Bijrijdcrisis!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Bijrijdcrisis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 08:59

Misschien niet de juiste benaming, maar zo voel ik het wel. Na twee en een half jaar helemaal zelf voor mijn paard te hebben gezorgd wordt het nu toch echt tijd voor een bijrijder. Mijn vriend rijdt hem een keer in de week en als het nodig is heb ik een heel fijn iemand bij mij op stal die ik hem toevertrouw.
Ik krijg het steeds drukker met mijn werk, en ben in de vrije tijd die ik heb alleen maar bezig met mijn paard. Er blijft weinig tijd over voor de andere leuke dingen in het leven.
Dus de perfecte tijd voor het zoeken van iemand die (voorlopig) een keer in de week op mijn lieverd wil rijden. Maar dat is nu net het probleem, ik heb zo'n lange geschiedenis met dit 'proleem' paard dat ik nu al weet dat het waarschijnlijk een lange selectie gaat worden, en ik nooit tevreden met iemand zal zijn. Ik ga teveel eisen stellen, en allemaal omdat ik zo voorzichtig ben, en vanwege mijn paard zelf. En dat komt omdat ik het het liefst allemaal zelf wil blijven doen. Het is dus ook geen financiele kwestie, maar puur om meer tijd voor mezelf te hebben. 'zucht'
Details over de problemen van mijn paard graag via PB, niet in dit topic.

Ik zou graag van paardeneigenaren willen weten hoe zij dit hebben aangepakt, of hoe zij dit zouden aanpakken.
Waar let je op bij het zoeken van een fijne bijrijder, en laten jullie ze meebetalen? Ik wordt langzaam helemaal gek van mezelf, dus graag reacties waar ik iets aan heb, en die me kunnen helpen. Ach gut

Dit is best een verhaal geworden, ik ik heb waarschijnlijk nog vergeten om belangrijke dingen erin te zetten, maar het moet maar zo....

...


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:54

ja ik ken het probleem...
ik wil denk ik ook iemand die als ik het druk heb met school, buddy gewoon in de winter buiten zet, en poetst enh verzorgd maar NIET rijd.. denk dat dat wel lastig wordt om te vinden..
misschien kun jij kijken of je ook zo iemand kan vinden..

Dag lieve mama...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:15

Ik heb ook een bijrijdster om dat ik te weinig tijd heb.
Maar ik ben er erg makkelijk in, het is een collega en we maken eigenlijk nooit afspraken als ze zin en tijd heeft rijd ze Ilindra en heeft ze dat niet dan niet.
Ze rijdt haar gewoon lekker in het bos en rijd verder geen dressuur ofzo.
Ook bemoeit ze zich verder nergens mee kwa verzorging, dat wil ik namelijk gewoon allemaal zelf regelen.
Ze betaald er ook niet voor want dat vind ik niet nodig.
Ik vertrouw haar volledig en ze heeft dan ook gewoon sleutels van het huis en de schuren zodat ze overal bij kan.
Ze heeft vroeger thuis altijd eigen paarden gehad maar heeft daar nu geen ruimte en tijd voor.
Zoals ik al zei gaat het nogal makkelijk maar onze paarden lopen de hele dag in het land, zijn niet al te moeilijk en krijgen hun beweging toch wel.
Maar Ilindra gaat graag naar het bos en op deze manier hebben we er beiden wat aan.
Yvette kan lekker rijden en Ilindra wordt wat vaker gereden.

Ik kan me voorstellen dat als je een "probleempaard" hebt wat bovendien veel op stal staat je het strakker geregeld wil hebben.


blaffie

Berichten: 624
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:16

hoi es!

kan je niet iemand laten bijrijden die givar kent? iemand uit de buurt ofzo? er zijn er denk genoeg....
verder kan ik je denk niet echt helpen, ik hoop echt voor je dat je iemand vind!

liefs afke

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:33

Mijn laatste bijrijder was iemand die gewoon bij mij op stal al op een ander paard reed. Mijn bijrijders daarvoor bijna allemaal ook. Ik had ze dus altijd al zien rijden op een ander paard en dat maakte het wel makkelijker.

Ik heb nooit geld gevraagd aan mijn bijrijders, ik vind dat onzin, want ik heb geen tijd. Tuurlijk is het voor een bijrijder fijn om een paard te mogen bijrijden, maar ik ben er ook meegeholpen.

Jerai was ook niet altijd even makkelijk, ik vertelde mensen altijd van tevoren haar achtergrond en wat ze eventueel konden verwachten. Je kan het altijd iets erger afschilderen dan het is, dan filter je er al een hoop mensen uit (dat deed ik tenminste, mensen die dan echt bang waren begonnen er niet aan).

Verder liet ik ze altijd een paar keer met mij meegaan en onder begeleiding rijden. De 1e keer verwachtte ik nooit dat het meteen goed zou gaan (en dat ging het ook nooit), maar dat maakte me niet uit, ik deed er ook een tijdje over voor ik netjes op Jerai kon rijden.

Dan sprak ik af dat ze eerst gewoon een paar keer zouden komen poetsen en longeren om Jerai te leren kennen en dan gingen ze rijden. Ging eigenlijk altijd prima, gewoon van te voren duidelijke afspraken maken (wel/niet naar buiten, hoe rijden (bij Jerai was het ook belangrijk om geen korte bochten te maken, haar recht te houden, niet op voorhand laten lopen, veel stappen etc.) en hoe met de spullen en paard omgaan).

Ik weet niet hoe het in jullie regio zit, maar hier zijn er zat mensen die een paard willenbijrijden, daardoor kon ik altijd een selectie maken. Gewoon goed op een rijtje zetten hoe je wil dat iemand met je paard omgaat.

