[NH] Hoe krijg ik respect van mijn paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

[NH] Hoe krijg ik respect van mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 16:05

Mijn paard is vreselijk lomp en doet lekker waar hij zelf zin in heeft. Ik kan hem heel moeilijk straffen voor zijn gedrag. Onerevaren en onwetend als ik ben (rij pas 1,5 jaar en heb pas sinds drie maanden een eigen paard) is mijn eerste reactie altijd een ferme tik op zijn neus of een flinke snauw. Nou... meneer is daar weinig van onder de indruk. Hij is zowiezo van weinig dingen onder de indruk wat ook vaak in mijn voordeel werkt. Als ik bij wijze van spreke een koprol wil maken op zijn rug is hij daar ook niet van onder de indruk.
Als ik zijn stal in loop en hij heeft geen zin in me gaat ie gewoon met zijn kont naar me toe staan Met poetsen staat hij niet stil en als ik hem vast zet trekt hij het touw aan gort.
Ik heb hem nu drie maanden. Daarvoor is hij 5 jaar lang op de wei geweest en is hij nooit opgevoed. Onder het zadel leert hij erg snel. Hij is 5 jaar oud nu.
Hij is dominant naar mij toe maar op de wei bij de andere paarden staat hij in rang nog onder het veulen!
Hoe krijg ik respect van mijn paard?

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:09

Leer hem eerst vaststaan, beloon stilstaan, maar als hij gaat hangen de bezem op zijn kont zetten. Beloon goed gedrag. Haal hem niet alleen uit zijn stal om te rijden, maar ook voor andere dingen.

Tip, als hij bijt, bijt hem dan gelijk terug in zijn oor (en niet zachtjes) het werkt echt, en is niet zielig, zo straffen de paarden elkaar namelijk ook.

Ik denk dat het ook verstandig is hulp te vragen van een meer ervaren persoon, aangezien je zelf nog maar 1,5 jaar ervaring heb.

laat je paard wel merken dat jij de baas bent. met alles.

Veel succes, maar ik raad je aan hulp te vragen aan een meer ervaren persoon, een paard van 5 is een puber, als hij nu wint, veranderd dat niet meer en wordt het alleen maar erger.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 16:14

Ik laat hem echt wel merken dat ik de baas ben, alleen is ie er niet van onder de indruk helaas. Met vast staan heb ik hem zelfs een keer echt op zijn kont laten belanden maar zelfs dat heeft niet geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:15

BenI schreef:
Tip, als hij bijt, bijt hem dan gelijk terug in zijn oor (en niet zachtjes) het werkt echt, en is niet zielig, zo straffen de paarden elkaar namelijk ook.


Ehhhhhhhhh................ Zal ik hier

1. serieus op reageren
2. sarcastisch op reageren
3. heel hard om gaan lachen
4. om gaan huilen omdat iemand dit zomaar neerzet of
5. maar gewoon m'n mond houden omdat het al wel duidelijk is wat ik van deze tips vind?


Kies maar.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:18

Ik denk dat je Bart blij zal maken met nummer 5 Tong uitsteken

Lekker hapje oor Vingers aflikken

Irre.. Heb je niet iemand met meer paarden ervaring (instructrice ofzo) die je kan helpen met dit dominantieprobleem Verward

Ik kan je ook niet precies vertellen wat je moet doen zo op bokt. Het enige wat ik kan zeggen is consequent zijn en doorzetten. Hij is je zoals ik het lees echt vet aan het uitproberen en je in de maling aan het nemen.
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 07-08-03 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:19

Bart misschien wel Haha! maar omdat BenI dit antwoord gaf, mag zij kiezen

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:20

Van die val op zijn kont, is hij dus niet onder de indruk geweest. Je zal hem moeten trainen op het vast staan.

Je kan proberen om samen met een helper dit aan hem te leren. Door het halstertouw ergens omheen te slaan (niet knopen) bv om een buis, hek etc. En dan het uiteinde vasthouden. De helper met een bezem bij zijn achterwerk (niet te dichtbij ivm slaan naar achteren van je paard). beloon hem als ie blijft staan. Corrigeer hem met je stem als hij gaat hangen (touw vasthouden zodat het strak gaat staan, maar zodat je het los kan laten als hij niet stopt, scheelt je namelijk touwen en hekken) gaat hij hangen, bezem tegen zijn kont, en als de bezem niet helpt zul je het met een zweep moeten proberen. En net zo lang oefenen tot hij het kan.

Dat hij niet onder de indruk is, is heel erg lastig. je moet proberen maatjes met hem te worden maar hij moet wel respect voor je gaan tonen. Hoe je dat moet doen zou ik zo niet weten. Dan moet je zo''n paard eerst gezien hebben.

