de 10 regels van Tineke

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-01 23:30

Mijn tien basisprincipes (van TINEKE BARTELS)
Dit zijn de basisprincipes die ik in mijn loopbaan als ruiter en instructeur belangrijk ben gaan vinden:

1) blijf kijken, luisteren en leren
Een mensenleven is veel te kort om alles zelf uit te vinden, kijk en luister dus vooral veel naar anderen die verstand van zaken hebben. Paardensport kun je bovendien niet alleen beoefenen, het is teamwerk! Een echte 'paardengek' is altijd bezig met het uitbreiden van zijn kennis.

2) verdiep je in de psychologie en zintuigen
Ga altijd uit van de kenmerken van je paard, zijn instincten en zijn zintuigen. Het paard is geen mens, en behandel hem dus ook niet zo. Het paard is een vluchtdier; een kuddedier en een (ex) steppedier. Hij heeft vooral behoefte aan afwisseling en beweging. Jij moet 'zijn taal' leren verstaan.
3) verdiep je in de anatomie en bewegingen
Leer paarden te beoordelen in hun werk. Wordt geen foutenkijker, het geheel is belangrijker dan de som van de (onder)delen. Houdt altijd rekening met het zwakste lichaamsdeel, de zwakste schakel. Leer het gevoel te herkennen van gelijkmatige "tactvolle" bewegingen.
4) verdiep je in de ziekten en gebreken
Bel op tijd de dierenarts en zorg er dus voor dat je altijd ziet of een paard iets mankeert. Let op afwijkingen in het gedrag en neem temperatuur of hartslag op als je iets niet vertrouwt.
5) leer observeren tijdens het verzorgen
Het verzorgen, het stalmanagement, is van grote betekenis voor het welzijn van je paard. Zorg voor een goed stalklimaat, gezelligheid op stal, poets je paard iedere dag, en schenk vooral veel aandacht aan een gezonde voeding, die aangepast is aan het werk. Maar gebruik de verzorging ook om je paard beter te leren kennen, te observeren en een nauwere band te leggen.
6) blijf werken aan jezelf
Goed leren paardrijden betekent vooral hard werken aan jezelf. Jezelf leren afknijpen. Zelfbeheersing opbouwen. Openstaan voor anderen, die beter zijn dan jezelf. Begeleiding zoeken van instructeurs. En vooral ook blijven leren van de gevoelservaring die je opdoet bij het narijden van goede "leerpaarden".
7) een goede zit is noodzakelijk
Goed zitten is niet alleen afhankelijk van een bepaalde houding, maar vooral van het gevoel voor balans en evenwicht. De ruiter moet de bewegingen van het paard leren volgen door het meeswingen van het middelste deel van het lichaam. Paardrijden is een evenwichtsspel. Leer je lichaam kennen en beheersen door aangepaste gymnastiekoefeningen.
8) communiceren met gevoel
Leer "praten" met je paard via je gewicht, je benen en je teugels, de zogenaamde "hulpen". Pas deze hulpen in de praktijk toe met "gevoel". Leer het gebruik van hulpmiddelen als de stem, de rijzweep of de sporen, en de toepassing van straf en beloning. Zorg dat de communicatie steeds verfijnder verloopt, zodat je met kleinere bijna onzichtbare hulpen kunt werken. Ontwikkel je ruitergevoel steeds meer. Probeer te bereiken dat het paard zich in volledig vertrouwen openstelt voor jouw hulpen. Dat noemen we in het Duits "durchlässigkeit".
9) ga steeds terug naar de basis
Niet het aanleren van oefeningen is belangrijk, maar de manier waarop die oefeningen worden uitgevoerd. Fijn paardrijden kan alleen op een paard dat ontspannen, "los" en gehoorzaam is. Je moet het gevoel van een "durchlässig" paard ervaren, onthouden en verfijnen. Daarom moet je altijd, als wedstrijdruiter of recreatieruiter aandacht blijven besteden aan de eerste stapjes van het opleidingsscala. En je moet je gevoel steeds verder ontwikkelen en verfijnen. "Terug naar de basis" moet een dagelijkse bezigheid zijn.
10) gebruik een systematische opleidingssysteem
Houdt de verschillende drie fasen van de opleiding en de zes opleidingskriteria steeds goed in het achterhoofd. Dat zijn: takt en regelmaat, ontspanning en souplesse, aanleuning, schwung, recht richten en verzameling. Het doel van de opleiding is de bereidheid van het paard om de hulpen van de ruiter gehoorzaam en zonder dwang te accepteren. In Duitsland noem men dat "durchlässigkeit". Ik ken geen beter woord.


Ben het er geheel mee eens!!
De regels zijn van Tineke Bartels, even voor de duidelijkheid...

_________________
<FONT COLOR="white">*Experience: something you don't get....until after you need it.*</FONT>
<FONT COLOR="purple">[img]../upload/19/925.gif[/img]*Moderator Verslag van de Dag*</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-09-12 09:13 ]</font>

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 08:48

Hoi Orry.
Ik heb je stuk zitten lezen en kon mij er ook wel in vinden. Ik heb het uitgeprint en ga het bij ons op stal hangen. Misschien dteken meer mensen hier iets van op. Bedankt

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-01 09:12

Hahahaha, dit zijn de 10 regels van TINEKE BARTELS, vermeldt je dat er wel duidelijk bij....
Ik heb ze alleen hier neer gezet omdat ook ik me erin kon vinden, vandaar.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 10:16

Haha ik heb gisteren mijn boek van Tineke er meteen bijgepakt en nog eens zitten doorlezen, en vooral die 10 punten inderdaad! Lachen

Ik heb zo megaveel paardenboeken (vanaf jaren 70 ongeveer), dat de helft niet eens bij mij in huis past, maar nog bij mijn ouders staan. En alle nieuwe boeken MOET ik natuurlijk kopen. Gelukkig kan ik het met korting krijgen!

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 10:51

hoihoi
durlassichkeit of hoe je het ook schrijft, is toch de opgewekte impuls van achter naar voren terug rijden zodat het paard naar je hulpen gaat staan?
tenminste zo heb ik het geleerd.
kussies liselot

enne....ik kan mij ook vinden in dit stuk.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 11:14

volgens mij is durchlassigkeit meer dat het paard zichzelf niet afsluit voor de hulpen maar de hulpen helemaal doorlaat komen en het allemal uitvoert.

DAt de ruiter en het paard een zijn zeg maar. Dit heb ik begrepen van Tineke.

MOet heel bijzonder zijn om te voelen die durchlassigkeit.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 11:18

Ja inderdaad, zoals Steef het zegt is het ongeveer. Lees het maar in de boeken. Het lijkt mij ook fantastisch om zo te rijden!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 11:39

ben het er helemaal mee eens.