Zomertenue

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 22:00

Ik rij ook in volledig tenue, weer of geen weer Haha!. Altijd gedaan en dat blijf ik ook doen. Ik was soms zelfs zo fanatiek dat ik met jasje en al inreed als het + 20 graden was,... Maar ach, je wordt een dagje ouder en ook je conditie wordt ietsjes minder,... Haha! . Zo'n knalrood hoofd (wat ik helaas al snel krijg met mijn lichte tint) vind ik ook niet echt denderend. Maar ja wat doe je eraan???

Overigens stond ik nog met een mouwloze wedstrijdblouse in mijn handen, maar goed dat ik m niet gekocht heb maar de versie met korte mouwen. Al stond dat sexy gedeelte (zonder mouwen dus) me wel aan (extra puntjes sprokkelen, doe maar lief lachen tegen de jury Haha!). Zo heb ik wel eens een wedstrijd gewonnen, die arme oude geile man *LOL*. Sorry ik dwaal af Knipoog.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 23:03

Met dressuur rijd ik ook altijd tijdens de proef met de jas aan, met springen gaat ie zo snel mogelijk uit, incl. plastron. Nog nooit commentaar op gehad. Vind trouwens dat iedereen voor zichzelf moet beslissen of ie met of zonder jas rijdt bij extreme temperaturen. Ben al eens een kwartier bezig geweest om een clubgenoot weer bij haar positieven te krijgen dus die praat ik tegenwoordig wel uit de jas.

Ligt bij mij iig wel aan het paard of ik mijn jasje aantrek. Reed een paar jaar terug met een vosje wat als ie hengstig was niet vooruit te branden was. Dan is zo'n proefje heeeeel erg lang hoor. Ben twee keer gestrart dat ie hengstig was en nadien niet meer. Plande gewoon de wedstrijden tussen de hengstigheid. Als ze hengstig was ging ik alleen maar springen. Ze was alle hormonen spontaan vergeten zo gauw er een hindernis in beeld kwam.

Je kunt trouwens ook nog met een stropdas gaan rijden. Makkelijker vastzetten met een dasspeld. Misschien een ideetje?

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 23:24

Ik rijd eigenlijk altijd in mijn gewone teneu (ipv jasje, bodywarmer) En ik vind dat in sommige gevallen al erg warm, en toch is dat naar mijn idee nog een stuk luchtiger dan een jasje, dus ik heb wel medelijden met jullie Knipoog Schijnheilig

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 10:38

Ze zeggen, rijden in zomertenue scheelt je zo 5 punten, nou dan moet het maar zo zijn. Ik rij in zomertenue als dat mag, gewoon omdat ik 2x 8 minuten veel te warm vindt met een jasje. Ik heb eens voor een jury gereden die tegen mij zei: "een echte ruiter rijdt in een jasje", mijn antwoord hierop was, "een echte jury verschuilt zich niet onder een parasol".
Nogmaals je kunt niet iedereen gelijk trekken, op de kou kun je je kleden maar op de warmte niet, dat gezeur dat je niet in zomertenue moet starten, het mag toch volgens de reglementen. In de winter rijden er ook genoeg ruiters met een trui of iets dergelijks onder het jasje daar wordt toch ook niets van gezegd. Ik ben best een bikkel hoor als het koud is tenminste, onder mijn jasje (in de winter) draag ik altijd een blouse met korte mouwen als vriest het 15 graden. Maar ik kan me best voorstellen dat een ander meer kleding nodig heeft om zich warm te houden.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:45

beppies schreef:
Ze zeggen, rijden in zomertenue scheelt je zo 5 punten, nou dan moet het maar zo zijn. Ik rij in zomertenue als dat mag, gewoon omdat ik 2x 8 minuten veel te warm vindt met een jasje. Ik heb eens voor een jury gereden die tegen mij zei: "een echte ruiter rijdt in een jasje", mijn antwoord hierop was, "een echte jury verschuilt zich niet onder een parasol".
Nogmaals je kunt niet iedereen gelijk trekken, op de kou kun je je kleden maar op de warmte niet, dat gezeur dat je niet in zomertenue moet starten, het mag toch volgens de reglementen. In de winter rijden er ook genoeg ruiters met een trui of iets dergelijks onder het jasje daar wordt toch ook niets van gezegd. Ik ben best een bikkel hoor als het koud is tenminste, onder mijn jasje (in de winter) draag ik altijd een blouse met korte mouwen als vriest het 15 graden. Maar ik kan me best voorstellen dat een ander meer kleding nodig heeft om zich warm te houden.


