Hoe vriend overhalen om op paard te stappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Charaz

Berichten: 24257
Geregistreerd: 12-04-02

Hoe vriend overhalen om op paard te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 19:36

Het zit nl. zo, mijn vriend heeft 1 keer op een paard gezeten en is er toen ook afgevallen (was ik niet bij en weet ook niet precies wat er gebeurd is).
En nou durft/wil hij niet meer op een paard maar ik wil dat hij gewoon eventjes met Azra stapt al loop ik ernaast om te laten merken dat je ook gewoon lekker kan stappen.

Maar hoe haal ik hem over?

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before


boemel

Berichten: 8258
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 19:51

Al zijn vrienden zo ver krijgen dat ze willen gaan paardrijden en dan een (stap) rit boeken door het bos. (We zaten een weekend op de camping met z'n allen). Natuurlijk wilde mijn vriend niet alleen thuis achterblijven, dus heeft hij eindelijk ook maar paardgereden.

Het is hem 100% meegevallen. En zijn reactie was dat hij de volgende keer (ja, lees 'volgende keer') wel wat harder wilde gaan.

De hele vriendengroep (nou ja, op eentje na niet) was erg enthousiast geweest over het paardrijden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 19:56

Gijs wil het ook echt niet, hij heeft het twee keer geprobeerd, ach......heb het opgegeven

Charaz

Berichten: 24257
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 19:57

het probleem is dat ik niet zo goed met zijn vriendengroep op kan schieten, laat staan ze over kan halen om te paardrijden.
Misschien als ik de vriend van een vriendin (we zijn vaak met zijn 4-en) over kan halen, hij het ook doet.
Maar ik waag vanavond weer een poging, we beginnen met stil staan. Ik krijg hem wel paardgek

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

PascalB

Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:42

Ik denk dat je hem niet teveel moet dwingen, dan kan hij er alleen maar meer een hekel aan krijgen.
Laat hem rustig dat vertrouwen krijgen. rustig borstelen (als hij het zelf wil ).
Ik was vroeger zelf ook bang voor paarden en rij nu zelf ook.
Misschien heb je wel de pech dat je vriend het helemaal niet wil. Ik denk niet dat je hem steeds te veel moet pushen.
Laat hem gewoon eerst je paard leren kennen en er vertrouwen in krijgen. alles wat daarna komt is meegenomen.

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 00:06

Ik zag er vroeger ook helemaal niets in: waarom zou je op zo'n groot beest gaan zitten in een maffe uitdossing om in een zandbak rondjes te hopsen?! Vond ze ook knap groot heel eerlijk gezegd. Heb mijn vrouw die wél graag reed wel gesteund, maar helaas nooit gestimuleerd, want ik zag het gewoon niet.
Tót ik een keer voor een buitenlands project daar ter plaatse moést paardrijden: 45 minuten in een binnenbak en daarna in het diepe. Dat buiten in een onherbergzam gebied helemaal alleen op je paard en jezelf aangewezen zijn vond ik zó geweldig dat we er hier gelijk een heel setje gekocht hebben. Helaas is mijn vrouw voor die tijd verongelukt.

Probeer een buitenrit op een bomzeker manegepaard ergens in een omgeving waar je met een blind paard nog geen kwaad kan te regelen. Op Terschelling of zo. Ga samen,beloof hem iets waar elke man voor op een paard stapt Knipoog en laat hem maar lekker zitten. Niet op stijl of wat danook letten. Moet namelijk een succeservaring zijn. Tja, en offie dan een paardenfanaat wordt???? Oh, en kom je belofte na Lachen

www.homocaballus.net

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 00:16

Niet doen! Probeer van jouw hobby niet zijn hobby te maken! Heb het ook geprobeerd, heb het opgegeven en hij kreeg alleen maar een grotere haat jegens paarden.

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 00:33

Quellian schreef:
Niet doen! Probeer van jouw hobby niet zijn hobby te maken! .


