wat moet een veulen weten?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

wat moet een veulen weten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 15:20

vanochtend is Wadhnu gespeend. Zie
[VvdD] Raimaer en Wadhnu wreed gescheiden Extreme duivel
Hij gaat nu de wei op (eerst met pleegopa Trammelant, later met vriendjes van zijn eigen leeftijd). Hij blijft wel in de buurt staan, maar zal dus niet meer iedere dag op stal komen, dus wat ons betreft is de basisopvoeding voorlopig (tot de winter iig) even afgerond. Maar wat hoort er bij ons bij de basisopvoeding?

- netjes meelopen aan het halster, zowel achter zijn moeder aan als alleen, ook langs enge dingen Haha!
- borstelen
- voetjes geven (hij is zelfs al bekapt zonder enig probleem)
- beentjes afspuiten
- wormenspuit accepteren
- tanden bekijken
- opzij / aan de kant / achteruit gaan als iemand erlangs wil
- trailer in en uit (twee keer gedaan, een keer met mams, een keer (=-vandaag) alleen; beide keren eigenlijk uit noodzaak niet zozeer als deel van de opvoeding)

en jullie?


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 15:33

Je bent vast staan vergeten, of zie jij dat niet als basiskennis?
Beentjes afspuiten was ik nog niet op gekomen.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 15:40

idd vergeten, want dat hoort er zeker bij (en heeft hij ook geleerd). Dat was NB de aanleiding voor dit topic (het 'dierenbeul' topic van Merilyn).

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:44

hele veulen afspuiten, jong geleerd is oud gedaan.
Verder heb ik Wiz ook leren draven aan een los touwtje en de bak volgegooid met zogenaamd enge dingen. Zodat hij ze zelf kan inspecteren en erachter kan komen dat het niet eng is. Wiz weet ook dat hij de stal niet mag uitdenderen als de deur open gaat en niet in het halster (of het tuig van zijn moeder) mag bijten o.i.d. omdat hij ongeduldig is. staart borstelen (voor de vorm) en koker zo'n beetje schoonmaken (ook voor de vorm) zodat hij dat ook al kent.
En ik heb alle soorten dekjes en lichte dekens op zijn rug gelegd die er maar waren. Hij kijkt niet meer op van iets op zijn rug. Altijd handig voor later.

Verder kan hij appels eten sinds een paar dagen. Das een soort bonus hihi

Alja

Berichten: 25519
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:05

oh als ik dit zo,lees mag ik nog wel hard gaan werken aan mijn veulentje....
want ik geloof dat ze de helft nog maar kent

ONDERSCHRIFTLOOS

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:25

Alles! daar kan ik kort over zijn, een veulen moet in mijn ogen NVVR-proef zijn, dat betekend dat je het beest met alle maffe dingen confronteerd die je maar verzinnen kunt. Jong geleerd is oud gedaan.
Maf voorbeeld? Een veulen zadel en hoofdstrel aandoen, omdat ie gezien heeft dat alle paarden dat krijgen en dan allemaal de bak in mogen. Hij ook een hoofdstel om, ook de bak in, nou hoefde hij niet meer alleen achter te blijven, hij vond zichzelf geweldig.
Dat je altijd wel aan de veiligheid van mens en veulen moet denken, hoef ik jou niet te veretellen, maar voor anderen misschien....

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

zimmie
Berichten: 250
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:32

vergeet ook niet af en toe met je veulen te gaan wandelen langs de weg of door een park. Ik heb dat dus niet gedaan en nu is mijn pony vier jaar en ben ik haar aan het inrijden en beleren voor de kar en stuit ik dus op het probleem dat ze eigenlijk te sterk is geworden.. Hoe sneller ze wennen aan langsrijdende auto's, fietsers, brommers, loslopende honden, wegvliegende eenden etc. hoe beter. Geloof me ik spreek uit ervaring..

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 14:44

daarom staan ze in een wei aan de doorgaande weg Haha! Ik ben niet zo'n voorstander van op de openbare weg 'aanklooien' met een veulen, maar al die dingen ziet hij nu ook wel *LOL*

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:53

ikke schreef:
Maf voorbeeld? Een veulen zadel en hoofdstrel aandoen, omdat ie gezien heeft dat alle paarden dat krijgen en dan allemaal de bak in mogen. Hij ook een hoofdstel om, ook de bak in, nou hoefde hij niet meer alleen achter te blijven, hij vond zichzelf geweldig.


Nee, dat gaat me toch iets te ver. Ze kunnen daar later nog lang genoeg aan wennen.

Primula

Berichten: 452
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Kessel-Lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 21:47

alja schreef:
oh als ik dit zo,lees mag ik nog wel hard gaan werken aan mijn veulentje....
want ik geloof dat ze de helft nog maar kent


Ja, inderdaad , is bij mij ook nog het geval Verward Ben nu volop bezig, maar het wordt nog een lange rit...

