Onze eerste sgw-les!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Onze eerste sgw-les!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 08:59

(Lang verhaal Haha!, foto's staan hier: [ITP] foto's van onze eerste crossles:
)
Ja, gisteren was het dan eindelijk zover. Aangezien Pablo en ik SGW plannen hebben (ikke dus eigenlijk, hij moet gewoon mee Knipoog) heb ik me ingeschreven voor de SGW week in Ermelo. Die begint maandag en voor die tijd wilde ik de eerste groenigheid van ons samen wat weg hebben, dus had ik Rob Jansen maar eens gebeld (oa op aanraden van MariekeTenCate hier) en een lesje afgesproken. Pablo had verder al eens in Helvoirt en op het oefenterrein in Berlicum wat crosssprongetjes gedaan, maar dus toch wel redelijk onervaren. Mijn eigen SGW ervaring dateert ook uit '91/'92 met Trammelant, dus een lesje leek me nog niet zo'n slecht idee. Pablo is verder een angsthaas eerste klas, al krijgt hij het laatste jaar steeds meer vertrouwen en zelfs zelfvertrouwen. Dus gisteren op naar Nijmegen.

De les begon om 7 uur, dus we waren er op tijd; even rondlopen, terrein (en de hindernissen Haha!) verkennen, en kennis maken. Bij het rondlopen over het terrein had ik zoiets van"hm, beetje hoog Verdrietig Ik geloof niet dat er voor ons veel bij zit." Met name de boomstam voor het water en de picknick tafel vond ik erg indrukwekkend (naast een heleboel andere sprongen waar ik niet eens naar wilde kijken Haha!).

Daarna opgezadeld en Pablo mee naar het weiland. Die liep onaangedaan rond tussen al het raars, dus dat viel al niet tegen. Even met Rob gepraat ("leuk paard!"), verteld wat voor ervaring we hadden en daarna wat losgereden. Voor de echte crossgalop (vlot, opgericht paard, lekker tegen je hand oplopen en verlicht zitten) moest bij mij het kwartje nog even vallen (raar, als je altijd je paard rond en door de hals probeert te houden) maar Pablo vond het prachtig *glimoogjes, waar gaan we heen*.

En toen begon het. Eerst een heel laag balkje, dan eens doorgalopperen naar een lage rioolbuis, allemaal geen problemen. Toen kwam de eerste verrassing van de avond: "Die kleine gastank daar (letterlijk dus, zo'n tank waarin ze benzine ed opslaan, je ziet wel bij benzinepompen, 50 cm hoog en breed, maar wel maar 2, 5 m smal Haha!), galoppeer er maar eens overheen. " Oke. Dan moet je hem dus wel heel recht tussen hand en been hebben *slik*. Maar dat viel niet tegen, de eerste keer sprong Pablo nog wat schuin weg, maar daarna keurig. Vervolgens de rioolbuis en schuin over het gastankje. Ook prima.

Verrassing twee: "galoppeer maar naar die eerste grote (= 90 cm hoog) gastank en dan in 4 (of 3, mag ook) naar degene erachter." Ik had die tanks dus wel zien liggen maar dat konden toch geen (beginners)hindernissen zijn ?: Wel dus Haha! Pablo sprong braaf, maar in ons parcoursgalopje werden dat dus 5 galopsprongen Bloos Daarna wat gewerkt aan naar voren aanrijden zodat we inderdaad op 4 galopsprongen erdoor kwamen. Vervolgens dezelfde tanks maar dan in een gebroken lijn, dus heel schuin springen en een scherpe hoek naar de tweede om weer schuin te springen. Dat viel nog even niet mee, Pablo redde me gigantisch door bijna vanuit stilstand nog over de tweede te gaan, maar toen ik dat weer uit een handgalopje deed ging het een stuk simpeler.

Op naar de volgende (ja het wordt een lang verslag Haha!). Wat bruine balkjes, om erin te komen en dan een driesprong die net niet recht maar op een hele flauwe volte stond. Erg leuk als je keurig op 1 aanrijdt zoals je dat gewend bent, dan vlieg je er dus bij drie langs Bloos. Maar dat ging ook al snel goed, en dus mochten we ons eerste puntje springen. Volgens Rob zit een punt tussen de oren van de ruiter en moest ik gewoon aanrijden. En zowaar, het lukte. Pablo keek niet, ik vond het niet eng en het zag er netjes uit.

