Dikke benen door het warme weer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Dikke benen door het warme weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 12:50

Sinds 3 dagen heeft mijn paard last van dikke voorbenen (v.a. de knie tot de kogel, achterkant van zijn voorbenen). Na het stappen op de harde bodem en na het rijden worden ze wel weer dunner. Maar na verloop van tijd als hij weer op stal staat, lopen die pezen weer op.

Kan het zijn dat dit door de warmte komt? Er is verder niets geks (bij mijn weten dan, want wat hij snachts op stal doet weet ik natuurlijk niet) gebeurd waardoor die benen dikker werden. Hij loopt er verder goed op. Alleen als hij los in de bak loopt en draaft is hij iet wat onregelmatig. Onder de man zie/voel je helemaal niets.

Simmie


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 13:26

mij lijkt het wel,dat het vocht is.
wij mensen (ik heb namelijk reuma) en heb in de zomer ook vaak last van dikkere voeten,vocht dus.
dus mij lijkt dat best goed kunnen.
mijn pony had voorheen stalbenen,in de winter helemaal over,alleen in de zomer klein beetje aventoe.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

boemel

Berichten: 8269
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:03

Mijn paard heeft de benen ook iets dikker als het zo warm is.
En ik zelf helaas ook.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 18:47

Mijn paard had dit vorige zomer ook. Stalbenen, idd, en ze werden erger naar mate het warmer werd. Nu staat ze 24/7 op het land en heeft ze nergens last van OK dan! . Door het lopen wordt het vocht nl afgevoerd en blijft het niet "hangen" in de benen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 07:08

heeft je paard geen dikke achterbenen? normaal gesproken is het zo dat ze door de warmte stalbenen krijgen en dat dit aan de achterbenen het ergste is. Mijn paard heeft dit ook wel als het warm is en hij op stal staat. Na ca 5 minuten stappen is het dan helemaal weg. Voor worden zijn benen dan maar iets dikker. Zijn zijn voorbenen wat warmer? Reageert hij wat gevoelig op zijn pezen? Bijv. als je zijn been zo vast pakt als bij het hoeven krabben en dan zacht in de pees knijpt. Ik zou het even goed in de gaten houden hoor en anders toch bij de dierenarts informeren.

Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 07:38

Kyona schreef:
heeft je paard geen dikke achterbenen? normaal gesproken is het zo dat ze door de warmte stalbenen krijgen en dat dit aan de achterbenen het ergste is. Mijn paard heeft dit ook wel als het warm is en hij op stal staat. Na ca 5 minuten stappen is het dan helemaal weg. Voor worden zijn benen dan maar iets dikker. Zijn zijn voorbenen wat warmer? Reageert hij wat gevoelig op zijn pezen? Bijv. als je zijn been zo vast pakt als bij het hoeven krabben en dan zacht in de pees knijpt. Ik zou het even goed in de gaten houden hoor en anders toch bij de dierenarts informeren.


Nee, zijn achterbenen zijn normaal. Hij is ook niet gevoelig op zijn pezen. Kan er gewoon in "knijpen" zonder dat hij een reactie geeft.
Ik houd het zeker in de gaten, want hij is recentelijk genezen van een peesblessure (maar dat was aan 1 been en nu heeft ie 2 dikke benen).

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 08:00

Wat misschien kan helpen is zijn benen inbandageren 's nachts. Mijn paard heeft wel last van dikke achterbenen en als ik die bandageer is er niets aan de hand. Maar bandages aan de voorbenen zijn voor je paard misschien wel leuk om mee te spelen, dus of ze er de volgende ochtend nog omheen zitten is een tweede...

Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 12:01

Ha ha, ik weet zeker dat ze na een half uur al half opgevreten door zijn stal heen liggen. dus da's geen optie. Ik heb zijn benen nu maar ingesmeerd met Sticky Legs van de paardendrogist, dat koelt en ontspant de pezen. Straks weer kijken hoe het er mee staat.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:03

Hoi,

Mijn merrie had dat ook op latere leeftijd, maar dan wel de achterbenen.
De voorbenen waren alleen dik, als ze een klein wondje had als het warm was (van die hele kleine korstjes). Dan hielp lopen ook, maar de wondjes goed ontsmetten en wondzalf er op zorgden ervoor dat het over ging en weg bleef.

Waarschijnlijk het je al op wondjes gecontroleerd.

Succes. OK dan!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 22:22

Inmiddels kan ik me bij het clubje aansluiten. B'elanna heeft ook dikke benen achter van het warme weer. Niet heel dik, maar toch duidelijk dikker allebei. Afspuiten, even stappen en het was weer weg. Zal echt de warmte zijn denk ik...


Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 11:18

Dank voor jullie reacties. Het zal idd de warmte wel zijn, want ik koel nu na het werk 10 min. de benen en daarna de sticky legs erop. Zijn benen blijven nu weer mooi dun. Gelukkig, want ik had al weer hele enge scenarios bedacht ivm zijn pas genezen peesblessure.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 08:28

Coby10 schreef:
Wat misschien kan helpen is zijn benen inbandageren 's nachts. Mijn paard heeft wel last van dikke achterbenen en als ik die bandageer is er niets aan de hand. Maar bandages aan de voorbenen zijn voor je paard misschien wel leuk om mee te spelen, dus of ze er de volgende ochtend nog omheen zitten is een tweede...

Bandages zijn niet goed met dit weer. In BIT stond een heel stuk over bandages. De temperatuur daaronder kan oplopen tot over de 45 graden.
Ik zou hem niet bandageren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Celebi, diemth, Donnatella, eempje41, JoellaLoves, kimmetje26, lauret, Nouvel, wisja, xSannee en 27 bezoekers