op de voorhand lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

op de voorhand lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 15:23

Mijn paard loopt heel erg op de voorhand, vooral met lange teugel, hij heeft wel swung, en loopt goed nageeflijk en is goed aan het been, iemand tips hoe ik zorg dat hij wat meer gaat zitten?
ps: we rijden ong b/l niveau, dus moelijkle oefeningen zitten er helaas niet in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 16:05

jackim schreef:
hij heeft wel swung, en loopt goed nageeflijk en is goed aan het been

Als dit allemaal echt in orde zou zijn dan loopt je paard niet op de voorhand. Ik denk dat je swung verward met traag.
Maak je paard snel door veel overgangen te rijden. Het schakelen en de tempowisselingen komen later pas, eerst dus de overgangen oefenen waarbij je paard snel moet reageren op kleine aanwijzingen.

Johanna

Berichten: 19
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 16:53

Hoe oud is je paard? Je mag van een jong paard c.q. een paard op l-niveau niet verwachten dat hij zijn achterhand er al goed onderbrengd. Dit wordt pas gevraagt op z-niveau. Zorg dat je steeds met impuls ( goed voorwaarts zonder dat hij onder je weg loopt) blijft rijden. Ook kun je het rijden afwisselen met longeren, bijzetten met touwtjes. Als je eraan toe bent kun je kleinere voltes gaan rijden zodat het binnenachterbeen meer tot dragen komt. Zorg steeds voor voldoende tempo! De basis waar eigenlijk alles omdraait is geduld geduld en nog eens geduld. Dit duurt niet enkele weken maar eerder een paar jaar! succes.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:17

[quote="Johanna"]Hoe oud is je paard? Je mag van een jong paard c.q. een paard op l-niveau niet verwachten dat hij zijn achterhand er al goed onderbrengd. Dit wordt pas gevraagt op z-niveau.

Dit vind ik een beetje raar antwoord Verward . Je moet altijd alert erop zijn dat je paard zijn achterhand er goed onder brengt, ongeacht zijn leeftijd of niveau. Ik ben ook van menig dat een paard een oefenig pas optimaal kan uitvoeren als hij/zij zichzelf goed draagt met de achterhand

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 20:27

ff voor de duidelijkheid(niet aanvallig bedoeld) hij gooit meestal wel zijn achterhand eronder, maar hij loopt heel erg op de voorhand, waardoor hij wel is struikelt/sloft/hangt, de weinige keren dat hij wat meer gaat "zitten"bergopwaarts loopt, loopt hij heel goed, nu snap ik wel dat ik niet van hem kan verlangen dat hij het steeds top doet, maar ik heb weinig idee, hoe ik alvast ene begin kan maken, wel bedankt voor jullie tips

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 20:28


Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 20:58

ik denk dat je paardje wat sterker moet worden achter. Neem er rustig de tijd voor en let er vooral niet te veel op want dan ga je je ergeren aan iets waar je paard nog helemaal niet aan toe is. (en hijs hem alsjeblieft niet omhoog van voren!!)

Ik zou (persoonlijk!!!) beginnen in de galop, veel schakelen in de galop. Iets terug nemen voor elke hoek en scherp de hoeken door rijden. Voltes verkleinen vergroten, beetje schouderbinnenwaarts achtig in de galop (draf kan natuurlijk ook)

Succes ermee

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 20:59

AlmostBlack schreef:
Ik ben ook van menig dat een paard een oefenig pas optimaal kan uitvoeren als hij/zij zichzelf goed draagt met de achterhand


Ben het helemaal met je eens maar helaas zie je dat in de meeste gevallen van het Z2 nog niet..

Johanna

Berichten: 19
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 23:09

Als een paard de oefening pas kan lopen als hij de achterhand eronder heeft lijkt mij de omgekeerde wereld. Oefeningen zijn bedoeld om de spieren van je paard sterker en soepeler te maken zodat hij uiteindelijk het gwicht op de achterhand gaat dragen. Een paard loopt van nature namelijk op de voorhand,wij gaan vervolgens nog eens vlak achter zijn evenwichtspunt zitten, en willen dan ook nog dat ie meteen zijn achterhand eronder gooit! Dit kun je alleen bereiken door zorgvuldig de rugspieren te trainen en vooral door hem niet teveel hetzelfde achter elkaar te laten doen, zorg voor afwisseling overgangen, tempowisselingen, voltes,wijken,schouder voor enz.
Laatst bijgewerkt door Johanna op 08-08-03 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 23:19

goed lezen! Er staat "optimaal kan uitvoeren"

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:16

Hey Nistria!
Leuk dat je het met me eens bent. Ik had het idd over 'optimaal uitvoeren'. Maar oke, dat probleem had je inmiddels ook al de wereld uitgeholpen. Nu moet ik even zeggen dat ik me volledig aansluit bij jou verhaal over de galop. Dit is ook de gang waar he de achterhand het sterkst mee traint. Verder kun je (vooral in de stap beginnen en steeds meer opbouwen. Dus steeds langer en vaker) de achterhand ook zo trainen: Breng je handen omhoog en drijf je paard goed naar voren (niet schoppen uiteraard). Blijf ervoor zorgen dat het paard zijn nek om de 3e wervel buigt (dus praktisch bovenin). Dit effect krijg je ook als je met pessoateugel longeert, dus ook dat is alleen maar aan te raden. Het paard moet zijn achterhand er dan wel meer onderbrengen. Je kunt in het begin wel reactie van je pard verwachten (aanspringen in galop, achterwaarts of zijwaarst gaan). Maar dat is er na een paar keer wel uit. Doe wel voorzichtig en rustig in het begin. Werk hem eerst lekker los, doe dan 5 minuutjes die oefening en laat hem dan weer lekker ontspannen. We willen natuurlijk geen paarden met onwijs veel spierpijn he

janneke87

Berichten: 80
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: harmelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 20:34

misschien zit je teveel naar voren en heb je te weinig been als je goed naar achter zit en goed been geeft dan zet hij zijn achterhande er netjes onder en loopt hij niet meer zo op zijn voorhand....! succes