stuk gelopen bij de singel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

stuk gelopen bij de singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 16:45

Mijn paard heeft zich met deze warme dagen stuk gelopen bij de singel. Niet op de plek van de singel zelf, maar aan de achterkant van de voorbenen (ik denk door het er tegenaan stoten met lopen). Er zitten rauwe, een klein beetje open plekjes.

Ik heb al een singelbontje gehaald.
Iemand nog andere opties?


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:47

Goed schoonspuiten na het rijden zodat alle zweet van het paard af is omdat zweet de wond blijft irriteren. Daarna goed droogstappen en als het kan verder niets aan de wondjes doen. Wel oppassen, met deze hoge temperaturen loop je eerder risico op ontstekingen. Singelbontje is zeker een optie, ook die moet echter wel goed schoon worden gehouden. Misschien anders een verkorte vacantie inlassen voor je paard?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:56

ja ik heb precies hetzelfe,mickey heeft op de buik niets maar aan het achterkant van het voorbeen,is ze een stuk kaal.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*


Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 16:58

Eleonoor schreef:
Misschien anders een verkorte vacantie inlassen voor je paard?


Tja, als het niet anders kan moet dat maar...
Maar ze heeft net 2 maanden vakantie gehad iv.m. met een blessure, dus ik was net zo blij dat we weer aan de slag waren!

Verder bedankt voor je tips, afspuiten deed ik ook al. Ik smeer de plekjes na het afspuiten ook in met wondzalf. Of is dat minder verstandig i.v.m. broeierig en plakkerig worden?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:03

Oei, dan kan ik me voorstellen dat je blij bent dat je weer wat kan doen.

Pablo had een dazensteek op zijn hoofd opengehaald. Op advies van de dierenarts moest ik uiteindelijk niets anders doen dan afspuiten zolang er troep uit kwam. Met de warmte liever niet iets opsmeren om het zachter te laten maken. Maar in mijn geval was het dus al open en ontstoken. Ik zou zelf denken aan een flinter dun laagje wondzalf maar alleen als het helemaal droog is. Dan trekt het snel in en kan het niet meer broeien of plakken. Lastig hoor, 30°C is ook iets te veel van het goede.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:30

Doe de volgende keer voor dat je aansingeld de benen naar voren optillen en "trekken".
Zou dat het vel allemaal voor de singel zit en dan is de kans op stuk rijden kleiner.

Brabantse Fries ;)

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 17:44

ReBaTi schreef:
Doe de volgende keer voor dat je aansingeld de benen naar voren optillen en "trekken".
Zou dat het vel allemaal voor de singel zit en dan is de kans op stuk rijden kleiner.


Ja, dat doe ik eigenlijk altijd al bij m'n zadel, maar bij het tuig eigenlijk nooit (gebruik ik ook niet zo vaak als m'n zadel)... Maar even extra aan denken dan! Haha!

Dank je!

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 03:03

je singel aantrekken zodat al het vel eronder zit? Ja maar als je beestje gaat lopen schuift het automatisch, wat de singelwondjes veroorzaakt. Wij gebruiken hierzo een soort van olie (het lijkt meer op wax en werkt tevens ontsmettend). Ik moest een beestje rijden met singelwondjes en voor je gaat rijden smeer je dat op zodat de huid wat zachter is en je singel niet schuurt. Na het rijden pas je hydrotherapie toe (goed afspoelen met een harde straal en koud water, zodat al het vuil eruit komt) en vervolgens weer dezelfde olie opsmeren. Als je geinteresseerd bent moet je me maar eventjes pb-en want dan zal ik kijken hoe het spul precies heet, maar misschien weten ze het wel op paardendrogist.nl en ik zou even kijken of het kan met iedere ontsmettende wax of olie (ik zou gaan voor de wax..)...

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 03:03

je singel aantrekken zodat al het vel eronder zit? Ja maar als je beestje gaat lopen schuift het automatisch, wat de singelwondjes veroorzaakt. Wij gebruiken hierzo een soort van olie (het lijkt meer op wax en werkt tevens ontsmettend). Ik moest een beestje rijden met singelwondjes en vor je gaat rijden smeer je dat op zodat de huid wat zachter is en je singel niet schuurt. Na het rijden pas he hydrotherapie toe (goed afspoelen met een harde straal en koud water, zodat al het vuil eruit komt) en vervolgens weer dezelfde olie opsmeren. Als je geinteresseerd bent moet je me maar eventjes pb-en want dan zal ik kijken hoe het spul precies heet, maar misschien weten ze het wel op paardendrogist.nl en ik zou even kijken of het kan met iedere ontsmettende wax of olie (ik zou gaan voor de wax..)...

Been there, done that!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 07:51

singelsrukking = niet rijden tot het helemaal over is in mijn ogen! Ik heb in het verleden gezien wat voor een groot gat er kan ontstaan als je dat niet doet op een stal waar ik werkte!