Dát is wellicht inderdaad een paar stappen te ver, maar het is wel leuk als je samen op pad zou kunnen. Mijn huidige lief zal never ever in haar eentje gaan rijden, want zó leuk vindt ze dat rijden nu ook weer niet, maar wel heel graag samen. Ik vind dat ook gezellig, maar ga eigenlijk liever alleen of met mijn vriend José Maria. Die is een stuk minder knap, maar ik hoef er niet op te letten en voor haar voel ik me continue verantwoordelijk. Dat hoeft niet, want het is een stoere griet, maar toch....

Mannen zitten anders in elkaar dan vrouwen, dat is niets nieuws, maar probeer dat verschil te projecteren op de ervaring paardrijden. De meeste mannen zien niet veel in het getut eromheen noch in de outfit en het gemier over 'de juiste manier', maar willen wel graag de stoere ruiterervaring.
Sommige mannen vinden het verder ook helemaal niet prettig om te ervaren dat ze in iets avontuurlijks de leiding van hun lief nodig hebben om te overleven in het zadel.
Tja, en een paard ís een groot beest en een gevoel van onbehagen daarover terwijl je meisje er mee rondrost is geen positieve bevestiging van de eigenwaarde.
Mannen zijn dan meestal fysiek sterker, maar dat is het ook wel. Kortom, verplaats je een beetje in die Neanderthaler en geef hem het gevoel dattie het goed doet en leg hem geen druk of verwachtingen op. Succeservaring is de sleutel. Je krijgt wat je beloont. Werkt bij paarden, werkt bij mannen.

www.homocaballus.net

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 01:24

Huertecilla schreef:
... Ga samen,beloof hem iets waar elke man voor op een paard stapt Knipoog en laat hem maar lekker zitten. Niet op stijl of wat danook letten. Moet namelijk een succeservaring zijn. Tja, en offie dan een paardenfanaat wordt???? Oh, en kom je belofte na Lachen


Zelfs dát hielp niet, om mijn man op het paard te krijgen Haha! ! (Of moet ik liever deze Verdrietig smiley neerzetten ?!)
Bijna 7 jr. geleden, heb ik mijn Dikke van hem voor m´n verjaardag gekregen. Toen ik nog op een pensionstal stond, viel het me eigenlijk nooit zo op dat hij nauwelijks interesse voor mijn paard had.
Toen ik na 2 jaar zelfverzorger werd, zag ik dat er veel (echt)paren samen in de weer met hun paard(en) waren en begon het eigenlijk wel erg jammer te vinden dat hij zo weinig op de stal kwam. Stiekum beneidde ik mijn vriendin ook wel, wiens man na jaren van "afwezigheid" op stal, zich ook wel voor de paarden begon te interesseren.
In mei dit jaar heb ik (na laaang zeuren Tong uitsteken !) een tweede paard gekocht, die ook nog eens drachtig was !! Voorwaarde om haar te "mogen" kopen was, dat het veulen wel verkocht zou worden Scheve mond . Ik wilde deze merrie ontzettend graag hebben en dus heb ik hierin toegestemd.
Sinds 2,5 week is het veulen geboren; stomtoevallig was mijn man erbij (hij kwam mij ´s avonds nog even gezelschap op de stal houden, omdat ik er voor de tweede nacht zou gaan slapen) en hij was vreselijk onder de indruk van het hele gebeuren Lovers !
Het is een heel aanhankelijk ding en mijn man is helemaal weg van d´r Lachen !! Sterker nog: hij is de afgelopen 2,5 week, vaker op de stal geweest als in al die jaren daarvoor Haha! !! (hij heeft d´r zelfs al een koos-naampje gegeven Knipoog ) Over verkopen hoor ik hem niet meer en als ik de krant doorspit op zoek naar boerderijen, roept ´ie ook niet meer "hoef je niet te doen, we gaan toch niet verhuizen!!"
Héél langzaam begin ik weer wat hoop te krijgen....
(Hier kan je zien hoe hij naar d´r staat te kijken Lovers : [LK] Dé eerste loopfoto´s van Jaike ! )

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 06:22

Quellian schreef:
Niet doen! Probeer van jouw hobby niet zijn hobby te maken!


OK dan! het heeft geen zin om het te pushen in een richting die hij helemaal niet wil. Zijn angst en het niet willen paardrijden respecteren is ook een onderdeel van jullie relatie.


Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 06:25

Daar ga ik volledig in mee
Ik heb genoeg (echt)paren gezien die pas later samen bezig waren met de paarden Soms komt het, soms komt het niet. Dwing hem in ieder geval niet, anders krijgt hij juist een negatief gevoel. Respecteer elkaars mening en gedachten Knipoog

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131842
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 07:54

En ook ik ga daar volledig in mee.
Samen een relatie hebben houdt ook in dat je elkaar respecteert in de dingen die je wel of niet doet.
Bekijk het ook eens van de andere kant: stel, je vriend heeft een hobby waar jij absoluut niks mee kunt, dan vind je het toch ook niet leuk dat hij je loopt te pushen om dit ook te gaan doen ?

Mijn man ( Tong uitsteken ) moest ook nooit iets van paarden hebben.
Mijn vorige paard vond hij doodeng (was ook wel een beetje zo Knipoog ).
Sinds we Helion hebben heeft hij heel langzaam stukje bij beetje meer vertrouwen gekregen.
Het begon ermee dat hij uit zichzelf aanbod om hem even vast te houden als ik bijv. op wilde zadelen.
Nu is hij er zo vertrouwd mee dat ik mijn paard gerust even aan hem toe kan vertrouwen, ze zijn een prima team.

Maar rijden...... nee, dat noooooit !
Tot hij vorige week een gekke foto nodig had voor een collage.
Ik zei uit de grap "misschien kun je jezelf verkleden en met Helion ook iets geks doen, dan krijg je een leuke foto".
Zijn reactie: "oh ja, da's wel leuk, maar dan ga ik er wel even opzitten, is nog veel leuker" !
En dat heeft ie gedaan......

'k Moet er wel bijvertellen dat ie het echt helemaal niks vond, het was een eenmalig project om een leuke foto te schieten.
Maar het zegt imo. wel iets over het vertrouwen dat de heren in elkaar hebben ! OK dan!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 08:04

Ook mijn vriend stapt NIET op mijn paard. Niet omdat hij niet durft, maar hij geeft er niets om. Ik vind het niet erg, het is mijn hobby en niet de zijne.
Een keer heeft hij er even opgezeten omdat hij "moest" van z'n moeder. Die wilde er een foto van maken. Gelukkig voor mijn vriend was het rolletje vol Haha!

* To Belg, or not to Belg *

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 08:58

Wat ik deed bij mijn vriendin die nog nooit op een paard had gezeten, was het voordoen.
Ik haalde Gen uit stal, sprong er zonder zadel op en wilde dingetjes doen als rondje om de wereld, achterste voren zitten, en op de knieen. En dan zeggen: Ze doet niets!
Helaas ging dat wat anders dan normaal, want opeens werd ik eraf gebokt door mevrouw. Lesley kreeg ik dus mooi niet meer op genderoosje Haha!

Charaz

Berichten: 24257
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 09:37

En toch is het gelukt, eerst heeft hij geholpen met Azra poetsen (heel voorzichtig alle manen uit de klit halen en de voorpluk kammen). Toen ging ik rijden en wonder boven wonder was ze deze keer súper braaf. Dus toen ik ging uitstappen vroeg ik 'jij even?'.

Maar nee stappen wilden hij niet wel heel eventjes erop zitten dan, op voorwaarde dat ik haar echt alleen liet stilstaan.

Vraag ik net op msn 'en vond je Azra lief?'
antwoord: 'jaaaaaaa'

hahaha how sweet

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:41

Ah! Wel lief van hem!

De vriend van een vriendin van mij ging zelfs paardrijlessen nemen enz. Lovers

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:45

Niet te hard aandringen, werkt alleen maar averechts.
Dick heeft er ook heel lang niks van willen weten, en kwam zelf op het idee dat het misschien handig was als hij het paard kon verzorgen als ik eens ziek of weg was. Van het een kwam het ander en nu heeft hij ook een paard.....
Als het erin zit, komt het er toch wel uit.
En als het er niet in zit, heb jij lekker een hobby voor jezelf alleen. Ook lekker.