Ik rijd in de winter als het ff kan ook met zo weinig mogelijk kleren..........
Ik heb het gewoon ALTIJD heet op mijn paard en in de zomer SUPER de SUPER heet.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:50

Ik rij ook altijd met mijn jasje aan. Ik rijd er ook mee los, omdat ik meestal in het begin alleen ben (mijn zus komt later, met eigen vervoer)en ik laat mijn jasje liever niet zomaar ergens liggen.
En aangezien ik toch wel 40 minuten (al het erg warm is) losrij, vind ik mezlef een aardige bikkel Haha! Haha! Haha!

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:04

dus je mag nu gewoon met zomertenue ijden? dan ga ik dat 24 augustus ook doen als het dan nog zo warm is Lips are sealed

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:18

nee, dat mag alleen maar als het officieel wordt toegestaan op de wedstrijd waaraan je deelneemt!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:25

Ooit heb ik meegemaakt dat de springruiters in zomertenue mochten en de dressuurruiters niet.

Dat overkomt me dus niet weer!

Kitty

Berichten: 7699
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:40

In Zuidlaren reden de springruiters ook in zomertenue en hadden de dressuurruiters allemaal hun jasje gaan. Geen idee of zomertenue in de dressuur was toegestaan, maar het werd gewoon niet gedaan.

Stefanie

Berichten: 781
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:51

annegti schreef:
Met dressuur rijd ik ook altijd tijdens de proef met de jas aan, met springen gaat ie zo snel mogelijk uit, incl. plastron. Nog nooit commentaar op gehad. ?


Je hoeft met springen ook geen plastron om Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:08

Stefanie schreef:

Je hoeft met springen ook geen plastron om Knipoog

mispoes Lachen Dat moet dus wel
Alleen met springen word er wat minder gezeurt en eens wat door de vingers gezien.

Springregelement.
1.5 Burgerdeelnemers dienen gekleed te gaan in een rode, zwarte, groene, grijze of donkerblauwe
rijjas, witte of beige rijbroek, hoofddeksel zoals genoemd in paragraaf 1.4 en zwarte laarzen met
een gladde zool al dan niet voorzien van bruine kappen. Er moet een witte das of plastron en een
wit of licht gekleurd overhemd bij worden gedragen. Overhemden mogen lange of korte mou-wen
hebben en moeten een witte kraag en bij lange mouwen witte manchetten hebben. Dames
behoeven bij het dragen van een speciaal rij-overhemd met een hoge kraag geen stropdas of
plastron te dragen.


En als ex-springer, rij ik dus wel in zomertenue als dat mag, ook bij de dressuur.
Het is niet voor niets een toegestane regel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-03 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:11

Jawel Stefanie, althans de heren!

Artikel 256 - KLEDING EN GROETEN schreef:
1. Kleding.
1.1 Deelnemers dienen correct gekleed te zijn, zoals in de reglementen van de KNHS bepaald.
Deelnemers zijn verplicht zich tijdens deelname aan wedstrijden en bij prijsuitreikingen te kleden overeenkomstig het bepaalde in paragraaf 1.5 en 1.6 van dit artikel.
1.2 Tijdens het verkennen van het parcours, dient de kleding schoon en verzorgd zijn. In ieder geval is het dragen van laarzen, witte rijbroek, wit of licht gekleurd overhemd en das/plastron verplicht.
De kraag en de manchetten van het overhemd moeten in ieder geval wit zijn.
1.3 Bij slecht weer mag de Jury het dragen van een regenjas of een windjack toestaan. Bij extreem warm weer mag de Jury de deelnemers toestaan zonder jasje te rijden.
1.4 Het is voor iedereen die met een paard springt verplicht een goed sluitende harde cap of helm met een driepuntsveiligheidssluiting te dragen. Dit geldt ook voor militairen en andere deelnemers in uniform. Het dragen van een dergelijk hoofddeksel wordt tevens sterk aanbevolen voor iedereen die te paard zit op het oefen- en losrijterrein of elders op het concoursterrein. Het dragen van een cap of helm met een driepuntsveiligheidssluiting is te allen tijde verplicht voor Ponydeelnemers
en Junioren en aanbevolen voor Young Riders wanneer ze te paard zitten.
1.5 Burgerdeelnemers dienen gekleed te gaan in een rode, zwarte, groene, grijze of donkerblauwe rijjas, witte of beige rijbroek, hoofddeksel zoals genoemd in paragraaf 1.4 en zwarte laarzen met een gladde zool al dan niet voorzien van bruine kappen.
Er moet een witte das of plastron en een wit of licht gekleurd overhemd bij worden gedragen.
Overhemden mogen lange of korte mouwen hebben en moeten een witte kraag en bij lange mouwen witte manchetten hebben. Dames behoeven bij het dragen van een speciaal rij-overhemd met een hoge kraag geen stropdas of plastron te dragen.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:56

