[JV] Jury's Vraag!!! Nadeel 1ste starter??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

[JV] Jury's Vraag!!! Nadeel 1ste starter??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 20:43

Hallo Jury's,

Ik zat echt met deze vraag...
Want wat ik denk is het volgende...
Ik vind dat als je met de Dressuur als eerste moet starten je altijd in de minderheid bent zeg maar.
Omdat de jury dan nog geen algemene indruk heeft van wat er in die categorie heeft gereden en daarom niet echt hoge punten durft te geven.

Want als je als laaste moet dan kan de jury zeggen van.. jah dit was toch wel de beste van alles wat ik heb gezien, maar als eerste jah.. mschien rij je dan wel heel goed en geeft de jury je zeg maar gwoon 1 w.p maar als ze het vergelijken met de rest wat dan toch na jou kwam het dan eigenlijk toch wel 2 w.p waard was.

Hebben jullie dit ook...
bekijken jullie de eerste starter anders als de laatste??

Ikk hoop dat jullie mij hier eerlijk antwoord op kunnen geven!!

Groejtes Laura
Laatst bijgewerkt door Pasha op 05-08-03 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 20:52

(Geen jury, maar geef toch antwoord)

Ik hecht er weinig waarde aan of ik nou als eerste, in het midden of als laatste moet starten.
Een goede jury jureerd wat hij/zij ziet en zal niet anders gaan jureren omdat hij/zij nog in moet komen of er juist zat van heeft.
De meeste jury's hebben wel al wat ervaring en hebben wel al een algemene indruk.

Of het wel eens gebeurd Verward
Vroeger had ik wel eens zo'n gevoel. Zeker als tijdens een proef van mijn zus een jury zijn broodje kroket interessanter vond Boos!
Nu houd ik me er niet echt meer mee bezig. Als ik merk dat een jury helemaal niet zit op te letten (om dat ik als een van de laatste start) vind ik dat natuurijk behoorlijk raar, maar je kan er toch niks aan doen.
Volgende keer beter...of als je 2 proeven mag rijden, de 2de proef beter Knipoog

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 22:22

(ben ook geen jury, maar antwoord toch Tong uitsteken )

Tijdens de jurycursus werd er verteld (mijn moeder heeft die cursus gedaan, en ik ben een aantal keer meegeweest) dat je als je zit te jureren, en de eerste combinatie in de ring hebt, deze altijd het voordeel van de twijfel moet gunnen.
Meestal begin je te voorzichtig. Als je twijfelt tussen een 6 of een 7, geef dan de 7.

Een jury moet altijd zo objectief mogelijk blijven, en gewoon jureren wat hij of zij ziet. Je moet de laatste combinaties niet jureren in vergelijking met de voogaande combinaties, maar je moet jureren en punten geven voor wat deze oefening waard was, vergeleken bij het ideaalbeeld.

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:41

Bettine schreef:
(
Een jury moet altijd zo objectief mogelijk blijven, en gewoon jureren wat hij of zij ziet. Je moet de laatste combinaties niet jureren in vergelijking met de voogaande combinaties, maar je moet jureren en punten geven voor wat deze oefening waard was, vergeleken bij het ideaalbeeld.


Zo is het inderdaad.
Maar jury`s zijn ook mensen (tenminste daar gaan we maar even vanuit Tong uitsteken ) en ik vraag me eigenlijk ook wel af in hoeverre het vergelijken van de verschillende combinatie`s in een ring -onbewust- een rol speelt.
Hebben jullie nooit (aan de juryleden dus) dat je denkt 'pff dit is wel een verademing' en durf je dan zeker te zeggen dat je zo iemand dan niet net even wat makkelijker die 8 geeft? (om maar even een voorbeeld te noemen Lachen )

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 00:09

Ik heb een redelijk vaststaand beeld van wat ik wil zien, dus in dat opzicht is je kans op een winstpunt niet echt lager.
Maar........ik moet wel toegeven dat als er echt de hele tijd vreselijk slecht wordt gereden, ik toch wel heel graag minstens 1 winstpunt kwijt wil, dus als er een combinatie binnenkomt waar je die met een beetje fatsoen aan kwijt kan, dan geef je hem ook eerder.

