Zadel kopen, iemand een richtlijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Zadel kopen, iemand een richtlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 14:55

Aanstaande zaterdag ga ik kijken voor een zadel en hoofdstel voor Ozistrade. Ik wil het nu voor zover mogelijk een beetje goedkoop houden, we hebben eigenlijk al teveel geld uitgegeven Knipoog Zelf heb ik geen idee waar ik nu precies naar moet kijken. Mocht ik eventueel een tweedehands zadel kopen dan komen ze dus niet passen.

Ozis is een KWPN, ongeveer 1.64, niet echt breed en heeft een vrij hoge schoft. Iemand een idee wat voor maat zadel (in ieder geval een richtlijn) ik zou moeten hebben?
Hier even een foto van Ozis, krijgen jullie wellicht een beter beeld

Afbeelding


En dan nog een vraagje, wat zijn de ervaringen met Wintec 500 Veelz. Zadels?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:58

Met welke maat bedoel je jouw kontmaat? Zoveel heb je niet, maar ik denk dat 17" of 17.5" jou lekker zal zitten. Is ook maar net wat je zelf fijn vindt, beetje ruimte, of juist niet.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:58

Als je het zadel niet op je paard kunt passen zou ik het niet doen. Het is erg belangrijk dat het goed past!

Een Wintec kun je mee overweg of je kunt het niet. Ikzelf dus niet. Ze glijden me niet genoeg, maar mijn zusje vindt ze geweldig.

Suc6 met het kopen van een nieuw zadel.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:03

De inch maat is afhankelijk van jouw bouw, de boombreedte valt niet te zeggen zo. Ik moet zeggen dat ik ook nooit een zadel heb gezocht voor een paard zoals die van jou. Als je al een zadel hebt, zou je die als voorbeeld mee kunnen nemen. Je moet sowieso iemand die er kijk op heeft naar laten kijken als je het zadel gehaald hebt.
Een wintec 500 is het goedkoopste model van Wintec, ik ben er niet zo wild van. Ik vind (misschien is het nu aangepast) de zit erg ondiep en ik zou liever doorsparen voor een duurder model.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 15:05

Ik bedoelde eigenlijk meer een zadel wat op ozistrade zal passen.. Ik neem aan dat daar toch ook maten voor zijn Scheve mond ? Wat dat betreft ben ik echt een leek Haha! En waar moet ik precies op letten? Dat hij niet mag klapperen aan de achterkant en dat je een hand tussen de schouderbladen moet kunnen stoppen weet ik, maar is er nog iets meer?

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 15:07

Citaat:
ik zou liever doorsparen voor een duurder model.


Tja, ik dacht zelf ik begin even goedkoop en over een half jaartje zien we wel verder. Momenteel heb ik helemaal geen zadel en helaas ook geen bergen geld Scheve mond Dus het wordt of een relatief goedkoop nieuw zadel of een tweedehands zadel...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:10

Eigenlijk vind ik dat je een wintec net zo goed tweedehands kunt kopen. De boom is verwisselbaar en misschien moet je hem nog wat bij laten vullen. Dan kun je voor hetzelfde geld een gebruikt duurder model van Wintec.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:12

De maat voor je paard is zo niet te zeggen. Ik geef je alleen even als tip mee dat heeeel veel mensen een te smal zadel op hun paard hebben liggen. Aandachtspuntje Haha!

Als je zelf niet weet waar je op moet letten, heb je een verrekte grote kans dat je een flinke miskoop gaat doen. Ben je NOG duurder uit. Heb je geen instructeur, stalhouder of deskundige stalgenoot die je kan helpen? Als je dit als leek uit gaat vlooien vraag je bijna om blessures en andere ellende....

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:14

MarchaL schreef:
Dus het wordt of een relatief goedkoop nieuw zadel of een tweedehands zadel...


Dat wilde ik ook als antwoord geven.

Mocht je toch kiezen voor een nieuw kunststof zadel, denk dan eens na over een Thorowgood (zelfde prijsklasse als Wintec). Ik vind deze zadels persoonlijk degelijker dan die van Wintec. Met name de riemen (beugels, singel) bij Wintec hebben nogal de neiging om snel door te slijten, althans dat is mijn ervaring. Ik was ook bijna voor een Thorowgood gegaan, maar ik liep bij toeval tegen mijn huidige (tweedehands) zadel op, dat prima past en zit.

