Heeft er dan niemand een Cruzado hier?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Heeft er dan niemand een Cruzado hier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 14:53

Ik ben sinds een week of 2 de eigenaresse van een veulentje, een Cruzado, een kruising dus. Die van mij is een Portugesa Cruzado, wat wil zeggen dat één van de ouder 100% Lusitano is. Je hebt ook Cruzado's waarvan één van de ouders 100% PRE is.

Ik weet dat er nogal verschil van mening is over wat de waarde is van een Cruzado, maar dat maakt mij niet uit. Ik vind het belangrijker dat het een leuk paardje voor me wordt, dan dat ze later een hoop geld waard zou zijn. Het is trouwens zo, dat als ik ermee door zou fokken, dat uiteindelijk de nakomelingen twee generaties verder weer in het Lusitano-stamboek zouden kunnen worden opgenomen. Er is namelijk één vreemde bloedlijn toegestaan in het Lusitano-stamboek.

Maar om terug te komen op de titel: Heeft er nog iemand een Cruzado?


abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:04

Limo is een Cruzado. Papa is Lusitano en ingeschreven en goedgekeurd, Mama is wel bekend en eveneens Lusitano, maar niet ingeschreven en daarom is hij een Cruzado-Lusitano.
Lindo is ook een Cruzado, maar dan door vermenging met Arabisch bloed.
Limonero heeft geen brandmerk, Lindo -helaas- wel (helaas doordat het heel slecht gezet is en een enorme wildvlees-groei heeft veroorzaakt), omdat hij Cruzado is, zit het op zijn linkerbil.


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 15:22

Jammer dat je foto's het niet doen in je profiel, want ik ben namelijk nogal nieuwsgierig.
Mijn bijrijdpaard is hetzelfde geval als Limo, zijn moeder is niet ingeschreven bij het stamboek en daarom is het een Cruzado. Hij is trouwens wel gebrandmerkt. 49 staat er op z'n hals aan de linkerkant en op z'n rechterbil staat een P met een cirkel er om.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:29

Citaat:
Ik weet dat er nogal verschil van mening is over wat de waarde is van een Cruzado


Nou, ik vind een Cruzado echt niet minder hoor... Vaak zijn die kruisingen (als we het dan over kruising Lusi/anda MAAL warmbloed/volbloed/... hebben ipv een Lusitano met halve papieren) veel geschikter om mee te draaien in de dressuursport. Ze hebben (als het meezit) het voordeel van de verzameling van de Iberische rassen en het voordeel van de ruime gangen van de warmbloeden/...

Ik heb een hele mooie Cruzado (valkkleurig/kruising arabierxLusitano) gezien op het Internet, maar die was helaas heel erg snel verkocht, zodat ik er niet naar kon gaan kijken. Maar hij was voor mij zeker een optie geweest!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 15:38

Idra schreef:
Ik heb een hele mooie Cruzado (valkkleurig/kruising arabierxLusitano) gezien op het Internet, maar die was helaas heel erg snel verkocht, zodat ik er niet naar kon gaan kijken. Maar hij was voor mij zeker een optie geweest!


Die staat volgens mij op dezelfde stoeterij als waar mijn veulen vandaan komt. Was het een merrie met een hengstveulen?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:00

Nee, het was een hengst, was Z-dressuur, stond in Zuid-Frankrijk. Op de site van Quo Vadis geloof ik.

www.stalquovadis.com

Maar hij is verkocht.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:48

Wij hebben alleen maar cruzados, dus vijf.
De term 'cruzado' heeft geen enkel inhoud en in die zin waardeloos.
Er is niets 'mis' met een cruzado, doch een dergelijk veulen heeft niet meer dan slachtwaarde.
De waarde van een 3-jarige of oudere cruzado wordt bepaald door wat het paard kan en hoe het presteerd. Voor de fok heeft het ook alleen indeze zin 'waarde'. Een cruzado uit een P.R.E. zal nooit enig papier van betekenis krijgen noch ooit ingeschreven worden.
Een nog niet beleerde cruzado, van welke combinatie danook, is exact waard wat de koper er meer dan de slachtwaarde voor wil betalen.
Een 'doorsnee' apto escrito P.R.E. of Lusitano daarentegen heeft een redelijk vaste richtprijs en een soort van investeringswaarde. Dat is ook waarom de prijzen in feite vreemd hoog zijn.

Ik heb een érg fraaie Berber x Andalusiër hengst die heel goed op de training reageert. Als hij uit blijft groeien zoals hij dat nu beloofd, wordt het een uitzonderlijk mooie hengst. Toch zal hij nooit de waarde van een P.R.E. benaderen en hebben we er de slachtwaarde voor betaald.

www.homocaballus.net

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 10:10

@ Huertecilla -> Wat is de exacte vertaling/omschrijving van een apto escrito PRE/Lusitano? Wil het zeggen dat ze vol papier hebben?

Citaat:
iets 'mis' met een cruzado, doch een dergelijk veulen heeft niet meer dan slachtwaarde.

+ een klein beetje gevoelswaarde Knipoog

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 10:52

escrito = ingeschreven (in het stamboek)
apto = geschikt (voor de fok)

Een apto is dus een goedgekeurde P.R.E.
Aan een niet-apto P.R.E. heb je nog minder dan aan een paard zonder papieren; de veulens worden niet ingeschreven en daarbij is het paard áfgekeurd terwij een papierloos paard zéér fraai en geschikt kan zijn.
De keuring is niet bijzonder streng zoals bij de KWPN en een afgekeurd paard is niet zo bijzonder.

Tuurlijk is er meerwaarde. Dat schreef ik ook; namelijk wat de eigenaar/koper er aan hecht.
Ons merrieveulen 'Zomer' gaat bijvoorbeeld niet zo snel weg en dat is dan bepaald niet alleen omdat haar vader prachtig is en moeder Luna mooi én het braafste paard is wat ik meegemaakt heb.
We blijven ons verbazen over de kleuren van Zomer; ze is schimmel dus witte haren in de vacht, maar op het moment heeft ze vooral een bonte verdeling van vier duidelijk verschillende kleuren bruin en een paar 'bonte' vlekken met duidelijk meer witte haren door het bruin. Ook veranderen de kleuren van intensiteit met de hoek van het zonlicht. Tis net een toverbal.

www.homocaballus.net

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 10:53

Hengsten die APTO zijn, zijn gekeurd voor de dek, bij merries is dat APTA. Apto inscrito zal dus 'het ingeschreven als apto' zijn (aangezien inscrito lijkt op het Franse inscrire). Hengsten en merries krijgen op hun papier een stempel dat ze APTO (como reproductor)/APTA zijn.

Elke 'PRE' heeft een vol papier, maar dat wil nog niet zeggen dat ze APTO zijn, daarvoor moeten ze eerst gekeurd worden.

Of was dat je vraag niet?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 10:54

Oei, we waren tegelijk, sorry

Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:02

Ik heb ook een cruzado, zijn vader is Imatador; een goedgekeurde PRE en zijn moeder is een KWPN'er. Als je wilt kan ik een foto naar je emailen. Hij heeft jammer genoeg niet zo veel van zijn vader, al kan hij wel goed verzamelen en is hij een schimmel!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ptl4ever en 24 bezoekers