paard in de trailer en fries afmaken.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

paard in de trailer en fries afmaken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 22:53

het gaat over twee paarden.

vanmorgen kwam de veearts voor mijn friezemerrie saakje.
deze was door haar kniebanden gegaan (achter) hoe dat gekomen is weten we niet.
weet alleen dat het steeds slechter word.
drie weken geleden was de veearts bij haar wezen kijken, dat kwam omdat de hoefsmid dit ondekt had.
toen kon je er nog niks van zien.
en afgelopen week werd het steeds erger, dus vandaag weer de veearts er bij gehad.
deze schok ook hoe snel ze achter uit ging.
nu kan ik twee dingen doen.
maar kan zo wie zo nooit meer met haar fokken, wegens die kniebanden.
of een dure operatie betalen waardoor haar kniebanden worden doorgesneën of haar laten inslapen.
maar als die banden door gesneën zijn kan je haar alleen nog maar gebruiken voor licht werk.
en ze zal nooit meer staandend kunnen slapen.
als ze dat zal doen valt ze om. (net als een mens)
wat moet ik doen, het geld is ook een probleem omdat bij elkaar te krijgen.
en kan je het haar dat aan doen?
in ieder geval zit ik in tweestrijd.

maar het goede nieuws twee meiden die hier bij de buurman op de camping staan hebben hebben mijn appaloosa merrie misty in de trailer gekregen. (en ze hebben de hele week al op gereden)
toen ik haar ooit op haalde wilde ze er niet in en toen ze er in stond verbouwde ze deze.
en daarna nog een keer geprobeerd en tevergeefs niet dus.
en later, vorig jaar met verdoving en nog een uur aan martellen geweest.
maar toen stond ze wel rustig in de trailer.
en vanavond kwamen ze me op halen moest stoel meenemen, voor het geval dat ik flauw zou gaan vallen.
ja hoor misty stond in de trailer en ook nog eens rustig ook.

ik had gezegt begin van de week als je haar de trailer in krijgt mag je haar meenemen.
balen ik ook met mijn grote bek.
ze zijn al aan het bakkenleien van waar kunnen we haar neer zetten thuis.
ik hoop toch nergens.
maar ja het klikt ook beter met hun dan ik met misty.

zo goed en slecht nieuws dit wilde ik even kwijt.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:13

Jeetje, zo gaat je paardenstapel wel snel achteruit! (die 2e vind ik wel grappig eigenlijk, ik hoor het jou helemaal zeggen!)
Henk gelukkig... *LOL*

Voor Saakje is het wel verschrikkelijk zielig...
Zal ze ook nooit meer voor de kar kunnen?

Sterkte

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:26

Over die Fries Saakje...dat is typisch een Friezenkwaaltje, die overrekte kniebanden. Dat zie je veel vaker...Het is absoluut slapte, en komt heel vaak voor bij Friezen die gewoon te jong bereden werden. Zeker als ze daarbij ook nog vrij fanatiek gereden worden.
ik weet niet hoe oud Saakje is, maar als zij nog redelijk jong is, zou ik haar gewoon een half jaar het land in jagen. laat maar staan, rust.
Na een half jaar rust kan je altijd nog overgaan tot inslapen als het echt niet beter wordt. Maar in veel gevallen knappen paarden met losse kniebanden ongelooflijk op van een behoorlijke tijd absolute rust.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:33

Ik ben het met Dees eens, ik zou het wat tijd gunnen, en haar op de wei zetten.
Ik heb al vaker gehoord dat de wei vaak 'wonderen verricht'.
Heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing.

Enne, je gaat die merrie toch niet echt aan ze geven?? Verward

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 23:43

er loopt een veulen van 2.5 maand bij dus ze moet zeker tot die tijd in leven blijven.
ze is nu 6 jr. tweede veulen vorig jaar de eerste.
heb haar vorigjaar september gekocht, dus weet niet wanneer ze in gereden is.
maar dat ze goed rijd weet ik wel, zelfs in galop doet ze het goed.
dat kan ik van freke mijn andere fries niet zeggen.

en er word al een tijd niet veel meer op haar gereden en vanaf vorige week staat ze al stil. en dat blijft zo.
ga dat beesie geen onnodig pijn geven.

misty stond al heel lang tekoop en ik hou wel mijn woord maar zet wel op papier dat ze terug komt als ze niet goed verzorgt word ect ect.
maar ze moeten eerst plek voor haar vinden.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:47

Och, wat wil je ook. 6 jaar en al een tweede veulen aan de voet, tegelijkertijd ook al bereden...Is het een grote Fries?
Die Friezen zijn echt vaak veel later rijp als men graag denkt. Sommigen zijn pas voldoende sterk om gereden te worden op hun 5de, zeker die wat grotere dieren.

