Spoed!!! Paard valt neer tijdens rijden!!!5 aug.03

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Spoed!!! Paard valt neer tijdens rijden!!!5 aug.03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 22:18

Vanavond ging ik met mijn driejarige merrie Tiqueté rijden. Ze was de hele tijd al wat sloom, maar dat is niet zo verwonderlijk na de afgelopen weken en met die hitte. Ik reed in de wei (dus niet stoffig ofzo).

Na zo'n kwartier a twintig minuten (waarvan hooguit honderd meter draf) stopte ik. Ik liet haar halthouden (had mijn rechtervoet ook al uit de beugel, gelukkig) en toen gebeurde het volgende. Ze stond dus stil en toen zakte ze eerst een beetje door haar voorbenen. Ze probeerde weer overeind te komen, maar nog voordat ze weer goed stond lag ze al helemaal op de grond. Ze lag niet gestrekt op haar zij, maar "gewoon" op haar buik. Ik ben van haar afgegaan, heb de singel losgemaakt en het zadel van haar afgehaald. We probeerden haar overeind te krijgen, maar het lukte haar niet. Na zo'n dertig seconden zo gelegen te hebben (inmiddels ook het hoofdstel afgedaan) begon ze al liggend wat gras te eten en wat later stond ze weer op. Er was toen niets meer van te merken.

Voor de duidelijkheid, ze is dus niet helemaal bewusteloos geweest. Ze wou ook niet rollen ofzo.

Ze staat bij kennissen, die zijn op dit moment op vakantie. De zus van die vrouw (dierenartsassistente) past op het huis. Ik heb het haar ook verteld. Haar advies was om gewoon tot morgen te wachten met de veearts bellen.

Wat kan dit geweest zijn?

Eadem mutata resurgo.


shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 22:26

Het lijkt mij het beste om de dierenarts er naar te laten kijken.
Het zou meerdere dingen kunnen zijn,
Geen enkel paard valt zomaar neer.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 22:29

Ja, het eerste wat ik morgenochtend doe is de veearts bellen.

Eadem mutata resurgo.

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:04

Inderdaad zsm de dierenarts bellen! succes ermee! En laat het ons even weten als de da geweest is, ben wel heel benieuwd!

Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 23:05

Luci en Shasta, bedankt voor jullie snelle antwoord. Ik laat het weten als de dierenarts geweest is.

Eadem mutata resurgo.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:23

Jeetje dat is schrikken. Als ik dit soort berichten lees, realiseer ik mij altijd weer hoe fijn het is als het goed gaat met je paardje!!

Wat jij boven beschrijft, heb ik wel meer gezien bij een paard op de manege waar ik gestaan heb. Precies hetzelfde zoals jij het verteld, paard ook helemaal onderzocht maar gelukkig niets kunnen vinden!!!
Het is 2x voorgekomen en daarna nooit meer.....en wat het geweest is, weten ze nog steeds niet!
Ik hoop dat dit ook bij jouw paard zo is, dat ze niets kunnen vinden en dat het ook niet meer voorkomt!!
Maar ik begrijp goed dat je erg ongerust bent! Sterkte ermee!!!

Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 23:31

Stephany, ik moet al blij zijn als het een week helemaal goed gaat met haar. Ik weet eigenlijk niet wat ik moet hopen, ik denk dat ik het prettiger zou vinden als er wel wat (alsjeblieft niet ernstigs)gevonden wordt, dan weet je tenminste wat er precies is.

Eadem mutata resurgo.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:45

Het zou oververhitting kunnen zijn geweest. Dat het nog iets te warm was en je net iets te veel van je paard hebt gevraagd.
Maar ik zou ook maar even de dierenarts laten kijken.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 07:00

Het vreemde is dat ik haar in de tweeenhalve maand dat ik haar nu heb nog nooit echt heb zien zweten. Het meeste zweet tot nu toe was een plekje van de singel en een heel klein plekje waar het zadel zat. Ook gisteren was er geen druppel zweet te vinden.

Eadem mutata resurgo.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 07:46

Cupid schreef:
Het vreemde is dat ik haar in de tweeenhalve maand dat ik haar nu heb nog nooit echt heb zien zweten. Het meeste zweet tot nu toe was een plekje van de singel en een heel klein plekje waar het zadel zat. Ook gisteren was er geen druppel zweet te vinden.


Misschien is dat het wel.... Mensen raken ook oververhit als ze niet meer kunnen zweten, bijvoorbeeld omdat ze geen vocht genoeg meer hebben om te zweten.


Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 08:12

De veearts komt rond twee uur. Oververhitting leek hem erg onwaarschijnlijk. Zodra ik terug ben komt er natuurlijk een verslag.

Eadem mutata resurgo.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:11

He sterkte zeg! Dat is schrikken zeg.

:evaw:

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:37

Sterkte we wachten op het verslag!!!!
Ik hoop iig niet voor je en je paard dat het iets ernstigs is!!!

Live,LOve,'ndLaugh

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:40

Eerder ooit een pony gezien die het als truucje deed als ie er geen zin in had. Ging er gewoon bij liggen...........

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:50

Klopt, CGJ12, dat kan inderdaad ook goed voorkomen. OMdat ze rustig gras ging liggen eten denk ik niet dat er iets ernstigs aan de hand is, maar het is altijd wijs om lichamelijke oorzaken uit te sluiten voordat je denkt dat het gewoon staken is.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:06

Heeft hij/zij wel genoeg water? Verder raad je je aan om de DA te bellen en niet op het heeste punt van de dag rijden.. je weet maar nooit wat het kan zijn

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:14

Ow wat raar.
Ik kijk nu met die hitte extra goed uit.
Hoort wel vaker van paarden die hitte beroerte krijgen.
Ik doe iets of s'ochtens heel vroeg of s'avonds heel laat.

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:13

Cupid schreef:
De veearts komt rond twee uur. Oververhitting leek hem erg onwaarschijnlijk. Zodra ik terug ben komt er natuurlijk een verslag.


En?????

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 14:30

Haar longen, hart, temperatuur en slijmvliezen zijn gecontroleerd en dat was allemaal goed. Het zou een steek van een daas kunnen zijn, maar anders wist de veearts het ook niet. Ik hoop maar dat het niet vaker gebeurd.

Eadem mutata resurgo.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:33

Dat hoop ik ook voor je!

:evaw:

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:56

Bij mij in de buurt zakte vorige week ook een paard door zijn benen. Hij ging nog net niet liggen, maar het scheelde weinig. Hij was ook erg suf. Volgens de DA was het een oververhitting. Die dag was het erg benauwd, maar niet zonnig. Waarschijnlijk kon hij zijn warmte niet kwijt en werd hij daardoor even suffig. Heel akelig, maar het ging gelukkig snel weer over.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:16

Mijn pony had ook eens een lichte hitteslag. Toen viel hij om (lag gestrekt) en hij hijgde. Hij stond midden in de zon i.p.v. zijn koele stalletje. Dat was dit voorjaar en meneer had het te warm gekregen in de zon met zijn dikke wintervacht.
Ik heb hem de stal ingedaan (hij kon wel opstaan) en een vochtige/koele doek achter zijn oren en na 15 minuten was hij weer normaal.


Succes, hopelijk gebeurd het niet nog eens!! OK dan!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:23

Mijn gevoel zegt dat het door de hitte komt . Zeker als ze niet zweet raakt ze haar warmte niet kwijt. En vergeet niet dat wij Hollanders deze temperaturen niet gewend zijn! Natuurlijk wel even in de gaten houden.
Ik neem aan de ze schaduw en voldoende water heeft overdag??

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:26

zucht.......waarom weten veeartsen trouwens altijd zo weinig??

There is no reality, only perception.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:35

ellenlouise schreef:
zucht.......waarom weten veeartsen trouwens altijd zo weinig??

Dat vraag ik mezelf ook steeds af!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, callass, Contemplate, Neon en 9 bezoekers