Harddraverij met jockey erop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Harddraverij met jockey erop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 01:09

Zag laatst iets op TV. Wedstrijden voor dravers waarbij de paarden niet voor een sulky geknoopt waren maar waarbij ze gereden werden door jockeys. Waren wedstrijden uit Frankrijk. Was een leuk gezicht. Doen ze dat in Nederland ook wel eens of knopen ze ze hier alleen maar voor een karretje?????


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:02

Monté-draven wordt dat genoemd. Voor zover ik weet wordt dat voornamelijk in Frankrijk gedaan, staat me iets van bij dat ik ook wel eens foto's uit België en Zwitserland heb gezien.

In NL wordt het ook wel gedaan, zie bijvoorbeeld de uitslagen van de Balkan Bulgarian Airlines-prijs: http://home.wanadoo.nl/guus.kuiper/update/alk17jun.htm

En hier staat een definitie: http://www.expage.com/pwdrafsport

Maar ik denk dat de echte draverkenners hier op Bokt (Promptertje, Wkoekoek) er vast wel meer over kunnen vertellen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:31

monté-course, is het dat?
lijkt me lastig Haha! heb het nog niet vaak op onze renbaan gezien (nooit eigenlijk, enkel op tv). op de renbaan hier is het vooral draverijen, en steeple-chase. ik vind onze renbaan wel redelijk veelzijdig, dus ik vermoed (correct me if I'm wrong) dat het veel minder voorkomt dan andere coursen.

Enya - Daya :-)

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:42

Lijkt me wel heeeeeeeeeeeel hard gaan Haha!

Moet je dan lichtrijden of doorzitten? Tong uitsteken

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:35

Wordt in België ook wel gedaan (kleinschalig geloof ik).

Feetje, verlichte zit natuurlijk Knipoog

Een draver die echt op topsnelheid is, valt best goed uit te zitten hoor. Wij hebben er eentje gehad, die graag een sprintje trok tegen de Engelse Volbloeden op buitenrit.
(allemaal ex-racers)

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:12

In Nederland worden op bescheiden schaal ook monté-koersen gehouden. Het gaat er niet zo professioneel aan toe als in Frankrijk (geweldig gezicht als je die pikeurs zo ziet rijden, zó vloeiend) maar er komen steeds meer ervaren mensen en paarden bij.

Je blijft lichtrijden (dat doen de Franse pikeurs tenminste, hier zie ik nog wel eens mensen voorover hangen maar dat hindert de snelheid toch) en wel op het binnenvoorbeen. Ik heb ook paarden onder het zadel snel gewerkt, het is een fantastisch gevoel en het lichtrijden is prima bij te houden Lachen - maar je moet er wel een aardige conditie voor hebben Haha!

Extremely rare and Beyond Compare


Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:30

Ik heb zelf een keer een kortebaan-monte-draverij gereden. Ook lichtrijden, verlichte zit is dan niks hoor!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:50

woeps *schaam* wij deden altijd verlichte zit geloof ik

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 20:59

ik pik dit maar even in...maareh...zijn er nou nog mensen die een keertje zin hebben om naar de drafbaan te komen?want ik weet niet of het nu van de grond komt of niet??

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:19

Idd gewoon lichtrijden In Noorwegen is het geloof ik ook nog wel redelijk populair (Lex Anderen, Brutus Brebro) In Frankrijk is het iss heel populair. Ik ben zelf een keer naar de baan geweest daar en toen was de helft van de koersen monte Haha! Een welkome afwisseling, hier zijn niet bijster veel koersen Het zijn trouwens vrijwel altijd vrouwen/amatrices die monte rijden. Ik geloof niet dat ik ooit een man mee heb zien rijden.... Verward

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:26

leentje schreef:
Wordt in België ook wel gedaan (kleinschalig geloof ik).