Charaz

Berichten: 24257
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 09:59

gewoon ermee omgaan vind hij ook niet eng, hij neemt haar ook gewoon aan het hoofdstel/halster mee alleen dat rijden vind hij eng

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

PascalB

Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:32

Laat hem als hij het wil er gewoon alleen opzitten, doe verder nog niets.
Ga daarna als hij verder wil gewoon een beetje stappen enz enz.
En misschien wil hij het gewoon niet. Het is in iedergeval niet verstandig om hem iedere keer als hij bij de paarden is de pushen om er op te gaan. straks wil hij helemaal niet meer in de buurt van paarden komen.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:34

GEDULD!!!!! mijn vriend wilde eerst ook echt niet, ik ben er toen niet over gaan doordramen maar op een geveven moment wilde ie dan wel even erop... en dan willen ze zelf en vinden ze het al snel wel wat leuker..

Dag lieve mama...

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:41

Mijn vriend vond paarden eerst ook niet zo interessant. Maar hij ging steeds vaker mee, omdat hij mij wilde zien en ik bij Pris was. Dat ging van op afstand kijken, naar aaien, een keer meeborstelen, even erop zitten, weten hoe de beenbeschermers ommoeten, naar wat langer erop zitten en nu zelfs op les om het ook te leren. Nergens toe gedwongen of wat dan ook. Het is zo gegroeid. Ik verwachte er niets van en heb het zo wel gekregen.

Als hij maar niet te enthousiast over mijn paard wordt...


Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:50

je kan ook héél verleidelijk op je paard gaan zitten/liggen (naar keuze!!) en hem zo naar je toe lokken Extreme duivel , en dan saampjes op een rustig stalwandelingetje door de bak, waarbij hij jou nog als houvast heeft Lovers

ff serieus nu: ik zou hem ook niet dwinger hoor, als hij nou als hobby benjijumpen heeft ofzo en hij wil ook perse dat me meespringt, maar je hebt hoogtevrees ofzo...is een beetje hetzelfde hé...laat em maar lekker toekijken en Cheese! nemen Knipoog

Charaz

Berichten: 24257
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 11:17

of leren de stal uit te mesten, dan ga ik alvast rijden Extreme duivel

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:15

Die vriend van mij is helemaal een mooie... heeft zelfs bijna eens een paard gekocht, zo van: ik doe maar eens een bod. Na afloop heb ik hem gevraagd wat hij had gedaan als de eigenaar "prima, neem maar mee!" had gezegd...

Voor veel stellen waar de ene helft de paardjes wél ziet staan en de ander totáál niet is hij al bijna ideaal: hij neemt soms les, vind het maken van een buitenritje leuk en is inmiddels dusdanig behendig op de paardenrug, dat een aantal stalgenoten gerust hun paardje aan hem uitlenen voor een ritje in de bak of in het bos. Maar ja, dat is allemaal lekker vrijblijvend. En nog gebeurd het met name 's winters regelmatig, dat ik een leuke avond op stal heb en hij suf voor de televisie heeft gezeten. Met dan het chagrijnige "waar-bleef-je-nou"-gezicht als ik thuiskom... Koop dan zelf eens een paard man! Gaan we gezellig samen naar stal, rijden, noem maar op. Maar nee, hij wil de verplichting niet. Dát is frustrerend! 't Is allemaal wel leuk, maar dat het beestje verzorging nodig heeft is toch wel lastig. En daar doe je niets aan, maar jammer is het wel. Zulke uitgebreide hobbies heeft hij verder niet (ja, fietsen, schaatsen, skaten, beetje in het huis klussen: allemaal dingen die tenminste niet zo verplicht zijn, maar die je kan doen als het je uitkomt en je er toevallig zin in hebt... *GRMPF*), dus het is niet dat hij er iets voor opzij zou moeten zetten.

Maar hij zal nooit of te nimmer enthousiast genoeg worden om een paard te kopen, behalve als misschien ooit dat huis-met-weiland er nog eens komt... (blijven dromen Knipoog )

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

EmMetjes
Berichten: 603
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:15

Zie Bit nummer 99/100 blz. 56.
Zorg dat je vriendje er lol ik krijgt en zelf gaat willen.
Die van mij was als de dood voor paarden maar gewoon volhouden en zie hier het resultaat *LOL* Kost wel een paar jaar maar had dit nooit verwacht van hem.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Celiien, Finesse, Getty_Maan, IASCrawler, Twist1991 en 31 bezoekers