Veel succes

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 16:21

De enige keer dat ik een keer bij een paard in het oor gebeten heb was toen deze zijn bit beetpakte en er vreselijk vandoor ging en met geen mogelijkheid terug te krijgen was. Toen heb ik hem inderdaad onder een enorme spurt gapo in zijn oor gebeten. Hielp wel. Anders was ie wellicht onder een auto gelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:24

Je bedoelt dat je in rengalop naast het paard bent gaan rennen om 'm in z'n oor te bijten?
Of ben je voor je zadel gaan zitten om maar met je mond bij z'n oor te kunnen?
Of was je 'm al aan het opeten toen hij begon te rennen?

Volgens mij hebben er hier een paar ernstig last van de hitte Verward

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 16:27

whahahahha... ja ik ben alvast aan hem gaan knabbelen voor ik vertrok.. hihihi...
Nee.. ik ben voorover gaan zitten (balanceer balanceer) en heb hem zo in zijn oor gebeten. Wanhoopsactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:29

Mijn god wat moet jij wanhopig geweest zijn. Tip voor een volgende keer: teugel in twee handen en je hele gewicht eraan. Prima noodstop Haha!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 16:29

Ik heb wel mensen om me heen die me kunnen helpen hoor alleen zijn die er vaak op andere tijdstippen als ik. Ik ben er meestal overdag en dat maakt het moeilijk. Maar ik kan altijd hulp vragen gelukkig. Maar ben wel benieuwd naar jullie meningen en tips en ervaringen.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 16:34

Geloof mij, voor ik in een oor bijt heb ik echt al met mijn hele geicht, zo niet meer, aan de teugels gehangen. Man wat had ik een spierpijn daarna! Beest had echter bit vast en een bek van staal of zo. En als er dan een drukke weg nadert ga je toch echt even wat anders proberen.. Pff...
Afbeelding Dit was de boosdoener!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:38

Wat betreft het niet stilstaan van een paard tijdens het poetsen kan ik heel eenvoudig zijn. Valt onder de categorie weglopen bij opzadelen, doorlopen als je zelf stilstaat, weglopen bij opstijgen etc etc.
Het is zo simpel: maak het woordje HO heilig voor je paard. Is alleen maar kwestie van consequent aanleren.
(En nee, ik wil van NIEMAND de reactie lezen "mijn paard kan dat niet" want ELK paard kan fatsoenlijk stilstaan alleen zijn veel ruiters zo gruwelijk ongeduldig en inconsequent)

Je haalt 'm uit de box, loopt naar de poetsplaats, en doet onderweg al een paar keer een HO-oefening. Resoluut HO zeggen, zelf stilstaan, maak je groot. Doorlopen of drammen? Draai je om naar je paard, laat 'm achteruit terugstappen naar het punt waar jij HO zei, zeg daar weer HO en laat 'm stilstaan. Braaf? Belonen (stem of evt. aai). Even laten staan, en weer voorwaarts.
Paar keer herhalen.
Aangekomen op poetsplaats: HO. (drammen, draaien etc: zie boven). Touwtje vastmaken, en blijf opletten. Een stap verzetten is meteen (!) ingrijpen: pas terug, en HO-commando herhalen op de plaats waar hij het al eerder had gekregen. Braaf? Belonen.
Zelfde onder poetsen, opzadelen, opstijgen en rijden.

Is echt alleen maar een kwestie van consequent zijn. En ook niet 1 pasje accepteren, ook niet als hij er "zo lief" bij kijkt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:39

Mooie boosdoener trouwens Haha!

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:40

Sonja, ik heb vroeger een verzorgpony gehad, en die was zo groen als gras, trapte iedereen het land uit, beet iedereen, er was dan ook vanaf veulen af aan niets mee gedaan en ze wou aandacht.

Die heb ik haar toen gegeven, eerst gevoerd iedere dag vanaf het hek. Daarna kon ik haar uit de wei halen, poetsen, zadelen etc. Ze beet me echter op een dag, dus toen heb ik haar gelijk terug gebeten. Ze heeft NOOIT meer gebeten. Ze gaf me ooit ook een gerichte trap, gelijk een trap terug gegeven. En ze heeft NOOIT meer getrapt. En het was mijn beste maatje. Ze is daarna altijd lief geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:44

Dat is ook de beste manier BenI: lik op stuk. Het is alleen per paard heel verschillend wat het beste resultaat heeft. Wij hebben zelf twee paarden die totaal verschillend zijn. De koudbloed heeft echt af en toe een schop onder d'r kont nodig, terwijl de volbloed al denk dat 'ie naar de Mac gaat voor de volgende aanbieding (MacHorse voor € 2.50 en 3 voor € 6.00) als je foei tegen 'm zegt.
Vertrouwen en respect zijn je sleutelwoorden.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 16:47

