Mag je baas je verplichten uren op te nemen???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Mag je baas je verplichten uren op te nemen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 18:09

IK stel deze vraag eigenlijk voor me moeder,want ze weet niet waar ze het op zou kunnen zoeken.Een CAO heeft het bedrijf ook niet(het gaat om een verhuurbedrijf in party spullen)Maargoed het is dit jaar heel erg stil geweest(meer verlies dan winst gedraait).Nu wil de baas volgend jaar dus alle medewerkers gaan verplichten dat ze drie weken vakantie op moeten nemen in de zomervakantie.Mijn moeder heeft geen kleine kinderen meer dus neemt liever vakantie op buiten de schoolvakanties.
Mag haar baas dit doen of is hij dan fout bezig en hoe kan ze het tegen houden dat hij dit gaat doordrukken?


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132001
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 20:06

Ik heb er helaas weinig verstand van, maar iets in me zegt dat het wel mag.
Zo is er bijv. ook de bouwvak, geen bouwvakker die dan gaat werken, is dus ook een vorm van "verplicht vrij zijn".
En wanneer een bedrijf collectief sluit moet je je ook maar aanpassen als werknemer zijnde.
Ik vrees het ergste voor je moeder......

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 21:10

Volgens mij kan het bedrijf het niet verplichten, de bouwvak kan volgens mij in principe ook niet verplicht worden echter de hele bouw ligt wel stil. Al zou je als bedrijf door willen werken dan moet je de materialen vaak halen want leveranciers zijn in de bouwvak wel open maar brengen niet.

Het is een beetje afhankelijk van de sfeer in het bedrijf hoe je je als medewerker in zo'n situatie op moet stellen vind ik altijd. Als de werkgever goede argumenten heeft en ook zo flexibel is om als een werknemer iets wil daarin tegemoet te komen dan lijkt het me niet verstandig om de kont tegen de krib te gooien. Wellicht is er in overleg een andere oplossing te bedenken voor het vakantieprobleem.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 21:33

tsja, als het bedrijf inderdaad die drie weken dicht gaat kan je moeder er waarschijnlijk niets tegen beginnen.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 21:35

Het is zo dat het bedrijf dan maar vervangend werk moet zoeken. Een bedrijf kan maximaal 3 verplichte vakantiedagen opleggen.

Als er geen werk is in het bedrijf, daar kan een werknemer niks aan doen. Het kan wel in overleg maar hij mag het niet dwingen. En als het bedrijf dicht gaat dan moet hij gewoon het personeel doorbetetalen en mag hij dit niet van hun vakantiedagen inhouden

HOe het precies zit laat ik je morgen weten als ik mn boeken bij de hand heb


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 22:16

het kan verplicht worden, maar vaak staan daar extra uren tegenover, zoals in mijn CAO.

Amor Vincit Omnia

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 22:18

Ben benieuwd wat de boeken zeggen. Verward ...bij mij op het bedrijf presteren ze het om in september 5 dagen te verplichten en de herfstvakantie(Oktober) ook de boel een week dicht te gooien......
Ik werk 32 uur en het is naar rato dat betekent dus dat ze me even 8 dagen door de neus boren.
Op ons bedrijf gaat het niet echt lekker ,we werken nu ook flexibel,ook dat minsaldo hebben ze al verdubbeld(mag nu 2x80 uur de min in i.p.v 80uur).
Ik ben thuis geweest i.v.m gebroken sleutelbeen en kreeg een brief waarin dit meegedeeld werd(O.R is ermee accoord ).
Ik baal hier wel van...met een beetje pech ga ik vet de min in met mijn dagen. Boos!
Wij zitten in de Groot Metaal.....

Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid.
Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker..........

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132001
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 22:24

Ik ben ook erg benieuwd wat "de boeken" er van zeggen !
Vooral dat stukje over die max. 3 verplichte vrije dagen spreekt me nogal aan, wij hebben nl. op het werk een soortgelijke regeling (ook "verplicht" vrij in juli/augustus).

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 23:34

gijsenkim schreef:
Het is zo dat het bedrijf dan maar vervangend werk moet zoeken. Een bedrijf kan maximaal 3 verplichte vakantiedagen opleggen.

Als er geen werk is in het bedrijf, daar kan een werknemer niks aan doen. Het kan wel in overleg maar hij mag het niet dwingen. En als het bedrijf dicht gaat dan moet hij gewoon het personeel doorbetetalen en mag hij dit niet van hun vakantiedagen inhouden

HOe het precies zit laat ik je morgen weten als ik mn boeken bij de hand heb


Harstikke tof dat je dat even wil doen. OK dan!
Wat ik wel nog even kwijt wil is dat het bedrijf niet die drie weken dichtgaat en dat ook niet iedereen op hetzelfde moment drie weken vrij moet nemen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:37

Verplichte vakantie komt wel vaker ter sprake, maar het is afhankelijk van de CAO waar je aan hangt. Je moeder hangt aan geen enkele CAO, dus ze kan nergens op terugvallen. In de Horeca is het heel normaal dat je tijdens bedrijfsvakantie zelf ook vakantie hebt. Ik las in een andere CAO het volgende: "De werkgever kan per jaar maximaal twee al dan niet aaneengesloten weken en vier al dan niet aaneengesloten dagen als verplichte vakantie aanwijzen."

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 16:10

Het is inderdaad vrij lastig als er geen CAO aanhangt, maar geen CAO betekend nog niet dat een werkgever maar kan doen en laten wat hij wil. Ik had beloofd na te kijken vandaag wat de staat erop te zeggen heeft maar ik ben er niet aan toe gekomen. Zal het maandag alsnog doen .......... sorrie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aeva, AhrefsBot, BETUWE, Chantalla, Charlottemv, DDD3, Dennenboom, Inney, Kabayo, Lalladidoo, Leukertje, maaikemuis, mvdende, MyrtheJ, Remembrance, Roosch, Selina, Stybba, Swift, Theseus en 180 bezoekers