[NH]Zijn nu ineens alle Nh instanties geldwolven ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Grani

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Moerdijk

[NH]Zijn nu ineens alle Nh instanties geldwolven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 16:34

Dat vraag je jezelf (en anderen) op een gegeven moment toch eens af, als je de termen leest en hoort die men vaak hanteert als het thema NH weer eens aan bod komt.
Die levendige discussies in Het paardenpraat forum over dressuurruiters en NH aanhangers leverde behoorlijk wat pagina's en medelezers op. De meningen over vooral Natural Horsemanship lopen aardig uiteen. Wat al gauw opvalt is dat als het "medicijn"aangeslagen is, men "het" in elk geval als "nuttig" of de "moeite waard" omschrijft.
Verder betreft het in de meeste gevallen om mensen met een eigen paard.Voorbeelden te over hoe het eigen paard reageerde op, of juist niet.
Waarschijnlijk dat vanuit die situatie gezien, het misverstand ontstaan is dat bij de NVVR alleen maar NH aanhangers aangeloten zijn. Ze zijn weliswaar veelvuldig aanwezig (want ook vaak eigen paard) maar er zijn ook behoorlijk veel manegerijders-wedstrijd-western en gewoon puur recreatieruiters en menners. Dat die indruk gewekt is komt volgens mij door dat er in het blad DE Vrijruiter de laatste jaren uitvoerig over geschreven wordt, en er ook regelmatig advertenties van NH - en alternatieve rijmethodendocenten geplaatst worden. Ook in het forum kom je steeds weer de zelfde namen uit "het circuit" tegen. Hempfling-Parelli-Roberts-Voest-Abeln-Baalbergen etc.
En dan worden er toch zo links en rechts wat digitale knietjes en elleboogjes geplaatst als het gaat om de personen op zich en hun methodes. De een heeft meer te verduren dan de ander. Dat gaat van "heuptasje met snoepies", "zelf uitgevonden goeroes", " touw achter zijn reet gooien", "geld uit de zak kloppen" tot "rare snoeshaan". Daar valt wat van te zeggen als we het over onze buitenlandse vrienden hebben. Als je naar de Google.de in Duitsland klikt en Hempfling intypt kom je op een gegeven moment bij sekteninfo.bayern.de dus dan weet je al zo'n beetje wat er momenteel aan de hand is.
Over M.Roberts is ook al een en ander in omloop wat vaak ook weer te maken heeft met geld. Over Parelli lees je in het algemeen wat positievere verhalen, maar dat heeft dan direct betrekking op zijn vakmanschap. Maar hebben die anderen dit niet dan.? Alleen hebben we op een geven moment te maken met de Marketingedachte omtrent het hele gebeuren,en dan slaat de naald ineens geheel de andere kant op. En of dat hier in Nederland bij de NH opleidingen ook zo gebeurt lijkt me sterk.Maar wie weet.Producten op de markt brengen met je eigen naam ? Is niets mis mee lijkt me. Mits betaalbaar en van goede kwaliteit, ok. Doen de spring en dressuurcracks toch ook ? Mij lijkt dat die het iets gemakkelijker hebben, omdat ze een facet aan hun populariteit kunnen toevoegen die je in mindere mate bij de NH-ers aantreft: het paard-de naam-de prestatie. Het meest kwalijke zijn de schandelijk hoge bijdragen,introductiegelden en het gedwongen beschikbaar stellen van goederen die aan de kandidaten worden opgelegd. Daar heb ik een aardig voorbeeld van dat ik hier nog als voorbeeld zal plaatsen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 17:32

Nee hoor, de instanties zijn niet INEENS geldwolven... Haha!
Maar dat ze een tikkie heeeeel erg commercieel zijn, dat ga je toch hopelijk niet ontkennen he?
Ze hebben gelijk hoor, zolang er mensen zijn die drie keer zoveel neer willen leggen voor iets wat leadrope heet dan voor hetzelfde touw maar dan met een ander kleurtje uit de scheepswinkel (gewoon het touw dat je voor je fokke- en grootschoot gebruikt Tong uitsteken ), kunnen ze het ook vragen. Ik zou hetzelfde doen.