Geloof me, kijk er een hele lange tijd niet naar om. Zet het dier in de weide op rust, en probeer het volgende lente weer eens met een rustige opbouw.
en elk jaar een veulen...daar zijn Friezen absoluut niet geschikt voor, die fokmerries worden vaak niet echt oud. en reken maar dat zo'n bevalling behoorlijk op de banden achter aan komt. En wat gaan ze dan meer gebruiken om toch te bewegen, idd die kniebanden.
Rust en gust, heb jij volgend jaar gewoon weer een goed lopend dier.

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 23:50

is 1.64 op papier
ik hoop dat je gelijk krijg wat ik gun haar alles een hele lieve merrie

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:56

Als ze op 3 jarige leeftijd gemeten is, en dan al 1.64 m. dan heb jij een grote Fries.
Als je ze rust kunt bieden, doen. Kan je altijd op een later tijdstip nog besluiten tot afmaken. Als je het land aan huis hebt (boerin toch? Knipoog ), dan kost ze je eigenlijk geen cent kwa onderhoud...is een gokje waard.
Echt veel pijn hebben ze niet van overrekte kniebanden, ze lopen alleen zo debiel ervan...Op de momenten dat het wel pijnlijk is, zal ze minder willen lopen uit vrije wil. Maar in de weide kan ze zelf kiezen hoe veel ze loopt, en paarden kunnen reuze goed hun eigen therapie verzorgen...Instinctief zal ze haar eigen lichaam weer fit maken, ze is immers een vluchtdier, dat in het wild alleen overleeft als ze goed ter been is.

Ik zal voor je merrie duimen. Maar niet afmaken puur en alleen om wat overrekte kniebanden hoor, dat zou echt zonde zijn...

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 00:02

dus jij raad geen operatie aan?
dus jaar rust?
nu weide geen probleem alleen had ik haar ook voor de fok gekocht omdat freke niet meer kan veulen wegens vocht in baarmoeder en is af geraden wegens twee dooien veulens.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 00:21

Ben geen dierenarts, absoluut niet, maar heb al diverse grote jonge friese merries zien opknappen met hetzelfde problelem puur met rust.
Ik heb nog nooit gehoord van dat je er dan niet meer mee kunt fokken. Het is niet echt verstandig er elk jaar een veulen mee te fokken, maar als je haar puur daarvoor gekocht hebt, tja, dat is een keuze...veulens 'eten je merrie wel op', het gaat wel bijzonder sterk ten koste van het exterieur van je paard.
Je hebt kans dat ze de aanleg tot losse kniebanden vererft, dus dat ze wat slapte doorgeeft in de achterhand. Maar mensen die verstandig met hun dieren omgaan zullen weten hoe ze het paard sterker kunnen maken met gerichte training. Maar zulke paarden zijn geen sport-toppers, waarschijnlijk. Dus je kan je afvragen of je met zo'n merrie wilt fokken. Maar op zich moet ze ondanks die slappe kniebanden nog wel in staat zijn een veulen te kunnen krijgen. Ik zou niet weten waarom niet. Merries die ik ken met dat probleem hebben later ook nog wel veulens gebracht...

Ik zou niet overgaan tot een ingrijpende (naar mijn mening verminkende) operatie zonder eerst de rustperiode geprobeerd te hebben. Snijdan kan ook altijd nog.
Maar goed, ik kan zo door de computer natuurlijk niet zien in hoeveel pijn je merrie verkeert. Ik zou haar geen pijnstillers geven trouwens, want dan voelt ze niet meer wanneer ze haar benen te veel belast. Pijn maakt dat ze zich gedeist houdt.
Maar als er sprake is van te losse kniebanden, en verder niets (geen rontgenproblemen enzo), dan is een rustperiode het overwegen wel waard.

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 00:29

ik had haar drachtig gekochr en er liep al een veulen bij.
veearts zei dat ze elke keer problemen zou krijgen met de banden. en zelf fok ik meestel 1 in de twee jaar.
en over pijn stillers ben ik met je eens heb al gezien wat voor problemen je dan krijgt (toen met pony met spat).
oke het begint duidelijker te worden rust 3 kwart jaar dan pas verder kijken.

Alja

Berichten: 25588
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 04:30

he dat is geen goed bericht over je frieze merrie..
maar idd wat dees zegt zet haar op rust want neem aan dat je daar wel de ruimte voor hebt.. afmaken is zo resuluut

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 05:31

Jeetje zeg wat een ellende Verward
Is het misschien ook slim om een met je fries naar de dieren kliniek te gaan voor onderzoek voor het zelfde geldt is er iets anders aan de hand.
Ik zou het wel zeker willen weten als ik jou was,en dan pas gaan nadenken wat je met het paard gaat doen.
Getver ik moet er niet aan denken om zoiets weer mee te maken met mijn paard.
In elk geval heel veel sterkte toegewenst.

