Is dit slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 11:27

Ik vroeg me af of het slecht was om je paard te voeren als hij op de trailer staat(bijv. muesli, geen biks). Iemand bij mij op stal zei dat het slecht was, maar ik beloon me paard altijd na het rijden dus ik vroeg me af of het nou slecht was

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden


Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 11:28

ik zou echt niet weten waarom dat slecht zou zijn! hebben ze dat er niet bij verteld? ben ik wel benieuwd naar

VP stal in omgeving Soest gezocht waar ik eigen hooi mag voeren voor lieve IR pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 11:41

Volgens mij is dat niet slecht nee. Ik denk dat diegene bij jou op stal het heeft over hele lange ritten (als je bijv. naar het buitenland op concours gaat ofzo). Dan heb je een kansje dat het voer een verstopping veroorzaakt. Maar dat is ook maar weer een kleine kans.
Ik zou niet weten waarom ze in trailers anders voerbakken inbouwen???

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 11:52

Misschein dat het inderdaad wel minder goed is als je met de trailer rijdt, vanwege de schommelingen in de trailer en dat je paard toch een beetje meeschommelt, maar als hij gewoon stil staat zal er toch niets aan de hand zijn??
hmm... terwijl ik dit opschrijf bedenk ik ook dat het voor mijn idee op zich nog wel redelijk logisch klinkt dat je beter eten kunt geven als hij stil staat dan met een rijdende trailer, maar de onderbouwing wel heel erg matig is...Lachen


Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 11:53

die voerbakken zitten er voor de sier en daar kun je bijvoorbeeld je hoofdstel in leggen of je halster ofzow Tong uitsteken neej ik zou niet kunnen bedenken waarom het slecht is!

Mijn lieve Rikje heeft een nieuw baasje...

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:03

Tessya schreef:
Volgens mij is dat niet slecht nee. Ik denk dat diegene bij jou op stal het heeft over hele lange ritten (als je bijv. naar het buitenland op concours gaat ofzo). Dan heb je een kansje dat het voer een verstopping veroorzaakt. Maar dat is ook maar weer een kleine kans.
Ik zou niet weten waarom ze in trailers anders voerbakken inbouwen???


Wij kregen indertijd wel het advies ruim te voren niet meer te voeren toen we met de paarden naar terschelling gingen.
Voor gewone ritten door NL zou ik me niet druk maken. Ik heb in die 12 jaar dat ik door NL scheur nooit problemen gehad.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:44

het ligt er een beetje aan hoe je paard in de trailer staat, als hij totaal ontspannen is => geen probleem.
Als hij helemaal opgefokt is, zou ik het niet doen, heb het ooit met mijn eigen paard gehad. Hij stikte bijna en de dierenarts heeft toen spierverslappers enzo moeten geven om het er allemaal uit te halen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:47

Dat advies kreeg ik ook Ikke. Zowieso niet voeren in rijdende trailers. En ook niet net voor de rit. Wij doen het wel op wedstrijd maar meestal staan ze dan op onze paddock of anders moeten ze nog wel effe voor we gaan rijden. Dus daar zit dan tijd genoeg tussen.

O ja, ik weet het weer. Ons werd afgeraden net voor traileren te voeren omdat het verwerken van het voedsel in rust moet gebeuren en trailerrijden voor een paard net zo goed werken is als rijden. Dus altijd ruim tussen laten zitten. Ik kon me hierin in ieder geval wel goed vinden.

'Paint' it 'Black'

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 12:53

oke ik wou ook niet gaan voeren als de trailer rijd hoor, en als ze samen met een paard in de trailer staat is ze heel rustig, maar als ze alleen staat is ze wel een beetje gestrest. Dus ik geef haar gewoon muesli als ze samen met een paard staat en anders niet

bedankt voor de reacties

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

Sall

Berichten: 6696
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:54

Nou, op lange afstanden, hang ik er wel een gevuld hooinet in... dat mag dan ook niet?

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:06

Ik geef wel altijd een hooinetje in de trailer, ook onderweg. Hebben ze wat afleiding, zonder dat het zwaar op de maag ligt. Krachtvoer kan je beter niet geven, idd omdat de spijsvertering onderweg zo goed als stil komt te liggen. Al bij een ritje van een half uur!

Daarom is het ook verstandig om na een rit van langer dan een half uur met de trailer het paard eerst 20 minuutjes rust te geven met het hooinet of een beetje geknabbel aan gras, voordat je iets gaat doen: dan komt de spijsvertering weer rustig op gang. Heb ooit nog eens op een cursus geleerd dat je er zelfs iets gevaarlijks mee kan voorkomen (een of andere spierverkramping ofzo... zou ik eens op moeten zoeken).

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

pieank
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: heel mooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:45

ik geef ook wel een hooinet maar het is wel zo dat als je bix of? gaat voeren en je paard is wat zenuwachtig je veel eerder kans hebt op slokdarmverstopping. (als ze zenuwachtig zijn gaan ze natuurlijk schrokkerig eten)

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 21:56

JA ik heb ook een hooinet hangen. Maar volgens mij licht dat niet zo zwaar op de maag.

'Paint' it 'Black'

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 08:34

Fasel schreef:
JA ik heb ook een hooinet hangen. Maar volgens mij licht dat niet zo zwaar op de maag.


Is dat een reactie op mij?? Er staat toch ook "zonder dat het zwaar op de maag ligt"... Verward Ben overigens wel vergeten om de passage uit die cursus op te zoeken... mijn hoofd is soms ook een vergiet. Volgt nog!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:08

Ik denk dat het een reactie is op deze quote...

Sall schreef:
Nou, op lange afstanden, hang ik er wel een gevuld hooinet in... dat mag dan ook niet?


Weer even on-topic. Ik voer nooit vlak voordat de trailer gaat rijden. Als je bijv. op wedstrijd je paard in de trailer stalt, dan kan voeren geen kwaad, bij mijn weten.

* To Belg, or not to Belg *

Mambo
Berichten: 167
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:50

ik voer niet tijdens een trailerrit. mijn paard is in zn bij zn vorige eigenaar wel gevoert tijdens de rit en halverwege moest er een dierenarts gebelt worden wegens bijna verstikking. nu is ie ook niet een van de makkelijkste, maar goed, ik vind het rede genoeg om geen brok of musli te voeren. een hooinet tijdens wat langere ritten vind ik wat anders, omdat het geen spul is wat aan de loop gaat zeg maar Haha!

Het is erg om iets moois te verliezen,
Maar het is erger om het nooit gehad te hebben..

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 08:35

Beter laat dan nooit... hier nog even wat ik op die cursus geleerd heb. Ging overigens niet zozeer over voeren op de trailer, maar wel wat er tijdens een trailerrit gebeurd die langer dan een half tot een heel uur duurt: de maag zou, zoals dat genoemd werd, "op slot" gaan. Dat wil zeggen: geen transport meer van maaginhoud richting darm. Hierdoor wordt de maaginhoud in verhouding steeds zuurder (maagmilieu = zuur), terwijl het bloed steeds minder zuur wordt. Gevolg: paard komt fit van de trailer, maar als je vervolgens direct aan het werk gaat, verzuurt hij na 15 tot 20 minuten volledig en heb je dus een stram paard. Reden waarom het na een trailerrit verstandiger is om je paard 15 tot 30 minuten rust te geven, beetje stappen, beetje grazen, maar pas aan het werk als die hele spijsvertering weer op gang gekomen is.

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annick96, desi92, Marilu en 124 bezoekers