< eerste stap en op adem kom pauze>

In de pauze kwamen de merries met veulens gezellig meelopen in de crosswei, deden ze altijd. Pablo vond het best en zelfs toen ze pal voor zijn neus in volle galop vertrokken bleef hij keurig staan!

<einde op adem kom pauze>

"Zo draaf maar aan, doorzitten, heel veel been en je hand stil houden, dan neem dit opsprongetje maar. "
"Oke. "
De eerste poging was Pablo nog wat verbaasd, maar de tweede keer sprong hij er braaf op. Maar ja, dan sta je boven en je moet er dus wel weer af Party!! Dat vond hij echt doodeng, pasje terug, opzij, even kijken, *eek, dat durf ik niet hoor baasje, veeeeeeel te hoog*, pasje terug etc. Maar ja, we moesten er dus toch wel af, en na wat geduldig proberen stortte hij zich ter aarde Haha! Dus weer opsprongetje, en toen ging het afsprongetje al wat simpeler *braaf paard*. Daarna nog even gewerkt dat hij niet er enorm vanaf sprong maar zich rustig omlaag liet vallen, en nog een ander afsprongetje.

Op naar de witte sprongetjes met een greppel. Dat waren dus wit geschilderde stammen met een greppeltje eronder *duh* Eerst de lage (zonder greppel) om erin te komen, dan door naar het steiltje. Pablo keek niet eens en vloog er zo overheen. Toen de oxer (zeg maar 90 cm hoog en breed), dat vond hij wel wat spannender omdat je de greppel veel beter zag, maar ook dat ging in een keer goed.

Derde verrassing: "Er zit in bijna iedere cross wel een picknicktafel of een bank en dat zit ook tussen de oren van de ruiter. Dus gaan we die eens oefenen". Nu had ik die wel zien staan dus ik nam aan dat we het bankje (70 cm hoog of zo) zouden doen. Mispoes! De tafel dus Extreme duivel Ik had dat ding dus zien staan, en het was een echte picknick tafel. Blad met twee banken eraan vast, mosgroen, 90 cm hoog en ter hoogte van de banken anderhalve meter breed. *glup, dat vind ik wel een beetje eng hoor Pablo* Tja, en als je als ruiter zo laf aanrijdt heb je natuurlijk een stop Frusty De tweede keer had ik zoiets van "niet zeiken, rijden muts" en Pablo vloog er werkelijk waar overheen (zie de foto's), net als de keer erna.

Op naar de andere helft van het terrein, via een greppeltje *eek, de grond verdwijnt baasje!* en een heggetje, dat was niet zo'n probleem. Oke, met heel veel druk, rijden wat je kan, dat heuveltje op een heggetje bovenop springen". Niet dus Bloos *baasje, ik ben net boven, wat doet dat bos hier?* Na wat pogingen uiteindelijk ook gelukt en dan in een drafje weer naar beneden.

<stap en op adem kom pauze voor paard EN ruiter>

Het water.
"Stap maar het water in." Dat lukte (na hetzelfde soort gedrentel als bij de afsprong Haha!) en uiteindelijk liep hij heel rustig rond te spetteren. Dan eens van de andere kant, ook goed. "Kom maar hier naar de zijkant (is een bult van 3 meter hoog langs de lengte van het water) en stap maar omlaag het water in. " *Baasje, de grond is weg en dan ligt er ook nog water!* Uiteindelijk stortte hij zich dan op hoop van zegen omlaag, en na wat herhaling stapte hij er dus mooi rustig in.

Vierde verrassing
"Draaf maar aan, weer met heel veel druk en spring maar helemaal aan de zijkant over dit stammetje." "Eh, diegene daar voor de waterbak?". *diegene dus die ik bij het verkennen had gezien en dacht 'die is dus niet voor mij'* "Ja, inderdaad. Hij landt toch eerst op het droge."
En zowaar, over het stammetje, op het droge, door het water, klaar Haha! Dat hebben we verder uitgewerkt, tot hij dus midden over de boomstam sprong, nog net op het droge kon landen en dan vrolijk het water in spetterde.

