjil Monty het touw los heeft liggen en de plastic tas laat bewegen over zijn lichaam. Netjes.

Dan komt het zadel. Allemaal netjes, het longeren, tja. Ook wel leuk.
Als de ruiter komt en erop zit roept Monty dat het paard vertrouwen heeft en het zonder de JU dat vertrouwen niet heeft gehad.. sorry, dat vind ik klinkklare onzin. De JU is een methode om je paard te straffen, niet om vertrouwen te krijgen- daar zijn betere manieren voor IMO.
Het rijden verder gaat overigens gewoon, netjes, niet bijster bijzonder alleen- maar ik heb natuurlijk niet gezien hoe het er hiervoor aan toe ging.

En dat is wat ik zie in dit filmpje. Het is niet mijn methode, het halster vind ik zelf maar niets. Het wordt met overmate gebruikt en dan meteen flink hard ook- en het moet constant (ik de gehele show wel meer dan 20x volgens mij) weer even goedgeschoven / losgehaald worden.
De Join-Up.. discussies genoeg over.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:50

WildWings schreef:
De JU is een methode om je paard te straffen, niet om vertrouwen te krijgen- daar zijn betere manieren voor IMO.

Wat doe je met longeren dan.. Dan laat je hem nog langer doorlopen als met een join up en dan nog met een zweep erbij en aan een longe vast...?

Merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:52

Ik ben er heen geweest toen die show met Dador.

Ik was er erg van onder de indruk...

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:27

Dankje, Wildwings, voor je uitgebreide analyse van het filmpje!
Hopelijk kunnen de mensen die naar de show geweest zijn er ook iets meer over zeggen dan alleen 'ik ben er geweest en het was gaaf' ofzo...

Het verschil tussen een join-up en longeren zie ik in het gebruik van lichaamstaal: bij een join-up straal je veel energie uit en 'duw' je het paard bewust nog extra naar buiten. Bij longeren ben je meer gericht op een vloeiende beweging, is je eigen energie lager en beloon je het paard voor het lopen op de volte door rust te geven. Ik geef tijdens het longeren alleen hulpen op het moment dat ik iets van mijn paard vraag en ben niet continue met de zweep aan het zwaaien (zoals Monty tijdens de JU met zijn arm en het touw doet). Maar ik denk dat dat beter in een andere discussie thuishoort.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:00

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:39

Ow, bah, van zulke filmpjes krijg ik echt de kriebels!
Hoe kun je een paard met zo'n verminkt lichaam nog dwingen om vooruit te gaan... BAH BAH BAH.

Maar laten we dit even buiten de huidige discussie houden, want ik heb nog steeds weinig inhoudelijke punten gehoord van mensen die de show helemaal geweldig vonden.