God forbid that I should go to any heaven in which there are no horses…

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 21:54

Helemaal goed Lielle! Als ze zo jong zijn dan leren ze het allemaal zoooo snel.. ze kunnen het maar beter allemaal normaal vinden dan dat mensen straks moeten gaan knokken als ze puberen.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 22:07

Gewoon ze moeten weten wie de baas is.
Dan doen ze de rest meestal vanzlef wel...
BV:

-halster aan
-netjes meelopen
-voetje geven
-poetsen
-een keer een dekje of zo op de rug leggen, gelijk een zadel is een beetje heftig
-

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 22:33

Tessebes"]
[quote="ikke schreef:
Maf voorbeeld? Een veulen zadel en hoofdstrel aandoen, omdat ie gezien heeft dat alle paarden dat krijgen en dan allemaal de bak in mogen. Hij ook een hoofdstel om, ook de bak in, nou hoefde hij niet meer alleen achter te blijven, hij vond zichzelf geweldig.


Nee, dat gaat me toch iets te ver. Ze kunnen daar later nog lang genoeg aan wennen.
[/quote]

Wat zou jij dan gaan doen met een Fjord die zich te pletter verveeld?
Om je alvast wat zaken te ontnemen, hij stond in een kudde met ponies van alle leeftijden, de hele gandse dag veulen te wezen. Hij was regelmatig in handen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 22:49

wel meenemen de bak in... maar dan zonder zadel of hoofdstel. De hele bak volgooien met interessante dingen. Is ie mooi even mee bezig. Verder meenemen de straat op. Laten wennen aan allerlei dingen op straat van blaadjes tot verkeer, tot plastic zakjes e.d. Zo train je de hersentjes en je krijgt er een mooi cool paardje van.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:27

Anya schreef:
wel meenemen de bak in... maar dan zonder zadel of hoofdstel. De hele bak volgooien met interessante dingen. Is ie mooi even mee bezig. Verder meenemen de straat op. Laten wennen aan allerlei dingen op straat van blaadjes tot verkeer, tot plastic zakjes e.d. Zo train je de hersentjes en je krijgt er een mooi cool paardje van.


Een bak met interessante dingen? Het enige wat echt interesant was is eten en Rudi, z'n pappie. Al die interessante dingen waren een week lang aanleiding voor onderzoek, daarna bekend spul zonder insteressante bijzaken (eten).
Meenemen op straat? Ook als ie de tram uit gaat dagen?
In plasic zakjes zit eten, zo niet dan is het zooi waar je niks mee kunt.
Knetterende motoren? Ach, lawaai bijt niet, so what. Vliegtuigen doen toch ook niks (hij stond in een wei pal naast de landingsbaan van zestienhoven)

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:39

haha hij is wel erg op eten gefixeerd als ik het zo lees. En inderdaad gezien je omschrijving is interessante dingen geen optie meer. Bin there, done that... zal ie wel denken. Heb je al geprobeerd hem over bepaalde zaken heen te laten lopen. Bijvoorbeeld over een stuk landbouwplastic op de grond. Of met hem door balkjes of her en der neergelegde takken heen te lopen. Zodat hij moet leren kijken waar hij zijn voeten neerzet. Of door een stuk zeil met water erin (leuk als je later een eventingFjord wilt Knipoog

Je kunt altijd nog inspelen op zijn eetlust. Zoek de brokjes, stukjes appel of wat je hem voert. Of geef hem een voerbal. Kost em wel een weekje voor hij snapt hoe dat werkt. Als ze dat eenmaal weten, worden ze er wel heel efficient in trouwens. B'elanna had de bal in een klein half uur leeg...

Nou ja, dit zijn eerste gedachten. Zal nog eens nadenken. Morgen.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 00:01

Die Fjord is ondertussen helaas al niet meer onder ons. Bovenstaand speelde zich zo'n jaar of tien geleden af. Wat ik hier neerzet is nog maar het topje van de ijsberg. Misschien willen anderen nog wel meer aardige stunts plaatsen, zij die er toen bij waren weten wel over welk paardje het gaat.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 07:42

ikke schreef:
Die Fjord is ondertussen helaas al niet meer onder ons. Bovenstaand speelde zich zo'n jaar of tien geleden af. Wat ik hier neerzet is nog maar het topje van de ijsberg. Misschien willen anderen nog wel meer aardige stunts plaatsen, zij die er toen bij waren weten wel over welk paardje het gaat.


Dat lijkt me een zeer uitzonderlijke Fjord Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FCSA, manubres, Selina en 35 bezoekers