Paard pakt slofteugel vast!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zonnetje81
Berichten: 18587
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Paard pakt slofteugel vast!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 13:30

Als ik aan het rijden ben dan pakt mijn paard de loshangende slofteugel in zijn mond en trekt als het ware. Gewoon om te spelen maar het is wel ZWAAR irritant. Het bungelt dan tegen zijn neus en dat ziet ie schijnbaar als leuk speeltje. Hij pakt altijd alles wat los en vast zit omdat ie schijnbaar denkt dat alles eetbaar is Boos! . Ik krijg hem dat niet afgeleerd. Nu doet hij dat dus ook met rijden en dan lijkt het net of hij dus gewoon kei hard eraan trekt en je kan dan dus niks meer. Daarbij let hij gewoon niet op en komt er veel onrust tijdens het rijden omdat ik zwaar boos wordt natuurlijk! Ik heb hem vandaag wel zo ongenadelijk op zijn donder gegeven............hij heeft het daarna niet heel erg meer gedaan maar wel dreigen...........ik weet nie tof het geholpen heeft. In het algemeen werkt het nooit om hem op zn flikker te geven, ook niet met klappen want als je ff niet kijkt of niet in de buurt bent doet ie het lekker toch weer!!!

Ik maak de slof altijd vast zodatals hij vanaf mijn hand aan de binnenkant van het bit zit en dan door naar buiten en naar de singel. Als je het andersom vast maaktlijkt het wel minder te flapperen tegen zijn neus maar voor mijn gevoel/oog loopt de slof dan vast om het bit.
Andere mogelijk oplossing is hem gewoon bijna vast te houden maar als hij dan ook maar enigszins omhoog komt dan loopt hij meteen in de slof en dat vind ik super irritant omdat ik dan dus geen druk meer op de teugel heb. Ik wil dus met een losse slof kunnen rijden.

Waarom rijd ik met slof daar moet je je hier altijd voor verantwoorden. Hij houdt er nogal eens van om aan de wandel te gaan. Zo kan ik hem in een schouderbinnenwaarts meer druk geven, als ie dan eruit klapt blijft ie bij me en hoef ik niet zo te rukken en te plukken. Verder heb ik hem nergens voor nodig. Eigenlijk helemaal niet maar het lijkt wel of het tussen zijn oren zit, als dat ding eraan hangt loopt ie beter een aangezien hij vd week zonder wat lastig was dacht ik ik rijd hem weer eens een keertje met slof.

Dit probleem heb ik wel vaker als ik een tijd met slof rijdt dat hij ermee gaat spelen dus. Als ik hem nu een tijd niet gebruik en dan wel gaat dat een tijd goed maar dan weer niet.

Ik vind het gewoon irritant, ben ik de enige met zo'n raar speels paard???


parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 13:53

Nee hoor ik heb ook zo'n speels paard !
Die de slof vast pakt, om er mee te spelen Haha!
Ik heb hem gewoon via het bit en dan rechtstreeks naar de singel.
Dan probeert ze het nog vooral als de slof vrij loshangt.
Dus ik heb wel een beetje het zelfde probleem als jou Boos!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Zonnetje81
Berichten: 18587
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 13:54

parouscha schreef:
Nee hoor ik heb ook zo'n speels paard !
Die de slof vast pakt, om er mee te spelen Haha!
Ik heb hem gewoon via het bit en dan rechtstreeks naar de singel.
Dan probeert ze het nog vooral als de slof vrij loshangt.
Dus ik heb wel een beetje het zelfde probleem als jou Boos!


Hoe maak jij hem vast door het bit? Dus als je bekijkt vanaf je hand de sloteugel naar het bit en dan van binnen naar buiten en dan naar de singel of andersom van buiten naar binnen????
Want ik hem hem ook gewoon normaal vastgemaakt.........maar ja dat is dus het probleem.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 13:58

ja hier nog eentje!Quentin doet het ook!

ik maak hem altijd vanaf de singel vest en dan van binnen naar buiten door het bit.

het irritante is dat ie als de slof dan loshangt steeds zn hoofd scheef doet om die losse slof vast te pakken, echt irritant!

dus rij k maarniet meer met slof, behalve als t echt niet anders kan maar das niet zo vaak gelukkig!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 14:08

Erg rot en frustrerend als die steeds die slof pakt.