Maar ik vind het dieptriest dat dergelijke instanties noodzakelijk zijn. Vroeger leerde je alles van je leermeester, maar ook van de mensen met eigen paarden bij je op stal. En zowiezo, we zaten uren lang te kijken naar anderen, stelden onze vragen, dachten er over na, praatten erover, en trokken dan onze eigen conclusies.

Dat kunnen mensen tegenwoordig blijkbaar niet meer. Als ik rustig langs een bak naar iemands training zit te kijken (jaja zit regelmatig langs diverse western- maar ook dressuurringen Haha! ) zie ik verder helemaal niemand.
En die er wel zijn, praten over de nieuwste Ankykleuren of over met wie ze het het afgelopen weekeinde gedaan hebben....
De nieuwe generatie WIL ook gewoon hapklare (dan maar dure) brokken consumeren blijkbaar.... De ECHTE interesse zie ik niet veel meer.... helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 17:37

Citaat:
Dat kunnen mensen tegenwoordig blijkbaar niet meer. Als ik rustig langs een bak naar iemands training zit te kijken (jaja zit regelmatig langs diverse western- maar ook dressuurringen ) zie ik verder helemaal niemand.
En die er wel zijn, praten over de nieuwste Ankykleuren of over met wie ze het het afgelopen weekeinde gedaan hebben....
De nieuwe generatie WIL ook gewoon hapklare (dan maar dure) brokken consumeren blijkbaar.... De ECHTE interesse zie ik niet veel meer.... helaas

Dat is iets wat me ook al opgevallen is.
Ik heb en kan nog uren kijken naar de les.
Maar ook naar de paarden in de wei.
Maar de snelle maatschappij van tegenwoordig lijkt dit wel verbannen te hebben of zo.
Al is er wel tijd voor uren kantine.

En door te kijken, luisteren, leer je oh zo veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 17:47

En niet alleen bij ruiters mis ik dit, maar vooral bij instructeurs. Het lijkt wel of het mode is dat trainers/instructeurs zelf niet meer lessen en de wijsheid in pacht hebben.
Staan niet meer open voor anderen en hun methodes, want ZIJ weten alles al....
Heeeeeeeel vreemd.....

Persoonlijk mag ik het nog steeds graag doen, kijken naar andermans trainingen, lessen, paarden, stallen.... Ik maak geen herrie, ik val niet op op een andere stal.Maar ik loop even langs de paarden, kijk overal even naar binnen, voel eens aan wat stro, eet een sprietje hooi mee Haha! en ga rustig langs de rijbak zitten.
Ik loop inmiddels een jaartje of 28 op rijlaarsjes Haha! maar leer op deze manier nog steeds heel veel bij. Vooral heel veel wat ik zelf NIET wil doen of zien, maar OOK DAT IS LEREN!!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 18:15

Helemaal mee eens. Ik vind het heerlijk om naar andere ruiters ( in welke discipline dan ook) te kijken, zeker als ze les hebben. Ik kijk graag naar paarden in het algemeen, hoe ze zich gedragen, hoe ze reageren. En precies zoals sonja zegt je ziet zoveel waarvan je denkt "oke, dat moet ik dus zien te voorkomen"

En ik vind dat de meeste NH goeroes misbruik maken van een vastgelopen relatie tussen paard en mens. NH is best een goede stroming, in het andere topic zijn we het er al over eens geworden dat "wij niet NH bokkers" eigenlijk in grote lijnen op dezelfde manieren op dezelfde condities met dezelfde wensen en eisen van onze paarden met onze paarden omgaan als wel NH bokkers. Het enige verschil is dat ik het voor niets heb geleerd en de kennis die ik opgedaan heb anders heb uitgebouwd.

Verder vind ik dat NH voor een groot deel bestaat uit gevoel voor paarden en dan kan je niet leren, van geen enkele goeroe, uit geen enkel boekje. Hoe duur die ook was. Wel kan je dat leren door heel veel met heel veel verschillende paarden om te gaan en vooral te observeren.

