meteen studeren of een jaar weg?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

meteen studeren of een jaar weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 22:55

Het is vakantie, ik weet het...
Maar ik ga mijn examen jaar in en in November moet ik mezelf ingeschreven hebben wil ik de opleiding gaan doen die ik sinds een tijd voor ogen heb.
Ik heb profiel NT (natuur en techniek: Nederlands, Engels, Natuurkunde 1,2 Wiskunde B1 en B2 en Scheikunde 1,2) en heb al een tijdje zoiets van naar de HTS en dan Bouwkunde gaan studeren. En dan het liefst daarna nog het vervolg architectuur en als architecte later mijn brood gaan verdienen.
Dit heb ik al een tijd voor ogen en meerdere mensen hebben gezegt dat dat echt wat voor mij is, veel rekenen en inzicht voor nodig en toch creatief bezig...

Toch begin ik nu vreselijk te twijfelen (het zou eens niet zo zijn Knipoog )
Ik kan ook kiezen voor eerst een jaar buitenland en dan daarna verder studeren.
Een jaar in bv Amerika of Canada (wat mijn voorkeur heeft) naar school gaan lijkt me niks, eerder te gaan werken ofzo. Maar ja wat... iets in de richting waarin ik wil gaan studeren lijkt me neit dat ze daar een leek voor in dienst nemen Knipoog
Een jaar op een ranche gaan werken klinkt hartstikke cool, maar mijn vader zei al meteen je zult daar snel het "stalhulpje" zijn.

Ook zit ik met mijn Tos die dan of een jaar een goede bijrijder moet hebben of verkopen.

Ik weet echt niet meer wat ik nou wil,
wel of niet meteen gaan studeren, wel of niet die opleiding.
Wel of niet een jaar weg gaan, ervaringen opdoen en kijken wat ik wil...

Wat lijkt jullie verstandig?
Iemand ervaring met een jaar buitenland?
Zoja wat gedaan?

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet



ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:07

ik heb me toen best wel halsoverkop ingeschreven voor een opleiding. ik was geslaagd voor mijn vwo en heb toen in de maand juli de knoop doorgehakt. Nu zeg ik was ik maar gaan werken dan had ik het misschien wat beter overdacht. jij zit in een andere situatie. Ik denk echter wel dat je het een btje hetzelfde zien kan. laat het nog even op je afkomen. zet eventueel de voor en de nadelen op papier, met alle gevolgen zoals het evt verkopen of uit besteden van je paardje. Wat je dan voor 99 procent zeker weet, moet je doen Haha!.

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:13

3 maanden naar het buitenland... Haha!
Zoek voor de gein eens op woord "USA" van bokker "Karin", die heeft mijn verslagen neergezte die ik uit Amerika gemaild heb.
Ik kon voor mijn opleiding instromen in Februari, misschien is dat voor jou ook een mogelijkheid?

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

martijn

Berichten: 417
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:34

ik wilde heel graag 1 jaar gewoon weg naar Griekenland als zeiler, hoewel ik al precies wist wat ik wilde studeren, ik kreeg namelijk een relatie... achteraf heel veel spijt van gehad dat ik niet ben gegaan.... het is op zich wel super leuk, je moet alleen wel alles achter je laten, en dat is soms minder.... voordelen tegenover alle nadelen zetten is het beste...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:44

Ik vraag me af of je na een jaar weg nog wil gaan studeren. Het lijkt mij dat als je het vrije leven hebt geproefd, het erg alstig zal zijn om terug te gaan naar de schoolbanken. Ik ben iig blij dat ik gewoon gelijk door ben gegaan.