Misschien weet ik een oplossing.

Er zijn mensen bij ons op de manege geweest, die jonge springpaarden trainden. Die reden ook met een slof maar dan zit ie tussen de benen aan de singel vast. Ging door de keelriem en door de bitringen en dan naar de hand.

Misschien dat ze daarom zo reden, omdat anders het paard steeds de slof zou grijpen. Of het zorg ervoor dat ze wat meer druk krijgen ofzo ?

Misschien heb je er wat aan! Ik zou graag nog wel reacties van anderen horen over mijn reactie.

Groetjes en succes in iedergeval!

BounceBabe

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 14:27

Je kan ook een martingaalriem/beugelriem om zijn halsdoen en daar de slof doorhalen.
Dat vind ik persoonlijk veiliger voor je hoofdstel Haha!

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 14:51

Wat dacht je van een heeeeel smerig goedje op het stuk te smeren waar hij de slof vastpakt? Cribox ofzo heet dat spul. Je hebt het ook in sprayvorm en word normaal gesproken gebruikt tegen staart- en dekenbijten e.d. Misschien dat iets van azijn ofzo ook helpt! Succes!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 14:59

Sjuimpje schreef:
Je kan ook een martingaalriem/beugelriem om zijn halsdoen en daar de slof doorhalen.
Dat vind ik persoonlijk veiliger voor je hoofdstel Haha!


Met buitenritten kan Immes nogal eens sterk zijn en dan doe ik hem ook een slof om. Deze gaat dan achter het voortuig langs, waardoor hij ook veilig is met buitenrijden (kan er niet in gaan staan en kan ook niet erin happen).

Toos paardloos

Zonnetje81
Berichten: 18587
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 16:00

imker"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Je kan ook een martingaalriem/beugelriem om zijn halsdoen en daar de slof doorhalen.
Dat vind ik persoonlijk veiliger voor je hoofdstel Haha!


Met buitenritten kan Immes nogal eens sterk zijn en dan doe ik hem ook een slof om. Deze gaat dan achter het voortuig langs, waardoor hij ook veilig is met buitenrijden (kan er niet in gaan staan en kan ook niet erin happen).
[/quote]

Dit is wel een goede! Nog niet aangedacht eigenlijk. Iets erop doen lijkt me niet handig, dan zit het ook aan mijn handen!! En dat spul is om te Misselijk .

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 16:03

Mijn paard doet het ook weleens als ik met slof rijd, maar als ik dan been geef houdt hij er wel mee op. Dan is hij weer op mij geconcentreerd
Ik heb de slof trouwens altijd tussen de benen aan de singel vast en dan van binnen naar buiten door de bitringen naar mijn hand.

Een martingaal omdoen en hem daar doorheen halen is een goede oplossing, dat heb ik al eens vaker gezien

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 16:41

zag op een foto in de bit (dacht ik) dat ze het gedeelte van het bit naar de singel (tussen de benen door) in elkaar hadden gedraait...
Heb verder absoluut geen verstand van slofteugels, dus of het een tip is weet ik niet

Zonnetje81
Berichten: 18587
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 16:56

stef schreef:
zag op een foto in de bit (dacht ik) dat ze het gedeelte van het bit naar de singel (tussen de benen door) in elkaar hadden gedraait...
Heb verder absoluut geen verstand van slofteugels, dus of het een tip is weet ik niet


Denk dat ie dan niet meer glijdt........

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 20:34

BounceBabe schreef:
Erg rot en frustrerend als die steeds die slof pakt.

Misschien weet ik een oplossing.

Er zijn mensen bij ons op de manege geweest, die jonge springpaarden trainden. Die reden ook met een slof maar dan zit ie tussen de benen aan de singel vast. Ging door de keelriem en door de bitringen en dan naar de hand.

Misschien dat ze daarom zo reden, omdat anders het paard steeds de slof zou grijpen. Of het zorg ervoor dat ze wat meer druk krijgen ofzo ?

BounceBabe


Ik denk dat dit vooral is om te voorkomen dat die paarden in de slofteugel springen met hun benen als ze een sprongetje maken... Maar wordt de werking niet anders op deze manier?

