het geheugen van een paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

het geheugen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 09:05

Ik vraag me af hoe lang een paard iets kan onthouden.

Als een paard een trauma heeft over gehouden aan bijv. een trailer vergeet hij dit meestal niet meer.

Maar er word gezegt dat als een veulen na een aantal maanden bij zijn moeder weg gehaald word dat moeder en veulen elkaar na een paar jaar niet meer herkennen.

Dat is toch vreemd!
Je eigen moeder/kind niet meer herkennen maar wel het trailer drama onthouden :S

En als je een paard eenmaal 'voetje' heb geleerd dan vereet hij dit nooit meer.
Maar als je een paard in een andere omgeving in een andere stal zet herkent hij na verloop van tijd zijn oude omgeving en stal niet meer.

Ik raak een beetje de kluts kwijt.
Wie kan me dit uitleggen?

Groetjes Diana

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 09:59

odje schreef:
Maar als je een paard in een andere omgeving in een andere stal zet herkent hij na verloop van tijd zijn oude omgeving en stal niet meer.


Händell heeft jaren geleden 2 jaar in Putten bij kennissen op stal gestaan.
Af en toe (1 a 2 x per jaar) kom ik daar nog wel met hem maar hij wil altijd zijn "eigen" stal inlopen.
Ook merk ik heel duidelijk aan hem dat hij de paarden en honden daar ook nog kent.
Ook weet hij nog steeds de weg daar door het bos hoewel we er bijna nooit meer rijden, laatst zijn de ruiterpaden daar wat veranderd en dat had hij echt in de gaten.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 11:55

Paarden hebben net als mensen een selectief geheugen. Sommige dingen (vooral slechte ervaringen) onthouden ze wel, andere niet. Wij onthouden toch ook niet alles wat er in ons leventje gebeurt ? (ik niet tenminste, en dat is maar beter ook denk ik)

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 13:34

Dat ze de stal niet meer herkennen geloof ik niet. Haha!

Greg kent ze nog allemaal, dat houd in dat als ik ga buitenrijden met hem ik erg veel moeite heb hem voorbij het erf te krijgen van een stal waar hij vroeger heeft gestaan. Tong uitsteken

We hebben ook een hele lange tijd een stal gehuurd gehad op de manege, en reken maar dat hij het daar allemaal nog precies herkent en weet zijn (incl. het voerhok *LOL* )

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 13:45

Ik denk wel dat veulen en moeder elkaar zullen blijven herkennen, ik ken genoeg paarden die elkaar nog kennen na elkaar een tijd niet gezien te hebben, dat zal dan zeker bij veulen en moeder zo zijn. En stal herkennen ze ook wel hoor. Ik heb 2 jaar geleden op een stal gestaan voor een weekje (was op vakantie), dit jaar weer daarheen geweest en hij kednde het allemaal nog heel goed!