Last van vooroordelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Last van vooroordelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-03 22:11

Komen jullie ook wel eens mensen tegen in de wedstrijdsport die erg bevooroordeeld zijn tegenover jouw paardje? Ik heb het de laatste tijd twee keer gehad.
Eerste keer: ik reed een (onderlinge) L proef en een vriendin van mij schreef bij de jury. Jury: die Fjord kan vast niet wijken. Mooi dat ie dat wel kon!
Tweede keer: schreef er een kennis van me bij de jury.
Jury: Fjorden zijn geen dressuurpaarden, die horen niet op wedstrijden. Even later na de middendraf: Oooooh die Fjord kan echt mooi draven Kwijl Wauw! (helemaal lyrisch). Ik had dan ook zevens op beide middendraffen en was 2e met 161 punten (weer een vooroordeel uit de weg geruimd *LOL* ).


Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 22:22

dat heb ik dan nog nooit gehad maar bij sommige dressuurproeven: dan vind de jury bijvoorbeeld vossen niet mooi en dan krijg je gelijk al minder punten echt zooo vals is dat!!!!!

Live,LOve,'ndLaugh

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 22:34

Starten met een bloedpaard bij iemand die helemaal gek is van geldersen. Schiet ook niet op.

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:42

sommige jury's hebben idd vooroordelen, je ziet weleens dat ze van een bepaald type paard houden en als je dat type dan niet hebt tja..

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

ammi

Berichten: 431
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Here, there, everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:32

Ik heb zelf een vosje met een enorme witte vlek onder de buik, drie witte voetjes en een witte vlek op dr kaak..
ik werd in het begin welles aangekeken zo van; ga met dat beest springen.. Boos! (doe ik trouwens ook)
maar nu heb ik wel wat respect verdient, ze doet et super, en we zijn in no time in de
L2 belandt.. *LOL*
En dan wordt er vaak nog gekeken naar verhouding paard-ruiter, mn paardje is
165cm ong, en ik ben 183, toen ik haar net had werd er verscheidene keren gezegd
joh je moet een groter paard. No way, het klikt gewoon , en daar gaat het om. en de verhouding valt best nog wel mee hoor.. Tong uitsteken

En we trainen rustig door... :)

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:40

Mijn zusje en ik hebben ook allebei wel iets gehad. Maar of het met vooroordelen te maken had??? Ik zal het nooit weten. We rijden altijd op dezelfde pony. Vosje, witte voetjes, maar er wordt wel vaak gezegd dat hij heel mooi is. Mijn zusje reed toen L1. Ze was laatste met 134 punten. Toen moest ik rijden in de M1, ik was ook laatste met 130 punten, bij dezelfde juri!
En zo slecht ging het helemaal niet, gewoon een doorsnee proefje. Dat een van ons een keer hele lage punten heeft oke, maar dit vind ik wel heel erg toevallig...

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 18:44

ja idd, esmeraldo!! heel banketstaaf is dat! zowieso!! jury's onder ons, hebben jullie vooroordelen Verward

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 19:07

Ieder mens heeft vooroordelen. Niet alleen jury's. Zelf heb ik wel een keer gehad dat de ex-eigenaar van een paard toen in die ring hun vroegere paard moesten jureren. Nou dat paard dat liep echt voor geen meter (ik zeg dat echt niet uit jaloezie ofzo maar het is echt zo). En die haalde mooi wel een eerste plaats met 2 winstpunten. Terwijl de rest van de deelnemers zéér lage punten hadden. Dan vraag ik me af waar sommige mensen mee bezig zijn. Je schiet er toch niks mee op als je punten krijgt die je niet verdiend? Dan kom je toch in de problemen uiteindelijk.

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 19:18

Op mijn oude werk hebben ze ook een keer z'n jury gehad.

Er reedt er 1 met een fries, toen zei de jury; 'Friezen horen voor de kar". Huilen

En er deed een knapstruber mee, toen zei de zelfde jury; 'Dat paard hoort in het circus thuis.
Terwijl hij harstikke goed loop. Verward

groetjes kim

[o]F zegt;"Ik heb ook een pony, maar die is in de hemel".
Je wordt gemist kleine witte vriend.
Rust zacht

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:43

Het kan ook anders: Ik heb dit voorjaar geschreven bij een jury die zo af en toe ook zeer duidelijk liet merken dat hij bepaalde pony's beslist niet mooi vond. Maar tijdens het jureren was hij beslist onbevooroordeeld. Sterker nog: een pony die hij bij het binnenkomen betitelde als "wat een vreselijk lelijk beest" werd eerste. Terecht, want dit was ook de beste combinatie. In mijn ogen een goede jury dus!

Sometimes life is a fiets bitch...........

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:04

ja, dat heb je best, dressuur is nou eenmaal een jury sport. Bloos Ik heb er niet zo veel last van want ik heb een zwart ponytje die wel leuk kan lopen en die bijna alle jury's wel aan staat. Schijnheilig Tong uitsteken Haha!
Maar ik heb ook een roodschimmeltje gereden! OK dan! ( loopt nu EK was in Ierland 11e van de 35 en de het Nederlands team was 2e van de 8 ) Bloos
Dat was een ramp want de ene jury vond hem geweldig en de andere maar net een winstpuntje! Boos!
dat was bij de selecties heel erg want dan had ik bij de ene proef 157 en in de andere proef 172. naja dat proefje reed ik echt niet beter ofzo!
maar ja als je gewoon een goede proef rijd dan rij je een goede proef en dan kan de jury niet zeggen: goh dat ging wel goed ik geef wel een Ziek 5.