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 17:02

joyce B"]
[quote="BounceBabe schreef:
Erg rot en frustrerend als die steeds die slof pakt.

Misschien weet ik een oplossing.

Er zijn mensen bij ons op de manege geweest, die jonge springpaarden trainden. Die reden ook met een slof maar dan zit ie tussen de benen aan de singel vast. Ging door de keelriem en door de bitringen en dan naar de hand.

Misschien dat ze daarom zo reden, omdat anders het paard steeds de slof zou grijpen. Of het zorg ervoor dat ze wat meer druk krijgen ofzo ?

BounceBabe




Ik denk dat dit vooral is om te voorkomen dat die paarden in de slofteugel springen met hun benen als ze een sprongetje maken... Maar wordt de werking niet anders op deze manier?
[/quote]

Zou heel goed kunnen ja, niet aan ged8:D Of de werking anders word, iets pittiger missschien, angezien het via de keelriem loopt

Groetjes BounceBabe

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 15:09

Of misschien de sperriem strakker? Bij mijn pony zit de sperriem heel erg strak. (Op advies van een zeer goede instructrice met veel ervaring) Hij krijgt z'n tanden niet makkelijk van elkaar af.
Of gewoon een tikje met de zweep, gewoon dat hij zijn koppie bij de les moet houden en niet bij de slofteugel.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 15:24

Mosterd erop smeren waar hij hem vast kan pakken Extreme duivel

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 21:28

Antibijtspray helpt goed
browny kaut altijd op halstertouwen, hadden antibijt erop gespoten ze heeft het touw niet gepakt, het stink alleen ontzettend Haha!

Slof moet toch vanaf je hand naar de bitring, aan de buiten kan erdoor en dan naar de singel?
Dus hand, buiten en dan singel?

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 07:52

zo heb ik het wel geleerd en doe ik het ook met touwtjes als ik longeer... (rijd nooit met slof)

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 20:01

Ik ga mee met de tip van Sjuimpje. Ik doe hem zelf altijd achter de martiingaal of het borsttuig langs. Let wel, nu is het nog spelen wat hij doet, maat het kan ook anders worden. Ik heb er eentje gehad die in het parcours tijdens de sprong de martingaal vastpakte en niet meer losliet. Je kunt je wel voorstellen wat een klap dat is geweest toen we niet op de "normale" manier landde na de sprong, dus voorzichtigheid geboden!!


Zonnetje81
Berichten: 18587
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 20:12

Ratjetoe schreef:
Ik ga mee met de tip van Sjuimpje. Ik doe hem zelf altijd achter de martiingaal of het borsttuig langs. Let wel, nu is het nog spelen wat hij doet, maat het kan ook anders worden. Ik heb er eentje gehad die in het parcours tijdens de sprong de martingaal vastpakte en niet meer losliet. Je kunt je wel voorstellen wat een klap dat is geweest toen we niet op de "normale" manier landde na de sprong, dus voorzichtigheid geboden!!


Ja indd dadelijk slaat hij het vast. Heb ik al ooit gehad met hem. Ik had hem gelongeerd en de gogou de touwtjes om zijn nek vastgemaakt. Toen had die sukkel dus die touwtjes in zijn mond gepakt, ik zag dat en hij schrok omdat ie wist dat het niet mocht en gooide zijn kop omhoog waardoor de touwtjes vastsloegen in zijn mond waardoor hij weer in paniek raakte een beetje. Gelukkig kreeg ik hem zo ver dat hij niet ging hangen en kon ik ze los maken. Heel zijn mond kapot omdat de knippen net vervelend tegen zijn tandvlees kwam........... Zo zie je maar dat een ongelukje in een klein hoekje zit.

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:18

Ach ja de ene kant is het leuk en aan de andere kant niet!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 12:50

Leuk???

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 10:54

Misschien kun je eens proberen om met een elastiek te rijden (een halsverlenger, maar dan aan de singel vastmaken). Lachen

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 14:49

ff off-topic, maar waarom een slof? veel mensen rijden ermee om gewoonte, ik zeg niet perse dat dat bij jouw ook zo is, maar als die slof bijna altijd slap hangt, kan je hem er mischien beter afhalen

Don't take life to serious, you never get out of it alive...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers