Sollicitatieprobleem

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Sollicitatieprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 14:01

Stel:
X werkt bij een klein bedrijf en wil graag een andere baan in dezelfde stad als haar huidige baan.
De directeur van het bedrijf van X zit in nogal wat commissies en kent dus veel directie- en MT-leden van andere bedrijven in diezelfde stad.

Bij het sturen van een open sollicitatiebrief is er een grote kans dat er bij de directeur nagevraagd wordt wat voor persoon X is waardoor deze directeur dus weet dat persoon X aan het solliciteren is. Dit laatste moet voorkomen worden. X wil namelijk wel graag een andere baan, maar als ze niet de gewenste baan kan vinden, wil ze nog wel graag contractverlenging.

Vacatures staan momenteel zeer weinig in de krant en al helemaal niet in de gewenste richting. Persoon X zal het toch echt van open sollicitaties moeten hebben maar loopt daarbij dus het risico 'betrapt' te worden.

Wat zou je doen als je X was?
- gewoon wachten op vacatures
- open sollicitaties sturen
- open sollicitaties sturen naar bedrijven in een andere stad
- iets anders, namelijk....


Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:07

Tjee ik snap de moeilijkheid. Zet de voors en tegens op een rijtje en als je eruit komt dat persoon X echt weg wil toch maar die open sollicitaties doen en daarin vargen om discretie. Ik ken het probleem ook.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:07

geen referentie opgeven kunnen ze niks van jou natrekken en al helemaal niet als jij geen toestemming geeft.


Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:13

Inderdaad, je kunt vragen om discretie. Maar daar moet je dan maar op vertrouwen. Ze kan ook haar huidige baan van haar CV aflaten. Maar dat is ook een beetje raar. Vooral als X al een paar jaar bij dat bedrijf werkt, dan lijkt het net of ze de laatste jaren niet gewerkt heeft. Referenties geef ik ook nooit op als er niet om gevraagd wordt. Maar als de heren directeuren elkaar kennen, wordt het moeilijk om het geheim te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:15

Open sollicitaties sturen met nadrukkelijke vermelding dat je niet wilt dat er contact met je huidige werkgever opgenomen wordt, omdat deze nog niet op de hoogte is van jouw oriëntatie op de arbeidsmarkt.

Heb ik ook juist aan de hand gehad, en is prima gegaan.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:15

Idd vragen om discretie. Is heel normaal als je dat doet. Ik denk dat het merendeel van de mensen die aan het solliciteren is, niet wil dat hun huidige baas daar van af weet. Heel veel bedrijven respecteren dit ook wel.

Referentielijst hoor je eigenlijk ook pas bij het eerste gesprek te geven. Ik vermeld dat altijd in de brieven.

Wat Annechien zegt zou ik niet doen. De naam van je huidige werkgever weglaten op je CV zou ik toch wat raar vinden.

Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:35

wie is x in dit geval Haha! Haha!
maar een erg moeilijk geval je kunt natuurlijk vragen om discretie maar zal dan je aanstaande baas dat niet vreemd vinden..
ik zou gewoon wachten tot het contract is verlengd en dan gaan zoeken naar een andere baan.

ONDERSCHRIFTLOOS

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 06:15

Marieke22 schreef:
Wat Annechien zegt zou ik niet doen. De naam van je huidige werkgever weglaten op je CV zou ik toch wat raar vinden.


Ik bedoelde ook niet om het bedrijf op je CV weg te laten, maar er geen contactpersoon (en dus referentie) er bij te zetten. Referenties geef ik nooit op. Ze moeten mij maar op mijn grond van werk en opleiding een kans geven en niet omdat ik het zo geweldig heb gedaan bij een bedrijf.

nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 07:24

Ja zoals hier boven allemaal al vermeld staat... In jouw brief laten weten dat jouw huidige bedrijf (nog) niet op de hoogte is van jouw actie.
Probeer gewoon!!!
Mocht je baas er toch achter komen .... helaas pindakaas..en misschien doet hij zelfs nog wel en goed woordje voor je!!!

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 16:18

Tja wat ik altijd deed is informeren bij mij huidige baas of er nog een contract verlenging in zat,want ik wil wel graag weten waar ik aan toe ben en zit er geen verlenging in dan kan ik verder om me heen gaan kijken voor wat anders.
Zo legde ik het mijn baas altijd voor en tot nu toe was er ook altijd wel begrip voor. Lachen

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 17:12

Ik zou kiezen uit 2 opties :

A] in de brief al je relevante werkervaring vermelden ,
maar dan zonder je huidige werkgever echt bij naam te noemen ,

B] eerlijk een gesprekje aangaan met je huidige baas dat je er serieus over denkt om naar een ander bedrijf te gaan als je iets vindt dat beter bij je past.
Zodat hij op de hoogte is dat je aan het rondkijken bent.

Ik heb het laatste gedaan bij mijn vorige werkgevers , vond ik wel zo eerlijk en rustgevend voor mezelf.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 17:30

pmarena schreef:
B] eerlijk een gesprekje aangaan met je huidige baas dat je er serieus over denkt om naar een ander bedrijf te gaan als je iets vindt dat beter bij je past.
Zodat hij op de hoogte is dat je aan het rondkijken bent.

Oke, dat heb ik de laatste keer dus ook gedaan. Ik hàd het al niet naar m'n zin, en dat wisten ze dus. Toen raakte ik overspannen, en hebben ze die gelegenheid aangegrepen om me meteen maar te "lozen" (grof gezegd), want "ik wilde toch al weg". Een paar weken terug sprak ik een collega toevallig in de supermarkt, die had het toen ook niet naar z'n zin. Die heeft dus zijn mond gehouden over zijn sollicitatieactiviteiten (mooi woord voor galgje). Het bedrijf moest óf hem óf zijn collega ontslaan, vertelden ze hem een paar weken later. Hij heeft zich dus láten ontslaan en heeft nog 4 maanden salaris meegekregen ook.... bedrijf heeft nooit iets geweten. Een andere baan had hij allang, dus hij heeft drie maanden dubbel verdiend. Soms is het dus kennelijk beter om je mond te houden.
Andere kant van het verhaal: als je het bedrijf waar je solliciteert vraagt niks te zeggen tegen je huidige werkgever, wie garandeert hém dan weer dat als je voor hem komt werken, je tzt niet hetzelfde bij hém doet? Het blijft moeilijk...

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 17:41

Daarom dus ook niet in je brief vermelden dat je het liever geheim wilt houden voor je huidige baas....

Komt al ''oneerlijk'' over naar het bedrijf waar je solliciteerd ,
bovendien idd misschien doet ze dat bij ons ook later
en als ze toch inlichtingen in gaan winnen sta je dubbel voor paal omdat je baas het weet en bovendien weet dat je het geheim wilde houden....

Vantevoren bespreken kan prima als je een goede verstandhouding hebt met je werkgever. Eerlijk zijn wordt meestal wel gewaardeerd en is voor jezelf ook wel zo rustgevend. Bovendien zal een op zich fijne baas zelf ook wel zien dat je het niet helemaal naar je zin hebt en liever iets anders wilt.

Is het nu een onprettige werksituatie en ga je daarom weg , tja dan is het wel oppassen natuurlijk Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chocky84, IASCrawler, MoniqueT, Pluisje1998, SentiBot, Zebrastreep en 13 bezoekers