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 00:01

Ooh wat was ik graag een jaar weggegaan. "Helaas" werd ik in 1 keer ingeloot en moest ik dus meteen beginnen in Utrecht. Daar heb ik nu nog spijt van (alhoewel ik later 3 maanden ben weggeweest). Dus als je de mogelijkheid hebt om te gaan, vooral doen!
Je leert er ontzettend veel van, het is absoluut niet zo dat je een jaar weggooid, wat veel mensen zullen denken/zeggen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 00:32

Dat leek mij ook altijd wel wat. Maar ik heb zoiets van eerst mijn studie, en dan zodra ik mijn hbo heb afgerond. En voor dat ik verder ga misschien dan een jaartje weg.
Het zou idd ook nog kunnen dat je daarna geen zin meer hebt om te studeren en dat zou ook zonde zijn.
En omdat je daarna graag verder wilt, kan een jaartje pauze inlassen bestwel een oplossing zijn.
Ik zou nu ook voor geen goud mijn paardje hier achter willen laten!!!!!
Bij sommige opleidingen kan je ook in februari beginnen. Dus een half jaartje weg. Lijkt me helemaal een ideale oplossing. Alleen moet je dus wel het geluk hebben dat jou opleiding daarbij hoort.


Succes

martijn

Berichten: 417
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 06:33

Jacksel schreef:
Ik vraag me af of je na een jaar weg nog wil gaan studeren. Het lijkt mij dat als je het vrije leven hebt geproefd, het erg alstig zal zijn om terug te gaan naar de schoolbanken. Ik ben iig blij dat ik gewoon gelijk door ben gegaan.


nee hoor, als je dan 1 jaar nix hebt gedaan, dan wil je maar wat graag studeren... seen lots of friends of mine who had the same...

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:20

meid, als je er de mogelijkheid voor hebt: doenn!!!!! OK dan!
ik zou het ook zo graag doen!
na de havo wilde ik een jaar naar australië, maar voor een visum voor een jaar daar moet je minstens 18 zijn en 3200 euro op je bankrekening hebben. (kan je natuurlijk ff van paps en mams lenen, maar je hebt toch een hoop geld nodig, want het gaat daar zo snel erdoorheen, en werk is daar niet altijd even makkelijk te vinden).
dus ik was gewoon gelijk aan m'n hbo begonnen, inmiddels ben ik er mee gestopt, maar nu ben ik helemaal blut dus kan het ook niet.
ik zou het niet halverwege een studie doen, want dan heb je veel kans dat als je terugkomt je je studie niet meer leuk vind en er mee stopt en dat zou toch zonde zijn! maar tusen middelbare school en vervolgopleiding heb je dat probleem natuurlijk niet Pling
(nouja, ik mag weinig zeggen want ik ben ook na 1,5 jaar hbo gestopt Bloos )

ik hoop voor je dat je gaat, en ik blijf hoop ook nog ooit te kunnen

gaaf trouwens dat je architect wil worden, een studiegenootje van mij wilde dat ook. die studeerde bouwkunde, maar eerdat je helemaal architect bent, ben je aardig wat studies verder Scheve mond. dus zij ging maar tegelijkertijd ook de leraaropleiding doen. (je moet maar fanatiek zijn, 2 studies tegelijk Ziek )

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:05

Ik ga nu naar het vierde jaar van HEAO economie, ik heb alles aan één stuk gedaan en gehaald. Toch had ik hetzelfde van goh buitenland lijkt me tof.
De oplossing is gevonden!! Ik ga in september 6 maanden naar parijs als uitwisselingsstudent!! En je kan op de meeste scholen via uitwisseling echt all over the world!!
TIP mischien?

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:51

Ik ga na dit jaar 3 maanden naar Salamanca, Spanje. Ik ga daar naar een school om spaans te leren. Daarna wil ik naar het TIO College toe. Je kunt daar 2x per jaar instromen (september en februari). Dat ik naar Spanje toe wil staat voor mij al heel lang vast en ik weet zeker dat ik daarna ook zo weer aan de slag op school zou kunnen, omdat ik graag naar het TIO College toe wil om mijn diploma's te halen. Misschien loopt het allemaal wel heel anders, maar 1 ding weet ik zeker: na de middelbare school een tijdje naar het buitenland! Ik denk dat je dit na je opleiding niet zo snel meer doet, omdat er misschien dan wel een goede baan 'voor het grijpen' ligt. En misschien kom ik wel een Don Juan in Spanje tegen en blijf ik daar Haha! Knipoog

Voor mijn paardje heb ik ook al een goede oplossing gevonden, dus daar hoef ik mij gelukkig geen zorgen om te maken. Dat vind ik nog wel het moeilijkste hoor...ik zal haar zeker heel erg gaan missen!

