Obsession heeft zijn voet verbrand !

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Obsession heeft zijn voet verbrand !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 00:36

Vanmorgen vroeg kwam ik op stal om de paarden te voeren, zie ik ineens dat obsess en een mega dikke poot heeft! Het was alleen geen vocht ofzo want het was echt keihard!
Ik schrok me rot dacht aan dikke bloedvergiftiging ofzo, was de avond ervoor helemaal niets mee aan de hand!
Dus ik Obs uit zn hok gehaald en op de wasplaats gezet. Goed gekeken en gevoeld, zaten er allemaal kleine korstjes op. Ik dacht eigenlijk meteen aan mok maar dat is niet echt logisch met zulk droog weer. En zo spontaan komt dat ook niet opzetten dacht ik Verward
Dus Da gebeld en die kwam vrijwel meteen.
Blijkt dus dat hij zn (witte) voetje verbrand heeft!
Ik wist niet eens dat dat kon! Scheve mond
Dat ze hun neus weleens verbranden door de felle zon wist ik wel maar dat witte voetjes daar ook gevoelig voor zijn niet.
Nou in ieder geval heeft hij een spuit gehad tegen die dikke poot en nu moet hij 10 dagen lang iedere dag een verband om met zalf eronder.
Ik mag wel gewoon rijden verder en hij was er ook niet kreupel op ofzo.
Vond het maar vaag, ik had er echt nooit over gehoord.
Als het na 10 dagen niet over is komt hij weer kijken.


New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 00:40

Zoo hee, ik heb er ook nog nooit van gehoord! Weer wat geleerd! Arme obsess Scheve mond . Hopelijk gaat het snel weer over en verzorg hem maar extra goed! Lovers

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 00:48

Hot feet!
Nou, dat is idd wel een heel aparte aandoening, nu maar de Zwitsal-in-het-zonnetje in grootverpakking inslaan Cool

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Alja

Berichten: 25573
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 00:52

och wat zielig noor obsession
hopen dat het over 10 dagen wel over is, moet hij de zon nu ook mijden??

ONDERSCHRIFTLOOS

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 00:56

raar hoor, maar goed dan dat je de dierenarts er meteen bijgeroepen hebt!
Nou maar hopen dat hij snel weer oke is.

:)

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 06:32

Heb je zijn voeten opgeschoren? Wij hebben het vroeger ook eens gehad met een tuiger met veel wit aan de benen. Iedere week werden zijn voeten lekker kort opgeschoren voor de wedstrijden en ja hoor, ook 4 benen zwaar verbrand...
Hij kwam dus alleen nog maar buiten met bandages en springschoenen om totdat het haar goed aangegroeid was. Dan maar met harige pootjes op concours Lachen

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 08:49

verrek... Ik loop al weken Orbaldo te smeren met mokzalf omdat ie zware mok heeft aan alleen het witte voetje.
maar zoals jij het beschrijft.... Toch straks voor de zekerheid de veearts eens bellen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 08:54

MarijeR schreef:
Heb je zijn voeten opgeschoren? Wij hebben het vroeger ook eens gehad met een tuiger met veel wit aan de benen. Iedere week werden zijn voeten lekker kort opgeschoren voor de wedstrijden en ja hoor, ook 4 benen zwaar verbrand...


Ik heb het ook eens meegemaakt dat de mensen waar mijn pony toen stond de benen van hun tuigpaard geschoren hadden. Daar kregen ze flink spijt van, want hij verbrandde inderdaad zijn mooie witte benen.

Vervelend! Ik hoop dat het snel weer hersteld.

Judith

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:01

Oef Flair heeft 3 witte sokken, met veel haar gelukkig want ik ben altijd te lui om het te knippen Haha! Ik laat dat haar maar lekker zitten als ik dit zo hoor.

Arme Obses... veel beterschap voor hem.

28-09-2007
Nothing compares too you...

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:07

Sunny heeft 3 wite benen die geschoren zijn, maar ze staat overdag binnen en gaat s'nachts naar buiten..
Sterkte met hem!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:08

Jeetje, nou das is idd niet iets waar je aan denkt zeg. neusje ja, maar benen! Nou wens hem maar sterkte en voorlopig niet meer in de zon. of Factor 30 op de beentjes (moet je die felblauwe nemen)

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 09:23

gijsenkim schreef:
Jeetje, nou das is idd niet iets waar je aan denkt zeg. neusje ja, maar benen! Nou wens hem maar sterkte en voorlopig niet meer in de zon. of Factor 30 op de beentjes (moet je die felblauwe nemen)


Hij moet inderdaad met baby zonnebrand creme de wei in. Gelukkig heb ik genoeg van die zooi!
En ik heb toevallig ook die blauwe van nivea Haha!
Laatst bijgewerkt door obsession op 06-08-03 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:23

Jeetje dat wist ik ook niet zeg! Gelukkig is hij er niet kreupel op, maar leuk is anders.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:26

obsession schreef:
En ik heb toevallig ook die blauwe van nivea Haha!