Daarna nog de andere waterbak, was de eerste keer even eng, onder een takkenhaag en lekker draven om het eilandje middenin.

En toen zat de les erop. Ik was helemaal stuk, wel een gigantische kick van de ervaring en met name de manier waarop Pablo alles zo enthousiast aanpakte. Hij is eigenlijk best bang, en heeft zichzelf echt overwonnen een paar keer. Rob was heel tevreden over hem, een heel fijn paard dat graag wil werken en heel braaf zijn best doet.

Uiteraard Pablo afgespoten (zelf ook even onder de kraan gaan staan Haha!) en toen op naar huis. Ik was zelf om 11 uur weer thuis, helemaal stuk maar ik heb genoten! Pablo straalde in de les, en ik ook.
Voor mezelf was met name de picknicktafel een echte overwinning, de rest vond ik eigenlijk alleen maar geweldig leuk!

Volgende week Ermelo, en de 24e ons officiële debuut in het Dijkgatsbos! Ik kan niet wachten Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:11

Wow, wat een overwinning voor jullie allebei !
Ik vind het ontzettend dapper dat je dit "project" aandurft hoor, zelf zou ik echt 11 kleuren sch*ten Haha!
Die Pablo, hij doet het toch maar mooi !
Ik ga meteen even foto's kijken, ben erg nieuwsgierig geworden !

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:15

Klinkt ontzettend gaaf en stoer, Lielle! Petje af voor jou en Pablo, zo onervaren en meteen al van die mega-hindernissen... brrrr.... niets voor mij Knipoog

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:17

Wat super van jullie zeg! Hartstikke goed, jullie komen er wel samen!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:20

Jemig wat stoer joh!! Ik ga snel de foto's bekijken (en wie weet kom ik je wel aanmoedigen in het Dijkgatsbos!!)

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:23

Wouw, super zeg. Petje heel diep af voor jou en Pablo. Heel erg leuk verslag en super foto's.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:23

He wat gaaf zeg! Dat klinkt echt leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:48

Djiezzzz wat stoer van jullie!!! Heb je verslag echt in 1 adem uitgelezen, gaaf joh! Ik ga gauw de foto's bekijken!!!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:02

Hey super dat Pablo het zo goed aanpakt! Het schijnt ook dat 'dat soort' hindernissen vanuit het zadel gezien een stuk minder angstaanjagend overkomen dan vanaf de grond. Mij krijg je er iig ook niet overheen. Ja, een enkel stammetje of heggetje nog wel, maar een picknicktafel... Op buitenritten zie ik Ret ook wel eens met een scheef oog naar zo'n tafel kijken: 'Mag ik, mag ik???' maar ik krijg al de kriebels als ik er aan denk... Scheve mond

Anyway, jullie kunnen IMO nu vol vertrouwen die SGW-week in, en wat wedstrijden betreft moet het ook allemaal wel lukken! Het belangrijkste bij SGW is vertrouwen tussen ruiter en paard, en een paard met de oortjes erop natuurlijk, maar dat zit zo te lezen wel goed! OK dan!

Eens kijken of ik inmiddels al wèl de foto's op scherm kan krijgen, net lukte het niet...

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:04

Hé gaaf zeg! Ik was eerder ook helemaal weg van crossen Haha! Vooral afsprongen en waterbaksprongen vond ik geweldig. Ga meteen de foto's kijken.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:16

Zo hee! Jij durft! Als ik nou een paard had waarvan ik zeker wist dat hij safe zou springen, dan zou ik er nog wel over nadenken, maar 2 groentjes bij elkaar.... Knap hoor! Volgens mij ga je je geweldig vermaken tijdens de SGW-week, hopen dat de temperatuur nog wat zakt, want zo is het ook eigenlijk geen doen.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:40

Super zeg, echt goed van jullie tweetjes! Leuk verslag Pablo heeft zo te merken wel veel vertrouwen in je! Echt goed wat jullie allemaal hebben gesprongen OK dan!
Op naar Ermelo Party!!

Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:13

zo heel leuk verslag en dan je foto's erbij zien Knipoog echt stoer joh zoals ik al zij jullie alle 2 komen nog wel ergens Lachen vooral pablo Knipoog
haha hij leert zich al wel te gedragen Tong uitsteken

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:21

Leuk verslag!!
Ik ga nu snel de foto`s kijken.
Succes in ermelo!

MissM

Berichten: 508
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Aan de Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:31

Leuk verslag heb je gemaakt Lielle!

Ik herkende jou gevoel van het rondlopen op het terrein daar.... Ik had zelf ook zoiets van nou, die, die en die (lekker laag) durf ik wel maar moet je die gastanks ed eens zien.(was mijn 2e crosstraining) Toch ben ik daar met mijn paardje ook overheen gegaan. Ik snap dus helemaal hoe trots je bent dat dat samen met Pablo zo goed is gegaan!! Haha!

De foto's zijn ook erg mooi geworden, heb ik ook meteen even bekeken!

Veel succes met je eerste crosswedstrijd straks!!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:34

Petje af hoor. Ik heb net de foto's gezien en dat had ik zelfs in mijn wilde jaren niet gedurfd. Veel succes in ermelo!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 20:42

MissM, leuk terrein he! Ik straalde helemaal gisteren, maar dat zul je zeker herkennen Bij die picknicak tafel dacht ik echt dat hij me voor de gek hield, en Pablo deed het toen ik niet meer twijfelde juist zonder problemen. De witte oxer boven de greppel vond hij wel nog wat eng, maar hij sprong braaf, alleen wat groot Haha!.
Deed jij de 24e nou ook mee in het Dijkgatsbos? Of alleen in Bathmen?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 20:45

Mooi terrein heeft Rob daar he!
Doe hem de volgende keer maar de groetjes van Ans...............Oud bestuurslid van zijn rijvereniging.....

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 21:41

is goed Fabienne, dat wordt eind september waarschijnlijk

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 23:36

Leuk verslag Lielle Fijn dat het zo goed ging *LOL*
Volgens mij kunnen Pablo en Ontario wel broertjes zijn Alleen Ontario is altijd zo naar beneden geploft met afsprongen Knipoog Maar die doet gewoon dubbel zo moeilijk op water...

Ik wil er ook wel graag eens trainen, maar Nijmegen is wel een heel eind weg Verdrietig (al is na Ambt-Delden en Ruurlo gisteren Nederland ineens een stuk kleiner voor mijn gevoel Knipoog )

Heb superveel zin in de SGW-week Party!! We gaan er wat van maken! Haha!
Misschien kunnen we wel stallen naast elkaar regelen. De eerste die komt moet gewoon even vragen of de stal ernaast vrij kan blijven voor ...
Dan komt dat helemaal in orde Knipoog

En ik vind het echt gaaf dat ik jullie debuut van redelijk dichtbij mee kan maken Party!! (we zullen natuurlijk net tegelijk te paard moeten ofzo, maar het gaat om het idee Knipoog )

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 07:17

gomir schreef:

Heb superveel zin in de SGW-week Party!! We gaan er wat van maken! Haha!
Misschien kunnen we wel stallen naast elkaar regelen. De eerste die komt moet gewoon even vragen of de stal ernaast vrij kan blijven voor ...
Dan komt dat helemaal in orde Knipoog


ik rijd om zes uur aan op stal, dan zou ik er zeker om 8 uur moeten zijn! Voor jou ook een kist?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 08:56

Jeetje, wat stoer! Ik heb een angsthaas van een pony, dus voor is mij zoiets nu niet weggelegd, maar het lijkt me enorm gaaf. Ik ga even op zoek naar de foto's!

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:17

stoer joh!! wat gaaf! leuk voor jullie hoor!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 09:30

joyce B"]
Jeetje, wat stoer! Ik heb een angsthaas van een pony, dus voor is mij zoiets nu niet weggelegd, maar het lijkt me enorm gaaf. Ik ga even op zoek naar de foto's!
[/quote]

[quote="lielle schreef:
Pablo is verder een angsthaas eerste klas, al krijgt hij het laatste jaar steeds meer vertrouwen en zelfs zelfvertrouwen.


Knipoog Knipoog

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:52

hardstikke goed man! heel leuk verslag! Ben heel benieuwd hoe jullie de week in ermelo bevalt en dan natuurlijk jullie eerste debuut