Niet dat dat nou zo correct is, maar dat gebeurt wel. Zoals al gezegd wordt, soms is een proef een verademing in vergelijking met de rest en die punt je dan wat hoger, ik tenminste wel.
Maar dan gaat het om die zeldzame dagen dat er echt slecht gereden wordt. Op een 'normale' dag maakt het volgens mij (bij mij) niets uit.
Ik weet wat ik wil zien, en dat beeld kan ik best wat langer dan een paar dagen vasthouden hoor. Knipoog

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 08:32

Ik heb jarenlang als allereerste mijn dressuurproef gereden.
Waarom ? Ik sprong ook, en daar hield de organisatie rekening mee door mij als eerste in te delen in de dressuurring.
Wat dat betreft ervaring genoeg dus, ik denk dat ik wel 50x als eerste gestart ben.
Mijn ervaring was dat het voor de doorgewinterde juryleden niets uitmaakte qua punten, kon er bijna altijd wel vrede mee hebben.
Bij de minder ervaren juryleden was het soms wel een probleempje, zowel negatief als positief.
Bij een goede proef had ik vaak het idee dat ik de punten niet kreeg, maar bij een slechte proef werd ik vaak weer te hoog beoordeeld.
Waardoor ik heel vaak op ongeveer hetzelfde puntenaantal uitkwam, het maakte dan niet zoveel uit of ik goed of slecht reed Clown
Soms had ik het gevoel dat ik de trentzetter was voor de rest van de deelnemers.
Nu heb ik het wel over 20 tot 12 jaar geleden, dus mijn ervaringen zijn wel erg gedateerd.
Ik heb het trouwens ook een keer (ja, 1x op de tig starts Knipoog ) meegemaakt dat ik voor een redelijke proef 2 vette winstpunten kreeg.
Het commentaar van de jury: "stel dat er geen betere combinaties meer komen dan kunnen ze in elk geval niet zeggen dat ik geen punten weg wil geven" Haha!
En bedankt

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:36

Als nummer 1 starten heeft enorm grote voordelen:

1. Je weet EXACT hoe laat je moet rijden, en dus hoe laat je moet opzadelen.
2. Het inrijterrien is meestal bijna nog leeg
3. Je kunt het gehele terrein en de ring (stiekem of legaal) verkennen
4. Er start nooit een zeer goede VOOR je.

Dit is voor mij duidelijk belangrijker dan het argument dat de jury de eerste meestal "gemiddeld" punt en de winstpunten aan het eind meestal iets makkelijker geeft (wellicht even een keer een statistisch onderzoekje naar doen. Da's niet zo moeilijk).

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:11

CGJ12 schreef:
Als nummer 1 starten heeft enorm grote voordelen:

1. Je weet EXACT hoe laat je moet rijden, en dus hoe laat je moet opzadelen.
2. Het inrijterrien is meestal bijna nog leeg
3. Je kunt het gehele terrein en de ring (stiekem of legaal) verkennen
4. Er start nooit een zeer goede VOOR je.

Dit is voor mij duidelijk belangrijker dan het argument dat de jury de eerste meestal "gemiddeld" punt en de winstpunten aan het eind meestal iets makkelijker geeft (wellicht even een keer een statistisch onderzoekje naar doen. Da's niet zo moeilijk).


Nog iets vergeten!!!!!!! Metdeze hitte is het nog lekker koel en dazen vrij D.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:13

Kijk da's nou praktisch!

en nog een punt:

6. Lekker snel weer thuis

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:39

CGJ12 schreef:
Kijk da's nou praktisch!

en nog een punt:

6. Lekker snel weer thuis

dat hoeft niet, als je als laatste moet starten is vaak direct erna al de prijsuitreiking, als je als eerste moet, kan dat even duren het maakt mij niet uit als hoeveelste ik moet starten, ik start graag als een van de eerste, zeker gezien al de genoemde voordelen alleen had ik laatst een jury die er erg veel moeite mee had de juiste punten in te schatten, helaas met als gevolg dat niemand een winstpunt had Huilen
als ik zelf jureer denk ik (hoop ik ook) dat ik iedereen de punten geef waar hij/zij recht op heeft of diegene nu als eerste of als laatste start en ook met wat voor paard/ ras hij/zij binnen komt!