Ik ben al drie maanden bezig met HO. HO doet hij prima als ik een zweepje of hand voor zijn neus hou maar zonder niet. Hij blijft overigens wel staan als ik op stijg. Ook als ik dat op een wankelende tuinstoel doe met daarop een blok hout als ik zonder zadel ga rijden (ik weet dat dit niet de meest charmantste vertoning is). Soms blijft hij keurig staan met poetsen of met vaststaan. Dan beloon ik hem uitvoerig. Hij moet ook nog zo vreselijk veel leren. Toch is hij al een stuk makkelijker dan drie maanden terug hoor. Toen stormde hij nog door me heen als ik zijn boxdeur open deed en weigerde hij mee te lopen vanaf de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:48

In dat geval zit er al lekker vooruitgang in. Blijf vooral je eigen onderschrift in gedachten houden Haha! Je komt er wel!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 16:50

Sonja schreef:
Mooie boosdoener trouwens Haha!


Was een leuk paard ja. Helaas staat hij nu met botwoekeringen pijn te lijden in een box, elke dag een beetje sjacherijniger aan het worden. Boos! Dat gun je een paard toch niet...

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:51

Daar heb je gelijk in Sonja, de sleutelwoorden zijn inderdaad respect en vertrouwen. Als je op je paard kan vertrouwen, en zij ook jou vetrouwd ben je al een heel eind ook moeten paard en mens elkaar respecteren (en heel laten). Je moet eigenlijk zo'n paard gezien hebben om een passend advies te geven. En bij mijn advies ben ik dan ook uit gegaan van het type als jouw koudbloed. Maar ik vind jou tip van HO ook een hele goede, die gebruik ik ook bij mijn haflinger, om hem te leren zonder vast te staan te blijven staan om gepoetst en gezadeld te worden. En ik kan je zegen het werkt. Stapje vooruit betekend, mopper mopper stapje achteruit. Werkt goed hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:52

Lijkt me niet de bedoeling nee... Triest....

Heb je trouwens met het paard waar je nu mee bezig bent al wel e.e.a. aan grondwerk gedaan?

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 16:53

Sonja schreef:
In dat geval zit er al lekker vooruitgang in. Blijf vooral je eigen onderschrift in gedachten houden Haha! Je komt er wel!


O daar ben ik ook van overtuigd hoor, anders had ik nooit een half blind zwaar onopgevoed en onbeleerd paard gekocht.
Maar ben er gewoon van overtuigd dat dit paard een hoop kan leren ondanks zijn blinde oog en dat het zonde is om hem maar als afgeschreven op een wei te laten staan.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:55

Lik op stuk beleid heet dat.. maarre had jouw paard je dan in je oor gebeten BenI Verward dat je in zijn oor hebt teruggebeten Scheve mond

Omar heeft mij toen ik hem net had ook gebeten en trok zich niets van mij aan toen ik hem een tik terug gaf en beet meteen weer. Door consequent te zijn en hem telkens een tik terug te geven op zijn mond heeft hij het nu inmiddels wel afgeleerd hoor en is echt superbraaf nu Haha! Heel af en toe denkt hij weer opnieuw te beginnen met bijten want hij staat nu in de wei en is het baasje en ik zie dus dat hij die andere paarden ook bijt Extreme duivel Trappen doet hij nooit Schijnheilig behalve uit zelfverdediging. Het is eigenlijk een heel braaf paard maar wel een baasje en hij heeft mij ook uitgeprobeerd.. helaas voor Omar.. poging mislukt Haha! Consequent zijn en geduld was bij mij het belangrijkst.

Je paard is gewoon nog ongemanierd Irre en moet nu door jou worden opgevoed en dat heeft echt tijd nodig, consequentie en doorzettingsvermogen van jouw kant. Als andere mensen je helpen luister dan ook naar je eigen gevoel. Er waren ook veel mensen die mij wilden helpen.. van de wal in de sloot Neem alle adviezen in je op en doe dan wat jij denkt dat het beste is voor je paard.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 16:56

Sonja schreef:
Lijkt me niet de bedoeling nee... Triest....

Heb je trouwens met het paard waar je nu mee bezig bent al wel e.e.a. aan grondwerk gedaan?


Ik ben met hem begonnen met longeren en wandelen. Verder vind hij spelen in de bak (voetballen) ook leuk. Omdat hij over het algemeen veel makkelijker is als ik er op zit doe ik dat liever dan grondwerk. Nu helemaal omdat hij me een paar gescheurde middenvoetsbeentjes gegeven heeft door op me te gaan staan en ik het op mijn werk niet kan verantwoorden als hij dat nog een keer doet
Ik doe veel met hem zonder zadel/ hoofdstel.