Gaaaaf kleurtje he Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:19

Ik hou Yorghos om deze reden overdag zoveel mogelijk uit de zon. Meer dan een iets verbrande neus heeft hij gelukkig nog niet gehad, maar ik heb weleens een schimmel gezien met zonnebrand op zijn rug en benen...
Omdat Yorghos ook aardig wat wit heeft op zijn rug, ben ik een beetje voorzichtig met de felle zon. Hij staat nu overdag in de boomgaard en staat dan vrijwel de hele dag in de loopstal, komt alleen buiten om te drinken.

* To Belg, or not to Belg *

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:21

Klinkt heel bekend, dit heeft Ameretto vorig jaar gehad toen ik met hem op vakantie was in Drenthe. Ook een opgezet been, hij had er nog mok bij ook, die was aangewakkerd door de verbranding. Dat kan idd zo binnen een dag gebeurd zijn.

DA is geweest om hem ontstekingsremmers in te spuiten en ik moest het verder behandelen als mok (betadinescrub, zalf etc.). Gelukkig was het in een dag of vier over. Voortaan dus toch maar zonnebrandcrème gebruiken! En Kim, het kan bij Orbaldo idd ook een combi zijn, zal even topic zoeken...

[Edit] Topic gevonden: [MD] * mok door zonnebrand?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:10

Daarom vind mijn instructeur dat paarden met veel wit aan het been niet geschoren voetjes moeten hebben omdat die veeeeel gevoeliger zijn voor verbranding en mok.

Maar ik wist wel dat het kan. Maar het gaat wel weer over hoor!!! Fijn dat je wel mag rijden

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:12

Hahahah aaah gossie wat zielig!!! Wens hem maar veel sterkte met zijn zielige voetje!

geen

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:09

Ik ben dus even langs de veearts geweest zonet.
Orbaldo gaat nu 's nachts maar op de wei en overdag binnen.
Volgens hem kon ik het beste wel mokzalf blijven smeren ivm verzachtende werking

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:12

WIj hebben ook een welsh die had het ook, 4 witte voetjes, en alle 4 verbrand, gelukkig is het weg, maar ik zag de huid al weer een beetje gaan irriteren..:S

Hopen dat het snel overgaat! Succes ermee

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill

Pippa
Berichten: 88
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:48

Mijn tweejarige Indoctro heeft ook haar linker achterbeen verband. Was eerst dik en nu zitten er allemaal kleine korstjes op. Van de veearts witte emulsie gekregen om erop te smeren maar omdat het nog een jong geval is hoeft ze geen verband erover heen.
Vraag me af of er soms zonnebrandcreme voor paarden in de handel is, weet één van de bokkers dat???

pluk de dag

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:53

Ik heb nog nooit speciale zonnecrème voor paarden gezien, kijk wel altijd in ruitersportzaken of ik het kan vinden, maar dus nog nooit tegengekomen. Zelf gebruiken we altijd minimaal factor 20 (spray of crème) voor Ameretto, maar liefst nog sunblock.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:37

Huh?? Arme Obs!! Heb je er nu wel een beetje after-sun op gesmeerd? Knipoog

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:44

huh? dit heb ik ook nog nooit meegemaakt! mijn pony heeft wel een witte neus, en die verbrand af en toe wel, dus daarom smeer ik er steeds zonnebrandspul op! maar ditte... mag ik ook wel oppassen met mn pony! overigens staat die nu binnen vanwege die zon, maar als ze het land weer opgaat hoop ik toch niet dat ze dit krijgt!

arme obsie!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:46

We hadden hier vorigjaar ook een paard op stal dat zwaar verbrand was door het zonnetje: d'r hele neus en d'r onderbenen, alleen het baasje wilde er niet te veel moeite voor doen, dus heeft ze haar pony maar binnen gezet ook toen het al lang genezen was (het was te veel moeite om het arme beest in te smeren) en kwam soms maar 1x per dag smeren (zalfje van de DA voor de genezing) en soms niet terwijl dat 2 a 3 keer per dag moest, nee dit was erg zielig voor het paard. Ik hoop dat Obsession gauw op knapt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eepie, HarmanyL, Iris_Casper, joyce83, Sababber, sberg, sterregoud, SusanH en 94 bezoekers