explosie kokersmeersel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

explosie kokersmeersel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 22:21

Hé allemaal, ik weet niet of het hier thuishoort maar het is in ieder geval iets lichamelijks. Lachen
Gammon heeft sinds een week een explosie aan smeer uit zijn koker. Het is gebroken wit / gelig als het 'vers' is maar droogt op tot dikke kluiten roodbruine prut.
Het irriteert hem, schopt er naar om het weg te krijgen en natuurlijk mag ik dat niet voor hem doen.

Is dit normaal dat (in dit geval) ruinen dit af en toe krijgen, seizoen bepalend, weersomstandigheden? Of zou het iets medisch zijn?

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:31

heb het nog nooit meegemaakt met mijn ruin... (die heb ik bijna anderhalf jaar) dus denk niet dat het normaal is

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:42

Het lijkt mij niet logisch dat dit een zomeractie is, het lijkt me eerder een ontsteking. Dus tijd voor een DA.
Ik moet wel zeggen: ik heb zelf altijd merries gehad, dan heb je dit soort problemen niet. Maar plotselinge overdadige smeer is niet gezond.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 02:19

Spix'je heeft ook af en toe "prutjes" hangen, maar ik heb het hem geleerd dat ik z'n "ventje" mag aanraken, en ik mag "het" er gewoon af of uitpulken. Als je het wil leren, begin met een "handje" (maak me makkelijk met een rijzweepje, en een handschoen die je opvult en met een stiek aan het zweepje binden). En wrijven maar vanop afstand en tegelijk gerust stellen ... op een gegeven moment zal hij het aanvaarden en dan kan je met een oog op z'n achterbenen aan de slag . Heeft bij mijn knulletje perfect gewerkt, mag z'n jonge heer gewoon borstelen zelfs

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 08:36

Oh lekker is dat! Verdrietig Net nu we het weekend naar Duitsland gaan en over een uur vertrekken!

Normaliter mocht ik ook gewoon aan zijn koker etc. komen Sonja, maar nu dus niet meer.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 09:24

Ben naar Gam toegeweest want die moest toch zijn medicijnen hebben en het de DA gebeld. Ik kan 'onbezorgd' naar Duitsland want het hoeft niet á la minute schoongemaakt te worden. Hij zat idd te denken aan overtollig smeer wat er weg moet.

Bedankt voor de info, doei!!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:11

mijn ruin heeft het ook, hij liet hem van de week hangen en iedereen stond er echt kokhalzend bij *hihi*

Ik maak me er niet zo druk om, een vriendin van me was die dingen altijd, maar ik hang er af en toe de spuitin, cvindt ie lekker en als ik ooit weer durf te galopperen, is het zo weg die meuk!

Ze hebben nu een nieuwe Fjord in de wei gemikt en ze lopen de hele dag te sprinten dus misschien raakt ie het zo wel kwijt!

galopperen en dekken helpt om het "zaakie" schoon te houden *grijns*

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 22:26

Nou hoe Gam het erbij heeft hangen vind ik niet normaal. Hij heeft er ook last van. Ik ga het van de week eerst ff zelf proberen te wassen met tea tree soap.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:57

Connor heeft daar op dit moment ook wat meer last van dan normaal, het schijnt volgens mijn dierenarts wel wat met het warme weer te maken te hebben, ze zweten meer en daar dus ook en als ze toch al meer huidsmeer aanmaken dan wordt het al gauw een klieder boel die behoorlijk stinkt, eerst hoefde ik maar 1 keer per weer schoon te maken maar op dit moment doe ik het twee keer per weer met betadineshampoo en veel water. Het helpt in ieder geval iets.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 22:28

Oh oké, ik heb door mijn werk nog geen tijd voor een DA gehad en wil hem morgen eerst even proberen te wassen. (oh dat had ik al gezegd.) Zijn penis zelf is schoon heb ik gezien, het komt alleen uit zijn koker vandaan. Ik ben benieuwd hoe het gaat.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:47

De prut bij Connor zit voornamelijk in zijn huidplooien aan de binnen en buitenkant van de koker, op zijn penis zelf zitten alleen maar droge gele velletjes. Maar ik blijf hem schoonmaken vanavond weer, lekker (not) grijze drap peuteren, gelukkig vindt hij het niet erg.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:55

Hoi Cool ,

Mijn zus woont in Australië en heeft twee ruinen. Nou schijnt dat ze het "handeltje" Bloos! één keer per jaar schoonmaken, omdat er zoveel prut in verzameld wordt als het heet is (en daar is het lang heet).
Misschien horen we het hier niet zo vaak (ik doe het ook nooit bij mijn ruinen/hengst), omdat het hier minder warm is -behalve deze week dan....-
Hoe ze het schoonmaken weet ik niet precies, ik heb het nooit gezien.

