Merrieveulen na afspenen bij jaarlingmerrie ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WhitneyAA
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-05-03

Merrieveulen na afspenen bij jaarlingmerrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 10:30

Wij fokken elk jaar met 2 merries. Vorig jaar hadden we een hengst - en een merrieveulen. Na het afspenen hebben we er 2 veulentjes bijgekocht zodat er 2 hengsten en 2 merries waren. Die lopen nu per koppel in de weide. Het is onze bedoeling de paarden aan te houden tot de leeftijd van 3 jaar (minimaal).
Dit jaar hebben we alweer een hengst- en merrieveulen. We zijn echter niet van plan telkens bij te kopen.
Daarom zouden wij het merrieveulen bij de jaarlingmerries willen laten lopen.
Welke zijn jullie ervaringen ?

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:33

No problem, al dien je uit te kijken dat de twee ouderen niet TE dominant worden over de jongere. Dus wel op meerdere plekken voeren straks. Ik heb het al vaker zo gedaan en op zich gaat dat goed.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:45

Als de veulens nog jong zijn zou ik ze eerst even bij elkaar doen zodat ze op gelijk niveau zelfstandig kunnen worden.
Ik heb geen goede ervaringen met verschillen in leeftijd zeker niet als het andere koppel al een stel is en ouder is.
Ik zou zo'n veulen als het niet anders kan de winter bij de moeder in de buurt opfokken en pas in het weide seizoen bij de rest doen.
De hengst zou ik naar een opfokstation brengen of er toch een bijzoeken, evt. in opfok voor iemand anders.

WhitneyAA
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 11:01

Misschien kan ik beter de veulens samen afspenen en gedurende de winter nog samen laten lopen ?
En dan pas volgend voorjaar het merrieveulen bij de jaarlingmerries en op zoek naar een leeftijdgenoot voor de hengst ?
Het hengstveulen zal dan ongeveer 8-9 maand oud zijn. Ik neem aan dat er dan nog geen drift en/of potentie zal zijn tot dekken ?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:04

WhitneyAA schreef:
Misschien kan ik beter de veulens samen afspenen en gedurende de winter nog samen laten lopen ?
En dan pas volgend voorjaar het merrieveulen bij de jaarlingmerries en op zoek naar een leeftijdgenoot voor de hengst ?
Het hengstveulen zal dan ongeveer 8-9 maand oud zijn. Ik neem aan dat er dan nog geen drift en/of potentie zal zijn tot dekken ?


Dat lijkt me voor de ontwikkeling van de veulens het beste. Wel opletten wanneer het hengstveulen er achter komt dat ie een slingertje heeft.
Als je ze niet allemaal als hengst wil houden is volgend jaar vroeg castreren ook een oplossing, ben je van veel problemen af en kunnen ze dan samen bij de jaarling (dan 2 jarige) merries in de wei.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:08

Ik heb vorige week mijn veulen (4,5 maand oud) gespeend. Ik heb haar een paar dagen apart gezet met een oude ruin, naast de groep jaarlingen zodat ze elkaar wel konden zien. Daarna in de groep gedaan en na 5 minuten rennen was het weer rustig in de groep. Alsof ze er al maanden bij loopt, ze heeft haar eigen plekje in de groep en is brutaal genoeg dat ze haar kont een keer naar de anderen draait Lachen

Bij hengsten zou ik het niet doen. Ik heb de ervaring dat je daar niets aan de bestaande groep moet veranderen. Hooguit jaarlingen en 2 jarigen samen weiden als ze aan het begin van het seizoen allemaal nieuw zijn en dan alles in 1x bij elkaar zetten. Dus niet een jaarling bij een groep 2 jarigen die elkaar van het jaar daarvoor nog kennen.

Jonge hengsten wil ik ook nog wel eens bij een groep drachtige merries zetten.
Eerst een maand of 2 afspenen en daarna bij de drachtige merries. Leren ze meteen wat manieren.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:31

Hoe groot was die groep, Withney heeft het over stelletjes, die zijn meestal zo op elkaar ingespeeld dat een van een jaar jonger en net afgespeend zich daarbij niet vaak kan handhaven.
Niet meteen na het spenen is iig wel een goede manier.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 08-08-03 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:32

WhitneyAA schreef:
Misschien kan ik beter de veulens samen afspenen en gedurende de winter nog samen laten lopen ?
En dan pas volgend voorjaar het merrieveulen bij de jaarlingmerries en op zoek naar een leeftijdgenoot voor de hengst ?
Het hengstveulen zal dan ongeveer 8-9 maand oud zijn. Ik neem aan dat er dan nog geen drift en/of potentie zal zijn tot dekken ?


Drift, potentie is er al als veulen, ik houd er bijv. niet van hengst en merrieveulens in een koppel te hebben met hun moeders. De godganse dag liggen die hengstveulens te klooien met de merrieveulens en er bovenop te hangen. Maarj, dat heb je natuurlijk niet altijd in de hand.

Wat je zou kunnen helpen is het wat oudere koppel even in een groetere groep onder te brengen, zoadt zij er ook aan kunnen wennen dat er ook nog andere paarden zijn.

WhitneyAA
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 11:32

Het is de bedoeling de hengsten hengst te laten. Ik denk dat elke ambitieuze fokker ergens de (ijdele) hoop koestert ooit een goedgekeurde hengst te fokken. Ons doel is echter goede dressuurpaarden te fokken, maar het één sluit het ander niet uit nietwaar ?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:57

De groep jaarlingen bestond hier uit 4 jaarling merries en een oude ruin. Ik heb er graag 1 oudere bij die dat jonge spul ook eens op z'n plek zet als dat nodig is.
1 jaarling is opgehaald (stond er tijdelijk) en de overgebleven 3 merries lopen al vanaf hun geboorte bij elkaar.
Overigens paste het veulen zich beter aan in de groep dan de jaarling merrie die er tijdelijk bij kwam. Dat heeft echt een paar weken geduurd.
Waarschijnlijk herkennen ze het veulen toch als familie Verward

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:03

MarijeR schreef:
Waarschijnlijk herkennen ze het veulen toch als familie Verward


Absoluut, mijn jaalingen en tweejarigen staan s winters apart.
Nu staat de moeder van een van de jaarlinge en een van de tweejarigen bij de koppel.

Ma staat meestal met haar 2 kinderen onder een afdakje.

Overigens een oudere ruin werkt natuurlijk wel als ordebewaker. Goed idee, als het uitvoerbaar is.