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:25

Onze pony is toch wel een mooie pony wordt vaak gezegd. NRPS-er (vader Eduard, moeder Tashmira). Maar wat er mis ging op die ene wedstrijd?

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:39

Ach het gebeurt mij zo vaak wanneer ik een ander paard koop. In het begin worden ze allemaal afgekraakt tot we een half jaar verder zijn. En ik trek me er niet zo veel meer van aan want we rijden iedereen met vooroodelen in de wedstrijden voorbij.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:14

Dressuur starten met van die iele volbloeden wordt vaak niet echt gewaardeerd.

Andere kant van het verhaal: Ik wordt als ruiter soms wel benadeeld. Laatst ging er rond dat ik in Duitsland had gereden het weekend ervoor. Vroeg die jury wat ik dan nog in vredesnaam in het L deed. Werd niet echt gewaardeerd dus en kosste een hoop punten Scheve mond

Haha!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 20:37

Merel Blom schreef:
Dressuur starten met van die iele volbloeden wordt vaak niet echt gewaardeerd.


Inderdaad ja..
Echt jammer.

Brabantse Fries ;)

nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 21:23

Ik heb tijdens het schrijven ook allemaal van dat soort uitspraken gehoord.... en wat dat betreft is dressuur een hele oneerlijke sport.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:14

annegti schreef:
Starten met een bloedpaard bij iemand die helemaal gek is van geldersen. Schiet ook niet op.


Doe mij even de naam van die jury. Ik heb namelijk dat probleem met mijn Gelderse ruin. Haha!

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 00:22

Bij mijn vorige ponyclub waren "toevallig" alle 3 de Palomino's 1e geworden in de dressuur (allemaal gejureerd door dezelfde jury).
Dus zowel de klasse Groen, Licht en Zwaar werden "bekampioend" door Palomino's , en dat ik toch echt niet zo super reed!

:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 00:30

Als wedsrijdruiters zijn wij hier ook allemaal maar amateurs. Dat zelfde verhaal gaat ook op voor de jury leden die er zijn.

Marije_jiplover

Berichten: 25305
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:34

Nou, ik heb het ook meegemaakt dat een jury zich duidelijk uitsprak over wat hij van het paard vond, maar als de ruiter het wel liet zien, dan kreeg hij toch echt de punten wel. En zo ook een paard wat de jury bij het om de ring heen lopen een schitterend dier vond, maar in de proef er niks van bakte, ie had 159 punten in het Z2. Hij zei: het paard kan het wel, maar de ruiter zit hem in de weg, die laat het hem niet doen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Olrike

Berichten: 1227
Geregistreerd: 27-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:51

Jullie hebben het wel mooi de hele tijd over de paarden die bevoor of benadeeld worden maar dan heb je natuurlijk ook nog de ruiters die erop zitten, als je in een ring rijd waar bijvoorbeeld Arthur van Rooij in zit, weet je eigelijk al bijna zeker dat hij zal winnen omdat hij Arthur van Rooij is.(ik ken hem niet persoonlijk en dit is ook niets om hem aan te vallen, ik moest gewoon even een ruiter pakken die een goede prof is). Zo zijn er wel meer ruiters die al bevoorrechtigd zijn omdat ze ..... heten, dat vind ik helemaal niet eerlijk.

Maar wat doe je eraan???

Groetjes Sanne en Olrike N

missraldo
Berichten: 219
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 22:21

31 augustus ga ik ook schrijven op een wedstrijd bij ons op de manege, eigelijk doe ik dit omdat mijn zus dan op onze pony meerijd (ik mag dan net niet sarten bij de paarden want ik wordt 1dag later pas 15) ik wil dan graag weten of onze pony dan lager gejureerd word omdat het een pony is die bij de paarden start. En gewoon om te kijken waar de juri oplet

ik vind emeraldo het liefste en schattigste paard
en het is zomer


CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 22:37

je moet gewoon zo goed rijden dat er niks op aan te merken is

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:34

newforestlover schreef:
je moet gewoon zo goed rijden dat er niks op aan te merken is


idd als je zo correct mogelijk rijdt kan de jury echt niet om je winstpunten heen. (zelfs met een shet 178 rijden omdat de proef nagenoeg foutloos was Haha! )

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:39

Zo is het, iedereen heeft (jammer genoeg) vooroordelen, ikzelf wilde een klein paardje, andalusier kopen, 156cm, palomino, mooi en apart, maar waar kwam ik mee thuis, met een 1.70 pinto Wielkopolska, ik heb nog nooit een Pinto aangekeken, moest er altijd een beetje om lachen....
en ben er nu wel helemaal weg van, de ene pinto is ook de ander niet natuurlijk, zie zijn fotos maar eens op http://photos.yahoo.com/natasjastn en ga naar Balladyn.

Nu wordt er wel gezegd dat ik met dressuurwedstrijden minder punten kan scoren vanwege zijn kleur, het gaat toch om de proef????!!!

Ik wens ook iedereen heel veel plezier en geluk met je paardje, hoe het er ook uitziet!!!!!!!!!!!!!

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels België
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Melzazu, Mnoonn en 26 bezoekers