Succes met je beslissing! Ik raad je alleen wel aan om nu al een beetje te gaan beslissen/nadenken wat je wilt, want dan heb je nog tijd genoeg om alles te regelen. Oh ja en nog 1 ding Haha! Waarom zou je er niet een jaartje tussenuit gaan? Je leert er ongetwijfeld van, je doet een leuke ervaring op en je word er (denk ik) zelfstandig (er) van. Dus waarom zou je het niet doen? Of je bij wijze van spreke nou 20 ben als je klaar bent met je opleidng of 21, je kunt je hele leven nog hard werken! Geniet er nu nog even van dat dit kan en pak die kans met beide handen aan. Zo...amen

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:56

Je kunt dat toch ook na je studie doen. Lijkt mij. Tja, misschien zit je dan vast aan een liefje maar ja,... die kan wel wachten... of gaat mee! ~~}>
Ik wil diergeneeskunde gaan studeren als ik volgend jaar mij vwo haal. En daarna als ik dan gestudeerd heb wil ik een jaar in het buitenland gaan 'werken'. Ik weet niet of je als dierenarts vrijwilligerswerk kunt doen. Maar je kunt met ieder beroep toch een jaar naar het buitenland gaan. Lijkt mij. Doe je ervaring op!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 21:09

Na mijn studie lijkt me geen slim idee, aangezien veel studenten meteen bij hun stageplek een baan kunnen krijgen. Dan kan ik nog wel zeggen ik ga een jaar weg, maar ik weet niet of je dan je "baas"daar zo blij mee maakt. Ze nemen liever iemand aan die er meteen komt werken Knipoog
Daarna niet meer verder studeren zie ik mezelf niet doen, aangezien ik toch wel een goede basis voor de toekomst wil hebben (even inteligent doen Tong uitsteken )
Mijn oom in Canada roept al jaren van kom hier een jaar hier heen, altijd meer een "droom"gedachte geweest dan dat ik er serieus op heb gereageerd. Ga hem toch eens mailen wat mijn mogelijkheden nog zijn Knipoog
Zou voor mijn Engels wel erg slim zijn, ben daar wel zo slecht in. Maar ik ga inderdaad even uitzoeken of in Februari starten ook zou kunnen. Een half jaar lijkt me lang zat en dan is het makkelijker te zeggen paard niet verkopen Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

martijn

Berichten: 417
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:15

je kan ook tijdens je studie 6 maanden weg? ik ga zelf dit jaar een half jaar studeren in denemarken, daar zijn heel veel mogelijkheden voor hoor... als je maar gemotiveerd bent...

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:24

Ik denk dat het juist ook voordelen heeft om eerst een jaar wat anders te doen voordat je gaat studeren. Je kent jezelf namelijk een stuk beter, bent meer gewend om ook jezelf te zorgen, je weet beter wat je wilt kortom, je bent veel volwassener geworden. Anderen moeten dat in hun eerste jaar allemaal doen, terwijl ze dus ook nog moeten studeren. Je hebt daar dan echt een voorsprong op.

Al mijn broers en zussen zijn eerst een jaar weggeweest. Ieder op een andere manier naar een ander land. En dat is echt een heel erg leuke en goed ervaring

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, AhrefsBot, Albertina71, AngeliqueB, Chonelly, Firebug, gigil, GoogleAdsense, Googlebot, Knudd, Larissa123, laura22, ManonGrr, MarliesSam, rien10, Rooss_24, Slmt9, Tomboy0, WendyKtH en 66 bezoekers