Grani

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Moerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 22:25

Hier dan voor wie zin heeft de moeite te nemen om dit gedeelte van een Email bericht tot zich te nemen.Ik heb het direct overgenomen uit het Zuid Afrikaans omdat het op zijn eigen vaak amusante wijze gebracht wordt. ( maar let op de ondertoon Boos! )
Dit stuk is via een internationaal PNH forum bij mij terecht gekomen. Waar nodig heb ik voor zover het mogelijk was de vertaling onder het verhaal geplaatst.
Voor de goede orde: Het is een dame die dit schreef.



1. Ek beplan nou al jare lank om uiteindelik 'n PNH instrukteur te word. Maar omdat videos ensv.vir ons ook vreeslik duur is om in te voer ensv. gaan dit natuurlik veel stadiger as vir iemand in VSA byvoorbeeld.
2. Ek spaa elke sent op om goed te koop en uiteindelik na die VSA te rys vir 'n kursus, maar ek is nou wrachties die duiwel in na songadaand.
3. Ek probeer al weke lank met iemand praat oor die toekoms van PNH in Afrika, en na vele smeke, bel Mark Weiler, die pres. van PNH inc. mij toe.
4. Basie stel hulle nie jius belang in SA nie, as ek wil klas gee moet ik die reuse klomp geld in die hande kry om VSA toe te gaan ( omtrent $30.000), daar bly vir omtrent 4 maande om te leer, maar ek kry geen 5.ondersteuning as ek huis toe kom nie, geen advertensies wat vir my studente sal bring ensv. nie, ek moet 'n sekere hoeveelheid halters ensovoorts verkoop of anders skop hulle my uit as instructeur, ek moet 6.binne 3 jaar status bereik deur verdere kursuse in VSA by te woon op my eie onkoste en moet elke jaar Florida toe vlieg vir die konferensie, as ik instrukteur status wil behou.
7. As ek halters ensv. hier wil verkoop moet ek 'n agentskapsfooi betaal van $ 50.000 per jaar !!! Hulle is stapelgek !
8. Dit lijk my alles is op die ou einde net oor geld, en hoeveel hulle kan verdien. Ek is baie teleurgesteld in hulle houding, ek moet bieg.
9. Wie, behalwe baie welaf mense kan bekostig om net vir die plesier te werk,want al die geld wat ek sal verdien, land weer terug in hulle vet sakke op die ou einde.
10. Ek gaan nog steeds L3 klaar maak, vir myself as enige iets anders, maar sal self my opleiding verder neem met ander NH mense, en hulle kan regtig maar gaan doppies blaas ! Ek is darem nie so'n dom swaap nie !
11. Dis 'n skande dat hulle lande soos jou en myne so afskeep. Wag maar tot die sogenaamde "groot" lande iets nuuts ontdek en hulle soos 'n warm patat laat val. Ek gaan beslis nie wag vir hulle om my te kom help nie, daar is baie ander "clinicians" soos Dennis Reis ensv wie maar net te bly sal wees om hulle program hier bekend te stel.
12.Jammer dat ek so te kere gaan maar ek is regtig kwaad oor hulle houding !!.

Het is raadzaam het een paar keer te lezen. Het meeste spreekt voor zich.
Even wat ondersteuning:

Veel stadiger= veel trager. vir iemand in VSA= voor.. in de USA.
Ek spaar= ik spaar. wrachties de duiwel in.... zoiets als de duivel in eigen gedaante. wrachties= waarachtig . oor die toekomst= over de toekomst van ZA.
Basies stel hullie nie etc...Om te beginnen hebben ze geen belangstelling voor ZA en als ze les wil geven....(ik wil klas gee) en daar bly vir omtrent 4 maande: daar blijven we...
Voor die halters te verkopen krijgt ze geen steun middels advertenties. En ze moet een bepaald aantal verkopen anders..... hulle = zij