Jolien
Berichten: 3
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Heers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:11

Ik ben het er volkomen mee eens, met de absolute rust op de weide, een paard van me, had ook iets aan de poten, en moest normaal naar het slachthuis afgevoerd worden, maar we hebben het laten rusten in de weide en ze kon terug normaal bereden worden!

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 16:07

ik heb al drie mensen gesproken, kniebanden operatie is geen goede optie, dat ze er goed uit komen is weinig kans en bent veel geld kwijt.
dus ik geef haar 3 kwart jaar rust en dan kijken we nog eens.
het is zeker dat het haar kniebanden zijn en zo als dees zegt is al door vele bevestigt.
rust is de enigste optie en we hebben land zat dat is geen probleem.
alleen kan ik komend jaar geen tweespan bewijs halen.
en dat was ook een rede dat ik haar gekocht had.

en misty gaat zondag naar haar nieuwe eigenaar slik.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 16:37

Ik snap het kniebanden verhaal niet zo, Jur heeft een habituele patella fixatie (gehad) en het hielp toen iets door haar binnendoor te zetten (hoefsmid). Jonge paarden groeien er vaak overheen en bij oudere kan het soms helpen door het wat sterker te maken. Maar afmaken, is dat niet een beetje ver gezocht?

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 00:35

Jura schreef:
Ik snap het kniebanden verhaal niet zo, Jur heeft een habituele patella fixatie (gehad) en het hielp toen iets door haar binnendoor te zetten (hoefsmid). Jonge paarden groeien er vaak overheen en bij oudere kan het soms helpen door het wat sterker te maken. Maar afmaken, is dat niet een beetje ver gezocht?


dit had de hoefmid bij haar ook gedaan en later de veearts iets meer maar ze is alleen slechter geworden.
afmaken is haar van pijn verlossen en omdat ik mischien de openratie niet kan betalen.
maar kreeg al een website toe gespeelt over kliniek in emmeloort.
deze wil ik ook eens bellen.
maar haar knie banden door laten snijen zijn tot nu toe meer negatieve reakties dan posietief.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 10:07

Dees heeft gelijk, Friezen zijn op late leeftijd (6 of 7) pas klaar om fanatiek te worden bereden.

Verschrikkelijk, gun haar wat tijd!
Heel veel sterkte, en beterschap voor Saakje

Jammer dat je Misty nu kwijt bent, daar gaat ze dan....
sterkte

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 11:19

Citaat:
Echt veel pijn hebben ze niet van overrekte kniebanden


Ik heb zelf eens verrekte kniebanden gehad en kan je vertellen dat dat echt Lips are sealed pijn doet.

Paarden hebben een hele hoge pijngrens dus ga er maar van uit dat paard best pijn heeft.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 17:39

loes-freke schreef:
en misty gaat zondag naar haar nieuwe eigenaar slik.


dit snap ik niet? heb je haar toch verKOCHT he?
je zei wel dat de pony beter bij hun paste, maar doe je het vanwege die trailer-dinges? nee toch? of heb ik wat gemist Haha!

heel verstandig om je merrie op rust te zetten. je kan nog op elk moment ingrijpen mocht het steeds slechter gaan! veel succes!

Wisker

Berichten: 24
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 18:02

Pinky_girl schreef:
Jeetje, zo gaat je paardenstapel wel snel achteruit! (die 2e vind ik wel grappig eigenlijk, ik hoor het jou helemaal zeggen!)
Henk gelukkig... *LOL*

Voor Saakje is het wel verschrikkelijk zielig...
Zal ze ook nooit meer voor de kar kunnen?

Sterkte


Daar zat ik ook al aan te denken maar misschien heeft ze na de dure operatie nog wel pijn dan is het beter om ze in te latenslapen............

Veel suc6

icehester
Berichten: 61
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:43

ik zou d'r eerst heel veel rust geven en daarna pas laten inslapen als het niet beter gaat. wij hebben een paard gehad die kreupel was, de dierenarts zei dat we hem beter af konden maken maar dat wou mijn moeder niet. hij heeft toen jaren rust gehad en toen is het weer helemaal genezen. ik rij er nu nog steeds op en het gaat hartstikke goed, nergens last van
groetjes en sterkte

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:57

B'elanna had toen ze vier jaar oud was ook enorm slappe knieen. Het is gewoon overgegaan toen ze wat sterker werd. Ik weet natuurlijk niet hoe erg het bij jouw paard is of hoe oud ze is, maar rust en groei heel Lanna een boel goed gedaan (terwijl mij toen ook een operatie aangeraden). Volgens mij zijn er ook meer mogelijkheden dan alleen doorsnijden. Je zou Jantien eens kunnen pb-en of met je Fries naar een kliniek gaan voor een second opinion.

Succes!