Ik heb mensen ook altijd van te voren gewaarschuwd dat ik als eigenaar niet zo heel erg makkelijk was Haha! ben nogal veeleisend als het mijn paard betreft. Mijn laatste bijrijdster had daar geen moeite mee, doordat ze al bij ons op stal reed en Jerai's voorgeschiedenis kende, wist ze ook wel waarom ik zo voorzichtig was.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

kiek
Berichten: 45
Geregistreerd: 21-06-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:36

hoi hoi,ik begrijp het probleem wat jij hebt heel goed!
ik denk dat het heel moeilijk is het juiste persoon voor je paard te vinden!
iedereen heeft de eigen manier van verzorgen,en het liefst zou iedereen willen dat het op de manier gebeurd zoals jij wilt!
en logish,het is jou paard,dus jij beslist!
is er niemand bij jullie op stal die hem eens een dag in de week kan verzorgen,bv iemand waar je vertrouwen in hebt ?
lijkt me altijd fijner dan een wildvreemd die bv op een advertentie reageert!
vertrouwen komt altijd op de 1e plaats!
hiermee wil ik niet zeggen dat een vreemd niet te vertrouwen is hoor,maar een bekende lijkt me toch prettiger! Knipoog
heel sucses ermee!
groetjes kiek Doei, doei

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:10

als het maar voor één dag is,zou ik ook iemand van de stalzelf vragen,om uit te mesten/op te strooien,en wat te poetsen/aandacht geven! meschien heeft zoiemand ook behoefte aan een paardloze dag,en kan jij het op een andere dag,voor diegene doen?????
dan heb je het rijprobleem niet!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 11:29

Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties.
Het is net zo dat hij hele dagen op stal staat, hij staat overdag buiten en gaat tegen voertijd weer naar binnen. Zo werkt dat bij ons op stal, alle paarden tegeljk naar buiten en weer naar binnen. Daarnaast worden de stallen uitgemest.
Ik heb nu inderdaad iemand van stal die hem regelmatig rijdt. Maar hij heeft zelf een paard en een drukke studie, dus krijgt zometeen ook weer minder tijd.
En Afke, een bekend iemand. daar heb ik ook al over gedacht, maar dat heeft voor en nadelen.

...

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:33

Je merkt het meteen als je iemand ontmoet en ziet rijden of het de juiste is voor je paard. Laat gewoon een paar mensen komen en als het klikt laat je ze even rijden. Bij mij is het het eerste meisje geworden dat kwam ik had via de email al aardig door dat we op 1 lijn zaten en in real life klikte het en ze was helemaal weg van Mable ik ben blij dat ik die keus heb gemaakt ik heb dus nu tijd voor mezelf en dat is heerlijk kan ik he vertellen Lachen

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:46

Dat een bekend iemand voor- en nadelen heeft is waar, ik vind het moeilijker om een (goede) bekende en zeker als het een vriendin is aan te spreken op fouten dan iemand waar ik verder niks mee heb. Aan de andere kant, als er duidelijke afspraken gemaakt worden van tevoren, is het makkelijker om iemand ergens op aan te spreken, gewoon omdat de afspraken er al staan dan.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:59

Als ik jou was, dan zou ik een soort van contract opstellen.... Dit omdat het paard dus een "probleem" verleden Ach gut heeft en je zelf dus tegen over het bepaalde persoon niet verantwoordelijk stelt (jij bent er die dag immers niet bij en je kan de desbetreffende persoon niet waarschuwen voor iets dat zou kunnen gebeuren). En als het tuigage kapot gaat.....
Verder is het slim om een bijdrage in stalling te laten betalen, (dit kun je later als het heel erg goed gaat kwijtschelden) zodat je een wat serieuzere groep aantrekt.
Verder is kun je voor jezelf alvast een aantal dingen noteren wat je een beetje wilt zien de eerste paar keren (hierbij kun je altijd kijken of dit wel ofniet goed gaat bij de debtreffende persoon) Zoals... (als jou paard moeilijk galop aanspringt) dan laat je de ruiter/amazone juist een aantal keren galop aanspringen en je kunt zelf zien hoe de ruiter/amazone dit voor elkaar krijgt (of niet Nagelbijten / Gniffelen)
Maar vooral duidelijke afspraken maken over bijvoorbeeld: je kan/mag best vriendinnen/vrienden mee nemen, alleen deze plant je (uiteraard) niet op mijn paard! Haha!

Verder wens ik je heel erg veel succes met je selectie voorrondes ~~}>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:13

Als ik lees da tje al een hele geschiedenis met je paard achter de rug hebt van problemen die nu zijn opgelost zal het niet makkelijk wroden een geschikt iemand te vinden. Ik zou dan persoonlijk veel eerder kiezen voor iemand die zeer ervaren is en die gewoon betalen voor het rijden van mijn paard. Op die manier blijf je zelf klant en bepaal je wat er wel en niet gebeurt en weet je zeker dat je paard in goede [ervaren] handen is.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 16:06

Daar zat ik ook aan te denken Jippie, het lijkt me een goede oplossing.

Een vraagje voor Esther:
Wil je perse dat je paard bereden wordt ?
Je kunt ook op zoek gaan naar iemand die je paard kan longeren en/of een flinke wandeling maken.
Als later blijkt dat het goed klikt, dan kun je altijd nog de stap zetten om die persoon eens te vragen om te rijden.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 18:45

hmm, ja das misschien ook wel een idee. Maar vindt maar eens zo een iemand...

...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, BingBot, BleikjA, Celebi, laura22, MairiMacBran, Mark0919, su72, SunnyHorse en 77 bezoekers