Dit lyk my alles is op die ou einde....Uiteindelijk gaat het hen alleen maar om.....Ek is baie teleurgesteld heel teleurge.... ze zeggen ook wel baie dankie aan het einde van een brief. Ek moet bieg.= toegeven.
Wie, behalwe baie welaf mense= heel welgestelden...
Hulle kan regtig maar gaan doppies blaas= Dat ze het maar bekijken of zoiets. Niet so'n dom swaap= niet zo'n sukkel. Soos lande als jou en myn= zulke landen als dat van jou en.......
Soos 'n warm patat laat val = een poepje laten ruiken.(of zoiets)
De rest spreekt weer voor zich.

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 10:44

Het állergrappigste is dat NH helemaal niet zo 'natural' is.... Ik heb erg veel gehad aan het idee dat Marthe Kiley Worthington in haar boeken ventileert. Is helemaal wat ik met als 'moeilijke kwekers' bekendstaande zeldzame diersoorten had ervaren en kwam me volkomen logisch over.
Wij proberen onze paarden volgens haar natuurlijker manier in een familiegroep te houden en krijgen daarmee veel 'NH' zomaar aangereikt.
Het valt míj enorm tegen dat er in de enorm uitgebreide paardenwereld nauwelijks info is over en aandacht is voor de ecologie van het paard.
Zo is er vrijwel geen- en helemaal geen diepgaande info over het levensgrote verschil in gedrag en dús benaderingswijze/trainingsmethode van hengsten. Nee, en dan bedoel ik niet de hengst in de klassieke hengstenhouderij, maar als normaal evenwichtig paard. Of over dat merries die niet sexueel gefrustreerd zijn geen 'merrie-dagen' hebben.
NH? Tsk... Gewoon een gat in de snel-en-makkelijk markt van vandaag. Niet meer zelf nadenken, maar een popie oplossing kopen en je bent diervriendelijk. In de trant van een donatie aan Greanpeace en je 'doet aan milieu'.

www.homocaballus.net

prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 10:52

Valt me op dat ik steeds dezelfde namen lees in dit soort discussies....

Maar goed, ik vind dus dat niet alleen de NH-goeroes commercieel zijn, wanneer ik zie wat een simpel truitje op de markt kost, en zo'n zelfde truitje maar dan staat er ineens "Anky" op geborduurd en de prijs is het tienvoudige, dan denk ik dat de hele paardenwereld graag geld uitgeeft voor een merkje.

Op de Equitana werd ik doodgegooid met Jos Lansink springzadels, Isabell Werth dressuurzadels, Franke Sloothaak jasjes, enz enz, voor echt gigantische prijzen. Dat schijnt alleen meer geaccepteerd te zijn dan wanneer er Parelli Natural Horsemanship opstaat? Maar het is evengoed duur....

Extremely rare and Beyond Compare

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 11:00

Het verhaal van de ZA-dame is beslist kenmerkend!
Voor een betrekkelijk 'prikkie' (50 euro) kun je evenwel op 3 oktober nog naar een Savvy Day van Pret Parelli in Keulen en zo'n belevenis kan ik de evenwichtige paarden(sport)liefhebber van harte aanbevelen!

Toen Willi Sidorak jaren geleden KFH voor het eerst naar Nederland haalde, betaalden we voor een demonstratiemiddag 15 gulden.
Kom daar nu nog maar eens om.
En niet alleen bij deze twee NH-heren...
.
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 09-08-03 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 11:01

Huertecilla schreef:
Zo is er vrijwel geen- en helemaal geen diepgaande info over het levensgrote verschil in gedrag en dús benaderingswijze/trainingsmethode van hengsten. Nee, en dan bedoel ik niet de hengst in de klassieke hengstenhouderij, maar als normaal evenwichtig paard. Of over dat merries die niet sexueel gefrustreerd zijn geen 'merrie-dagen' hebben.
NH?


