Dilemma; Yen terughalen van land of laten staan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Dilemma; Yen terughalen van land of laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 10:11

Ik heb een dilemma. Mijn trainster, die Cheyenne zal inrijden, gaat 20 augustus voor 6 weken op stage naar Amerika (paarden trainen). Zij zou in eerste instantie de komende 3 weken Cheyenne gaan zadelmak maken/inrijden zodat ik daarna zelf met les verder kan, maar vanwege Amerika en gebrek aan tijd daarvoor kon dat niet doorgaan. Daarom heb ik net geregeld dat Yennie nog 1 maand op het land kan blijven staan.

Maar nu belde mijn trainster gisteren op dat ze voor Amerika toch nog alle tijd heeft. Dat betekent dus van nu t/m 20 augustus. Daarna gaat ze dus 6 weken weg.......

Nu ga ik weer twijfelen.....what to do??? Cheyenne toch terug halen naar stal zodat mijn trainster de komende 11 dagen nog wat kan doen qua zadelmak maken/ inrijden, zodat ik daarna zelf verder kan? Of Cheyenne gewoon lekker op het land laten staan deze maand en dan gewoon weer verder met inrijden als mijn trainster terug is in oktober?

Het land is natuurlijk wel heerlijk voor Cheyenne en ook voor haar weerstand prima. Ze staat er nu net 1 maandje en een extra maand is wel fijn voor haar. Maar inrijden had ik ook wel veel zin in en dan komt ze ook alweer wat meer in vorm voor de keuring in september. Nu heeft ze een lekkere grasbuik en geen spieren. Maar op zich heb ik geen haast met inrijden (ze is pas 3). Alleen in oktober is het weer misschien weer minder......

Wat zouden jullie doen???? Verward
Laatst bijgewerkt door Franca op 08-08-03 10:34, in het totaal 3 keer bewerkt


Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:15

Ik zou haar lekker laten staan, in 11 dagen kun je geen paard inrijden.

Laat haar nog maar lekker even in het land genieten, nu het nog kan Knipoog

Het leven is een gebakje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:18

Ik zou 'r lekker op het land laten. Wat heb je aan die 11 dagen? Doe het lekker rustig aan, je hebt nog twintig jaar of langer de tijd!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:21

Helemaal eens met Sonja... die 11 dagen zouden voor jezelf zijn en niet voor Yen...lekker laten staan dus! Het is voor je weet oktober hoor

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 10:24

Ja inderdaad.....ik dacht dat ze misschien in 11 dagen wel een opstart kon maken; dat ik daarna zelf verder kan. Maar land is wel fijner.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:29

Ja joh die 11 dagen lekker laten staan, het is mooi weer en idd ook goed voor haar! Inrijden komt daarna wel.....

Succes

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:02

Ik zou haar ook lekker in het land laten staan met dit weer. Dan kunnen jij en je trainster ook gewoon rustig weer beginnen als ze terug is zodat je alle tijd hebt in plaats van dat ze 11 dagen even snel wat doet met Cheyenne.

Siësti van de Rythpluim

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:02

Ik ben het ook met de rest eens,lekker laten staan. Lachen
Straks hebben jullie alle tijd!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:06

vikki schreef:
Helemaal eens met Sonja... die 11 dagen zouden voor jezelf zijn en niet voor Yen...lekker laten staan dus! Het is voor je weet oktober hoor


Mee eens met Sonja en Vikki Voor je het weet is het oktober Knipoog

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 12:21

Ja, dat is ook waar! Dan maar hopen op redelijk weer in oktober....met die kou is ze vast een stuk frisser.... Knipoog

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:22

In oktober is het nog niet zo koud hoor Knipoog Wie weet is het dan nog steeds tropisch Haha! Zou wel lekker zijn als het wat frisser werd trouwens

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:28

Als Yennie weer terug kan naar het land na die 11 dagen is het misschien een idee om een paar dagen te trainen, zodat ze daarna weer terug op het land kan. Vaak helpt dit ontzettend veel voor de geestelijke verwerking bij het paard. Ondanks dat je er maar een paar dagen mee bezig bent geweest, merk je dan veel meer vooruitgang als je het na een paar maanden weer oppakt.
Maar dan moet je zelf wel zo gediciplineerd kunnen zijn om haar na die paar dagen training niet te willen doorrijden...

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 12:37

Ja dat is ook wel een optie. Alleen dan moet ze weer 2 keer heen en weer vervoerd worden met de trailer etc. Ik heb er in juli wel al opgezeten, dus ze heeft al een beetje training gehad.

Ik denk idd dat als het rijden goed zou gaan....dat ik haar misschien wel op stal zou houden....Misschien is het voor Yennie het beste om toch nog op het land te blijven. Ze is nog zo jong. Ik denk dat ik in september het zadelmak maken zelf weer oppik (heel rustig aan) en dan kan mijn trainster het in oktober weer overnemen (doorrijden).