Mijn paard krijgt drukkingen van het stockzadel, en dat gebruik ik nu met de hitte dus ook niet, gewoon een Wintec vz erop en geod schoonmaken. En zoals hierboven al stond: de voorbenen naar voren trekken als je aangesingeld hebt, voor je opstapt, dat helpt!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110622
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 14:59

Hoi!!
Je moet het sowieso heel goed vet houden,bijvoorbeeld met Vaseline of uierzalf.Dan kan het niet gaan scheuren en kunnen die vieze vliegen er ook niet bij.
Een Neopreen single is ook altijd een goede optie.mijn paard had ook een stukke huid maar met zo'n singel KAN het gewoon niet open gaan.Het is erg zacht en er zitten geen harde deeltjes aan.
En anders is een GelSingelhoes van Alfa-gel(Merk) misschien aan te raden.Die kun je over je single heen doen en daar zit koele gel in.Je moet dan alleen wel goed aansingelen anders gaat ie draaien!!
Scheve mond

Succes!!!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:28

Paard bij ons op de manege had ook een singel wond.
Deze werd niet meer in lessen gezet. maar door een bepaald iemand gereden ZONDER zadel Haha!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 17:41

patriciavg schreef:
je singel aantrekken zodat al het vel eronder zit?


Juist niet, het vel moet eronderuit zijn.

Brabantse Fries ;)

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 22:22

Ow mijn pony eeft dit ook!
En nu je het zegt pas sinds dat warme weer
ook op dezelvde plek waar jij het zegt..
Zou het dan door de warmte komen??

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 07:40

patriciavg schreef:
Wij gebruiken hierzo een soort van olie (het lijkt meer op wax en werkt tevens ontsmettend). Ik moest een beestje rijden met singelwondjes en vor je gaat rijden smeer je dat op zodat de huid wat zachter is en je singel niet schuurt. Na het rijden pas he hydrotherapie toe (goed afspoelen met een harde straal en koud water, zodat al het vuil eruit komt) en vervolgens weer dezelfde olie opsmeren. Als je geinteresseerd bent moet je me maar eventjes pb-en want dan zal ik kijken hoe het spul precies heet, maar misschien weten ze het wel op paardendrogist.nl en ik zou even kijken of het kan met iedere ontsmettende wax of olie (ik zou gaan voor de wax..)...


Bedankt voor je tip!
Met het bontje en door steeds na het rijden goed af te spuiten gaat het al beter.
Dus ik blijf het nog even zo proberen.

Het gaat nu ook eindelijk wat minder warm worden, dat scheelt waarschijnlijk ook al een heel stuk.

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:51

Mocht het nou niet overgaan zo, dan zou ik toch maar ff een paar dagen "vrij" geven aan je paard. Je kunt hem dan eventueel ook longeren. Gewoon alleen met halster+longeerlijn of als ie moeilijk te houden is met hoofdstel+longeerlijn, iig niet met een longeersingel!!!

    Zolang je maar jezelf was, jezelf bent, jezelf blijft.
    Voor altijd.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:32

DE oplossing voor singedrukkingen:
als he tgenezen is, een Neopreen singel gebruiken
zijn helemaal niet duur en het paard krijgt nooit meer last
echt waar !!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:41

fjordenfan schreef:
DE oplossing voor singedrukkingen:
als he tgenezen is, een Neopreen singel gebruiken
zijn helemaal niet duur en het paard krijgt nooit meer last
echt waar !!


Mijn arabier heeft een heel dun huidje en ik gebruik dus ook neopreensingels en hij heeft nog nooit wondjes of kale plekken van de singel gehad!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:00

Fie, het zorgenkindje Ach gut

Je kan ook een singel nemen met van die uitsparingen.
Ik zie het bij Danno ook(van het tuig), nu ben ik al een paar dagen niet geweest en ben wel benieuwd hoe het eruit ziet.

Ik ga in iedergeval een schapen bontje kopen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:04

Cowgirl schreef: ik ga in ieder geval een schapenbontje kopen

Neem van mij aan: koop nou meteen een neopreen singel
bij een echt gevoelige huid helpteen schapenbontje niet voldoende
en dat kost zeker niet minder dan een dingel !

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 12:24

fjordenfan schreef:
Cowgirl schreef: ik ga in ieder geval een schapenbontje kopen

Neem van mij aan: koop nou meteen een neopreen singel
bij een echt gevoelige huid helpteen schapenbontje niet voldoende
en dat kost zeker niet minder dan een dingel !



die heb ik al een jaar of 3...

Maar met schapenbontje nu tijdelijk gaat het goed.
De plekjes zijn nog wel kaal, maar ze gaan niet meer open.

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:16

Ik heb een neopreen singel voor mijn paard maar zelf hier houd ze kale plekjes aan over..een schapenbontje van echt schapenbont is volgens mij de enige oplossing...het is wel veel euri maar dan heb je ook wat..omdat het namelijk een beetje vettig is..

!Update profiel!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Margarita_, IASCrawler, Saartjuh_b, Vagabondo, xPearl en 108 bezoekers