Korstjes op de benen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-01 22:11

Mijn bijrijdpaardje heeft weer eens wat nieuws: Op al haar benen heeft ze
allemaal korstjes zitten, het lijken wel wondjes met een korstje er op, maar
het zijn er best veel en sommige zijn best groot (ong. een kwartje in doorsnee, maar ze zijn niet rond, grillig van vorm), kan me niet
voorstellen dat ze zomaar spontaan wondjes krijgt, zeker niet zoveel. En ook niet aan alle 4 haar benen. Toch ziet het er uit of ze zich flink gestoten heeft, het haar is er af. Het
lijkt totaal niet op mok en zo ongeveer de enige plaats waar het niet zit is
de kootholte. Schuurplekken van beschermers kan ook niet, want die heeft ze alleen voor en het zit aan haar achterbenen ook.
Stal gecontroleerd op gekke dingen, niets. Misschien een of andere vreemde
schimmelinfectie ofzo? Ze lijkt er geen last van te hebben, tis niet
gevoelig, je mag er gewoon aan zitten. In ieder geval benen gewassen met betadine, dat kan in ieder geval geen kwaad. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Als het niet overgaat of het worden er meer haal ik de dierenarts erbij!
Op haar kaakrand heeft ze trouwens ook zo'n plek zitten, niet waar het hoofdstel zit, maar dan kan ook van lomp doen met de voerbak zijn.


gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 22:29

een keer goed wassen met betadineshampoo kan nooit kwaad.
naderhand wel goed afdrogen natuurlijk.
evt. een zalfje opsmeren(hydrocortiderm ofzo van de dierenarts)
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 12:52

Klinkt heel bekend je verhaal.... Rainrot heet dat. Ik heb het vorig jaar ook gehad met mijn paardje... wonder boven wonder had ik iemand in mijn omgeving die dat ook al eens mee had gemaakt. Wassen met Betadine helpt wel en je kunt er een schimmelwerende zalf op smeren (ik gebruikte creme bioforce van Dr. Vogel)
Bij mij ging het toen redelijk snel over zonder al te veel problemen. Meestal krijgen paarden dit als ze verminderde weerstand hebben, veel in de regen of vieze stal staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 15:44

Is dit misschien hetzelfde als wat wij in Nederland kennen onder de naam rasp?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-01 16:14

Lijkt me sterk dat dat het is, ze staat op stal (dus niet veel in de regen), dagelijks uitgemest (dus geen vieze stal) en ze is al weer 2 weken terug uit de wei en die wei was niet eens nat. Maar toch bedankt voor je reactie. Ik heb ook wel eens van rainrot gehoord, maar ik dacht dat dat meer voorkwam op de rug (die vangt toch ook de meeste regen op?) en niet zozeer aan de benen.

Nulla tenaci invia est via

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 19:02

Volgens mij is rasp een soort schimmel/bacterie op de hoef en kroonrand.
Misschien moet je er eens een korstje afpeuteren en kijken of er pus onder zit, bij mij was dat wel het geval. Ik kreeg het vorig jaar precies om deze tijd.
Ook al staat je paard op stal, meestal rijdt je wel in of een natte bak of op het natte gras, dus dat zoiets op de benen begint is niet zo vreemd.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-01 19:40

Tja, ik heb er nog steeds mijn twijfels over! Onder de korstjes zit overigens geen pus, als je het korstje eraf haalt wordt het gewoon een wondje, waar zelfs bloed uit komt als je iets te enthousiast peutert. Bovendien rij ik in een binnenbak en die is droog en na een buitenrit (waarbij ik nauwelijks door plassen ga, want dat vertikt ze....) droog ik de benen altijd af. Ik denk dus niet het iets met vocht te maken heeft! Al blijft het wel een vreemd verschijnsel.

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 20:29

Dit komt mij ook heel bekend voor, mijn paardje heeft het vooral aan zijn achterbenen aan de achterkant van het been, beetje moeilijk uit te leggen, misschien duidelijker d.m.v foto

[img]../upload/731/abababda2.jpg[/img]

op die plaatsen heeft hij dus korstjes. het lijkt wel een beetje op berg wat mensen af en toe op de hoofdhuid hebben. Niet nat dus maar droog en idd als het er probeert af te halen gaat het soms bloeden. Iemand zei laatst dat ik het eens moest proberen er af te weken met soda.. een goed idee???

_________________


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: missy_m op 2001-09-12 20:33 ]</font>

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-01 20:38

Dat zijn idd de plaatsen waar het zit, al zit het bij Gips bij de voorbenen ook vlak boven de hoef, aan de voorkant. Je omschrijving klopt ook. Ik betwijfel of afweken zin heeft, dan krijg je immers weer gewoon een wondje waar weer een nieuw kortstje op komt. Als het niet overgaat of minder wordt halen wij de dierenarts erbij, ik laat je dan wel weten wat die ervan zegt.

Nulla tenaci invia est via

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 21:45

Ja abje heeft het ook bij z'n voorbenen iets boven de hoef tot aan de kogels ong Scheve mond\ . maar vooral achter. Als jullie de DA erbij halen hoor ik graag wat ie te zeggen heeft.
Greetz

Don't hate me cause you ain't me!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 00:09

Dat het gaat bloeden is wel vreemd.
Dit soort dingen kan een gevolg zijn van het 'verstikken' van de huid, dan kan het haar + een laagje huid loslaten. Meestal is dan alleen maar een velletje wat een beetje ruw is. Het verstikken van de huid komt alvast niet door de beenbeschermers denk ik, die zitte te kort om. Als ze stalbandages om heeft kan het daardoor komen, dan zitten ze niet goed.
Een andere mogelijkheid is dat er eerder iets aan de benen is geweest, vastliggen of een klap of iets en dat de huid nu pas reageert. dat de huid dus op een of andere manier onder druk heeft gestaan zonder dat er andere 'schade' is opgetreden.

Mijn paard heeft ook eens zoiets als dit gehad en dat was in de tijd dat hij verhaarde, ik schrok me een hoedje en dacht aan schimmel. Dat was het dus niet, hij kwam alleen wat moeilijk door zijn haar en het lichaam liet dus wat vel mee los. Met een scheutje olie door zijn voer was het probleem opgelost.


Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 11:14

Kijk ook uit dat het niet gaat ontsteken! Een vriendin van me had ook een paar van die plekjes en een dag later was het been zwaar ontstoken. Na contact met DA laat ze het been nu twee maal daags weken in bio-tex.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 16:44

Mijn pony heeft tijdens mijn vakantie precies dezelfde symptomen gekregen (korstjes op benen, kootholte, kroonrand, 1 groter plekje op het hoofd boven oog en op zijn bil). Ik was bang voor een schimmelinfectie omdat hij dat vorig jaar op stal had opgelopen. Hij stond deze vakantie in een potstal, en lekker buiten, maar het was wel erg nat op het land. Als je de korstjes er af peutert ontstaat er inderdaad een wondje. Ik heb hem uit voorzorg met een schimmeldodend ontsmettingsmiddel ingewreven (superol en Dettol) Deze middelen kunnen ook gebruikt worden voor wond- en huidontsmetting leek me dus vrij veilig en kijk het nu even aan. De eigenaar van die vakantie stal dacht dat het geen schimmel was.
Wat moet je doen bij rasp of rainrot?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 bezoekers