angst voor vreemde hindernissen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

angst voor vreemde hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 11:33

mn bijrijdhengst moet in oktober naar de keuring waar hij een parcours van 1 meter moet springen. bij vrijspringen spring hij met gemak 1.50 en gewone balkhindernissen doet hij zonder moeite...vanof er eigenlijk eenderwelke 'versiering' aanzit flipt ie helemaal en weigert te springen.morgen doe ik daarom mee aan een onderlinge springwedstrijd op hoogte van 60 cm, zodat hij zich niet volledig moet fixeren op de hoogte van de sprong maar gewoon op de sprong zef (het uizicht)
vandaag heb ik hem gereden eerst 'gewoon' dus gewoon gekleurde balken, sprong ie mooi over, toen dekjes over de balken gelegd, emmer eronder, kegels, zeilen enzovoort...dit alles rustig opgebouwd maar hij weigert er de eerste keer over te springen hij springt net voor de afzet weg en loopt iedere keer 2 cm naast de staander weg, zo nét dat ik hem niet meer heb... sommigen hebben gezegd dat ik hem eens keihard met zn hoofd tegen de staander moet doen lopen...ik rij dan dus een 2e keer aan, probeert ie opnieuw te ontwijken maar dan zet ik er hem over vanuit stilstand of een metertje ervoor(wel bij de 60 cm hoor, niet 1 meter vanuiit stilstand Clown )...soms springt hij, soms loopt ie gewoon door de hindernis...rij ik nu beter opnieuw aan? als ik dit op wedstrijd stééds moet doen ben ik snel uitgebeld...wat denken jullie?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:47

Ik ben geen springexpert, maar ik schrijf maar even wat ik zou doen, maar wacht voor de zekerheid maar op meer reacties Haha! Haha!

Ik zou in ieder geval de hindernis tegen de bakrand aanbouwen, zodat al een kant is afgeschermt. Aan de andere kant zou ik een balk tegen de hindernis omhoog leggen, zodat hij er aan die kant ook moeilijker langsaf kan.

Ik zou hem ook (vaker) los laten springen over enge hindernissen, omdat je zelf al weet van: oh oh, hij vind dit eng en je zelf al wat gespannen bent, waardoor het paard denkt van: zie je wel, zij vind het ook eng.

Ik zou ook vaker enge hindernissen maken en dan het paard los laten lopen in de bak, zodat hij zelf kan snuffelen aan de hindernissen.

En ook vaak buitenrijden, en dan het liefst door woonwijken en enge stukken, zodat hij sowieso rustiger in zijn hoofd gaat worden, wanneer iets eng gaat lijken. Leren ze echt heel veel van.

En als laatste, ik zo hem zelf nooit tegen een hindernispaal aan laten lopen. Dat is zo'n tweestrijd, de ene helft van de mensen zegt: doen en de andere helft zegt: nee, nooit doen. Hetzelfde als bijvoorbeeld trailerladen, de een doet het met snoepjes en de ander met een zweep.
Ik denk zelf dat je het springplezier voor het paard op de 1e plaats moet laten staan, dus niet tegen palen aan laten lopen enzo.

Wanneer het paard zichzelf en jou vertrouwd en het springen leuk blijft vinden, kom je een heel eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:16

vreemde hindernissen oefenen oefenen en oefenen
Zodat het gewoon word.

En blijf zelf brutaal rijden. Dus geen sec, twijfel.
Op je kont blijven zitten, goed opsluiten, dan kan hij er bijna niet naast.

En probeer hem er idd ervoor te houden, dan maar uit stilstand erover.
Hij moet weten dat er maar 1 uitweg is en dat is de overkant.
En beloon hem heel goed als hij erover is, ook al ligt de hindernis plat.
Erover is op dat moment het belangrijkste.

En blijf zelf meegaan met je handen in noodsprongen.
Want krijgt hij op dat moment ook nog eens een ruk in zijn mond, worden enge hindernissen alleen maar enger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:43

Acilon schreef:
sommigen hebben gezegd dat ik hem eens keihard met zn hoofd tegen de staander moet doen lopen...


Ik zou 'm persoonlijk liever meer zelfvertrouwen geven en 'm rustig aan aan steeds gekkere dingen laten wennen.
Zie verder reactie van RK

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:30

haha, ja die van mij is net zo'n etterbak. Die vindt het al eng om de hindernis linksom te springen als we rechtsom begonnen zijn.

Ik laat haar ook gewoon uit stilstand springen. Desnoods neemt ze de hele hindernis meer. Dan bouwen we hem gewoon weer op en doen we het nog een keer. De tweede keer tilt ze inieder geval haar benen wel op. En zorg er inderdaad voor dat wanneer je paard uit stilstand springt je naar voren gaat. Grijp anders een pluk manen voor op de hals. Als je hem maar niet in de mond hindert.

O en niet te ver voor de hindernis aan komen rijden. Geef je paard zo min mogelijk tijd om te denken. Dit werkt in ieder geval goed bij die van mij.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:40

zie kawa. Vertrouwen opbouwen (he, ik lijk wel een NH-er Knipoog) en heel veel oefenen. Pablo vond vroeger alles eng en heeft dinsdag zijn sgw doop gehad waar hij alles sprong!

En Lientie,. linksom en rechtsom is idd heel anders voor een paard.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:43

Het schijnt dat paarden niet communiceren tussen hun linker- rechteroog en dat daarom iets wat niet meer eng is op de ene hand ineens erg eng op de ander hand kan zijn.