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:46

Ik ben geen jury maar reageer toch even..
Ik vind dat de jury gewoon moet beoordelen wat hij/zij ziet en niet vergelijken met andere ruiters.
Als eerste starten vind ik zelf wel fijn, je weet precies hoe laat je moet starten en het is vaak nog niet zo druk op het losrijterrein Lachen

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:01

Pasha schreef:
Hallo Jury's,

Ik zat echt met deze vraag...
Want wat ik denk is het volgende...
Ik vind dat als je met de Dressuur als eerste moet starten je altijd in de minderheid bent zeg maar.
Omdat de jury dan nog geen algemene indruk heeft van wat er in die categorie heeft gereden en daarom niet echt hoge punten durft te geven.

Want als je als laaste moet dan kan de jury zeggen van.. jah dit was toch wel de beste van alles wat ik heb gezien, maar als eerste jah.. mschien rij je dan wel heel goed en geeft de jury je zeg maar gwoon 1 w.p maar als ze het vergelijken met de rest wat dan toch na jou kwam het dan eigenlijk toch wel 2 w.p waard was.

Hebben jullie dit ook...
bekijken jullie de eerste starter anders als de laatste??

Ikk hoop dat jullie mij hier eerlijk antwoord op kunnen geven!!

Groejtes Laura


Ik moest laatst als eerste, en ik was 1ste met !179! punten, terwijl die jury net de m1 of L2 ofzo had gejureerd.
Als je iets goeds laat zien, krijg je het wp wel, maar idd, er zijn jury's die t ( onbewust) toch lager punten.

Als je een goede proef laat zien, dan gaat het zeker wel lukken.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:00

CGJ12 schreef:
Kijk da's nou praktisch!

en nog een punt:

6. Lekker snel weer thuis

Nadeel:
1. Je moet lang op de prijsuitreiking wachten.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:37

paardje"]
[quote="CGJ12 schreef:
Kijk da's nou praktisch!

en nog een punt:

6. Lekker snel weer thuis

Nadeel:
1. Je moet lang op de prijsuitreiking wachten.
[/quote]

Slechts 1 op de 4 heeft een prijs, dus dat valt wel mee.

Maar ik breng snel mijn paard naar huis en kom na een uur of 4 wel terug zonder paard. (misschien eerder als het gezellig is).
En zoals ik al eens eerder gezegd heb, je kunt je prijs ook door een ander laten meenemen, of laten opsturen. Doet niemand moeilijk over. Als het moet geef je even een rekeningnummer en maken ze het zelfs over!!!

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:41

CGJ12 schreef:
. Als het moet geef je even een rekeningnummer en maken ze het zelfs over!!!


haha ik zie iedereen al bij het secretariaat staan om hun rekeningnummer door te geven, mochten ze prijs hebben, om vervolgens naar huis te gaan Haha!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:52

ja, dat moet niet iedereen gaan doen natuurlijk.........

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 10:02

Een hele goedemorgen allemaal

een jury moet de proeven altijd beoordelen op wat hij ziet
en dat doe ik dan ook

Weet je wie wel een voordeel kan hebben bij mij de laatste en wel in dit geval:

Jij rijdt lekker als eerste in een mooie ring
het weer is niet best en de laatste ruiters glibberen of gaan tot hun knieen door de blubber.
ongelijke voorwaarden dus in de ring
Nou dan moet je dus schipperen als jury vindt ik

Natuurlijk blijft het technische aspect staan maar soms vraag ik mij dan af als je zo'n paard ziet ploeteren wat als de ring droog was was het dan misschien toch een puntje hoger geweest. En daar hou ik dus wel rekening mee.
Natuurlijk fout is fout en wordt afgestraft.

Maar ik heb wel een keer gehad dat een paard een super mid. dr. liet zien over de diagonaal maar ruiter ging op tijd terug ivm de gladheid op de hoefslag Dus oefenig niet helemaal uitgereden maar toch goede punten

Of ze beginnen een goede mid.dr. en het achterbeen zakt bij B tot bijna over de kogel weg in de blub, paard maakt daarna een paar passen onregelmatig en pakt het daarna weer op. Nou dan kijk ik niet zo nou, ze hebben bij mij dan de voordeel van de twijfel.

Nee als eerste starten kan ook zijn voordelen hebben.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 18:21

Ohh Bedankt allemaal voor jullie reacties!!
Ja ik heb dit topic geplaatst naar aanleiding van de Gelderse wie eraan komt
want daarbij moet ik nou uitgerekent Daar als 1e Verward
Ik ben nog nooit ergens anders eerste geweest maar ik hoor altijd dat het zo naar is omdat de jurys dan geen punten durven weg te geven enzo..
Mjaa ik hoop dat dit op de Gelderse niet zo is En dat ze gewoon punten wat ze zien Haha!

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 20:24

Je bent in ieder geval niet van 1 jury afhankelijk Haha!

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 21:10

Moest ook altijd als eerste starten met mijn C pony.
Want je had dan CDE-Z1/Z2.
Nou dan gingen ze het rijtje af: C-Z1: was er niet.
C-Z2 oh oke startnummer 1: hiske geerts-benneton.
Sjah, ik heb er nooit nadelen aan gehad denk ik.
Aangezien ik een C pony had (heb Tong uitsteken), had die niet zoveel beweging, maar ja ze wisten niet wat er nog komen ging, en er zaten geen goede voor me, dus het was altijd eerlijk vond ik Haha!.
Want ze wisten niet dat ik misschien wel de slechtste was Haha! (was ik niet altijd: was ook wel eens 1ste van de CDE-Z1/Z2 Tong uitsteken )

veel succes en je bent idd niet van 1 jury afhankelijk, mooi meegenomen Tong uitsteken

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 16:50

Mjaa dat klopt er staat een jury bij C en H duss Haha! Hopen maar Haha!

hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 20:18

Nou ik heb het gemerkt vandaag met de Friese Kampioenschappen.. Moets als eerste starten en zette een netjes proefje neer in de L2. Von ik heel redelijk -> 155 punten. JURY UIT DUITSLAND geloof ik.. Maar verder was er kennelijk ook niet hoog gepunt. Ik was totaal 5e en er werd omgeroepen dat nr. 4 en 5 ook naar de Hippiade mochten maar 10 minuten later toch wer niet.. Wel minder. Helemaal happy dat ik toch mocht.. Krijg je dat weer!!! Boos! TSSS Clown Nah ja, jammer. Volgende keer beter!!

Groetjes Hester
PS 1xtje heb ik wel gehad dat ik als eerste start direkt 170 punten kreeg Tong uitsteken Haha! BETER!!!!!! Ging trouwens ook netjes dus wel verdiend.. En dat is nog het ergste -> als je het verdient maar niet krijgt. Bijv. mijn vader is veearts blablabla keurt pony's. Mijn pony heeft dus goede gangen (daar hebben we hem op gekocht) wat krijg ik: een 5 op de gangen!! WAAH Verward BESTE PROEFJE ever.. 150. Tsja, vent zat gewoon om zich heen te kijken. Bloos! Aardig hoor..

Groetjes Hester

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 20:44

Ik moest in Strassen de eerste dag als 2e en de tweede dag als 1e starten. Ik zag er zwaar tegen op maar mijn proef werd correct beoordeeld met 65,9% en een mooie 6e plek. Ik heb er nu niet meer zo'n moeite mee om als eerste te starten.

En Hesterv, op een kampioenschap wordt altijd strenger gejureerd dus met bijna 60% kun je tevreden zijn hoor!!! Welke juri was het uit duitsland??

hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 08:35

Ik weet het nog niet.. Heb mn couponnetje nog niet teruggekregen. Maar is 155 punten 60% dan?? Nee toch?? 156 is een wp dat is 55% toch?? Of heb ik een zonnesteek of zo iets? Verward Nah ja, zodra ik de jury weet zeg ik het wel even... Scheve mond niet leuke jury.. 155 en als 5e eindigen vink erg zuinig met de puntjes.. Ach gut

Groetjes Hester

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 19:39

hmzz.. njaa voglens mij zijn de meningen verschillend maar ik heb nou al heel veel horen zeggen van dat het niet waar iss!!
Duss njaa ik kan er toch nie veel aan veranderen!!