Drachtig en toch hengstig??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-01 20:46

Een merrie op de manege die drachtig is verklaart (gescant) wordt nog steeds af en toe hengstig. Verward
Nu vraag ik me dus meteen af. Mijn merrie is niet gescant en wordt ook hengstig. Ik ging ervanuit dat ze niet drachtig was maar nu begin in toch mijn twijfels te krijgen? Ik wil over 11 maanden niet iene me rot schrikken omdat er onverwachts een dood veulentje is geboren ofzo. Wat weten jullie hiervan?? Verward

lady353

Berichten: 550
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 21:03

het kan voorkomen dat een merrie hengstig wordt terwijl ze drachtig is.Normaal gesproken is dat volgens mij niet zo.Maar is jouw merrie ook gedekt?
Zo niet dan betekent het natuurlijk niet dat ze drachtig is omdat ze hengstig wordt.Volgens mij worden drachtige merries negen van de tien keer niet meer hengstig.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-01 21:07

Ja mijn merrie was een maand geleden ongeveer geinsimineerd, maar omdat ze hengstig werd en ik het te laat vond voor nog een insiminatie (ben vrij laat begonnen) liet ik het maa zo en zou ik volgend jaar verder gaan. Maar omdat ik niet gescant heb krijg ik nu toch wel de twijfels.. Verward

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 00:09

ja hoor dat kan. De dierenarts vertelde me dat er merries zijn die gewoon iedere drie weken hengstig zijn. meestal wel wat minder heftig

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-01 16:54

Is dit dan ook als ze zo hengstig is dat ze geel prut pist ???? Of is het dan over duidelijk dat ze helemaal niet drachtig is. Ik maak me namelijk een beetje zorgen. Huilen

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 19:11

Misschien even laten scannen? Dan heb je zekerheidIk heb een merrie die haar hengstigheid bij ons thuis niet laat zien, ook niet bij een schouwhengst, maar bij de hengstenhouder wel.

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 19:12

Dat kan hoor!! Ik kwam vorige week huilend binnenrennen: Mama mama, Lotje is hengstig.........snik snik nou krijg ik geen lief Votje volgend jaar.
Nou ja, Lotje laten scannen en ze bleek gewoon nog dragend te zijn. Pfoei....wat een opluchting.
Inderdaad horen dragende merries niet meer hengstig te worden maar dit kan dus wel. Heeft geen gevolgen voor het veulentje ofzo.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 18:42

Mira was eens verschrikkelijk hengstig en ze heeft een tijd later toch 'ineens' een veulen gekregen. Gelukkig niet dood en in goede staat. alleen heeft ze er een klein mentaal probleempje aan over gehouden. Het is zowat het mafste paarde van de streek! *LOL*

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-01 18:07

Nou, mijn merrie is gescant en dus niet drachtig Huilen Nu doe ik het ook nooit meer. Als ik eens een veulentje wil koop ik er wel een. Maar das natuurlijk veel minder leuk dan een veulen van je eigen merrie Scheve mond\

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 18:58

Geef nooit op!
Ik ben 2 jaar bezig geweest om mijn merrie drachtig te krijgen. Verschillende dierenartsen wisten er geen raad meer mee.
Toen ik besloot om haar maar weer naar huis te halen bleek ze hengstig. Dus toch nog maar een keer laten dekken voordat ze de trailer in ging. Resultaat: Drachtig!
Ik kon het gewoon niet geloven Haha!

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 21:02

drachtige merries zijn de meest vreemde wezens op de hele wereld alles is zo'n beetje mogelijk scan je merrie voor alle zekerheid of laat bloed afnemen maar de meeste merries worden tijdens de dracht niet meer hengstig

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 09:34

WAT GOED DAT IK DIT NU LEES!!!!
Ik gister echt compleet over de zeik, mijn merrie die 4,5 maanden drachtig is, had hengstigheidsverschijnselen laten zien!!! Ik echt helemaal overstuur, de een zei dat dat niet kon, dan was het veulen er dus uit, een ander zei weer dat het wel kon, hengstigheidsverschijnselen tijdens de dracht. Ook ik was overtuigd van het laatste. Maar ja, ik meteen de dierenarts bellen voor scan, komt 'ie pas morgenavond. Ik kan echt niet wachten, ik word hartstikke gek. Frusty Frusty Maar ben dankzij bokt weer wat op mijn gemak gesteld. THANKS!!!Iloon