Succes.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 00:09

karuna schreef:
De prut bij Connor zit voornamelijk in zijn huidplooien aan de binnen en buitenkant van de koker, op zijn penis zelf zitten alleen maar droge gele velletjes. Maar ik blijf hem schoonmaken vanavond weer, lekker (not) grijze drap peuteren, gelukkig vindt hij het niet erg.


haha dat scheelt zeker! als ik bij gam zijn flanken kom doet hij al een stap opzij. het is een zuurtje wat dat aangaat. ik heb het dus nog niet gedaan, mede door het idiote weer en omdat er nu bijna niks aanhing.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 01:37

Ik zou hier toch wel mee oppassen hoor!
Zeker gezien de kleur die je omschrijft. Ik heb zelf verschillende ruinen en een hengst en wat smeersel is helemaal niet gek, maar als het zo opvalt is het waarschijnlijk een beginnende ontsteking. Ik zou ook niet met Tea tree in de gang gaan maar eerder met betadine shampoo.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 09:46

denk je dat het beter ontsmet dan tea tree? ik weet niet. in ieder geval heb ik beide wel in mijn bakje staan. thanks.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:51

Pellie, ik zou toch de da laten komen. Hij geeft alle tekenen van het feit dat het pijn doet. Gezien je het beschrijft ga ik met Sjuim mee want ik denk ook aan een ontsteking. Bij ons op stal twee ruinen mee gezien en die moesten beiden geopereerd.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:59

Ik leg bij de eenvoudige schoonmaak gewoon altijd een baby olie doekje open in mijn hand die ik er langs haal. Doekje dichtvouwen, weggooien en that's it.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:33

UniferB"]
[quote="Fasel schreef:
en irriteert die babyolie dan niet Paulien? Want dat zou een goed idee zijn dan.


Heb niet alles gelezen dus misschien staat het er al op. Maar ik heb dat ook ooit gedaan en mijn paard heeft een week lang een dikke koker gehad. Zou het niet doen. Lauw water met wat betadineshamoo, goed na spoelen. Dit advies heb ik van de VA gekregen.
[/quote]

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:41

Mijn vorige ruin heeft dit ook gehad en toen was het wel degelijk ernstig!
Hij had een fikse kokerontsteking. Toen heeft de DA alles plaatselijk verdoofd zodat hij het liet hangen. Alles schoon gemaakt en daarna anti-biotica.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 15:08

bedankt voor de tips peeps... mag ik vanavond ook wassen? het is zóooo warm... Ziek

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 22:19

pfff wat een drama! Ik heb niet veel kunnen wassen dus even afwachten. mocht de prut blijven komen dan komt de DA langs.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:33

Pellie, niet om vervelend te doen hoor maar laat die da nou even komen. Niet afwachten of de prut nog blijft komen. Ik heb nu twee ruinen met ontstekingen gezien en geloof me, je wordt er niet vrolijk van. Denk eens in dat jij een ontstekin gaan je .... hebt?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 11:20

jawel, je wilt wel vervelend zijn.... Knipoog ik heb gebeld, hij belt nog terug. Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 15:37

de DA en zijn assistente zijn langs geweest. Het was gelukkig niet ontstoken. Zijn zaakje is, na een tijdelijke verdoving, goed schoongemaakt met Hibiscrub (een lekker ruikend ontsmettend zeepje wat ze ook bij operaties gebruiken) en de tip was om dit inderdaad tochvaker te doen.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 15:54

Pellie schreef:
de DA en zijn assistente zijn langs geweest. Het was gelukkig niet ontstoken. Zijn zaakje is, na een tijdelijke verdoving, goed schoongemaakt met Hibiscrub (een lekker ruikend ontsmettend zeepje wat ze ook bij operaties gebruiken) en de tip was om dit inderdaad tochvaker te doen.


hebben ze ook vertelt hoe je dit het beste kan doen en waarmee???

details please Haha!

(heb ook zo'n je weet wel hengst)