rope reins (zoals John Lyons)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

rope reins (zoals John Lyons)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 16:50

Nu we het toch over snaps en teugels hebben, even een vraagje in het verlengde hiervan:
Ik heb heel aandachtig de John Lyons banden zitten kijken, en was geintrigeerd door de rope reins die hij gebruikt. Ik rijd zelf ook wel eens gewoon met een lang Freestyle touw aan mijn halster geknipt en geknoopt, maar deze teugels zouden ideaal zijn ...
Heeft iemand enig idee waar je ze in NL kunt krijgen? En heeft iemand hier ervaring mee? Het is dus eigenlijk een lang halstertouw met aan beide kanten een bevestiging. Zie John Lyons site voor een voorbeeld: http://www.johnlyons.com/store/customer/product.php?productid=1664&cat=6&page=1&XCARTSESSID=c501fbee9d6ca33496ae538c7fb65640

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:57

Waar je ze hier kunt krijgen geen idee. Maar buiten het feit dat ze van touw zijn (rope) worden ze ook wel barrel reins of roper reins genoemd omdat ze uit één stuk zijn. Je hebt ze ook van leer (gevlochten of rondgenaaid) krijgen.

Natuurlijk kun je voor de 'echte' (dure) gaan, maar als je een handel voor zeilspullen in de buurt hebt of een winkel waar ze klimtouw (voor bergbeklimmers) verkopen, kun je het spul aan de meter kopen.
Slobberbars kun je maken van een soepele (oude) leren riem.

Beetje knutselen en klaar. Veel leuker Haha!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 17:11

Hm. Moet ik toch mijn knopenkudigheid maar eens gaan oefenen Haha! . Ik ben alleen altijd bang dat ik zoiets niet goed bevestig en ik dan onderweg alles kwijt ben ... of zie ik nu spoken??

Ik weet dat het Freestyletouw dat ik nu heb ook met de hand gemaakt is, en dat heeft het tot nu toen ook prima uitgehouden, maar toch ... ik zou d'r geen buitenrit mee gaan maken (maar dat heeft ook met het enthousiasme van mijn paard te maken Hyper! )

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:42

Op eBay staan er een heleboel. Van hele dunne (en voor mijn gevoel een beetje onbetrouwbare) dunne nylons tot dikkere touwen in alle diktes en kleuren. Zoek maar eens onder 'roper reins' 'rope reins' 'barrel reins' of 'nylon reins'. Je zult een heleboel vinden en vaak ook nog in combinatie met een leuk hoofdstelletje *LOL* Het nadeel is dat voornamelijk barrel reins nogal eens redelijk kort zijn. Ik heb twee paar en die komen net niet tot de horn. Dat is soms toch wel eens vervelend. Kijk dus goed de lengte van de teugels na! (maar ja, ze moeten ook weer niet te lang zijn natuurlijk)

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:45

De bedoeling van barrel reins is ook dat ze kort zijn, zodat ze niet met de knop in verwarring kunnen komen.
Kijk eens naar de houding van barrelaars: voorover en handen vooruit. De lengte hebben ze ook helemaal niet nodig Lachen

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:54

Sugarmiss schreef:
De bedoeling van barrel reins is ook dat ze kort zijn, zodat ze niet met de knop in verwarring kunnen komen.
Kijk eens naar de houding van barrelaars: voorover en handen vooruit. De lengte hebben ze ook helemaal niet nodig Lachen


Nee, dat weet ik, maar ja, zo snugger had ik dus nog niet nagedacht Dus zit je een beetje krom met die teugels Knipoog