Allereerst heb ik natuurlijke angst voor hengsten, ken tenslotte alleen de ervaring bijna twee keer gedekt te zijn, 1 keer toen ik op mijn pony zat met een hengt achter ons aan en 1 keer dat een jong hengstje op de achterbenen op me af kwam.
Zo kwam ik afgelopen week bij een fokker in Duitsland en kreeg zijn paarden te zien. 1 Hengst kon niet alleen zijn, stond samen met een gedekte merrie op stal, beide dieren superlief. Later zijn we naar de wei gegaan, drie jonge hengsten bij elkaar, waarvan er 1 al dekt. Ik denk nog hij zal er toch maar de wei inlopen, ja dus en dan moet je er wel achteraan. Helemaal perplex was ik en ben ik nog steeds, staan er ineens drie hengsten om je heen in je haar te kroelen met hun neus je gezicht af te tasten. Vaak lees ik dat wij veel van de oudere generatie kunnen leren en dat geloof ik ook. Maar hebben veel mensen van de oudere generatie ons ook geen verkeerde dingen aangeleerd?
Ik sta helemaal achter de NH methode, alleen niet achter het woordje NH, in mijn ogen is het toch een soort psychologisch "spelletje" dat je aan het voeren bent.

prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 11:04

Botervlieg schreef:
Het verhaal van de ZA-dame is beslist kenmerkend!
Voor een betrekkelijk 'prikkie' (50 euro) kun je evenwel op 3 oktober nog naar een Savvy Day van Pret Parelli in Keulen en zo'n belevenis kan ik de evenwichtige paarden(sport)liefhebber van harte aanbevelen!

Toen Willi Sidorak jaren geleden KFH voor het eerst naar Nederland haalde, betaalden we voor een demonstratiemiddag 15 gulden.
Kom daar nu nog maar eens om.
En niet alleen bij deze twee NH-heren...
.


Ik ga d'r nou maar eens heen, heb PP nog nooit live aan het werk gezien, en van 10 tot 17 uur vind ik inderdaad nog te doen voor 50 Euro, als je bedenkt dat een beetje voetbalwedstrijd van anderhalf uur al 78 Euro kost voor een plek waar je nog wat kan zien.....

Willi Sidorak hoef ik niet te zien, en KFH zal voor die 15 gulden nu geeneens meer een keer uitademen denk ik......

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 11:07

Huertecilla schreef:
Of over dat merries die niet sexueel gefrustreerd zijn geen 'merrie-dagen' hebben.


Leuk, dit heb ik inderdaad nog nooit gehoord. Kun je dit wat nader uitleggen? Ik heb een merrie en een hengst, en ik merk pas aan de merrie dat ze hengstig is wanneer ik samen met de hengst (die mijn man rijdt) aan het trainen ben. Ben benieuwd of dat in dit straatje past!

Extremely rare and Beyond Compare

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 13:18

ach welke tak van de paardensport is niet commercieel en gaat nou niet veel geld in om? dus om dan te zeggen dat NH instanties geldwolven zijn vind ik wel erg ver gaan..

Dag lieve mama...

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 15:25

Ja maar Waterkippie, ze beginnen altijd zo bescheiden.
Beweren dat ze zich inzetten voor het welzijn van de paarden...

Niemand zal willen dat de NH-instructeurs en -goeroes van de wind leven, maar een
glamourbestaan vind ik wel weer het andere uiterste.

In de (top)sport heeft het evenwel altijd om geld en glamour gedraaid.
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 15:48

promptertje"]
[quote="Huertecilla schreef:
Of over dat merries die niet sexueel gefrustreerd zijn geen 'merrie-dagen' hebben.


Leuk, dit heb ik inderdaad nog nooit gehoord. Kun je dit wat nader uitleggen? Ik heb een merrie en een hengst, en ik merk pas aan de merrie dat ze hengstig is wanneer ik samen met de hengst (die mijn man rijdt) aan het trainen ben. Ben benieuwd of dat in dit straatje past!
[/quote]

Helemaal! Ze mogen zich vast niet samen uitleven verwacht ik....
Zet een groepje paarden in 'natuurlijke' familie-groep, dus hengst met 3 of zo merries en hun veulens, en normaal gesproken heb je dan een setje volkomen evenwichtige paarden. Die hengst heeft dan ook niet de nijging om een passerende hengstige merrie te benaderen, want 1. heeft hij werk zát en 2. moet hij dan van zijn groep weg.
De merries worden normaal hengstig en omdat ze veelvuldig gedekt worden zijn ze volkomen tevreden.
Tis wel van belang dat je voorkomt dat alle merries gelijktijdig het hele jaar drachtig zijn uiteraard. Dat vraagt enige creativiteit en een gedetaileerde uitleg hoe wij dit oplossen gaat te ver voor de dit forum. Wie op dit punt staat, komt daar makkelijk genoeg zelf achter.
Een nadeel van deze manier van houden is dat de paarden niet graag bij de groep weg willen. Vooral de hengst zal daar geen zin in hebben. Uit het zicht en gehoor is het evenwel over en verder is het ook een kwestie van gewenning.

www.homocaballus.net

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 16:00

Natural Horsemanship ---> in je zelf geloven. Natural. Van mij mag je het vertalen naar wat je zelf van nature zou doen en waar je achter staat. Heb je een beetje hulp nodig dan zoek je die. Maar in alles in het leven geldt: vertrouw op je zelf en geloof erin. En dat geldt ook voor NH.

En dat zegt iemand die nooit in zichzelf gelooft of vertrouwd Verward tja....

'Paint' it 'Black'

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 17:19

promptertje schreef:
Ik ga d'r nou maar eens heen, heb PP nog nooit live aan het werk gezien, en van 10 tot 17 uur vind ik inderdaad nog te doen voor 50 Euro, als je bedenkt dat een beetje voetbalwedstrijd van anderhalf uur al 78 Euro kost voor een plek waar je nog wat kan zien.....


PP gezien op Equitana paar jaar terug. Heel interessant. Jammer genoeg ook wel enig effectbejag in de show gebouwd. En wat kort. Maar wel de moeite waard.

Grani

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Moerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 19:25

Zijn er geen studenten die ooit afgestudeerd zijn op het Thema of misschien dat men bij het proefstation te Lelystad ervaring heeft met de vragen en ervaringen van Huertecilla ? Boeiend !!

Grani

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Moerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 19:39

Botervlieg schreef:
Ja maar Waterkippie, ze beginnen altijd zo bescheiden.
Beweren dat ze zich inzetten voor het welzijn van de paarden...

Niemand zal willen dat de NH-instructeurs en -goeroes van de wind leven, maar een
glamourbestaan vind ik wel weer het andere uiterste.

In de (top)sport heeft het evenwel altijd om geld en glamour gedraaid.
.

Je kunt je toch tweeledig inzetten ? Voor het welzijn van het paard en je girorekening. Het heeft ook veel te maken met mentaliteit en het kunnen dragen van de weelde. Dat sommige mensen dan "doorslaan" zie je in de huidige maatschappij veelvuldig. Kijk maar eens naar al die zgn "frasenridders" zoals E.van Loon dat zo typisch in zijn boek aanhaald. Die kom je toch ook in onze samenleving bijna in alle geledingen tegen.

Grani

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Moerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 19:53

Of die lieden zoals Promptertje omschreef zelf uiteindelijk weten wat de producten normaal kosten, en hoeveel indien hun naam er aan verbonden is lijkt me twijfelachtig. Ik denk dat behalve Albert Voorn er maar weinig ruiters zijn die aan normbesef doen. De vraag is of je daar iemand mee op kunt zadelen (letterlijk en figuurlijk) als die met topsport bezig is. Zonder management die je PR verzorgd lijkt me dat heden ten dage vrij moeilijk, of je moet je er om wat voor reden dan ook afzijdig van zien te houden.Kiezen voor soberheid ? waarom niet.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:58

Botervlieg schreef:
Ja maar Waterkippie, ze beginnen altijd zo bescheiden.
Beweren dat ze zich inzetten voor het welzijn van de paarden...