Citaat:
Het dragen van een dergelijk hoofddeksel wordt tevens sterk aanbevolen voor iedereen die te paard zit op het oefen- en losrijterrein of elders op het concoursterrein.


Lees ik dit nu goed? Je MAG dus losrijden zonder cap????

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 00:35

nee Haha! Als je springt (= een sprong maakt) moet je met veiligheidscap rijden, (zie eerste stuk van 1.4), het gewone losrijden met springen zou (als ik het goed lees) dus wel zonde rcap mogen.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 01:24

Okay, dan het volgende puntje: Wat weegt zwaarder: het regelement of de regels van de manege waar de wedstrijd georganiseert wordt. Grappig trouwens dat vrouwen zonder plastron mogen en mannen niet zonder wat om de nek. Ik leer iedere dag weer bij.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 08:56

Kitty schreef:
In Zuidlaren reden de springruiters ook in zomertenue en hadden de dressuurruiters allemaal hun jasje gaan. Geen idee of zomertenue in de dressuur was toegestaan, maar het werd gewoon niet gedaan.


was toegestaan.

(bij 30+ hoef je je dat trouwens niet meer af te vragen)

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:57

Over zomertenue gesproken: Als het is toegestaan, rijd ik altijd zonder jasje, of het nou mooier staat of niet. Ik heb in de zomer ook speciaal een zadelvormig shabrak voor Duvel, die heeft dus ook een zomertenue, nou, dan mag ik zelf ook wel, vind ik. Ik rijd niet voor plaatjes, maar voor de lol en je krijgt er echt niet minder punten om, als je in zomertenue gaat!

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:53

Lielle schreef:
nee, dat mag alleen maar als het officieel wordt toegestaan op de wedstrijd waaraan je deelneemt!


ow oke

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 18:37

Ik rij ook altijd in het hele tenue, ondanks dat het deze week 32graden was en op eigen risico was op den goudbergh heb ik het toch gedaan!
Vind ik zelf gewoon mooier! En voor die 6 minuutjes maakt mij dat nix uit!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:04

Zweten doe je toch wel, dus die jas hou ik aan. Ook met losrijden. Hoogstens dat ik mijn hoedje met losrijden niet op heb, maar dat puur vanwege een fysiek aspect (hoedje is in '94 voor het laatst aangepast. Herseninhoud is blijkbaar wat gegroeid Haha!). Heb overigens altijd een wc nodig om hem er weer af te halen... *plop*

Quana
Berichten: 28
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:10

Ik rij altijd in volledig uniform, simpelweg om de reden dat het gewoon MOET. Inrijden kies je zelf wat je al dan niet aanhebt, maar de proef moet in volledig uniform worden gereden, anders mag je niet starten. Bij jumpings mag er dan weer veel meer (vest uit in de zomer, regenjas als het regent,...), maar op dressuur zijn ze daar heel streng op.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:46

Vandaag op de Friese regiokampioenschappen werd heel nadrukkelijk aan de jury verteld dat zomertenue toegstaan was.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 17:19

Ik doe ook altijd gewoon een jasje aan hoor. Dan maar ff 8 minuten zweten......... Vooral in het Z vind ik dat het gewoon meer uitstraling heeft.
Maar inderdaad met korte mouwen mag ook tegenwoordig, maar zonder niet!!