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:39

Ik zou haar nu lekker op het land laten en in oktober verder gaan met beleren. Zoals hiervoor al werd gezegd vind ik 11 dagen niet de moeite...

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:06

Als ze in september voor de keuring gaat zou ik haar ophalen.
Wat zou je zelf als jury liever zien:
-een arm bespierde merrie met grasbuik.
-een opgedroogde merrie met spieren.
Voor mij zou die keuze dus niet zo moeilijk zijn, gewoon ophalen en gaan trainen.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 13:09

Ja ik weet inderdaad dat de jury liever een goed bespierd paard zonder grasbuik ziet. Daar heb je ene goed punt. Maar ja....wat is wijsheid. Een maandje land is voor Yennie wel fijner en ook goed voor haar weerstand en ontspanning.

Misschien moet ik mij afvragen wat voor mij belangrijker is; het welzijn van Yen of het oordeel van de jury en mijn eigen plezier. Moeilijk.... Op zich is de keuring slechts een amateurkeuring....en ik heb in september nog wel 2 weken om haar keuringsklaar te maken. Op het land zou ik ook al wat kunnen trainen aan de longe evt.

Maar goede punten op de keuring zijn ook wel errug leuk...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 15:37

Ik zou denk ik (weet niet wat het doel is dat je wilt bereiken op de keuring?) voor yen kiezen. Lekker laten staan, evt. wel vast wat laten werken op het land.
Je hebt er veel meer plezier van op de lange duur als je nu voor het paardje kiest.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

JoKiRo
Berichten: 13
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 15:47

Wat betekenen goede punten in en keuring (die je overigens het jaar daarna weer opnieuw kunt doorlopen, als ze wel lekker gespierd is Knipoog), ten opzichte van een het een beetje kunnen rekken van de jeugd van je paard? Deze tijd komt niet meer terug, laat haar nog even van het "kind-zijn" genieten!

Alja

Berichten: 25580
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 15:56

laat haar lekker in het land lopen in 11 dagen kun je natuurlijk geen paard zadelmak maken..
en met die hitte te gaan rijden lijkt me oo geen pretje voor Yen

ONDERSCHRIFTLOOS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 15:57

Persoonlijk vind ik dat als je naar een keuring gaat je er ook helemaal voor moet gaan en je paard zo optimaal mogelijk moet voorstellen.
Doe je dit niet kun je net zo goed thuis blijven omdat je dan nog geen zicht hebt op de maximale exterieur score van je paard.


meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 20:03

je kan toch ookop het land een stukje afzetten en dan daar een beetje oefenen met je trainster

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 20:05

Het levert je nul comma nul winst op als je het paard nu van het land haalt ff snel inrijd en dan weer 6 weken weinig tot niks doen.......

Wacht gewoon die tijd uit en begin straks op je gemak.

Stel he, stel dat je paard ineens toch niet zo makkelijk blijkt te zijn als dat je het ingeschat hebt en je hebt meer dan die 11 dagen nodig..... werkt niet he?

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 20:19

gijsenkim schreef:
Het levert je nul comma nul winst op als je het paard nu van het land haalt ff snel inrijd en dan weer 6 weken weinig tot niks doen.......



reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 20:33

Het lijkt me ook wel errug warm nu om met haar aan de slag te gaan! (of je moet dat 's avonds later doen)
Ik weet niet precies waarom je die trainster hebt. Ik kan me niet voorstellen dat zij in 11dagen iets voor elkaar kan krijgen zodat je dan ineens wel met Chey aan de slag zou kunnen (waarom heb je die trainster eigenlijk?) En ik heb niet heel veel ervaring met keuringen maar in 1maand tijd verandert er toch niet zo heel veel meer aan een jong paard waar nog niet zo heel veel meegedaan wordt? Spieren kweek je niet zo snel toch? Maar mijn allerbelangrijkste argument is dat tussen de regels meen te lezen dat jij haar het liefst laat staan Lachen Het is jouw paardje, je hebt nog alle tijd, en er komen ook nog wel meer keuringen! Ik zou lekker van haar genieten op de wei en straks lekker verder gaan als je geen rekening hoeft te houden met "oh, we hebben nog maar 11 dagen"

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 20:38

gijsenkim heeft zeker een punt: stel dat het net niet goed gaat op dag 11, en je moet de training zo negatief afbreken? (daar gaan we niet van uit, maar het kàn natuurlijk wel!). en dan die keuring: een grasbuik(je) zal ze misschien wel hebben, maar wat ik hier vaak over bespiering lees...enkele weken een paardje heel zachtjes aanrijden zullen toch nog niet zó'n effect hebben?

ik zou ze ook nog eventjes met vakantie laten, heb je ook geen last van de dazen! Slapen Slapen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, meniekske, moniek21 en 149 bezoekers