Succes!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 15:19

Citaat:
Heb je geen instructeur, stalhouder of deskundige stalgenoot die je kan helpen


Genoeg mensen met verstand van paarden, maar over zadels...tja da's iets heel anders. Ik ken ook niemand die daar verstand van heeft of de tijd voor mij uiteraard Knipoog Met een nieuw zadel is het niet zo'n probleem, dan komen ze passen, maar vooralsnog raad iedereen me een tweedehands zadel aan. De kwaliteit is volgens hun dan toch beter als een nieuw goedkoper zadel...

Citaat:
denk dan eens na over een Thorowgood


Ja Lachen zal ik doen! Dankje voor de tip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:22

De zadelmakers hier passen trouwens ook de tweedehandszadels wel hoor, maar er is een minimaal bestedingsbedrag om daar geen kosten voor berekend te krijgen. Onder dat bedrag kost het dan iets van €35.00 voor het passen en voorrijden.
Misschien dat jouw zadelleverancier voor een klein bedrag extra ook wel komt passen? Geeft misschien wat meer rust/zekerheid.


MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 15:25

Ja wellicht zou ik dat kunnen doen, helemaal nog niet aan gedacht Geeft inderdaad een beetje zekerheid, ik ben doodsbang dat ik straks met een zadel zit wat niet past... Boos! Ik ga zaterdag gewoon eerst wel even kijken wat ze allemaal hebben daar Lachen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:00

Karin schreef:
Mocht je toch kiezen voor een nieuw kunststof zadel, denk dan eens na over een Thorowgood (zelfde prijsklasse als Wintec). Ik vind deze zadels persoonlijk degelijker dan die van Wintec.


Hier ben ik het helemaal mee eens, ik zou zelf eerder een Thorowgood kopen dan een Wintec. Ik ben ook meer tevreden over de pasvorm en de zit van Thorowgood.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:46

Een Wintec 500 is een mooi zadel hoor , vind ik dan.
En er zijn goedkopere van Wintec , bvb. de 250 Knipoog

Als je het een mooie prijs vindt (voor nu) en je zit er lekker op in de winkel ,
(en je koopt een nieuwe , dan kun je hem nog laten passen ook natuurlijk) dan heb je voor relatief weinig geld een heel leuk , en nieuw , zadeltje

Ik vind het ook wel verstandig om nu even voor een goed maar goedkoop zadel te gaan en dan over een tijdje voor een dure ''perfecte'' .

Want dan weet je misschien wat beter welke kant je samen opwilt , ik neem tenminste aan dat je dit paard net gekocht hebt ? Lachen
En is je paard wellicht in een conditie zoals jij die graag hebt.

Dan zou je tegen die tijd bijvoorbeeld een geweldig dressuurzadel of westernzadel aan kunnen laten meten , en deze Wintec vz. gebruiken voor springen Lachen .

Een hoge(re) schoft kan de 500 makkelijk hebben , en in de breedte kan er ook veel. Maar passen is toch wel prettig vantevoren

Waarom kun je het vroegere zadel eigenlijk niet gewoon houden Verward

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:50

Er zijn een hoop ruiterwinkels die ook 2e hands zadels verkopen en die dus ook komen passen aan huis.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 17:48

Ik heb nu sinds 5 dagen de wintec 500 dressuur en ik vind het geweldig!lekker licht en goedkoop, en past op me fjord heel goed!ik zou er voor aan (395 euro)

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 18:23

Ik zie dat je in Roosendaal woont (vlakbij mij dus). Ik wil voor mijn paard ook een ander zadel kopen en mijn 5 jaar oude Kieffer Aachen veelzijdigheid wegdoen (17,5") Mijn paard heeft ook een hoge schoft. De reden dat ik hem weg wil doen is dat ik voor mijn andere paard een Stubben op maat heb laten maken (wat verschrikkelijk duur is) en dat zit zo goed dat ik voor die andere precies hetzelfde zadel wil (dressuur) Ik weet nog geen vraagprijs maar daar komen we wel uit.
Wat voor zadel wil je eigenlijk (stond er niet bij dacht ik dressuur/vzh/springen)

als je een foto wil, pb me even met je email adres, het is me nog nooit gelukt om foto's op bokt te plaatsen!

Als je geen interesse hebt! sucess met de zoektocht!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 18:30



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lientje_83, uxgranta en 38 bezoekers