Feetje, verlichte zit natuurlijk Knipoog

Een draver die echt op topsnelheid is, valt best goed uit te zitten hoor. Wij hebben er eentje gehad, die graag een sprintje trok tegen de Engelse Volbloeden op buitenrit.
(allemaal ex-racers)


Ik heb een draver (die ook heel hard in rendraf kan) en dat zit echt heel rustig hoor. Je word niet uit het zadel gegooit als bij een gewone draf. Je wordt natuurlijk wel een beetje geschud, maar je kan wel redelijk stil blijven zitten.
Verlichte zit vind ik moeilijker, dus daarom blijf ik altijd maar gewoon zitten. Zit best fijn hoor en het gaat zooo hard! Haha! echt veel stoerder dan galop. Cool
ben toch wel blij dat ze het nou wel kan hoor

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 11:20

Laatst is er op Emmeloord nog een montekampioenschap gehouden. Daar was nog wel vrij veel belangstelling voor. Meestal als paarden niet meer goed genoeg zijn voor de sulky, worden ze nog wel eens geprobeerd onder de man. Maar ook in de monte is weinig te verdienen en dus is er niet meer zoveel animo voor. Tot voor kort stond de beste montedraver van Nederland bij ons op stal (Brutus Brebro). Hij heeft 35 koersen bij ons gewonnen, maar toen de eigenaar op vakantie was en zijn zaken over had gelaten aan een zaakbehartiger die een hekel aan Maria heeft, heeft die zaakwaarnemer hem snel verkocht aan de eigenaar van Lex Anderen en nu staat hij dus in Noorwegen

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 20:55

Ben blond maar wat is een: amatrice???

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:50

Een amatrice/amateur is iemand die de sport niet professioneel beoefend. Er zijn speciale koersen voor amateurs en amatrices waar alleen zij als pikeurs in rijden.

Iris22

Berichten: 125
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: onder Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 20:37

Ik zoek op het net al een tijdlang naar Monté rijders, maar er is werkelijk geen info te vinden.

Die keren dat ik meeging met mijn vader naar Hilversum (ik weet het langgg geleden) heb ik een aantal keren Monté koersen gezien en het lijkt me gaaf om zelf eens te "voelen". *LOL*

Gaat er nog iemand naar de unitrot veiling eind deze maand? Een paard van mijn vader wordt er geveild, misschien ga ik mee, ik weet het nog niet zeker (vind het zo jammer dat ze weggaat...). Huilen

Iris



ps.. er is een yahoogroup geopend voor draverliefhebbers.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 21:31

Iris22 schreef:
ps.. er is een yahoogroup geopend voor draverliefhebbers.


Kom maar op met de link .

Sja, echt Monté rijden doe ik natuurlijk niet, maar vaak wel een soort van Haha! .
Beugels wat korter en alle brede lange paden pakken. Dat gaat echt onwijs hard maar je kan toch wel lichtrijden, heel snel, maar wel te doen Lachen .

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 21:50

Ik heb ook een keertje op mijn stage op een paard gereden die koersde onder het zadel.
Maar dat gaat vet hard ik ging wel in verlichte zit Bloos want met lichtrijden hield ik het niet bij.

In alkmaar houden ze wel 1x per jaar een monte cours voor shetlanders, samen met een cross en een koers met de sulky.
Was erg leuk om te zien, alleen de meeste gingen aan de kletter Haha! dus er was een pony(21) die nog niet gesprongen had en op ze dooie gemakkie draafde werd 1ste OK dan!

Komt trouwens ook nog op tv want Joghem van Geldere was er weet alleen niet percies wanneer.

[o]F zegt;"Ik heb ook een pony, maar die is in de hemel".
Je wordt gemist kleine witte vriend.
Rust zacht

Iris22

Berichten: 125
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: onder Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:52

Hoi,

Mijn vader heeft 2 dravers (fokmerries). Het veulen van die ene gaat volgende week naar de begrazing in Chaam en dan ga ik een zadel op haar passen. Ik heb een aantal keer op haar gezeten in de wei, en ze deed helemaal niets raars, dus ik ga het gewoon es proberen! Ze heeft wel een enorme grasbuik en dat krijgen we er niet zo snel af denk ik, want ze staat fulltime in de wei. Tevens is ze drachtig dus echt racen wordt het niet, maar ik zie wel!

Die andere wordt al een aantal jaren dressuurmatig gereden door mijn schoonzusje. Dat gaat eigenlijk hartstikke goed.

Ik had beloofd voor mijn vader een website te gaan bouwen, dus in de herfst wil ik daar es mee gaan starten Schijnheilig

Hier de yahoogroup: is nog maar net opgestart hoor, dus zijn nog maar 2 mensen lid van;
http://groups.yahoo.com/group/dravers/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duran123, gewoonmarie, Hannanasjuh, Lynn_Nikita, rover_, TheNovelist en 111 bezoekers