Lenie

Berichten: 414
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 22:22

Hoi,

Ik ben het met Sugermiss eens: kijk eens in een zeilsportwinkel, wat ze daar al niet aan touwen hebben ! (Ik kan het weten, heb een zeilgekke vriend Haha! dus kom regelmatig in zulke winkels)
Ik ben zelf al de trotse eigenaar van een longeertouw, div. halstertouwen van alle afmetingen, bijzetteugels: allemaal van touw uit de zeilshop en zelf makkelijk te maken met gespen en haken, ook te koop van goed rvs materiaal in de zeilshop. En de prijzen vallen ook reuze mee, je kunt inderdaad per meter kopen en zo de lengte van de reins aanpassen aan jouw gewenste lengte. En dan al die leuke kleuren die ze hebben..... Vingers aflikken
Dus mijn advies: ga zeker eens kijken in zo'n winkel.
Ik heb er zelf een "touwentik" aan overgehouden !! Haha! [/quote]

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 07:49

Volgens mij heeft www.touwhalster.tk ze ook. Gewoon in nederland. Maar ik wil die dingen ook al een tijdje dus ik ga wel even shoppen bij ebay Lachen

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:12

"Leuke' site Verward Kijk even bij 'alle artikelen op een rijtje':

Plaatjes/tekst links
1. halster € 15
2. leadrope € 22

Plaatje rechts:
Hackamore (= halster + leadrope toch...)
49 euro met leadrope
36 euro zonder leadrope

Hoe wordt ik snel rijk Schijnheilig

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:19

nope, een hackamore is geen halster met leadline Lachen Het touwtje dat hierbij zit is langer, gaat 1 x rond als teugel én je hebt nog een stuk lead line. Je hebt dus wat meer nodig.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:20

De normale leadline is 4 meter, hoelang is de mecate dan wel niet??

Overigens is de mecate van mijn bosal ook 4 meter en heb ik genoeg ruimte voor een (korte) leadline.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:26

Zelf koop ik altijd mijn touwen etc bij Tammy: http://www.naturalhorsemanropetack.com/ Zeer betrouwbaar en zij gebruikt touw van het type 'samson braid' en dat is exact hetzelfde touw wat die NH lui allemaal gebruiken, alleen de prijs is wat interessanter Lachen Pfew, ff denken hoe lang dat ding is hoor. Ik rijd nu met een 12 ft line, maar dat is echt te kort om nog een leadline van te maken. Ik heb geen flauw idee hoe lang mijn mecate is eigenlijk. Ik kijk het even voor u na Lachen
Gevonden: 6,8 meter is de teugel + leadline
3,6 meter is de leadline
Dus betaal je die centen extra voor 3,2 meter.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 11:39

Ik vind een extra stuk van dik 3 meter voor de leadline wel behoorlijk veel, meer dan 1,5/2 meter heb ik niet nodig om in mijn broeklusje te stoppen Lachen

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 11:45

Aha! Dat adresje gaat in mijn favorites, Cornelie! Het lijkt me nl. wel zo handig het juiste soort touw te kiezen, ivm "rope burn".

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 11:48

Ja, via ebay ben ik haar op het spoor gekomen (seller tammystack) en zoals vrijwel alle amerikanen die ik ben tegengekomen super vriendelijk, goed spul en zeer betrouwbaar. Ze heeft nu dus ook een site en ik heb uiteraard eens wat prijzen vergeleken. Voor bv een simpel 12 ft touwtje zit tussen haar en die van parelli 20 dollar!! Terwijl ze er exact hetzelfde uitzien, van hetzelfde materiaal, hetzelfde afgewerkt alleen heeft de 1 nog een parelli stempel en de ander niet Knipoog
En SM bij het rijden met hackamore is het teugelgedeelte vrij lang, misschien dat dat nog uitmaakt? Zo lang dat je je handen helemaal boven je hoofd kan laten bungelen, je rijdt dus al met vrij lange teugels waardoor het lead line gedeelte dus weer wat ingekort wordt.

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:15

www.thereinman.com (hij maakt o.a. braided teugels van leer, maar ook van andere matrialen, hoe je het hebben wilt )
en www.barrelracers.com (voor barrel racing en roping equipment )
Arthur verkoopt ze ook in het leer dacht ik
De teugels zijn meestal verstelbaar
Dus als je ze niet zo kort wilt, kun je ze gewoon langer maken aan de zijkanten
Groetjes Wendy Lachen