Opvoedings dilemma...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-01 10:45

Ik heb een probleem.
Laatst ging ik met Chester (jaarling Shire hengst) aan de hand wandelen.Op een gegeven moment was hij t denk ik zat (we liepen net 2 min.) en stond hij plotseling stil. Dus ik zo van,hup kom op ff verder lopen, nou mooi niet.Oren in zn nek en met zn voorbenen slaan!!!! Boos!
Dus ik boos en gaf m een tik, hij nog bozer en gewoon doorgaan!!
Hij was totaal niet onder de indruk!!!!
Ik was erg teleurgesteld en heb m toen weer op stal gezet...

Ik vind dit een groot probleem, is dit normaal dat hij zo gemeen en onverschillig doet??

Het lijkt net alsof niets m intresseerd,best banketstaaflig dus.

Kunnen jullie je mening/advies/ervaringen neerzetten?
Daar zal ik veel aan hebben! Lachen


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 10:48

Dat komt omdat hij geen omgangs manieren heeft,
die steken ze het beste op als ze met andere hengesten van de zelfde leeftijd in een wei staan.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-01 10:51

Hij komt pas van een hengsten weiland af.Sinds hij bij zn moeder weg is stond hij daar dus hij heeft dik een jaar in een kudde gestaan.

Verder is hij erg lief en braaf,en staat iedere dag op t weiland.

Het probleem is denk ik dat hij zo onverschillig is.
En totaal niet onder de indruk van mij is.
Ook bijvoorbeeld als ik mn stem verhef, geen kik....
Zo vreemd! Frusty

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 10:51

Ja jaarlingen zijn naarlingen, wees streng en consequent als het nodig is, maar beloon ze ook als ze braaf zijn en de opdracht vervullen

Veel succes Greetje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 11:14

Overigens, ff puur practisch, als ie niet verder wil, en jij geeft een ruk aan het touw, zal hij alleen maar harder tegen je ingaan. Als je hem iets naar opzij trekt zodat hij ahw z'n evenwicht een beetje verliest, móet ie wel een been verplaatsen en ben je hem te slim af, lekker puh Tong uitsteken Knipoog

Maar hij moet gewoon met je meelopen als jij dat zegt, punt.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 11:18

Tja, terug zetten in de box is eigenlijk niet goed, maar dat besef je waarschijnlijk zelf ook. als je uit wandelen gaat, neem een drssuurzweepje mee. Zodra hij dan gaat stilstaan, mep je hem achter je rug langs met die lange zweep in zijn flank/bips. Zorg ervoor dat het lijkt alsof jij niet beweegt, net alsof jij hem niet een klap geeft. Hij zal van een stevige mep naar voren schieten en dan loop je weer gewoon met hem mee, alsof er niets gebeurt is.
Mocht je bang zijn hem niet te kunnen houden na zo'n tik, laat dan een touw onder de kin doorgaan, en laat het halstertouw vanaf de zijkant van het halster naar je hand toelopen. Als je hem beedhebt aan de zijkant van zijn hoofd is hij veel minder sterk dan wanneer je het touw aan dat onderste ringetje hebt.
Geef niet toe aan de grillen van een jong dier.... daar worden ze vals en onhandelbaar van.....Je wilt geen verwent nest dat zijn eigen zin doordramt.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 11:30

Hij is een JAARLING, dus moet hij nog 2 jaar tussen andere hengsten groeien. En die voeden hem wel op, die hebben niet het soort problemen als waar jij nu tegen aan loopt. Ik zie dit best gaan mislukken. Dit is nu altijd precies waar ik voor waarschuw als mensen zelf hun paard gaan opvoeden.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-01 11:59

Tsja weet je wat t is?
De een zegt doe m tussen andere hengsten,en de ander zegt dat t prima voor zo n dier is om hem zelf op te voeden en naar je eigen hand te zetten.

Dus ja,wat is nou t beste?
Hij heeft het hier prima naar zijn zin, loppt samen met een ander hengstje buiten en staat daar ook samen mee op stal.

Ook hinnikt hij heel uitbundig als ik aankom,dus hij vind me wel lief,geloog ik... Lovers

Ik kijk t nog ff aan,en zorg dat ik m consequent behandel...
Want nu niet mag,mag morgen ook niet! Schijnheilig

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 13:18

heel goed om hem zelf op te voeden ALS JE DAT KUNT! maar weet je hoeveel mensen dat kunnen? de meesten kunnen het gewoon veruit niet, ze kunnen nog niet eens hun hond opvoeden, laat staan een jong paard! Ik zou hem in laten scharen als ik jou was.


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 13:31

Onze hengsten zijn nooit ingeschaard en toch zijn ze gehoorzaam en zo. Het is zelfs dat ze in de stal bij de merries staan, wel in hun eigen box natuurlijk. Nooit geen problemen. Als ze moeten dekken dan gebeurt dat in de paddock en niet in de stal. De hengsten dekken met een hoofdstelletje aan. Dat geeft in de stal altijd leuke reacties van de hengsten. Als mijn man er met het hoofdtelletje aankomt dan kijken alle hengsten op zo van "he werk aan de winkel"maar als hij dan hun box langs loopt zie je ze denken oeps vandaag niet er is een ander aan de beurt. Teneergeslagen kijken ze dan naar beneden.Ze zijn hier allemaal als veulen geboren bijna.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: greetje op 2001-09-13 13:45 ]</font>

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 14:38

Dit klinkt me erg bekent in de oren, Mijn fjord begon op die leeftijd ook te klieren. Ik heb hem nog een half jaar redelijk onder controle kunnen houden , totdat hij echt elke keer omhoog kwam en ik een klap tegen mijn arm heb gehad.
Ik heb diezelfde week de veearts nog gebeld voor een castratie. Daarna is het een schat van een beest geworden die graag mee loopt en voor je werkt.
Als het geen dekhengst moet worden laat hem dan castreren. je zult er geen spijt van krijgen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 14:47

En toch worden ze gemakkelijker naarmate ze ouder worden. Sundancer Siver Glory was als jaarling ook een klein etterbakkie. Onze kinderen konden er niet meer mee lopen, altijd maar bijten en in de lucht gaan. Later was hij de rust zelfde en altijd heel vriendelijk tegen de merries die gedekt moesten worden. Hij heeft nooit veelklappen gehad toen hij zo puberde maar luisterde heel goed naar een harde stem. Maar inderdaad als je hem niet wilt gebruiken voor de fokkerij dan kun je hem beter laten castereren geeft toch wat minder problemen en ze kunnen met de rest de weide in. Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-01 14:54

Begrijp me niet verkeerd, ik kan hem wel aan en hij krijgt mij dan ook niet bang.
Maar ik merk dat hij graag boven mij wil staan, en zich daarom niets van mij aantrekt,hoe hard ik mn stem ook gebruik...

Inscharen kan niet,zou niet weten waar en bij wie.
Toevallig was de veearts er vanmiddag voor de andere hengst(haflinger) en toen vroeg ik t gelijk even.
Maar hij zei dat hij echt niet ingeschaard hoeft te worden,omdat hij zich hier erg prettig voelt,en hier ook een vriendje heeft.

Als het goed is komt er binnenkort ook een shetje bij,daarvoor ben ik nog aan t zoeken.

Het schijnt dat Shires een rustig karakter hebben,en dat heeft ie ook wel.Alleen tsja het zal wel komen doordat hij jong is... Verward


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Josien_ en 83 bezoekers