Niemand zal willen dat de NH-instructeurs en -goeroes van de wind leven, maar een
glamourbestaan vind ik wel weer het andere uiterste.

In de (top)sport heeft het evenwel altijd om geld en glamour gedraaid.
.


Ik vind ook dat er teveel geld gevraagd wordt maar ik bedoel dat dat alleen niet alleen bij NH is maar bij alle takken van de paardensport is...

Dag lieve mama...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 09:47

Waterkippie"]
[quote="Botervlieg schreef:
Ja maar Waterkippie, ze beginnen altijd zo bescheiden.
Beweren dat ze zich inzetten voor het welzijn van de paarden...

Niemand zal willen dat de NH-instructeurs en -goeroes van de wind leven, maar een
glamourbestaan vind ik wel weer het andere uiterste.

In de (top)sport heeft het evenwel altijd om geld en glamour gedraaid.
.


Ik vind ook dat er teveel geld gevraagd wordt maar ik bedoel dat dat alleen niet alleen bij NH is maar bij alle takken van de paardensport is...
[/quote]

Helemaal mee eens: zodra er "voor het paard" op een product staat verdubbelt de prijs. Neem nu bijvoorbeeld en spons, of shampoo of een pot vitaminen (zelfs de potjes voor mensen zijn goedkoper).

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 11:59

Grani schreef:
Zijn er geen studenten die ooit afgestudeerd zijn op het Thema of misschien dat men bij het proefstation te Lelystad ervaring heeft met de vragen en ervaringen van Huertecilla ? Boeiend !!


Dit maakt geen deel uit van klassieke leerstof en in Lelystad is men bezig met productiemethodes.
Wat betreft vroeger: er zitten 2000 jaar tussen Xenophon en de herleving van positieve trainingsmethodes.

www.homocaballus.net

Grani

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Moerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 23:21

Herleving van positieve trainingsmethodes? Is dat niet ook een in slaap gesukkelde "ruif " waar men in de Nh -wereld ook gebruik van maakt ? Die docenten demonstreren in de meeste gevallen hun methodes middels grondoefeningen. Maar al te graag gaat men de confrontatie aan met een (dominante ?) hengst. Als die het rollenspel oppakt is je kostje gekocht lijkt me zo. Die video band van K.F.Hempfling waar hij in Spanje op die staatsstoeterij of wat het dan ook moge wezen, die agressieve hengst volgzaam krijgt maakt natuurlijk wel enige indruk op de kijker. Ik vraag me eerlijk gezegd wel eens af, of je op het moment dat je op een paard stapt nog kunt spreken van NH. Een voorbeeld dat misschien wat buiten dit kader valt is van een kweker van Cobra slangen. Die zag ik in een kooi met circa 70 cobra's klimmen zonder dat hem ook maar iets overkwam. Uit ervaring weet ik dat je indien je de juiste schommelende bewegingen maakt en geen onverwachte-zeg maar buiten de orde zijnde bewegingen maakt- er niets kan gebeuren. Uitglijden betekent dan de onherroepelijke fatale beten van de in de korte nabijheid zijnde slangen. Maar over de omgang met hengsten hoor je inderdaad niet zo veel.Weet wel dat er wat lectuur over bestaat, en zal er eens naar gaan speuren. Je weet niet wat je overkomt als je de boeken over paardrijden tegenwoordig eens selecteert, onvoorstelbare aantallen overspoelen momenteel de markt. Op allerlei (zinvol?) gebied. Ben benieuwd.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:50

Ik denk dat er veel mensen zijn die zich plezierig voelen bij de NH methode. Het is alleen jammer dat het steeds duurder wordt....zo maak je het op een gegeven moment voor sommigen misschien onbereikbaar en daar heb ik moeite mee. Verder denk ik dat iedereen open moet staan voor iets nieuws maar zelf moet bepalen of het iets is en aansluit bij zijn gevoel. Wat je gevoel je ingeeft is vaak belangrijk!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers