Hoeven en vocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Hoeven en vocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 12:19

Het is tegenwoordig nog al een issue :

De hoeven van je paard van genoeg vocht voorzien. Lachen

Is allemaal heel logisch als je de redenen en uitleg leest , de hoef heeft vocht nodig om goed soepel te blijven.

Maar waarom vind ik het dan zo'n onzinnig idee om maar te gaan smeren , of als een zombie met de tuinslang die hoeven staan te besproeien , of je paard met elke hoef in een bakje water te zetten Clown

Ik vraag me dan toch af of dat nu echt helpt , en of het echt wel nodig is Verward

Ik bedoel , ten eerste omdat paarden al eeuwenlang gewoon pech hebben als het een tijdje droog is. Maar dat zegt niks natuurlijk , er worden ook al eeuwen hoefijzers op geslagen en dat is ook niet ideaal .

Maar ook hou ik niet van dat geknutsel , die hoeven moeten het zelf maar aankunnen en zichzelf in conditie kunnen houden , ik heb altijd heel erg het idee dat wat je van buitenaf gaat toevoegen , door het lichaam als vanzelfsprekend ervaren gaat worden.

Zo van : er wordt toch wel vocht ''toegediend'' dus de hoef is er zelf niet meer mee bezig om voor zichzelf te zorgen.

En werkt het uberhaupt wel als je al het geduld hebt om , zeg , 10 minuten elke hoef van water te voorzien Verward

Daar heb ik ook zo mijn twijfels over Lachen .

Ofwel de vraag van dit topic :

Moet je hoeven het gewoon zelf uit laten zoeken , of moet je water ''toedienen'' , en zo ja : hoe ?


ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:27

Mijn vorige paard had ook altijd van die droge hoeven, en toen kwam iemand met de tip om lijnmeel te halen (dus geen lijnzaad), als je hier water bij doet, kan je het tot een papje mengen, en dit in de hoeven doen. Het blijft er redelijk goed inzitten en het vocht uit het papje trekt dan in de hoeven. Van mijn hoefsmid kreeg ik nog de mededeling dat je wel de hoeven in mag vetten, maar dan bijvoorbeeld alleen de zijkant, niet de hele hoef in 1 keer, zodat het vocht van onderen en wel in kan, maar niet eruit aan de zijkanten. Klinkt op zich wel logisch.

~Turbohoof Solutions ~

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:35

pmarena schreef:
Ik vraag me dan toch af of dat nu echt helpt , en of het echt wel nodig is Verward


Mijn paard staat heel de dag op het land, en snachts in haar stal.
Die hoeven brokkelen als een gek met dit weer.
Het ziet er niet uit.
Daarom gebruin ik hoefvocht.

Brabantse Fries ;)

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 12:38

En , werkt het ook echt ? Lachen

De mijne staat nu overigens al een maandje of 5 dag en nacht buiten (klein kuddetje) , en gaat in de winter 's nachts naar binnen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:40

de tip: De waterbak over laten lopen zodat ze met drinken in de modder staan (en ja dan moet je met dit weer flink wat water gebruiken).
En dat helpt echt.

:evaw:

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:41

Kweet niet of het werkt.
Ben er nog maar pas mee begonnen.
Over een maand hoop ik toch wel resultaat te zien Knipoog
Men zegt van wel Haha!

Brabantse Fries ;)


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:44

Waarom zou je de natuur niet een handje helpen? Als je zelf een droge of juist vette huid hebt, dan heb je daar vaak ook last van. En er zijn ook smeerseltjes om daar iets aan te doen. Brokkelhoeven zijn geen pretje, dus liever voorkomen en als dat niet meer gaat: proberen er iets tegen te doen. Gezonde hoeven zijn essentieel, het gezegde is niet voor niets 'no feet, no horse'.

Wij gebruiken sinds kort Hoefvocht van de Paardendrogist, op aanraden van de hoefsmid. Maar we gebruiken het nog te kort om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Zie ook mijn reactie in [MD] Harde hoeven met scheurtjes??? En nu...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:49

Sjimmy schreef:
de tip: De waterbak over laten lopen zodat ze met drinken in de modder staan (en ja dan moet je met dit weer flink wat water gebruiken).
En dat helpt echt.


Zo doen wij het ook, met nog een klein verschil: wij hebben een "modderbak" gemaakt Lachen !
Naast de drinkbak hebben we een stuk plastik op de grond gelegd, met daar omheen 4 dunne boomstammetjes (om een randje te krijgen).
We hebben er een laag aarde/zand in gedaan en legen , bij het water verversen, daar altijd de drinkbak in (en maken het evtl. nog wat vochtiger). De paarden staan er graag in en de hoefsmid vroeg bij de laatste keer bekappen, hoe we het voor elkaar kregen dat de hoeven nog steeds redelijk elastisch waren Lachen !!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 12:55

Dat zou ik zeker weten ook doen Sterre , als ik een eigen wei had Lachen
Maar dan zijn er nog wel meer dingen die ik zou doen

Ik kan hier op het land best met een stevige work-out Haha! de koeien-drinkbak over laten lopen , maar dat water is eerder weg dan ik de wei uit ben , dus dat is een gebed zonder eind.

Overigens heeft Rena geen probleemhoeven hoor , als je nu een paard hebt met een probleem zoals brokkelhoeven dan moet je dat idd gewoon aanpakken. Maar in dit topic heb ik het even over gewone stevige hoeven , waar dus in principe niks aan mankeert , maar die als het niet regent weinig vocht krijgen. Natuurlijk wel bijna elke dag even met afspoelen onder de tuinslang of andere natte werkzaamheden , maar niet speciaal voor de hoeven. Lachen

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:01

Voorkomen is beter dan genezen, denk ik altijd maar. Knipoog

Je hoeft IMO gezonde hoeven niet stelselmatig iedere dag een vochtbehandeling te geven, maar zo af en toe kan nooit kwaad, om echte problemen voor te zijn. Als je je paard met deze hitte toch al vaker afspuit, dan krijgen de hoeven vanzelf genoeg vocht mee.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:14

Ik doe vaak de benen afspuiten van mijn pony en dan staat ze automatisch in een plasje water met haar hoeven.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:31

In de natuur kunnen paarden gemakkelijk in plasse water lopen, als ze dat bij jou in de wei ook kunnen hoef je iid niet te helpen, maar anders krijg je toch snel dat ze uitdrogen, en in de natuur heb je tijdens een droge periode ook een grote hoeveelheid paarden dat de droogte niiet overleefd. Een paard in de we is niet natuurlijk, dus hoeven vocht toe dienen is niet de natuur helpen, maar iets wat je gewoon moet doen, het hoort erbij. een modderpoel waar het paard zelf in gaat is dan het meest natuurlijk, zorg bijvoorbeeld dat je een drinkbak hebt die vlik overloopt een paar keer per dag zodat er modder voor licht.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:35

Een nadeel van een modderpoel in de wei is weer dat mokgevoelige paarden daar last van kunnen krijgen. En dan heb je weer een ander probleem dat je moet aanpakken (mok dus).

Als je paard brokkelhoeven heeft en ook nog vatbaar is voor mok, dan moet je dus extra inventief zijn.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:39

dan gebruik je toch gewoon hoefvocht, is ook super spul

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:40

Klaas:

Karin schreef:
Wij gebruiken sinds kort Hoefvocht van de Paardendrogist, op aanraden van de hoefsmid.


Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:43

Karin"]
Klaas:

[quote="Karin schreef:
Wij gebruiken sinds kort Hoefvocht van de Paardendrogist, op aanraden van de hoefsmid.


Haha!
[/quote]

Gebruik ik ook op aanraden van de hoefsmid! Ideaal spul

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:47

Sjimmy schreef:
de tip: De waterbak over laten lopen zodat ze met drinken in de modder staan (en ja dan moet je met dit weer flink wat water gebruiken).
En dat helpt echt.

doen wij ook
en dat helpt goed.
En de er was van de winter 1 mok paard, maar die heeft daar nu geen last van.
Dit omdat de rest van de tijd, de huid toch wel weer opdroogd in tegenstelling met een helemaal natte wei.

En wat betreft de vergelijking met paarden uit de natuur.
Ik kan me voorstellen dat die met dit weer regelmatig pootje baden in een meer als ze toch gaan drinken.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:49

jah ik weet het veel mensen gebruiken hoefvocht gelukkig, maar hoefvet moet je iig niet gebruiken

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:03

Ik gebruik tegenwoordig op aanraden van de hoefsmid: 1/3 deel appelazijn met 2/3 deel slaolie dit goed roeren of schudden en dan er snel op smeren (olie en azijn mengen nl niet), werk erg goed en is stukken goedkoper dan al die hoefvetten of hoefvocht.

Pantykous

Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:08

ik gebruik hoefvocht van de paardendrogist, dat werkt super, is zuinig in gebruik en niet eens duur!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:23

Ik doe niks aan de hoeven van mijn paard eigenlijk en ze zien er heel goed uit. Ik spuit zijn benen iedere dag af en daar profiteren zijn hoeven ook van. Hoeven brokkelen niet en zien dr eigenlijk heel goed uit Lachen

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:32

Sterre: goed idee , die ga ik eens uitproberen.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:56

Ik gebruik op aanraden van de smid hoefolie! Waarom zou dat niet goed zijn dan?

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:35

Hoefolie en hoefvet sluit de hoef af voor vocht van buitenaf. De hoef droogt dan juist eerder uit dan dat-ie minder droog wordt.

Onze hoefsmid raadt olie en vet daarom juist af bij droge hoeven.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:46

Maar als je de hoef eerst goed nat maakt en dan invet, sluit je dan het vocht niet juist op in de hoef??


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 33 bezoekers